Spillrom
Sjiraffen | 1 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 1 |
Mobilspill
Pågående | 8 464 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Sukkerert | 2010-07-23 10:46 | |
![]() | Brettspill Endelig ferie og ser fram til late dager på hytta :-) Siden mange av oss som liker Ordspill også liker andre spill, håper jeg på noen gode tips til Brettspill for voksne. Har Alias og Risk med i bagasjen, men har lyst på noe nytt og underholdende. Forslag mottas med stor takk :-) | |
Jetskien - Ikke medlem lenger | 2010-07-23 11:01 | |
![]() | Brettspill er det ikke, men yatzy kan være moro:) | |
Alfa93 | 2010-07-23 11:15 | |
![]() | Prøvd "Settlers"? Det var stor suksess her i familien en periode. Poenget er å bygge opp byer og veier på en liten øy. Man trenger råvarer for å bygge, og kan bytte til seg andre spilleres råvarer. Forhandlingene kan være riktig morsomme ;) Underveis i spillet, ettersom du bygger og utvikler øya, samler du poeng. Førstemann til 10 poeng har vunnet :) Faren er at spillet fort tar lang tid, og det kan være vanskelig å sanke nok poeng i slutten. - Trivial Pursuit går det også mye av her, men det var kanskje ikke den type spill du tenkte på. - Blocus er morsomt og går fort. Du har et brett og et stort antall brikker. Brikkene er satt sammen av kvadrater, og det kan være opptil 5 "biter" i en brikke. Brikkene minner litt om de du spiller med i Tetris. En person starter med å legge en brikke i et av hjørnene, neste spiller tar det neste hjørnet, osv. Når det blir din tur igjen, må du legge en ny brikke hjørne i hjørne med en av dine. De kan ikke ligge kant i kant. Det du du derimot med motspillernes brikker. Du legger brikker helt til du ikke har mulighet mer, og til slutt teller du opp hvor mange kvadrater du sitter igjen med. Spillet kan virke noe planløst og tilfeldig, men det viser seg at det ofte er de samme som vinner! Skal du spille det, må du huske at du må ha det antall spillere som spillet er beregnet for, eller fylles ikke brettet. Det finnes for to og fire spillere, som jeg vet om. Finnes forøvrig også på nett, på www.blokus.com - Vi spilte også en del Alhambra en stund, nok et spill hvor man bygger, denne gangen sitt eget Alhambra. Kan være morsomt et par ganger, men kan bli litt "lei" etter hvert. - Ellers er det selvsagt Scrabble og Risk, men det er visst ikke nødvendig å anbefale :) En kortstokk er vel en selvfølge ;) | |
bris1 | 2010-07-23 11:44 | |
![]() | Passport spilles mye hos oss. Man får spørsmål om de fem verdensdeler. Gode geografikunnskaper hjelper, men man må ha en del almenn kunnskap om de aktuelle landene i tillegg. | |
bomb4dil | 2010-07-23 12:41 | |
![]() | Settlers er genialt. Fant ei webside som hadde det, men de har stengt for nyregistreringer pga for stor pågang | |
gompedyret | 2010-07-23 13:26 | |
![]() | På brettspillkvelden på Outland i går prøvde vi et spill som het Arabian Nights. Svært tidkrevende, men veldig artig hvis man er sånn rundt 3-4 personer. Det som er kult med det er at det utfolder seg nærmest som et rollespill, en interaktiv historie, der tilfeldigheter har mye å si for utfallene. Altså interessant for de som ikke føler at de er "flinke" til brettspill. God innlevelsesevne er et must! Ellers er Settlers, Puerto Rico eller Agricola morsomme og utfordrende brettspill. Skal det være unge med kan enklere spill som dragon's gold, Pit eller Bohnanza være flotte. Disse spillene bruker kort istedenfor brett, men de har viktige elementer av forhandling spillerne mellom, hvilket gjør dem til veldig sosiale spill. | |
bomb4dil | 2010-07-23 14:32 | |
![]() | Har Puerto Rico hjemme, men har ikke mota meg opp til å prøve det enda… | |
Fidelma | 2010-07-23 16:26 | |
![]() | Jeg er en av de som synes Settlers er klaustrofobisk kjedelig. Derimot kan jeg anbefale varmt både Carcassonne og Puerto Rico. Alhambra er også gøy:-) | |
mumrikke | 2010-07-23 17:19 | |
![]() | Ubongo er et morsomt spill. Det har pusleoppgaver som minner litt om tetris, og tar ikke så lang tid å spille. Det er to vanskelighetsgrader på oppgavene også, så spillet kan spilles mange ganger. Anbefales! Hos oss er også Trivial Pursuit og liknende spørrespill også populært. | |
sarita | 2010-07-23 17:43 | |
![]() | Agricola og Carcassonne er morsomt! | |
gerdmarie | 2010-07-23 20:03 | |
![]() | Spørsmålet er vel aldersgruppen på deltakerne. Jeg synes Kokelimonke er et morsomt spill for voksne, eldre og yngre med et visst ordforråd, kinasjakk går vel heller ikke av moten eller 4-på-rad, men det er jo et spill for 2. Det samme er Othelleo. Kortstokken er allerede nevnt, et must på tur. Å spille 10.000 med terningene fra yatzyen for variasjonen, er jo absolutt ikke å forakte. Her kan både store og små delta. Lykke til og godt spill! :o) | |
Snømannen | 2010-07-23 20:50 | |
![]() | Roborally Diplomacy | |
gompedyret | 2010-07-26 01:30 | |
![]() | Jeg oppdaget i helga at Kokelimonke er avsindig skøy. :) | |
rbm | 2010-07-26 01:52 | |
![]() | Rummy!! | |
Høst | 2010-07-26 09:49 | |
![]() | "Ticket to Ride" og "Settlers" spilles det her i sommer. | |
seierherren- - Ikke medlem lenger | 2010-07-26 10:20 | |
![]() | Kokelimonke er jo en klassiker. Både den nye og den gamle typen. Ellers er jeg en svoren TP-spiller. Men det er ingen som vil spille med meg lenger, forståelig nok. Hyttefavoritter: 6-er yatzi og amerikaner. | |
ingercarin | 2010-07-26 12:30 | |
![]() | Roborally og Carcassone. Carcassonne kan også spilles med mindre barn hvis man ikke har utvidelser. De mindre barna kan spille det som "puslespill" og få hjelp til å sette ut followers. | |
VeldiGlad | 2010-07-26 20:24 | |
![]() | Som fidelam sier: Jeg anbefale varmt både Carcassonne og Puerto Rico! | |
Unge Dame | 2010-07-27 01:57 | |
![]() | Ticket to Ride, Bezzerwizzer og Alias er varmt anbefalt frå denne dama. | |
nalo | 2010-07-27 10:58 | |
![]() | Tidleg på 80-talet hadde nokre engelskmenn som kom på hyttebesøk, med seg eit spel som heiter Ratrace. Dette er brettspelet over alle brettspel her hos oss. Her gjeld det å arbeida seg opp frå working class via middle class til high society, enten med å samla statussymbol eller ved å bli gift over sin stand. Du kan spela på hestar, vinna og tapa på børsen og verta skilt før du veit du er gift.... Det heile vert komisk sett med vår tids auge. Microbølgeomn og digitalklokke gir vel ikkje mykje status i dag. Har aldri sett spelet til salgs i England og trur neppe det finnes noko norsk versjon, synd for fleire burde få oppleva gleda med dette spelet. | |