Spillrom
Sjiraffen2
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede2
Mobilspill
Pågående8 597

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Lullen12012-10-24 11:55
Antall innlegg: 38

Kan noen tilby kurs
Hei!
Nå har jeg spilt i mange måneder og det ser ikke ut til at jeg er av de som skal komme meg over 1400 poeng og å bli der. Noen av dere ligger jo på 4000 og over og går sjelden ned til et veldig lavt nivå. Det må være noen triks jeg ikke har fått med meg. Siden jeg ikke regner meg som spesielt dum eller har et veldig dårlig ordforråd, må det være noe fundamentalt galt med det jeg gjør. Jeg ønsker derfor å bli kurset av en av dere som ligger høyt og få noen gode råd om hvordan jeg kan beholde mer enn 100 poeng over startsummen (1000). Er det spesielle dager/situasjoner som jeg bør være OBS på som gir dårlige bokstaver? Kanskje jeg tenker i feil baner når jeg legger? Kanskje ikke god nok planlegging? Da venter jeg på alle tilbud.

veslemoy2012-10-24 12:47
Antall innlegg: 12

et tips er å ikke spille med folk som har lavere ranking enn deg, da taper du mange flere poeng. Et annet er å ikke spille brett som går for fort for deg, du taper mye på å bruke ekstra tid. Ellers skal man ikke undervurdere de grå 3*bokstav feltene: om du får lagt en 4 poengs bokstav her og får to ord ut av det får du altså hele 24 poeng bare for den ene bokstaven. håper noe av dette var til hjelp. Mvh Veslemøy

Torill2012-10-24 12:50
Antall innlegg: 3664

Mitt tips: Spill med alle! Går man ned i rank, er det fordi man har spilt dårligere enn forventet.

Lullen12012-10-24 13:02

Takk til dere alle! Jeg går på igjen med litt mindre frustrasjon og håper at jeg en gang kan komme videre her. En lærer jo mer etter hvert.

bearo2012-10-24 14:32
Antall innlegg: 888

Tirsdag, torsdag og regnværsdagar gir dårlegare brikker for dei med oddetalskallenavn (i forhold til første bokstavs plassering i alfabetet). Onsdag, fredag og kuldegradar gir dårlegare brikker for dei med partalskallenavn.

Epsilon - Ikke medlem lenger2012-10-24 15:14
Antall innlegg: 41

ikke tenk på deg selv. prøv heller å kuk det til mest mulig for motstanderen ;) hvis han ikke kan legge noe, så MÅ du jo vinne :) !

Snømannen2012-10-24 15:44
Antall innlegg: 1556

Finnes flere råd å gi nybegynnere. Sorter brikkene dine så de utgjør stavelser f eks. Ta vare på forstavelser og endelser (som f eks -ing, -ene, ende, osv. Legg de bokstavene som er verdt noe der de teller mest.

ave - Administrator2012-10-24 16:20
Antall innlegg: 4986

Tenk matte når du legger, ikke legg lange "fine" ord som ikke er bingo, kuper ordene slik at du legger opp til deg selv i neste legg, helst så du når honnørfelt av et eller slag da. De beste brikkene må legges slik at de gir uttelling i to retninger, sløser ikke ø og y i ord som ikke gir uttelling....

Cygnus2012-10-24 17:41
Antall innlegg: 44845

Lullen1 - vet ikke om det er noen trøst, men jeg er heller ikke (veldig) dum og har definitivt et stort ordforråd, men jeg farer opp og ned i ranking som en jojo - i det siste har jeg nesten bare tapt, samme hvem jeg spilte med, og sånn er det bare! Så bare stå på så glir det nok oppover en gang! Og dessuten er rådene fra ave veldig gode. Når det gjelder å spille med de med lavere rank, sier alle at det'ikke lønner seg' - og det skal sies at jeg har gått på noen fæle smeller i så måte - men jevner det seg ikke ut, tro, til sist?

awi2012-10-24 18:33
Antall innlegg: 2531

@Lullen1: I denne tråden fra Ordspills barndom har kontakinte kommet med en del tips som kan være verdt å ta med seg:

www.ordspill.no/foru...mp ;page=-0

StigLg2012-10-24 19:09
Antall innlegg: 67

@awi: Ratingsystemet som er omtalt og kritisert der, er det "rettet" på?

KariKr2012-10-24 19:12
Antall innlegg: 256

Har vært fra og til i ordspill siden 2008. Mener selv jeg ikke er helt dom, men er fortsatt på første halvdel av 1000 i ranking. Jeg syns det viktigste er absolutt å få spille for å ha en fin hobby. og jeg undrer meg om hvem som skal spille med de som ligger under i ranking viss en ikke skal spille med dem? Jeg takker alle som vil spille for å ha det gøy og trimme hjernen..;-)

awi2012-10-24 19:16
Antall innlegg: 2531

Nei, ratingen regnes ut på samme måte i dag.

bearo2012-10-25 01:21
Antall innlegg: 888

Eg tilbyr forøvrig privatkurs. Berre å komme på døra alle interesserte.

miamaria2012-10-25 05:35
Antall innlegg: 1002

fnis, bearo.
jeg tok forøvrig nylig et brannteppekurs.
her var det uomtvistelig fragmenter som har stor overføringsverdi til f eks ordspill.

Snømannen2012-10-25 08:38
Antall innlegg: 1556

Selvbedrag ...

Neida, mange måter å være smart på. Noen passer til det ene og andre til noe annet. Trenger ikke være helt dom fordi man ikke vinner her.

piaf2012-10-25 09:50
Antall innlegg: 995

På høy tid å trekke fram vår alles kjære LoboTommy, som øste av sin kunnskap i gode(?), gamle dager. Her følger et utdrag:

"LoboKurs - hvordan få høyere ranking
Jeg har vært en stund på ordspill og har lært meg en del tips og triks. Jeg mener ikke at jeg har noen form for fasit, men jeg tenkte likevel å dele mine betraktninger med dere:

Du trenger bingoer. Da handler det om å spare på de riktige brikkene, og det er de som gir en vanlig ending i det kongelige norske språk.

Jeg er veldig glad i bingoer som slutter på -ENE, altså sparer jeg på to e'er og en n, og spiller med de fire andre brikkene til jeg har bingo.

Noe som hjalp meg mye var å lære om disse endingene:
- ETE
- EDE
hvis du plasserer et firebokstavers verb i ordreform (hopp, røst, gled etc) foran disse, er det veldig ofte bingo. Det gir sære ord, men 50 bonuspoeng er 50 bonuspoeng.

ENDE er fire fine bokstaver, fordi det gir deg mulighetene -ENE, -EDE, -EN og ENDE. Men også en lumsk affære å sitte med, fordi du må spille med bare tre brikker, så kommer ikke bingoen kjapt kan -ENDE koste deg dyrt.

Jeg synes INGA er en fin dame å ta vare på, fordi A'en da kan brukes foran -ING hvis du får inn lite vokaler (rakking), og bak -ING hvis du får noen (rekinga).

Å både samle til ING og samle til -ENE, -ENDE etc gir fort konflikt, du må jo spille med noen brikker også (selv om det stinker bingo hvis du sitter med -INGEN / -INGER). Det ekle med -ING bingoer er at de er vanskeligere å få lagt ut, så hvis jeg er i tvil, sparer jeg E.

Jeg har bladd igjennon noen hundre bingoer fra topp fem på poenglista, og sett på endinger med tre bokstaver eller mer. Da ser jeg at ca 30% av bingoene slutter på -ENE. Listen er:

- ENE 30%
- ENDE 13%
- ING / INGA / INGEN / INGER 5% (Men antagelig nærmere 10%, fordi disse lenge ikke var tillatt)
- EDE 5%
- ETE 3%
- ERE 2%
- IGE 1%
- EST 1%

Et tips er at forstavelser er kurant å ha i bakhodet. E'er havner fort til høyre på spillebrettet, du vil ha dem langt bak i ordet, men å f.eks. legge den bak en B og se etter BE- ord kan være forløsende. Den suverent vanligste to-bokstavstarten på en bingo er ST-. De andre vanlige er SK- RA- KL- SL- FL-. L har altså en tendens til å trives som andre bokstav.

Mye handler om å bytte de rette brikkene. Når jeg er ute etter en bingo som slutter på E, sparer jeg i tillegg på (i rangert rekkefølge) blank, N, S, R, A, T, I. En L er grensetilfelle. D spares hvis jeg har to E'er. Jeg bytter alt annet. Hvis bokstavene jeg sparer har ubalanse mellom konsonanter og vokaler må jeg kanskje hive flere av de jeg liker, eller spare en jeg bare nesten liker.

Folk har selvfølgelig forskjellig preferanse på brikker. David, som var listeener da jeg kom hit, var f.eks. mer glad i R enn N. Starey, som har vunnet en haug turneringer, liker I bedre enn A.

Er ikke bokstavene mine bingoete, eller brettet ikke tillater bingo, kan jeg heller spare på OK brikker med fine verdier, som P, V, U, Y, Ø. Jeg har veldig vondt for å kaste Y og Ø, hvis jeg ellers har drittbrikker kan jeg forsøke å få ut den gode brikken, og bytte i neste runde. Sparingen av verdifulle brikker må harmonere, jeg sparer ikke nødvendigvis P og V samtidig.

W er nok det jeg kaster oftest. Det tar mye tid å lete etter W-legg, og finner du et gir det ikke nødvendigvis særlig med poeng. J og F er møkkabrikker, men jeg prøver ofte å spille dem.

Jeg har også hørt en strategi om å alltid bytte i første omgang. Poenget til denne spilleren (som gjelder for standard/spesial) er at åpningslegget uansett ikke er godt betalt, det er bedre å starte med gode brikker. Åpne med å bytte, og hvis motspiller åpner kan du bruke vokalen han legger ut for å bli kvitt skrot.

Som mottrekk mot slik strategi kan du spille åpningslegg uten vokaler. Kjipt men smart.

Har du bingo men ikke får den ut, hender det at du vil spare den til neste runde. Passer du da, kan en rutinert motspiller lukte lunta og spille tight. Et tips jeg har hørt er da å heller legge ut et ugyldig ord tre ganger og få 'bommet på alle forsøk'.

Først: bli best mulig til å lage bingo. Så, gå litt bort fra det. Hvis din eneste taktikk er å legge flest mulig bingo, tror jeg det er vanskelig å nå toppen. Du må finne din balanse med den motsatte strategien, som er å maksimere alle legg, altså legge det som gir flest mulig poeng hver gang uten tanke på fremtiden.

La oss snakke litt om maksimeringsstrategier.

Det er veldig viktig å holde øye med de røde (og gule) rutene. I tilfeldig handler alt om å få lagt ord over flere doblingsruter. Med en gang tilfeldigbrettet kommer opp, se etter rekker med røde og gule ruter. Spill ikke motspiller ut til dem. Den trygge sonen er å ha en linje mellom brikkene du legger og den rødgule linja. Skal du inn i faresonen, inn mot noe rødt, bør du være trygg på at ordet ditt ikke kan forlenges med én brikke. ord som begynner med harde konsonanter (D, H, B, F, W, C) er rimelig trygge i startenden. Verb med A-ending er fine greier i den andre enden.

Så til trikset med å spare en bokstav selv om du kan legge den. (Denne taktikken er litt gambling. Og apropos, gambling er mer rasjonelt når du ligger under enn når du leder.) La oss si du har BOWL, men hvis du legger det, havner den siste bokstaven i en linje med doblingsruter, som feks de ytre linjene i standard- og spesial-brettene. Da kan det lønne seg å legge bow, inn i faresonen, og spare l'en slik at du kan bruke den i et storscorende legg neste gang som går på tvers av BOW. Vurder ordet, om du har f.eks. FORM, og tenker å legge FOR, så ligger det en del muligheter for motspiller i fora, fore, fort, etc. Vurder også motspillers ranking, gode spillere tar oftere fra deg godteriet når du prøver å være lur.

Jeg er glad i å legge korte toveis ord på 3xbokstavpoeng-rutene (rutene som noen kaller grå og noen kaller blå). Jeg følger med på brikker på brettet mitt som gir 4 poeng eller mer, og leter etter 3xbokstavruter hvor jeg kan spille dem toveis. Si at en N ligger inntil en 3xbokstavpoeng-rute, og jeg legger YR på tvers. Da har jeg NY og YR med tredobling av Y, 38 poeng. Det er fest, hverdagen er å bruke 4-poengsbrikker, det gir ca 30. Det fine med disse leggene er ikke sjukt høye poengsummer, men bra poengsummer med sjukt lite tidsbruk. Du må ikke stokke noe i hodet, det er en strålende taktikk for panikkspill, ikke i samme grad for normal.

Min spillstrategi har vært en kombinasjon av bingospill og maksimering. Jeg er best når jeg ikke blir for bingofiksert, ikke samler møysommelig opp til -ENDE som jeg deretter gnukker på i runde etter runde, men jeg sparer til bingoer når de likevel er i nabolaget. Det blir ikke så mange færre bingoer av å slippe opp ett hakk på bingosparingen.

Skal du bygge god ranking bør du også tenke på hva du spiller, mot hvem og når.

Tilfeldig spill mot lavt rankede er selvfølgelig risky. Det trengs bare en motstander som startet, en lang rød strek på midten av brettet, og vips, bye bye sweet caress.

Noen sjekker også hvilken tid på døgnet de gjør det best, og spiller deretter. Et triks jeg har hørt er å snu døgnet og grisebanke trøtte motspillere om natta, gjerne edru fredags og lørdags natt. Det er ikke noe for meg.

Når jeg har fulgt alle planene mine og de likevel ikke virker, roper jeg BRØKK. Det er kortform av BRØKKAMIKKER, som er det jeg gikk over til å rope når jeg hadde ropt MØKKABRIKKER noen tusen ganger. Det hjelper lite på rankingen, men litt på humøret."

Spesielt interesserte kan lese tråden i sin helhet her: www.ordspill.no/foru...am p;page=0

Lullen12012-10-25 14:31

Tusen takk for all kursingen. Jeg har prøvd å leve litt etter noe av det som er sagt, men det er ikke lett. Nå er jeg under 1100 etter en haug med tapsrunder, så jeg vurdere å få en ny konto. En starter jo på 1000 uansett og der er jeg snart igjen, hehe.
Men jeg prøver uansett videre.

Boubou2012-10-25 15:13
Antall innlegg: 1210

Ingen grunn til å starte på nytt egentlig, annet enn statistikken din, da.
Du nevner spillere som ligger på 3-4000. Det er de ekstreme, og dem er det ikke mange av. Bolken av dyktige ordspillere ligger mellom 2000 og 3000, og mange av oss med godt ordforråd og en noenlunde velfungerende toppetasjen ligger også under 2000. Så er det også sagt:-)

Torill2012-10-25 15:22
Antall innlegg: 3664

Det at spillere avslutter kontoen og starter på nytt, er egentlig den eneste grunnen til å IKKE spille mot folk som har lavere rank enn seg. De første 50 kampene får du en fordel, fordi rankingsystemet vurderer hvordan du spiller som nybegynner. I de første kampene dine kan du få en kunstig høy rank, og motspiller kan bli straffet. Om en med ranking på 3000 spiller mot en falsk nybegynner med ranking på 1050, vil den med høy ranking bli straffet, og den med lav belønnet. Om rankingen på 1050 er "ekte" og både den på 3000 og den på 1050 spiller som forventet, vil ingen gå verken opp eller ned. Spiller du litt bedre enn forventet, går du opp. Det gjelder begge spillerne.

Jeg hører ofte hjertesukk fra folk med lav rank om at ingen vil spille med dem. Om alle hadde holdt seg til den profilen de hadde fra starten, er det ingen grunn til å la være å spille mot andre fordi man er redd for å miste rank. En annen sak er at mange spillere (både med lav, høy og middelmådig rank) foretrekker spillere på eget nivå. Det kan også være grunnen til at de avviser andre spillere.

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?