Spillrom
Sjiraffen22
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede22
Mobilspill
Pågående8 687

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Majel2012-01-26 12:29
Antall innlegg: 131

Sidemålsquiz
Vg sin quiz med ord frå nynorskordboka er så ukurant som det nærast går an.

No spør eg dykk som verkeleg har greie på bokmålsordboka: Tar nokon utfordringa med eit djupdykk i ordboka og lagar ein tilsvarande vanskeleg quiz for oss med bokmål som sidemål?

miamaria2012-01-26 13:27
Antall innlegg: 1002

umogeleg.

Majel2012-01-26 13:41

Ingenting er umogleg. Det umoglege tek berre litt lenger tid. ;)

wstine - Ikke medlem lenger2012-01-26 16:03
Antall innlegg: 2369

Nynorskens dager er muligens snart talte. Det er i alle fall det nynorskforkjemperne frykter hvis Kristin Halvorsen får det slik hun vil.

- og plutselig ble jeg så varm om hjertet når jeg tenker på nettopp K.H. For hvem hadde vel trodd at nettopp SV og hun skulle komme opp med et såpass konstruktivt forslag som å tone ned sidemålet?

bearo2012-01-26 16:11
Antall innlegg: 888

Hæ?

Har du lest på nyhetsspeilet igjen no? Innlegget ditt tyder jo på at du har lest akkurat det motsatte av det vanlige folk har fått med seg.

wstine - Ikke medlem lenger2012-01-26 16:16

www.nrk.no/nyheter/n.../1 .7966447

"Noregs Mållag er svært misfornøyd med forslagene og minner om at de tre regjeringspartiene gikk til valg på at de skulle styrke nynorsken og jobbe for mer likestilling mellom nynorsk og bokmål.

– Dette forslaget er helt uaktuelt. Det vil svekke statusen til nynorsk og statusen til sidemål, og gi negative konsekvenser utover skolen. Vi vet at karakterer er undervisnings- og læringsstyrende for elevers prioritering av arbeidet. Derfor må vi ha en egen karakter i sidemål både i ungdomsskolen og og den videregående studieforberedningen, sier han til NRK."

bearo2012-01-26 16:17
Antall innlegg: 888

www.vg.no/nyheter/in...d= 10076676

"Forslaget mottas med jubel av Noregs Mållag.

- Dette er et veldig godt forslag. Nynorskelever er mye flinkere i sidemål enn bokmålselever, og dette ekstra poenget vil belønne den reelle større språkkompetansen nynorskelever har, sier leder Håvard B. Øvregård."

wstine - Ikke medlem lenger2012-01-26 16:22

Mållaget endrer syn fra dag til dag og slett ikke enige med seg selv :-)

Godt vi har både nrk og vg som oppdaterer oss i saken!

Snømannen2012-01-26 17:28
Antall innlegg: 1556

Jeg synes det er ustyrtelig morsomt at det finnes et mindretall som oppfatter seg selv som så spesielle at de ikke kan/vil/bør tilpasse seg til den samme skriftsnormen som det store flertallet. Ikke bare skal de ha rett til å ha egen rettskrivningsnorm men det er også et krav at det store flertallet skal være nødt til å slite med nynorsk i skolen enda de har en skriftsnorm fra før som fungerer aldeles utmerket. Også det faktum at det finnes grupper som er like mange som "firkantfolket" som snakker dialekter (presumptivt trøndere og hedmarkinger) som ligger like fjernt fra begge rettskrivningsnormene og derfor, slik "firkantfolket" argumenterer, fortjener egen rettskrivningsnorm de også. Morsommere blir det ikke. Og nå altså argumentet i det siste innlegget til bearo, hvor det står at "firkantfolket" behersker flertallets rettskrivningsnorm utmerket. Synd vi ikke har noe bedre å bruke pengene på.

contender2012-01-26 23:13
Antall innlegg: 464

Fikk faktisk 14 rette av 15. (Tror jeg hadde rett på Hugleik også - at fasiten var feil ..)
Nynorsk og dialektene er rikt på flotte ord og uttrykk - håper at det vil holdes levende og at det vil berike bokmålet, som jo er et kjedelig språk.

Majel2012-01-26 23:42

Hugleik betyr tankeleik/fantasi

Den som fann opp det misforståtte uttrykket "hugleik på staur" sjekka nok ikkje ordboka først. :P

contender2012-01-26 23:52
Antall innlegg: 464

I så fall tok jeg feil ...

Niillas2012-01-27 19:47
Antall innlegg: 6024

Eit samfunn der majoritetane har rett i alt, og der minoritetane berre har å tilpasse seg er kanskje greitt så lenge ein høyrer til majoriteten. Mange ser det som ein rikdom å bli kjend med andre måtar å uttrykje seg på - andre ser det som eit overgrep. Eg veit kven eg ville hatt mest utbyte av å snakke med.

Niillas2012-01-27 19:47
Antall innlegg: 6024

Eit samfunn der majoritetane har rett i alt, og der minoritetane berre har å tilpasse seg, er kanskje greitt så lenge ein høyrer til majoriteten. Mange ser det som ein rikdom å bli kjend med andre måtar å uttrykkje seg på - andre ser det som eit overgrep. Eg veit kven eg ville hatt mest utbyte av å snakke med.

Boubou2012-01-29 11:28
Antall innlegg: 1210

I noen andre land hvor det finnes flere offisielle skriftspråk med større (Spania) eller mindre (Frankrike) mindretall, er disse alltid valgfrie. Det er inget krav til å lære det ene eller det andre, og nettopp dette, sies det, har øket populariteten til mindretallsformene ved at de som faktisk er interesserte lærer dem - godt - og har glede av det...
Jeg har vært for forslaget om å kutte opplæring i å SKRIVE den andre målformen siden jeg selv var ungdomsskoleelev i Oslo - noe mer enn knot ble det aldri, særlig iden vi Osloelever ikke fikk bruke de formene som lå lengst fra vårt språk - men som var naturligst for meg som hadde familie på vestlandet. Idioti.

Boubou2012-01-29 11:28
Antall innlegg: 1210

Blir det noe av quizen?

Cygnus2012-01-29 12:22
Antall innlegg: 44845

Boubou - tror ikke det altid er sant - i Finland må alle ha også svensk i skolen, selv om de er finskspråklige (og finlandsvensker må også lære finsk, selvsagt)

Actros2012-01-29 12:33
Antall innlegg: 2135

Leve båe målformar. Hva skulle vi bokmålfolk gjort uten nynorsk. Mindre å le og irritere seg over. Uten nynorsk så hadde vi f.eks gått glipp av Sylfest Struttle og mange andre figurer. Tror heller ikke at Are Kalvø hadde vært like morsom på bokmål. Se litt på lyrikken hvor vakkert det kan være med et slikt berikende språk. La nå de som liker best nynorsk gjøre det. Men en settning som ikke er bra på nynorsk: Å, baby eg elskar deg. Eller som oversettingen i en westernfilm jeg så en gang: Eg vonar du ikkje skyt meg!!
Hvis vi skal la vær å lære nynorsk så kan vi vel droppe engelsk også kansje?

Actros2012-01-29 12:34
Antall innlegg: 2135

Ta en titt her: arekalvo.no/indeks.asp?id =500

Cygnus2012-01-29 12:40
Antall innlegg: 44845

Personlig fatter jeg ikke hvorfor folk er så rasende på nynorsk og mister alt vett! Baltez, f eks, var ikke han rabiat på dette - som så mange andre - området? Alle språk er en berikelse. Forresten lider alle nordmenn av den vrangforestilling at de snakker flytende engelsk!

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?