Spillrom
| Sjiraffen | 14 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 14 |
Mobilspill
| Pågående | 8 643 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| Boubou | 2011-10-15 11:17 | |
![]() | Men bruker du plastposer? Pant tjener vi på - hvem er det som "tjener" på å droppe plastposene og bruke nett? Jeg kjøper nok plastposer (ca tre hver helg) til å få med meg en større porsjon mat hjem, og ha til søppel i løpet av uka. Eller bruker jeg handlenett eller kurv av diverse typer. Butikkansatte set overrasket på meg når jeg sier nei takk til pose. er det så uvanlig? | |
| USA - Ikke medlem lenger | 2011-10-15 11:42 | |
![]() | Vil tro 92% av alle kjøper plastposene i butikken, selv har jeg med meg gamle plastposer ca 1 av 4 ganger jeg handler. | |
| Snømannen | 2011-10-15 11:42 | |
![]() | Pant betaler vi når vi kjøper produktet. Og får tilbake når vi panter. For noen uker siden hørte jeg et intervju på radioen. Et eller annet bryggeri skulle flytte produksjonen sin. Han forklarte at de vurderte å gå over til PET-flasker. Da kunne de redusere utgiftene sine og spare å transportere ca 1800 trailerlass med tomflasker i året. Slik det var nå var det bare de store bryggeriene som hadde flaskevaskerier. Og de små bryggeriene måtte kjøpe tilbake tomflasker fra de store som hadde vasket dem. Ordningen har ingen miljøeffekt men opprettholdes da den er konkuransedreiende til fordel for de store bryggeriene. Sa han. Og - JA - det er vanlig å kjøpe bæreposer når man handler. | |
| leonella | 2011-10-15 11:47 | |
![]() | Jeg prøver å redusere bruk av plastposer da plast er vanskelig å destruere. Les mer : www.aftenposten.no/f...57 4592.ece Av og til må man ha en pose, men fint boubou at du tar opp temaet - flere bør bli bevisste på hvordan man lever - resirkulering og resultatet av forsøpling i naturen. Stå på ! | |
| snubi | 2011-10-15 12:10 | |
![]() | Jeg pleier å kjøpe plastpose(r) når jeg handler matvarer ja, for de bruker jeg som søppelposer til restavfallet etterpå. Jeg handler ikke så mye at jeg får for mange av de store plastposene. De små posene som man får ved innkjøp av småsaker i andre butikker, de pleier jeg å takke nei til, for de kan sjelden brukes i etterkant. Ellers har det generelt blitt svært lite restavfall her hjemme etter at vi begynte å sortere ut plastavfall i tillegg til matavfall og papir. | |
| terø | 2011-10-15 12:24 | |
![]() | Ja, jeg kjøper plastposer - men bruker de om og om igjen når jeg handler, og så bruker jeg de til å sortere avfall i, og til slutt går de i plastavfallet. | |
| Snømannen | 2011-10-15 13:10 | |
![]() | I gamle dager... Fikk man pappesker og bæreposer og det man trengte på butikken. Så ble det innført "miljøavgift" på bæreposene. Så ble bæreposene lettere nedbrytbare og da begynte man å ta betalt for posene. Handle til helgen. Si du har problemer med å få med varene hjem. Be butikken hjelpe deg. Takk nei til bæreposer. Spør om de ikke har noe papp på lageret. Sannsynligvis er det mulig å få til en ordning hvor man får varene hjem på en miøjøvennlig måte. Hvis noen vil. | |
| miamaria | 2011-10-15 13:13 | |
![]() | snø da. pappeskene er presset sammen til resirk. omtrent som vinterens snø blir til neste sommers regn:) | |
| meisa | 2011-10-15 14:32 | |
![]() | Jeg har alltid et Kiwi grønt handlenett i veska, så jeg sier sor oftest nei til plastposer. Når jeg handler mye til helga, kjøper jeg som regel noen få plastposer, som jeg bruker til å samle restboss i. | |
| jeykz | 2011-10-15 14:39 | |
![]() | Har eget handlenett :-) | |
| sommerfugl | 2011-10-15 16:17 | |
![]() | Vi handlet inn til helgen i går og hadde med nett som vi pleier. Men vi trengte én pose så da kassadamen spurte, svarte jeg "jatakk, én". Hun så ut som hun hadde ramlet ned fra månen og spurte skeptisk om jeg ikke trengte flere. Så måtte jeg nok en gang begynne å forklare at vi hadde med oss nett så vi trengte ikke flere poser. Tydeligvis så er det ikke vanlig med gjenbruk på posefronten og tydeligvis er det mange som tar mindre poser enn det de trenger for så å måtte få flere poser uten å betale etterpå. Det er jo litt snodig at det fremdeles er sånn for de selger jo handlenett til flergangsbruk i alle butikker, men de som sitter i kassa går vel på mersalgskurs og får bonus for å selge mest mulig poser. Ikke veit jeg! G O D H E L G ! ! ! | |
| JamesO - Ikke medlem lenger | 2011-10-15 16:52 | |
![]() | Forrige gang jeg handlet kjøpte jeg BBQ-saus, kapers, frosne skogsbær, familiebrødet i grønn plastpose og vaniljesaus, Dagbladet og en REMA-plastpose , fordi jeg som vanlig glemte å ta med plastposen til butikken. | |
| Pus Svingen | 2011-10-15 17:31 | |
![]() | Pleier å ha med ryggsekk og handlenett i stoff når jeg handler, kassamedarbeideren ser alltid rart på meg når jeg ikke skal ha pose, men utrolig hva man venner seg til ;-) Kjøper søppelposer til restavfallet på rull, kr. 10 for 50 stk, det blir billigere enn å betale 90 øre pr.stk. som man gjør for vanlige poser, regn på hvor mye penger du bruker på å kjøpe poser til varene i butikken på et år ! | |
| picassa | 2011-10-15 18:52 | |
![]() | Foerst naa det siste aaret har de begynt aa ta betalt for posene i butikken her i Málagaprovinsen.Mercadona .en av de stoerste matvare- kjedene i Spania,begynte samtidig aa selge skikkelig solide baerenett. Av dem har jeg kjoept tre stk.det holder som regel til handlingen,men det skjer jo at jeg glemmer dem hjemme. | |
| miamaria | 2011-10-15 19:32 | |
![]() | er det virkelig bare meg her inne som er storforbruker av plastbæreposer? de er svært nyttige til så mangt. til sist ender de selvsagt i søpla. jeg har iblant problem med at kassadama spør : skal du virkelig ha så mange poser? på denne årstiden bygger jeg opp vinterforsyningslager av bl a bæreposer på hytta. jeg har til nå unnlatt å prøve og forklare noen som helst at når du omtrent hver helg skal frakte med deg hjem - i ryggsekk - fiskefileter, koketorsk i skiver, kokte krabber, eventuelt ditto hummer, gulrøtter fra haven o lign, ja da er det smart å ha en god del poser som er nye, tette og hele. når jeg handler? da er jeg helt normal og kjøper så mange poser som jeg trenger for å få med meg varene hjem. | |
| kuami | 2011-10-15 19:33 | |
![]() | Jeg har i alle år brukt nett/ryggsekk/medbragt pose, og har alltid en sammenbrettet pose i håndvesken, sånn for tilfellets skyld. Likevel har vi nok, ofte mer enn nok, av plastposer i heimen. Ingen grunn til å bruke flere plastposer enn nødvendig. Takker ofte nei når jeg blir tilbudt gratis poser. - Var et sted i Tyskland hvor et stor varehus ba om at folk returnerte poser og hadde en egen stang hvor disse kunne henges opp. | |
| Zygote - Ikke medlem lenger | 2011-10-15 21:21 | |
![]() | Beskrivelsen i artikkelen som leonella linket til kan jeg skrive under på. Dessverre er ikke "miljøvennlig" polyetylenen som brukes noe bedre for naturen. Den viktigste "nedbryteren" av plastposer er mekanisk slitasje. Plasten blir sakte malt til bittesmå flak som holder seg flytende i havstrømmene. De "miljøvennlige" posene er tilsatt stoffer som framskynder den mekaniske oppsmuldringen. Problemet er at de små partiklene reflekterer lys og gjør at sollyset trenger kortere ned i vannet. Dermed blir vannvolumet som planteplankton kan bruke redusert, og produksjonen i havet går ned. | |
| Emmas | 2011-10-15 21:34 | |
![]() | Bruker handlenett av stoff. Det forhindrer ikke at lageret av plastposer bare blir større og større. Prøver så godt jeg kan å si nei takk til småposer når jeg handler på apotek, parfymeri o.l. Har ikke klart å unngå disse en bruker på frukt og grønt. Klær er det og greit å bære hjem i plastpose, dessverre. | |
| Snømannen | 2011-10-15 22:16 | |
![]() | 1. De presser sammen pappen fordi de selger plastposer. Det var det jeg ville ha en slutt på ;-) 2. Jeg kjøper EN pose uansett mengde mat. Så klager jeg over at den revnet så jeg må ha en ny. Så klager jeg over at den revnet så jeg må ha en ny. Så klager jeg over at den revnet så jeg må ha en ny. Osv. Til slutt får jeg så mange jeg vil aldeles gratis. | |
| Glory | 2011-10-16 01:42 | |
![]() | Det blir nok en del kroner på plastposer i løpet av et år, dessverre. Det er fordi de som handler inn i huset nesten alltid glemmer å ta med poser eller nett hjemmefra. Vi har altfor mange poser, egentlig. Men de ligger jo der... Og innimellom er de kjekke å ha. Og innimellom fyller mamma'n min opp en pose med poser herfra når hun er innom. For hun får for få. Hmmm | |