Spillrom
Sjiraffen7
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede7
Mobilspill
Pågående8 909

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
VeldiGlad2011-07-29 15:04
Antall innlegg: 1077

De mener vel det heter havhest kanskje, for det står. Ellers enig, sjøhest er jo et ord!
 
Cygnus2011-07-29 15:06
Antall innlegg: 44845

nei havhest er visst en fugl, trur eg, sjøhest er i alle fall en fisk!!
 
VeldiGlad2011-07-29 15:08
Antall innlegg: 1077

Hjelpes, kanskje grahest da egentlig er et ekorn? Forvirrende fauna.
 
Pusur382011-07-29 15:10
Antall innlegg: 37

snowboard
 
bearo2011-07-29 15:54
Antall innlegg: 888

Snøfjøl
 
martin84 - Ikke medlem lenger2011-07-29 18:37
Antall innlegg: 580

At ikke SJØHEST godkjennes er vel å regnes som en liten skandale, og da burde også f.eks. SPÆLSAU og ARA være utelatt. Det er helt klart at ordlista har en rekke hull som det bør rettes opp i så snart som mulig.
 
rubatS2011-07-30 02:21
Antall innlegg: 21

Med fare for å gjenta:
Har ikke det kjære nordnorske uttrykket; med betydning som ligner mest idiot, slabbedask og det som langt verre er, men gjerne også "du er en likendes kar", "du er en artig kar" og lignende; hestkuk, snart vunnet seg ære nok til å komme inn i det godes selskap i tanums store?

 
martin84 - Ikke medlem lenger2011-07-30 02:30
Antall innlegg: 580

rubatS, give me a break, will ya?
 
rubatS2011-07-30 02:44
Antall innlegg: 21

Det var faktisk seriøst ment, på linje med f****, k**, dæ*** og andre som er tillatt.
 
martin84 - Ikke medlem lenger2011-07-30 02:46
Antall innlegg: 580

hehe javel.
 
Kirsti2011-07-30 03:20
Antall innlegg: 1946

Ser absolutt poenget ditt, rubatS, men jeg er redd hestkuk aldri vil komme inn i det gode selskap i noen bokmålsordlister/-bøker av den enkle grunn at det på bokmål vil hete hestekuk. Og det kan man vel hevde at er noe, men spesielt mye brukt er ordet ikke, vil jeg tro.

Og når det gjelder hvorfor ord ikke står i en ordliste ... Alle ordlister på alle språk har mangler. Sånn er det bare. Dels skyldes det fysiske begrensinger (i trykte ordbøker) som innebærer at noen ord tas med og andre ikke, dels skyldes det at enkelte ord rett og slett ikke var representert i tekstkorpuset som ble brukt som grunnlag for ordlisten, dels at ordet som mangler rett og slett ikke eksisterte da ordlisten ble laget – og så videre og så videre.

Det beste vi kan gjøre for at Fullformsordlisten skal bli så rikholdig som mulig, er å samle de ordene vi oppdager at mangler og levere dem inn til dem som lager ordlisten, og det er jo akkurat det vi gjør her. Vi i Scrabbleforbundets språkkomité arbeider kontinuerlig med en tilsvarende liste over ord vi savner i Tanums store rettskrivningsordbok, og jeg kan love at redaktøren setter pris på det.
 
rubatS2011-07-30 03:41
Antall innlegg: 21

Men det fins da mange ord i ordlista som er avvik på at et ord følger bokmålsstandard? Kjip er vel et slikt? Selvsagt skal ikke alle slanguttrykk, med tilhørende "skrivefeil", med i ei ordbok. Man tar sikkert hensyn til utbredelse og ikke minst hvor lang historie ordet har. Men dette ordet er, i alle fall i mitt minne, noe som alltid har vært der.

Nå kan sikkert de som er eldre enn meg korrigere meg :)

Nå høres det vel ut som at jeg brenner for saken, men hva gjør man vel ikke av tankearbeid på denne tiden av døgnet?..
 
Kirsti2011-07-30 14:56
Antall innlegg: 1946

Jeg er ikke leksikograf, så jeg bør nok ikke uttale meg altfor skråsikkert ... men jeg vil altså tro at ordet hestkuk, uansett hvor mye det brukes, er så dialektalt og geografisk begrenset at det ikke vil tas med i en allmennordbok. Men la oss krysse fingrene for at jeg tar feil og at det kommer med i neste oppdatering av Fullformsordlisten! Det er jo en knasefin bingo!

Nå ble jeg nysgjerrig: Hvorfor mener du at "kjip" ikke følger bokmålsstandard?
 
VeldiGlad2011-07-30 15:35
Antall innlegg: 1077

Vil ha inn PLAYER!
 
awi2011-07-30 18:34
Antall innlegg: 2531

Drister meg til å komme med et ord som muligens burde vært fjernet fra Fullformsordlisten. FILLERN står i FFO og er en godkjent bingo, men det staves FILLEREN i følge både Tanums og Bokmålsordboka. FILLEREN mangler for øvrig i FFO.
 
Happy4You2011-07-30 18:39
Antall innlegg: 1988

FILLERN er et typisk slengord som brukes nå til dags... kansje de som holder på med FFO er like unge som halvparten her i ordspill er=)? eller kansje de har mer slang i FFO en andre :)?
 
Kirsti2011-07-30 20:18
Antall innlegg: 1946

Happy4You, filler'n eller filleren er ikke akkurat nytt - det har nok vært i bruk i noen hundre år ... Poenget til awi var at skrivemåten i Fullformsordlisten ikke stemmer med godkjent rettskrivning, og det har han helt rett i.
 
Happy4You2011-07-30 20:58
Antall innlegg: 1988

nei. det har han vell rett i... :)... godt kirsti kommer og retter opp i surrete ungdommer :)!. hva skulle vi ungdommene gjort uten deg kirsti :)
 
Kirsti2011-08-02 18:03
Antall innlegg: 1946

BARNESKOLELÆRER, MATTELÆRER, GEOGRAFILÆRER, SAMFUNNSFAGLÆRER, BIOLOGILÆRER, HEIMKUNNSKAPSLÆRER, GITARLÆRER, SPANSKLÆRER og ITALIENSKLÆRER – og sikkert en drøss andre – mangler i listen.

Jeg har bare søkt på dem jeg kom på i farten, og finner skolelærer, førskolelærer, grunnskolelærer, ungdomsskolelærer, allmennlærer, matematikklærer, norsklærer, engelsklærer, tysklærer, fransklærer, gymlærer, gymnastikklærer, historielærer, fysikklærer, kjemilærer, formingslærer, dramalærer, musikklærer, sanglærer, pianolærer, hustellærer/hustell-lærer , spesiallærer, sosiallærer og tegnelærer. Jøss da, mulighetene er jo uendelige, men likevel, da gitt. Ja til flere lærere i listen!
 
GreteSB2011-08-02 18:35
Antall innlegg: 7777

Isbeger!
 
Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?