Spillrom
| Sjiraffen | 2 |
| Krokodillen | 1 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 3 |
Mobilspill
| Pågående | 8 722 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| Brottis | 2012-05-13 09:46 | |
![]() | Romfolk Det står mye om romfolk i avisene. Er dette det samme som marsboere ? | |
| Emmas | 2012-05-13 10:22 | |
![]() | Ja, kanskje det? Bare at de var så uheldige å falle ned på steder hvor de stort sett ikke har det så greit? | |
| rbm | 2012-05-13 11:51 | |
![]() | Opprinnelig kommer de fra India...:) | |
| twiver | 2012-05-13 12:56 | |
![]() | Trodde de var fra Roma jeg...eller Romerike :) | |
| Mira7 - Ikke medlem lenger | 2012-05-13 12:57 | |
![]() | Holder en knapp på Romerike twiver:)) | |
| Snømannen | 2012-05-13 15:09 | |
![]() | Vi kaller dem det for at ikke sigøynernavnet skal bli for belastet. Eller så var det omvendt? At sigøyner hadde blitt belastet så derfor fikk denne folkegruppen et nytt navn? Men slik som de oppfører seg i Oslo, må de vel snart ha nytt navn igjen. Forstår ikke helt dette her. De ville hordene kommer fra Hordaland ikke sant? Så da kommer vel romfolk fra Roma, Romania, Rom og Cola...Utlandet? Tror det. | |
| JesusLover | 2012-05-13 15:39 | |
![]() | Uttrykket ROM-folk er noe vagt. Og det er meninga. For det er ikke en ensartet gruppe. SIGØYNERE er et folk, med en rik kultur. Det er mange sigøynere i Romania. Men de som kommer hit til våre land er ikke bare sigøynere. Ja de er fra Romania. Og ja, de er nederst på rangstigen i hjemlandet, og får ofte ikke dekket de mest elementære behovene hjemme som helsestell og skolegang etc. Men etter det jeg forstår så er de ikke nødvendigvis sigøynere. Men de kommer fra mindre bemidlede områder, gjerne fra landsbygda. Og er nederst på rangstigen i hjemlandet. Jeg vet LITT om Romania, jeg har vært der noen ganger nå og har venner derfra. Men én ting må vi være klar over i denne debatten: De er ikke nødvendigvis kriminelle fordi om de går og tigger... Som de selv sier: De som stjeler ser dere ikke, for de har råd til å kjøpe samme klær som dere. Jeg synes vi skal la de som tigger få tigge. For vi må ikke glemme at Norge en gang selv var et fattig land. Så skal vi selvsagt ta de som stjeler og gjør andre lovstridige ting og dømme dem til fengsel og bortvisning. Gjerne inngå soningsavtale med Romania så de kan sone straffa si i hjemlandets fengsler. Det er greit. La de som bare tigger for å overleve få gjøre det evt. sett inn tiltak som faktisk hjelper dem til et bedre liv! Før de kom hit til landet så hadde vi "de narkomane" og "østeuropeiske prostituerte". Det vil alltid være en gruppe "de derre" som er nederst. Nå er det "ROM-folket" (hva slags gruppe "undermennesker" det nå enn måtte være). De er IKKE undermennesker, de kommer bare fra en del av europa der de blir "uglesett" i sitt eget land... | |
| krakemor | 2012-05-13 20:42 | |
![]() | ja, rom-folket er av avstamming fra romania, men vi roter fælt med betegnelsene, sigøynerne har også sin avstamning fra de samme områdene. før i væla ble reiste de fleste østover om vinteren, og nord og vest om sommeren. etterhvert ble det mange somholdt seg rundt omkring i england-scottland etc, mens andre reiste mest i norden. de aller fleste var gode hondtverkere, ble godt mottatt på bygdene, oppførte seg bra, og var gode og ha :-) | |
| Cygnus | 2012-05-13 20:59 | |
![]() | Alle romfolk er ikke fra Romania, og Romani (språket) har ingenting med rumensk å gjøre (unntatt at begge er indoeuropeiske språk). | |
| Snømannen | 2012-05-13 21:43 | |
![]() | JesusLover forklarer det godt. Det er ikke merkelig i det hele tatt at et åpent og rikt land som Norge vil lokke til seg mange som vil "kræsje partyet" og få en del av rikdommen. Og det er faktisk helt greit for folk som bedriver lovlig virksomhet og som har lovlig tilgang til landet. De østeuropeiske (og afrikanske) horene og alle de narkomane er ofre for en annen virksomhet. Organisert kriminalitet har fått sterkere og sterkere fotfeste her i landet. Og her tar JL feil, romfolket har ikke erstattet disse. De har ikke plutselig forsvunnet av seg selv. Trådstarter henviser til det som står i avisene om romfolket. Det har stått en god del om hvordan de søpler ned og ødelegger rundt seg, om agressiv tigging, om hvordan de tar verdisaker fra gamle damer med makt (brekker fingre for å få tak i ringene deres o.l) og om tyverier. Desverre vil dette belaste romfolket som gruppe selv om det bare er noen som har gjort det.Urettferdig men sånn er det. Og så til slutt, det er bedre å tigge enn å stjele. Hvis vi bare var sikre på at tiggeren selv fikk beholde pangene og ikke var plassert der av en "snill onkel" med springkniv.Jeg tror at pengene man gir til de stakkars tiggeren stort sett går i lomma på en feit mafiaboss. | |
| miamaria | 2012-05-13 23:03 | |
![]() | alt i verden alt i livet kommer an på "hvilken seng du er født i" | |
| gerdmarie | 2012-05-14 04:09 | |
![]() | Jeg trodde rumensk var et latinsk språk. Ligner veldig på italiensk, synes jeg. At romani er indoeuropeisk, tror jeg gjerne. Hvis rom-folket snakker romani, hvilket språk snakker sigøynerne. Er ikke det også et eget språk? | |
| YesYes | 2012-05-14 09:06 | |
![]() | Trodde romfolk var folk som produserte og solgte alkoholdrikken rom. | |
| YesYes | 2012-05-14 09:07 | |
![]() | Men så viser det seg at det er folk som liker å være innendørs i rom. | |
| Cygnus | 2012-05-14 11:37 | |
![]() | rumensk er relatert til latin og de såkalt romanske språkene - fransk, italiensk osv. Alle de (og engelsk, norsk, tysk, osv) er indoeuropeiske, men hører til en annen gren, den germanske. Romani/romspråket er en fjernere slektning - nærmere relatert til forskjellige indiske språk (som også er indoeuropeiske) | |
| Matsine | 2012-05-14 14:51 | |
![]() | Hei! Jeg tror neppe rom-folk produserer "væske" av samme navn. Men der jeg bor, roter rom-folket i søppelkasser, gjør sitt fornødne mellom de samme kassene - og åpner og slenger alle disse blå og grønne miljøposene utover. Noe j.... shitt. Dessuten har de ødelagt min sykkel, d.v.s. sparket istykker flere ting. Jeg har kjøpt ny nå, men flytter snart, så da slipper jeg dem. Jeg gir ikke ETT ØRE til dem. Romfolket forstår visst vanligvis italiensk. | |
| picassa | 2012-05-14 16:14 | |
![]() | Her var det mye forskjellig aa lese om romfolket. jeg trodde det var det nye navnet paa sigoynere,som er et vandrerfolk av Indisk opprinnelse.Altsaa:enig med deg rbm. Sigoynere finnes i hele verden,men de fleste bor i Europa. jeg slo opp i leksikon om romani. man antar at halvparten av sigoynerne taler eller har kjennskap til sigoynerspraak elle romani som er en fellesbetegnelse for alle sigoeynerdialekter. Romani er i sin opprinnelige form at indoarisk spraak som har utvoklet seg til en rekke sterkt avvikende og ofte innbyrdes uforstaaelige dialekter i de land sigoeynerne oppholder seg.Om trent 60 dialekter er registrert,fordelt paa 20 dialektgrupper som igjen faller i tre hovedgrupper: europeisk,armensk og syrisk romani. Det var mer innviklet enn jeg trodde,men naturlig nok tar vel dialekten farge av spraaket i det landet de oppholder seg i.Spraak forandrer seg. | |
| gerdmarie | 2012-05-14 18:35 | |
![]() | Takk picassa for nyttig info. | |
| USA - Ikke medlem lenger | 2012-05-14 21:26 | |
![]() | yesyes det er slik at romfolket alle er interiørarkitekter eller aspirerer til å bli interiørarkitekter, de designer innholdet, nettopp, i rom. Alt det dere andre har skrevet kan ikke være riktig. | |
| Snømannen | 2012-05-15 09:05 | |
![]() | Hei folkens! Vi må holde oss tiltemaet her. Er de marsboere. Nei, de er ikke marsboere. Men, de er romvesener. Det er vi alle. | |