Spillrom
Sjiraffen8
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede8
Mobilspill
Pågående8 766

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
wstine - Ikke medlem lenger2013-02-12 20:07
Antall innlegg: 2369

Niqab
www.nrk.no/fordypnin...1. 10905749

Sitat:
"For meg er alle disse tingene i prinsippet hindringer av en mest mulig åpen kommunikasjon, sier Aarsæther."

Nå?
Kan man sidestille niqab med karnevalsmaske, finlandshette, motorsykkelhjelm?

StigLg2013-02-12 21:30
Antall innlegg: 67

Er vel mest pga at han/hun vil påpeke at dette ikke har noe med religion gjøre. Ansiktet skal vises uansett.

jorunnnaaden - Ikke medlem lenger2013-02-12 23:15
Antall innlegg: 26

Niqab er typisk for Saudi Arabia, Burka er den andre klesdrakten som dekker kvinnen helt til i ansiktet (Afghanistan). I Iran bruker tradisjonelle kvinner tchador (som betyr telt). Det er et svart tøystykke som dekker hodet og resten av kroppen, men ikke ansiktet. I Malaysia for 15-20 år siden dekket nesten ingen muslimske kvinner håret engang men nå dekker de fleste kvinnene der håret med skaut, men går gjerne i olabukse og T-skjorter. Det viser at tolkningen på hvor mye muslimske kvinner skal dekke skiller seg geografisk og kulturelt.

JamesO - Ikke medlem lenger2013-02-13 00:04
Antall innlegg: 2649

Nicab er et resultat av menneskeundertrykking og misbruk av religiøse tekster og kan ikke sidestilles med hodeplagg som har en mer fornuftig begrunnet funksjon.

jorunnnaaden - Ikke medlem lenger2013-02-13 00:11
Antall innlegg: 26

Enig JamesO, men det viser at trykket fra miljøet rundt en i muslimsk verden har alt å bety for hvordan kvinnene dekker seg til. Har selv bllitt stoppet på Politistasjonen i Iran etter et væpnet ran fordi jeg ikke hadde lang nok manto på meg (kåpe)

Exit - Ikke medlem lenger2013-02-13 01:42
Antall innlegg: 15

Jeg forstår ikke helt...kvinner flest, over hele verden, kjemper for å få menns respekt til å se dem som likeverdige og fullverdige mennesker... Men disse kjemper for å pakke seg inn som sex-objekter, som må skjermes fra menn de ikke tror har slike evner...? Tror de undervurderer både kvinner, menn og religionen sin... De får d-vitimin mangel, bidrar ikke som likestillte mennesker i samfunnet ved å fremmedligjøre seg ... Syntes de er dårlige forbilder for gutter og jenter!!

bris12013-02-13 10:39
Antall innlegg: 2601

Og der er Exit inne på noe også jeg stiller meg undrende til. Å pakke seg inn i Niqab er etter min mening med på å fremstille menn som primitive skapninger helt ute av stand til å styre sin seksualitet. Det blir noe stakkarslig over en slik "maskulinitet". Jeg hører/leser at kvinner hevder at avgjørelsen er helt og holdent deres egen, men ser man på begrunnelsen som gis, så er vi rett tilbake til mannen og hva det gjør med ham å se kvinnehår eller konturer av en kvinnekropp. Nå synes jeg tiden er inne til at menn, først og fremst muslime menn, tar til orde for at de er akkurat det: Menn!

clyde2013-02-13 11:12
Antall innlegg: 31

Er så enig med deg bris1, du får sagt det akkurat slik det er.

wstine - Ikke medlem lenger2013-02-13 12:19

www.nrk.no/ytring/ut...1. 10911027

"Et forbud mot niqab vil være et tilbakesteg for kvinners frigjøring, skriver Sandra Maryam Moe." Sitat.

Jeg vil heller si omvendt. Et ja til niqab er et tilbakesteg for kvinners frigjøring. Hvorfor skal kvinner dekke seg til, fra topp til tå??

Snømannen2013-02-13 14:48
Antall innlegg: 1556

Avveining her mellom personens rett til å gå med hva man vil og ...

Andres behov for å se dem? I hvilke sammenhenger er det påkrevet at man kan se den andre personen? Sikkerhet? Identifisering? Passbilde m/ finnlandshette fungerer dårlig ;-) Andre grunner?

Nudister har det motsatte problemet, de tvinges til å kle på seg ;-)

Nina i farta2013-02-13 16:20
Antall innlegg: 24

For meg kan de gjerne gå i niqab, MEN bare hvis de gjør det i sitt eget land ! Skal de bo og jobbe i Norge får de kle seg etter normen her.

Og det sier jo sitt dersom det stemmer at muslimske menn ikke tåler å se hår eller ankler/håndledd, men det får bli deres problem.

bris12013-02-13 16:43

Nina i farta, hadde det enda vært slik at nevnte gruppe menns problemer med å forholde seg sivilisert til kvinner - og femininitet i form av at man f.eks. beveger seg i det offentlige rom uten å dekke seg til - kun var deres. Problemet er jo at kvinner som kjønn får gjennomgå pga mennenes oppfatning om hva som er sømmelig eller ikke. Og kvinner som bøyer unna og tar på Niqab er med på å legitimere overgrep i videste forstand.

Nina i farta2013-02-13 17:04

Enig med deg bris1, de kvinnene som tar på Niqab gjør situasjonen verre for alle kvinner ! Og jeg håper virkelig at politikerne i Norge setter foten bastant ned og forbyr dette antrekket her i landet.

Snømannen2013-02-13 18:15
Antall innlegg: 1556

Da er det ikke antrekket vi diskuterer men problemet at vi mennesker presser hverandre... det gjelder i mange sammenhenger... ikke lett å løse... må endre menneskenaturen. Lykke til med det.

Ser få problemer med selve antrekket, bortsett fra i noen situasjoner. Viktig å ikke la seg provosere av at andre er anderledes. Jeg tolererer bunadsko, byggebukser, slikeslips, pircinger og lilla skjerf hver dag.

Skal vi forby alle andre antrekk noen tvinger noen annen å gå i også? Hvorfor skal det være forbudt for meg å stille på karneval i burka?

Nina i farta2013-02-13 18:50

Sikkert greit at en snømann går på karneval i burka, syntes det er verre at til og med norsk-fødte kvinner påstår at de vil gå i Niqab for ikke å friste menn over evne. Jeg kjenner at jeg ville ha store problemer med å forholde meg til en kollega som jeg ikke kunne se annet enn øynene på i beste fall (noen har vel gitter foran dem også ? )
Nei vi lever i Norge og er nordmenn, her går vi i jogge/jobbe-bukser og Crocks, og pynter oss etter fattig evne når vi trenger det, slik er det med den saken ;-)

wstine - Ikke medlem lenger2013-02-13 18:53

hehe :-)
Og tolerer bunadsko og silkeslips, hver dag! (hvor er det du ferdes, snømannen?)

bris12013-02-13 20:38

Jeg skulle ønske verden var slik at det var fullstendig ut fra egen klesstil og eget ønske at kvinner kler seg i f.eks. Niqab! Men det er jo ikke sånn. Kan det være tvil om hvorfor noen ifører seg dette antrekket? Og det er årsaken til at dette gjøres som opprører meg!

Det er overforenkling å hevde at løsningen på dette er at vi/jeg skal tolerere at andre har en annen klesstil (!!) enn oss selv. Hevder man dette er det noe man ikke ser/ønsker å se.

Cygnus2013-02-13 22:13
Antall innlegg: 44845

Jeg har ingen krav til at folk skal 'kle seg som oss', men for meg betyr niqab at en ikke kan kommunisere (og heller ikke identifisere, en vet ikke hvem en har foran seg). Vi bruker ansiktsuttrykk like mye som språk i kommunikasjon. Jeg spurte studentene mine i dag hva de mente om å ha en niqab-bekledt person i sin midte, og det var nettopp hinder av kommunikasjon de nevnte som det negative.

kuami2013-02-13 22:24
Antall innlegg: 586

Enig, Cygnus. Enten man går i niqab eller finnlandshette, har man et problem. Vi kommuniserer både via kroppsspråk og mimikk. Den som har tildekket ansiktet, kan fortsatt se mitt ansikt, altså stiller vi ulikt. Jeg ser ikke om den tildekkede flirer eller er skremt, f eks. Privat får folk gjøre som de vil, men i det offentlige rom har vi uskrevne regler om at man skal kunne se hverandres ansikt. Selv nonner viser ansiktet.

Niillas2013-02-13 22:43
Antall innlegg: 6024

Er det sikkert at det er sunt at vi skal vita alt om kvarandre til ei kvar tid, og ha tilgang til informasjon som folk eigenleg vil halde for seg sjølv? Om eg er på ei førelesing og vil drøfte setningsadverbial t.d., er det vel ikkje så relevant for dei andre om eg ikkje kan late vera å syne sorg over noko dei eigenleg ikkje har noko med? Før i tida bar kvinner tjukke slør i slike tilfelle - kanskje dei visste noko vi har gløymt? I alle fall kjem professor Aarsæther nok til å bli eit problem fattigare dersom ting utviklar seg vidare slik dei har begynt. Eg skal t.d. førelesa mykje over nett til neste år - og da kan studentane sjå på/høyre på akkurat når dei vil. Eg ville faktisk føretrekt ein sal med studentar eg i alle fall ser augo til og som kan seia det dei meiner om det eg føreles over, framfor å snakke til ei gruppe du korkje ser eller høyrer.

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?