Spillrom
Sjiraffen | 12 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 12 |
Mobilspill
Pågående | 8 755 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
ysen - Ikke medlem lenger | 2012-05-13 17:27 | |
![]() | Merkelige ord... Hei jeg har nå spilt en stund her på" ordspill". Og det dukker opp mange ord som en aldri har hørt om eller finner i norske ordbøker. Er det noen som vet hvorfor det er sånn. Det er ikke lett å bkli klok på dette.Her er noen eksempler:whig,jyde,snekk en,sakkete,glafsene,gante n.??? | |
berita | 2012-05-13 17:54 | |
![]() | Tror ikke det finnes noen fornuftig og akseptabel forklaring på alle disse "glafsete" og "sakkete" ordene", det er visst "bingoord" som bare finnes her. Jeg irriterer meg også over dem, fatter ikke at vi ikke kan klare oss med å lage bingoer med grammatikalsk riktige ord. Jeg blir skikkelig språkmoralistisk, det er like før jeg foreslår aldersgrense på spillet! De korte ordene du nevner (whig og jyde, gante), står i Tanums. | |
Waltie | 2012-05-13 18:04 | |
![]() | WHIG er benevnelsen på en amerikaner som var medlem av det politiske partiet med samme navn - whigene hadde vel en president på 1800-tallet. JYDE er vel en person fra Jylland? Snekken - en snekke er jo en trebåt. Sakkete - er vel litt konservativt preteritum av verbet å sakke. Ellers er jeg enig med berita - ordlista er inkonsekvent og innehar en mengde grammatikalsk gale ord, mens den ikke godtar helt vanlige andre ord. Men i all hovedsak er ordspill utvidende for ordforrådet, og dermed sunt! | |
Cygnus | 2012-05-13 19:23 | |
![]() | Tror ikke det er grammatisk gale ord - de du reagerer på, waltie, er vel heller regulaære men uvanlige grammatiske former (sakkete - adjektiv formet av å sakke??. En whig er vel mer kjent i Europa so betegnelsen på partimedelmmer som ikke tilhører de konservative (toriene) - Labour og/eller Liberals sjelden kalt det mens Conservatives ofte kalt Tories. | |
arcturus - Ikke medlem lenger | 2012-05-13 19:26 | |
![]() | Jeg gjør Beritas ord til mine egne om jeg får lov. Mange av de bingoene som ender på ene, ete og ede er ikke pratisk anvendbare ord. Heller ikke flertall av ord som f.eks bensin. Derimot hadde jeg gjerne sett en oppgradering av ordlista slik at alminnelige sammensatte ord var blitt godtatt. | |
Moostar | 2012-05-13 19:57 | |
![]() | Hear hear, arcturus ! | |
krakemor | 2012-05-13 20:08 | |
![]() | enig med de "sistuttalende", men litt artig og se hva jeg kan få godtatt også, selv om det ikke alltid er logisk. har lit dårlig husk, så jeg har en liste på "gul lapp" på skjermen med de mest brukte forkortelser og spesielle ord med b og f og w osv. det funker :-) | |
ave - Administrator | 2012-05-13 20:11 | |
![]() | Dette er et gjentakende frustrasjonstema for mange Ordspillere, anbefaler alle å lese særlig de pinnede trådene i linken under. www.ordspill.no/foru...?m enuid=10 Les gjerne andre tråder i om dette temaet i forum også :) | |
Kirsti | 2012-05-13 20:43 | |
![]() | Det finnes en forklaring på hvorfor former som SAKKETE og GLAFSETE (som for øvrig ikke var det trådstarter nevnte, h*n skrev glafsene, som er flertall av substantivet glafs, "løsmunnet person") godkjennes: Dette er datagenererte bøyninger, nærmere bestemt adjektivisk pefektum partisipp. Ikke alle verb kan bøyes slik, men det har ikke datagenereringen tatt hensyn til. (Det samme gjelder gradbøyning av adjektiver og flertallsformer av ord som ikke kan ha flertallsformer.) Og så er det faktisk en forskjell på praktisk anvendbare ord og grammatisk korrekte ord. Det er antagelig svært få som vil si "den spiste maten" eller "den kyssede piken", " (her er "spiste" og "kyssede" adjektivisk pefektum partisipp), men grammatisk sett er det ingenting i veien med disse formuleringene. Sakkete og glafsete, derimot, er ikke grammatisk korrekte bøyninger. Ellers kan jeg anbefale trådstarter å slå opp i Bokmålsordboka neste gang du lurer på betydningen av ord. Der hadde du faktisk funnet betydningen av alle ordene du lurer på, bortsett fra sakkete (men verbet sakke står der). Og Bokmålsordboka finner du her: www.nob-ordbok.uio.no Ordlisten som brukes her inneholder 120 000 grunnformer. Det ville være skrekkelig rart dersom man ikke innimellom støtte på ord man ikke har hørt før. | |
berita | 2012-05-13 21:50 | |
![]() | Jeg mener hardnakket at "datagenererte bøyninger" burde vært forbudt ved lov, det er radbrekking av språket! Man skal ikke kikke lenge på disse bingolistene, før man finner de merkeligste nyskapninger, det skjer ikke bare innimellom. Kirsti, du forklarer greit nok, men du er vel ikke ansvarlig for at det er slik. Hilde Haugsgjerd, ville du brukt denne datadegenerte ordlista i avisa di? | |
Kirsti | 2012-05-13 21:59 | |
![]() | Problemet, berita, er at det per i dag ikke finnes noen annen elektronisk bokmålsordliste som er bedre. Det er nok ingen som mener at datagenererte bøyninger er greit, ei heller de som har laget ordlisten. Men de har ikke laget den for at den skal brukes i Ordspill og Wordfeud. De har laget den for å bruke den i forskningsøyemed. At noen så har tatt den i bruk til noe helt annet, kan de knapt lastes for. | |
Snømannen | 2012-05-13 22:13 | |
![]() | Kanskje datagenererte ordbøyninger er genialt? Hvis alle ord bøyes likt blir språket lettere å lære og lettere å forstå? For meningsutveksling ville dette vært bra.. ;-) Vekk med sterke verb. Nei til 2 kjønnet grammatikk. Alle ord skal kunne brukes til alt (verb som substantiv og omvendt). For å illustrere med et eksempel vil jeg minne om denne parolen fra 70-tallet (usikker på årstallet): Stans forjævliseringa! | |
berita | 2012-05-14 14:35 | |
![]() | Jeg forstår både at det ikke hjelper å bråke, at jeg ikke vet helt hva jeg snakker om, og at jeg har avslørt meg som den surmagemegga jeg kan være, men jeg mener at forskere og eksperter som lager (og gjør tilgjengelig) et grammatikkprogram (eller hva det heter) som gir flertallsformer til substantiv som kjøtt, sodd og bensin, bør finne på noe annet å gjøre! Kanskje de kan lage dataprogram for esperanto, det språket har vel brukbart enkle bøyingsformer. | |
Waltie | 2012-05-14 17:20 | |
![]() | Godt poeng berita. Som norsklærer gjennom snart 20 år har jeg LITT peiling, og et brukbart ordforråd - men jeg lærer stadig nye ting, også her - men det er også et uomtvistelig faktum at denne ordlista ikke er noe seriøst arbeid. | |
gerdmarie | 2012-05-14 18:31 | |
![]() | Godt å les Waltie | |
sis | 2012-06-12 15:19 | |
![]() | Jeg er forundert over endel bøyningsformer som tillates i dette spillet, det må jeg si. Men... hvordan kan det ha seg at ordet CDER godkjennes som ord mens ordet PCER ikke godkjennes? | |
Kirsti | 2012-06-12 15:54 | |
![]() | @sis: Det er fordi CDER godkjennes ved en feil. Alle såkalte initialord skal bøyes med bindestrek, ergo skrives det CD-en, CD-er og CD-ene, PC-en, PC-er og PC-ene. Men for noen av disse ordene ligger bøyningene i ordlisten uten bindestrek ved en feil, og dermed godkjennes de i spillet fordi Ordspill ikke har fjernet dem (i motsetning til hva Wordfeud har gjort). | |