Spillrom
Sjiraffen12
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede12
Mobilspill
Pågående8 389

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
snubi2011-05-26 09:08
Antall innlegg: 500

Rettskrivning og grammatikk
Jeg vet det er flere enn meg som omtrent får fysisk vondt av å se hvor dårlig det står til med norskkunnskapene her i forum (og ellers i samfunnet). Jeg snakker om elementær rettskrivning og tegnsetting.
Nei, jeg snakker ikke om de som har dysleksi - de er det unntak for så klart, men ALLE har jo ikke dysleksi for svingende! Tastefeil er også en helt annen sak - man ser som regel forskjell på en tastefeil og en skrivefeil.

Hva er det som skjer egentlig? Ser ikke folk verdien av dette lenger? Svikter norsklærerene? Er det annerledes undervisning nå enn tidligere? For folk er vel ikke dummere nå enn før?

Eksempler kan være helt elementære ting som feil bruk av og/å, da/når, samt ordfeil som hærlig (herlig) og tegnetting så vill at man mister betydningen av en setning og må gjette seg frem til meningen!

Ja, jeg er klar over at man ikke risikerer livet vet å skrive feil her i forum og at mange mener det ikke er så viktig, men det gjenspeiler jo hvilket nivå man ligger på i andre sammenhenger også. Hva med jobbsøknader, rapporter, brev osv?

Jeg klarer ikke å la være og tenke på hvordan de med dårligst norskkunnskap klarer seg i nettopp ordspill. Klarer man seg fordi det er tre forsøk i hvert legg? Man legger kanskje ordet "hærlig" først, og får feil på det og prøver igjen? Uansett, så håper jeg jo spillet kan hjelpe til med å heve nivået.

Nå kommer vel også en del iherdige folk til å hive seg over dette innlegget og saumfare det for skrivefeil og tegnsettingsfeil, for å sette meg på plass. Sett i gang, det er garantert ikke perfekt! Poenget mitt var at jeg ville de groveste feilene til livs - de som forstyrrer hele lesebildet og betydningen.

Takk for oppmerksomheten!

JamesO - Ikke medlem lenger2011-05-26 09:24
Antall innlegg: 2649

Uff, nei rettskrivingsstress i uformelle sammenhenger er en uting og bør helst ikke forekomme etter min oppfatning :-0)

hJeg meiner mann. bærre skajl skrive i forum utn tanke på rett-skrivning,

nalo2011-05-26 09:42
Antall innlegg: 356

Takk for flott innlegg, snubi!

Støttar kvart eit ord du skriv.

snubi2011-05-26 09:48

Takk, nalo =)

snubi2011-05-26 09:50

JamesO - har sansen for din ironi (du skriver forøvrig bra norsk når du vil). ;D

tombola2011-05-26 09:50
Antall innlegg: 232

snubis innlegg støttter jeg 100% - og litt til, faktisk.

snubi2011-05-26 09:53

Takk, tombola =)

Reet2011-05-26 10:24
Antall innlegg: 249

Absolutt 100 % enig (bortsett fra at du brukte bindestrek der du skulle brukt tankestrek)!

Jeg har en sønn i 1. klasse, og han får stadig med seg bøker der det kryr av skrivefeil. Særlig da/når. Jeg er redd dette er en tapt kamp når man ikke engang syns det er viktig med disse tingene i skolen.

Ellers er jeg også overbevist om at folk ER dummere nå enn før.

snubi2011-05-26 10:39

Takk, Reet =)
(Takk for konstruktiv rettelse også!)

Jeg har også en sønn i 1. klasse, og det er skremmende å se at det ikke engang er korrekt i lærebøkene!

Hvis det stemmer at folk er dummere nå enn før, så går det lukt til he..... når det gjelder det norske språket snarlig. Får vondt i sjela!

Duppedingser2011-05-26 10:39
Antall innlegg: 467

Her i forum? Litt usiker på om dine smilier er helt korrekte...

snubi2011-05-26 10:49

Smilier er veldig lovlig i forum ;D

ajnor2011-05-26 11:06
Antall innlegg: 958

Jeg deler din bekymring, snubi! Dette forfallet er ikke gjeldende bare i ulike nettforum, må du tro... Eller, det vet du vel inderlig godt allerede, tenker jeg.

Se på avisene! Det kryr av skrivefeil i alle kategorier. Lærebøker er en sak for seg, det begynner å bli håpløst når ikke engang lærebøkene vi bruker i skolen har korrekt rettskriving.

Ellers er jeg redd for en misforstått frykt for å rette på elevers skrivefeil - det er i seneste laget å begynne og rette og/å-feil, da/når-feil osv når elevene går på videregående. Hvorfor retter ikke barneskolelærere disse feilene? Språket vårt er for alvor ute og sykler, når lærere i barneskolen ikke kan lære elevene korrekt bruk av de enkleste regler så har ikke vi som underviser lenger oppe i skoleløpet sjanse til å utvikle språket og begrepsapparatet til elevene videre.

Trasig, spør du meg.

snubi2011-05-26 11:13

Amen, ajnor!

Dette med avisene er også noe jeg gremmes ekstremt over. Det burde være et minstekrav, for å bli ansatt et slikt sted, at man har mer enn middels gode språkkunnskaper. Jeg orker nesten ikke lese aviser lenger, siden jeg blir så forstyrret av alle feilene der at jeg ikke får med meg innholdet. Godt det finnes alternative medier.

Emmas2011-05-26 11:22
Antall innlegg: 1671

Men av og til kan det være litt godt å skrive HÆRLIG med æ?
For meg blir det herlige herligere da! Det blir et sterkere innhold. Jeg gjør det av og til en muntligskriftlig sammenheng, i mail til venner, som et eksempel.

Snømannen2011-05-26 11:26
Antall innlegg: 1556

Flott innlegg. God vane å lese igjennom hva man har skrevet før man sender det inn.

snubi2011-05-26 11:28

Skjønner hva du mener Emmas, selv om jeg ikke ville gjort det samme selv. Det viktigste er at du faktisk vet hvordan ordet skrives og kan skrive det riktig når det trengs.

Maisen2011-05-26 11:29
Antall innlegg: 177

Jeg græmmes også over dårligt skriftsprog. Både på dansk og på norsk. Jeg ser at der kan være mange grunde til at man er usikker, men jeg har ingen forståelse for at man kan synes det er uvigtigt.

Selv har jeg sørget for at placere mig midt mellem dansk og norsk og er usikker på stavning og - specielt - tegnsætning. Jeg træner på begge ved at skrive dansk i forum og norsk inde i spillet.

Ellers synes jeg det er specielt morsomt at rette stavefejl i indlæg rundt omkring på nettet, hvor nordmænd er kritiske til indvandrere som ikke "vil lære sig norsk".

snubi2011-05-26 11:31

Tommel opp, Maisen! =)

VeldiGlad2011-05-26 12:40
Antall innlegg: 1077

Støtter!
Og vil gjerne benytte anledningen til å uttrykke min frustrasjon over at dårlig rettskrivning også smitter over i talen. Muntlig språk er selvsagt mer spontant, og da er det tilgivelig med noen feil. Likevel klarer jeg ikke la være å krympe meg hver gang folk bruker "i forhold til" i hytt og pine, uten at det egentlig gir mening. Mange bruker det jo *i forhold til* alt.. Hva med å få tilbake "med tanke på", "i henhold til" eller "med henblikk på"?

Reet2011-05-26 12:54
Antall innlegg: 249

Jeg tok opp dette med skiving da vi hadde foreldresamtale. Visstnok er det å skrive og det å skrive pent to ulike fag. Det forstår jeg, og det er jeg også for. Men rettskrivning, det var visst ikke et fag i det hele tatt.
Ok, tenker jeg, det er noe de lærer av å lese mest mulig, for da ser de hvordan ordene skrives.
Men da må vi kunne stille krav til at det skrives riktig i bøkene! Og hermed skyver jeg en del av ansvaret over på forlagene. De burde skamme seg!!

Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?