Spillrom
Sjiraffen11
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede11
Mobilspill
Pågående8 593

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
picassa2011-02-27 11:41
Antall innlegg: 596

Skulle tro det har vaert frivillig
www.side2.no/livssti...09 9570.ece

kamillec2011-02-27 12:53
Antall innlegg: 41

Kjøper gentlemenn sex??

wstine - Ikke medlem lenger2011-02-27 13:15
Antall innlegg: 2369

Skulle tro hun var i en vanskelig situasjon etter krigen! Få muligheter til å livnære seg, dårlig utbygd velferdsnett.

Får ikke noe som helst inntrykk av hva hun mener om yrket sitt.

Men: hun var alltid velkledd! Og kundene var gentlemen!

En VIRKELIG informativ artikkel, med både dybde og bredde, substans.......

nabodama2011-02-27 14:36
Antall innlegg: 119

Hmm ... 29-åring kjøper sex av 92-åring for kr. 7000 pr. gang ? Jaggu skal jeg høre mye rart før øra detter av gitt ..
Sier det meste om menn vel ??

picassa2011-02-27 17:44

Det er ingenting som er umulig naar det gjelder lyster og legninger.

Verden er ikke saa firkantet som dere oensker.

Snømannen2011-02-27 20:26
Antall innlegg: 1556

Det siste jeg har hørt, er at den er rund

wstine - Ikke medlem lenger2011-02-27 21:43

jajaja, hva med deg picassa: stiller samme spørsmål til deg, hvordan takler du at ditt barn blir prostituert?

Eller det er kanskje opplagt; ingenting er umulig når det gjelder lyster og legninger......

Verden er jo ikke firkanta, må vite!

Mariti2011-03-01 15:51
Antall innlegg: 80

Vet ikke om jeg skal tro på denne artikkelen, det høres jo utrolig ut

lenep2011-03-01 18:10
Antall innlegg: 97

picassa: hvorfor kunne ikke du og usa la denne diskusjonen ligge etter sist? Ønsker dere å være talerør for horekunder???

Dette grenser jo nesten til kriminalitet....

USA - Ikke medlem lenger2011-03-31 07:50
Antall innlegg: 1252

www.dagbladet.no/mag...69 924.html

BORDELL ER LOVLIG I TYSKLAND: Denne kvinnen jobber som prostituert i Berlin, men er ikke identisk med Lana som forteller sin historie til Magasinet på nett.
Illustrasjonsfoto: SCANPIX
BERLIN: (Dagbladet.no):
- Sminke er dyrt. God sminke koster penger, og jeg vil ta vare på meg selv. Hun rister på det lange, blonde håret. Det er bleket. Øyelokkene er pyntet med gullpudder, neglene lange og velstelte. Kjolen er så kort at den hvite g-strengen titter fram.
BORDELL I EN VANLIG LEILIGHET: Her jobber Lana. Hun kommer fra Ukraina, og er gift for annen gang. Mannen vet ikke om yrket hennes.

BORDELL I EN VANLIG LEILIGHET: Her jobber Lana. Hun kommer fra Ukraina, og er gift for annen gang. Mannen vet ikke om yrket hennes.
Foto: NANNA BALDERSHEIM
INNE PÅ ANGIES: Lana forteller at hun har frihet i jobben sin, og avviser at hun er traffickingoffer.

INNE PÅ ANGIES: Lana forteller at hun har frihet i jobben sin, og avviser at hun er traffickingoffer.
Foto: NANNA BALDERSHEIM
PÅ BORDELL I BERLIN: Lovlig fra 2002.

PÅ BORDELL I BERLIN: Lovlig fra 2002.
Illustrasjonsfoto: SCANPIX

I Norge diskuteres det om man bør kriminalisere horekunder, slik Sverige har gjort. Tyskland har gått helt motsatt vei. Her er bordelldrift legalisert, og det er langt i fra uvanlig å kjøpe sex. I en artikkelserie framover vil Dagbladet.no vise hvordan den liberale tyske sexkjøpspolitikken påvirker samfunnet.

LANA HAR JOBBET som prostituert i flere år. Det siste året har hun jobbet på «Angies romutleie» i Prenzlauer Berg i Berlin. Bordellet ligger i første etasje ut mot gaten, mellom en kiosk som selger tobakk og aviser og et antikvariat. Det er ikke et bordell slik en kanskje forestiller seg det: Angies er en helt vanlig fireroms leilighet i en helt vanlig bydel. Slik ser de fleste bordeller ut i storbyen hvor prostitusjon og bordellvirksomhet er lovlig og hvor horehusene driver geskjeft i naboleiligheten.

Lana er fra Ukraina. Fordommene sier oss at hun er blitt smuglet inn i landet, slått, tvunget til prostitusjon av menneskehandlere. Ikke Lana.

- Jeg jobber frivillig. Jeg har alle papirene i orden. Oppholdstillatelse, alt. Du får ikke jobb på bordell i Berlin hvis du ikke har papirene i orden. Da sier sjefen nei. Og jeg jobber når jeg har lyst, og jeg går hjem når jeg vil. Jeg kan velge selv hvilke kunder jeg tar med meg inn på rommet, forklarer hun tålmodig.

- Hvis en kunde har vært voldelig mot meg, eller hatt ønsker jeg ikke vil oppfylle, da tar jeg ikke med meg ham på rommet igjen. Og jeg gjør det aldri uten.

HUN MENER KONDOM. Aldri uten. Selv ikke når kundene tilbyr ekstra penger.

- Det kan jeg ikke fortelle, sier hun høyt når hun blir spurt om hvor mye hun tar for en time.

Hun lener seg nærmere.

- Det koster hundre euro, hvisker hun. Hun skal egentlig ikke snakke om prisen, kollegene skal ikke høre at hun forteller butikkhemmeligheter.

For 100 euro i timen kan Lanas kunder - de hun godkjenner - bli med inn på ett av de tre soverommene i leiligheten. Hun vil ikke fortelle hvor mye hun må gi fra seg til bordellsjefen. Andre bordeller har liknende priser: kunden betaler 125 euro for en time, og kvinnen betaler bordellmammaen 30 euro for romleie.

DE TRE SOVEROMMENE er sparsomt innredet. En stor, lav seng, en lysstav på den ene veggen sender ut et slapt, kunstig, lillafarget lys som bare gjør rommet litt mindre mørkt. På det lave nattbordet står en tørkerull. Det ligger en blonde-BH henslengt på gulvet ved sengen. Lana plukker den raskt opp, roper irritert på kollegaen at hun skal rydde opp etter seg. De er to jenter på jobb denne kvelden.

Kollegaen til Lana strutter rundt i leiligheten i selvlysende rosa undertøy. I oppholdsrommet hvor kundene kommer inn før de blir tatt med på rommet, står to slitne loppemarkedsofaer. Ingen vits i å investere i å gjøre venterommet pent når alle vet hva som skal skje etter ventingen. Rommet er rotete. Det er som å være på besøk i en nedslitt studentleilighet. Dette er et typisk berlin-bordell. Vinduene er dekket til av sponplater. Bare en stripe øverst er fri. Der blinker de røde lampettene, som signaliserer til forbipasserende at dette er et bordell.

Luften er dårlig, full av sigarettrøyk, ute er det over 25 varmegrader selv om klokka har passert ti om kvelden. Det er lummert. TV'en surrer i bakgrunnen: England-Sverige. Det er fotball-VM og ingen krok av byen slipper unna.

Kollegaen til Lana vifter demonstrativt i luften, peker på sigaretten som ulmer i askebegeret.

- Hun røyker ikke, skjønner du, forklarer Lana unnskyldende og stumper røyken ordentlig.

Hun er høflig, blid. Tilbyr kaffe og vann. Hun ler ofte. Dette er ikke en kvinne som lever under tvang, men helt lykkelig virker hun heller ikke.

- Jeg er gift for andre gang. Vi har ingen barn, men kanskje senere? Hvis det kommer, så kommer det. Akkurat nå har jeg ikke lyst på barn. Man må gi opp så mye. Penger, tid.

MANNEN HENNES vet ikke hva slags jobb Lana har. Han aner det nok, forteller hun, men hun prøver å skjule det. Han har ikke vært i Tyskland de siste fire årene.

Hun vil ikke fotograferes. Alle som jobber her har familie i Berlin eller et annet sted, forklarer hun med lav stemme.

I Ukraina gikk Lana på skole. Hun ville bli skredder. Samtidig jobbet hun som prostituert. Hun begynte for å betale ned gjeld. Da hun kom til Berlin, var det vanskelig å finne jobber. Arbeidsledigheten er opp mot 25 prosent i noen bydeler.

- Dessuten betaler man jo ut alt man tjener i skatter. Skatten er høy, det er skatt og avgift på mat, det lønner seg ikke med en vanlig jobb. Jeg trenger penger.

- Ofte er jeg er nesten som en psykiater. Av og til kommer menn bare for å prate, de har problemer med sjelen, de er syke og har ingen å snakke med. Da vil de snakke i timesvis. Jeg må være tållmodig og høre på dem. Jeg tjener jo masse penger på at de snakker så lenge. Hun gliser og gnir fingrene mot hverandre - det internasjonale tegnet for penger.

Hun bedyrer likevel at hun betaler skatt. Av de 400 000 kvinnene som jobber som prostituerte i Tyskland, er det svært få som har valgt å betale skatt og å motta sosialgoder som sykepenger og pensjon etter at den nye og mer liberale prostitusjonsloven ble innført i 2002, hvor prostitusjon ble likestilt med andre servicegrupper - i alle fall skatteteknisk. Det har blant annet med de dyre, statlige sykeforsikringene i Tyskland å gjøre: det koster opp mot 300 euro i måneden, altså rundt 2400 kroner, og de fleste prostituerte har ikke råd til å betale en slik sum.

Hun vet ikke hvor lenge hun vil fortsette å jobbe som prostituert.

- Jeg er tretti allerede, fniser hun. Hun himler med øynene.

- Tretti! Det er gammelt. Jeg jobber her til jeg ikke vil lenger. Men jeg trenger pengene.
Jeg kan ikke kjøpe billig sminke. Den er så dårlig. Jeg får kviser av den.

Les i morgen: Rapport fra landet der arbeidskontoret formidler prostitusjon

Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til oss på mail.

------------ - Ikke medlem lenger2011-03-31 10:00
Antall innlegg: 33

Man har menneskehandel, slavehandel, tvangsarbeid og prostitusjon.

Mennesker som en vare rett og slett...

Vi må innføre forbud og ikke forhud...

ave - Administrator2011-03-31 10:01
Antall innlegg: 4987

Ja, dette virker som en oppegående og reflektert dame........ og så kviser, a gitt; det er jo skikkelig teit, ikke rart hun må prostituere seg 8]

gompedyret2011-04-01 03:17
Antall innlegg: 4381

USA: jeg foreslår at du nøyer deg med å legge inn link og siterer øverste avsnitt eller tilsvarende, så kan de som er interesserte lese resten via linken. På den måten unngår vi at tråden blir dominert av klipp&lim-øvelser.

Kokodrillen2011-04-02 12:04
Antall innlegg: 149

Hehe, gøyal tråd. Kjempefint Picassa

wstine - Ikke medlem lenger2011-04-02 12:16

www.nrk.no/nyheter/v.../1 .6754813

Skulle nesten tro det ikke var frivillig.....

En ubehagelig side ved temaet dette, eller hva Picassa med meningsfeller?

Cygnus2011-04-02 17:10
Antall innlegg: 44845

En skulle nesten tro det, wstine, men er redd for at du ikke får noe svar fra meningsfellene!

picassa2011-04-03 11:20

Denne diskusjonen begynte med Frankieboys traad:PRIMITIV ADFERD.

Der sto Sexkjoep under punkt 3.

Den 27.mars fant jeg den linken som denne traaden startet med.

Syntes den var ganske aktuell,selv om leneb helst ikke ville snakke om denne saken mer.

jeg foeler jeg maa svare etter utallige angrep.

Det hadde vaert fint om dere hadde lest innleggene mine uten aa tillegge meg andre meninger enn dem jeg har.

Jeg paastaar forsatt at det finnes voksne mennesker som velger aa prostituere seg.

At dere blander inn trafficking og barnehanhdel det faar dere ta paa deres egen kappe.
jeg har aldri bifalt det,det vet dere.

Aa tillegge andre slike meneinger er vel primitiv adferd.

Jeg har aldri faatt svar paa hvorfor dere mener det er rett at kjoeperen er kriminell og ikke selgeren.
Saa lenge det finnes en "vare" paa markedet saa blir den kjoept.

Maisen2011-04-03 14:32
Antall innlegg: 177

" Jeg jobber her til jeg ikke vil lenger. Men jeg trenger pengene."

Picassa, ser du at et begreb som frivillighed kan diskuteres?

wstine - Ikke medlem lenger2011-04-03 15:46

picassa: Utallige angrep???

Sexkjøp er et mer komplekst område enn linken din fokuserer på. Herav link til trafficking og barnehandel, som absolutt er sider ved sexkjøp.

Overskriften din: "Skulle tro det har vært frivillig" blir tendensiøs. Du hopper galant over det faktum at svært mange som har endt opp innen sexbransjen ikke har ønsket seg dit, men havnet der via trafficking. Din link er den ene prostituertes historie. Og vet du; jeg sliter med å tro at hun hadde valgt prostitusjon som inntekstkilde hvis livet hadde fortont seg annerledes for henne.

Sexkjøp er rå menneskehandel!

Men som du er inne på; marked - tilbud - etterspørsel.... Dessverre!

Scrabla2011-04-03 17:35
Antall innlegg: 2275

En forklaring på hvorfor kjøp ble kriminalisert mens salg ikke ble det:
Hovedbegrunnelsen i høringen før loven ble vedtatt var at selgeren av seksuelle tjenester i stor grad er å se på som et offer for en handling.
Her kan dere lese saklig informasjon om hele problematikken rundt prostitusjon, hallikvirksomhet og menneskehandel:

www.prosentret.no/

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?