Spillrom
Sjiraffen15
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede15
Mobilspill
Pågående8 597

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
trymare2011-10-29 22:28
Antall innlegg: 871

Sosiale avvik
Hva kan årsakene være til at enkelte ikke følger normene i ett samfunn?

Fiskemann2011-10-29 22:46
Antall innlegg: 135

uflaks

wstine - Ikke medlem lenger2011-10-29 22:49
Antall innlegg: 2369

hva og hvem tenker du konkret på da, trymare?

Vel, her er et innspill. Provoserende uttalelser fra Abdi (Somalia), Shukrulla (Afghanistan).

www.nrk.no/nyheter/n.../1 .7854754

Snømannen2011-10-29 23:29
Antall innlegg: 1556

Årsakene til dette kan være mange.

1. De har en egen personlighet de vil leve ut.
2. Samfunnet forandrer seg, ikke alle forandrer seg i samme grad.
3. Noen kjemper for å forandre samfunnet.
4. Uflaks.
5. ....glem det.

De aller fleste følger ikke normene i et samfunn. Ikke alle. Ikke hele tiden.

Ja og samfunnet er ikke ett. Det finnes mange, ofte motstridende normer å følge. Dette innlegget ble ikke så morsomt, bare overse det.

gompedyret2011-10-30 01:29
Antall innlegg: 4381

Personlig vinning kan være en grunn.

Eksempel: Man prøver å få forumdeltagere på nettet til å gjøre leksene sine istedenfor å gjøre dem selv.

Smalhansen2011-10-30 01:35
Antall innlegg: 48

Sosiale avvik ...
En forklaring kan være at vi fortsatt ikke er klonede.

Alle har ikke gått i norsk barnehave, og vi er belemret med egoisme og aggresivitet, kombinert med hjerner som fra tid til annen kvalitetsmessig fungerer på ulikt vis.
Så enkelt - så vanskelig.

(ikke akkurat morsomt dette innlegget heller :) )

Bhå2011-10-30 02:33
Antall innlegg: 232

En mann gikk engang imot det som var vanlig oppfatning av hva vi skulle kunne gjøre her i norge. Han var en avviker. Han begynte å jobbe mot alkohol og andre skadelige ting for å forsøke å få folk til å begynne et bedre liv. Dette ble en suksess etter hvert og etter ca. 200 år, hadde vi det faktisk så bra som vi aldri har hatt det i Norge. Hans navn var Hans Nielsen Hauge og var en kristen predikant som SÅ nøden til folk. I løpet av de siste 20-25 år har våre regjeringer gjort alt de kan for å bryte ned det gode samfunnet som Hauge bygde opp..... Mitt spørsmål oppi det hele er: Hvem er det egentlig som ikke følger de sosiale normene her? Hvem er nå den store avvikeren?
Det ville vært morsomt å se om "verdens rikeste land" kunne begynne å bry seg om hverandre igjen, i stedet for bare å karre til seg mest mulig for egen vinnings skyld.

Boubou2011-10-30 08:06
Antall innlegg: 1210

Gompedyret :-)
Men fordi jeg aldri lar gå fra meg en sjanse til å tenke - og til å skvaldre om ideene mine - gjerne før de er gjennomtenkt - Her kommer mine 5 øre:
Sosiale avvikere er individualister som velger sin egen vei, eller mennesker som har så liten sosial intelligens at de ikke klarer å lese samfunnets koder.
I begge tilfellene vil en stor andel av dem ende opp ensomme, eller til og med utstøtt, fengslet, "persceuted".
Den lille andelen som "klarer seg bra", gjør det på grunn av sterke personlige egenskaper som sjarm, intelligens, formidlingsevne, lederskap, - eventuelt en evne til å fortie og skjule - som gjør at de aksepteres til tross for sine avvikende normer, og av og til til og med opphøyes til ledere, eller aksepteres som eksentriske genier.
Naturligvis er det MAAAANGE som til en viss grad velger individualisme, eller ikke klarer styre sine impulser, men i den grad dette er engangstilfeller og ikke gjennomgående trekk ved personen dreier det seg rett og slett om at vi er mennesker, og ikke roboter, og at vi ER svake mennesker, de aller flese av oss.

miamaria2011-10-30 08:43
Antall innlegg: 1002

trymare: HVORFOR spør du om dette?

Torill2011-10-30 09:30
Antall innlegg: 3668

Uten sosiale avvik hadde vi levd i steinalederen. Avvikere sørger for utvikling.

Valpen2011-10-30 11:50
Antall innlegg: 448

Avvikere var ikke temaet, men dem som ikke kan følge normene i samfunnet

stripa762011-10-30 11:51
Antall innlegg: 1

tror gompedyret har svaret miamaria.....lekser

Boubou2011-10-30 12:46
Antall innlegg: 1210

Valp - hva er forskjellen?

Ikke følge en norm=avvike fra en norm=avviker.
Rent sosialt må je dette passe helt perfekt?

Jeg ser ikke hva du mener.

verb2011-10-30 13:10
Antall innlegg: 87

de er vel ikke norm-ale.....

Bhå2011-10-30 13:29
Antall innlegg: 232

The new fantastic British new ale: Ab-Norm-Ale.

picassa2011-10-30 13:53
Antall innlegg: 596

overskriften er :Sosiale avvik.

Er det ikke avvikerne som har det stoerste problemet med aa foelge normene da?

picassa2011-10-30 14:03

jeg er foreksempel en avviker naar det gjelder julefeiring.Fordi jeg annet hvert aar ikke bryr meg et sekund om den.

normen for julefeiring forandrer seg fra land til land,fra bygd til bygd og heller ikke alle familier har de samme normene for hva som er riktig julefeiring.
En norm kan jo vaere en juridisk lov,men ogsaa en uskrevet lov som bare er en mening blant folk om hva som er riktig eller ikke riktig.

det er egentlig veldig lett aa bli sett paa som en avviker i ei trang lita bygd ,mens i en storby er takhoyden stoerre.

picassa2011-10-30 14:07

Skal du forreksempel skrive stil om dette Trymare,har du et stort tema aa skrive om.

Valpen2011-10-30 15:12
Antall innlegg: 448

Avvikere behøver da nødvendigvis ikke ha problemer med å følge normer og regler i samfunnet.

Med avvikere tenker jeg mer på originaler som ikke lever som de fleste andre i samfunnet, altså ikke helt A4

Ett unntak er kanskje Nerdrum som som ble dømt for ulovligheter.En mann jeg vil kalle avviker

picassa2011-10-30 15:22

Hvem av oss er A4?Jeg kjenner ikke mange.

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?