Spillrom
Sjiraffen | 6 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 6 |
Mobilspill
Pågående | 8 417 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Den 9nde - Ikke medlem lenger | 2009-07-14 17:51 | |
![]() | Doaivumis buohta samescrabble farga. Da livcci soma iskat! | |
Duppedingser | 2009-07-14 18:28 | |
![]() | Så det å ha eit ekstra skriftspråk ser trådstartar på som sløsing med ressursar? Å ha språkleg mangfald på papiret i tillegg til talemåetl gir altså ikkje noko tilbake? Når det gjeld klammeformer skal ein jo velga ei form og halda seg til den, nokon er meir konservative enn andre. Sløsing med ressursar handlar i første rekke om politisk uenigheit og dårleg styring. Mange dømer på bytting av navn og logoer i det offentlige som skaper store raude tal. Så litt usakleg å snakka om ressursbruk meinar eg. Nettopp fordi Nynorskbrukarar er i mindretal er det viktig å ta vare på det skriftspråket. Det å snakke om sterke krefter som tviholder på ein idé er skikkelig provoserande. Språk handlar også om identitet. Så du angriper rett og slett med mykje lauskrutt, tråstartar, med det innsnevra synet du har på mangfaldet. Det at ein blir så å sei tvungen til å læra seg ein del ting i livet ein ikkje sjølv er heilt gira på er faktisk slik verda fungerer. Det handlar om å skapa eit rikt samfunn, og svært mange kunne ha god nytte av å jobba med sine eigne syn. | |
mammatilto | 2009-07-14 18:35 | |
![]() | jeg hadde nynorsk i 9 år på skolen | |
HanneIL | 2009-07-14 19:02 | |
![]() | Hva med at vi bare avskaffer all norskundervisning og går over til engelsk? Det er jo tross alt flere som skriver engelsk, og det finnes mer engelsk litteratur. Det hadde jo frigjort en hel haug med ressurser. Ivar Aasen <3 Frode Grytten <3 Tarjei Vesaas <3 Bearo <3 | |
GULL - Ikke medlem lenger | 2009-07-14 19:50 | |
![]() | Sitat fra liselotta:I tillegg brukes ressurser på å trykke offentlige dokument m.m. på begge målførene. Her er jeg helt enig. Både jeg og min gårdbrukerslektning som også er offentlig ansatt opplever daglig å operere med dobbelt opp av offentlige dokument og brev av ulike slag pga. at mye skal trykkes på begge målfører selv om vi arbeider i bokmålskommuner. Dette virker som sløsing av ressurser og skattebetalernes penger. | |
roannima | 2009-07-14 20:22 | |
![]() | så enig med liselotta......baiinna nynorsk...... | |
Duppedingser | 2009-07-14 20:29 | |
![]() | Svar til GULL: Så det du meiner er at når me her snakker om to likestillte målformer så er løysinga å kutta ut nynorsk for å pynta på bokmålskommuner sine budsjett? Stikkordet er altså likestilling. Rullestolbrukarar er også i mindretal. Likevel er det altså lovpålagt å ha rampe opp frå gatenivå til samtlige butikker, offentlige kontorer og kollektivtransport. Er det sløsing med ressurser? Og kva då med Terra skandalen, Tall Ships Races skandalen, søknad til OL i Tromsø eller utgivelsen av telefonkatalogen? Nå beveger me oss på eit isfjell altså... | |
jekna | 2009-07-14 21:59 | |
![]() | Regjeringen la fram en stortingsmelding i fjor med forslag om at det skal komme en allmenn språklov der staten tilkjennegis ansvar for fem språk: bokmål, nynorsk, samisk, kvensk og tegnspråk. Stortinget har gitt tilslutning til forslaget, så da kommer denne loven innen et par år. Hva om ett av de fire siste språkene ble valgfritt i stedenfor at alle må ha nynorsk? | |
Kvadrat - Ikke medlem lenger | 2009-07-14 22:13 | |
![]() | Problemet er vel helst at man ikke lærer seg nynorsk skikkelig. Nynorsk skal mestres av alle som har forutsetninger til det - og selvsagt - er en først lesefør, må en kunne lese skolebøkene sine uansett hvilken målform som er i boken. Om de er skrevet på bokmål eller nynorsk, burde være av helt underordnet betydning. Det styrker jo språkøret å tilegne seg kunnskaper også på sidemålet. Jeg skiftet selv målform som 11 åring (ved bytte av skole og opplæringsmål) uten at det bød på noe som helst problem. Tvert i mot var det en ekstra glede å lære å skrive landets andre språkform. Jeg stilte overhodet ikke med noe handicap i forhold til de andre elevene. Bruk kreftene på å lære nynorsk i stedet for å kjempe mot det som om syndfloden holdt på ta oss! | |
liselotta | 2009-07-14 22:13 | |
![]() | Det mest interessante med en ordspilldebatt er avsporingene. Duppedingsers innspill om Terraskandalen, OL-søknad osv er ubetalelige. Ja, nå beveger vi oss på et isfjell altså, enig der duppedings :-) | |
Duppedingser | 2009-07-14 23:15 | |
![]() | Eg meiner bestemt at det er du som starta ein avsporing liselotta ved å dreia debatten om 2 målformer til eit spørsmål om ressursar, og GULL fortsatte i samme spor. Det du kaller avsporinger er eit utdrag (toppen av isfjellet) av det større bildet som viser at det er hundre ganger større "ressursslukarar" i systemet. Ergo ein avsporing. | |
liselotta | 2009-07-14 23:19 | |
![]() | to målformer = ressurssløsing | |
ajnor | 2009-07-14 23:58 | |
![]() | Dersom sidemålet blir kutta ut så slepp eg å skrive bokmål!!! | |
Sydsklie | 2009-07-15 01:18 | |
![]() | Jeg mener landet bør ha et offentlig skriftspråk. Ja, dette vil fjerne noe av mangfoldet. Men det er så mange som sliter med å lære seg å lese og skrive at 2 norske skriftspråk blir vanskelig. I dagens moderne samfunn er det kommet mange "nye grunnleggende ferdigheter" som en må lære som bruk av PC o.a. Så jeg mener at det holder med et norsk offentlig skriftspråk. For å lage flott prosa, sang, annen skjønnlitteratur eller tøffe rim kan en benytte seg av sin dialekt, noen annen sin dialekt eller slæng. | |
GULL - Ikke medlem lenger | 2009-07-15 01:32 | |
![]() | om 100 år er kanskje engelsk vårt mest brukte skriftspråk | |
Snømannen | 2009-07-15 06:03 | |
![]() | Gode norske bøker er skrevet på dialekt og det fungerer utmerket. Det er i det øyeblikket forståelsen av dialektutrykkene blir vanskelig / upresis at vi trenger en skriftsnorm. Rettskrivingsnormer er noe vi trenger for å gjøre oss enkere forstått i en større sammenheng. Slik sett er engelsk en god ide. Og bruken av latin i middelalderen. Man bør enve å tilnærme seg en fellesnorm i de sammenhenger der dette er ønskelig / nødvendig. norge er ikke større enn at det burde holde med en slik fellesnorm. Men både bokmål og nynorsk er rettskrivingsnormer. De har ingenting med dagligtale eller muntlig uttale å gjøre. Det er trist at knotingen i TV og pyntingen av dagligtalen (i begge leire) undergraver og dreper det levende norske språket (nemlig dialektene). Disse er viktige for å ivareta egenart, kultur, tradisjon, etc. Hvis man allikevel skulle mene at vi trenger flere skriftsnormer i Norge (fordi den ene ligger så lang fra min dagligtale at jeg vil ha min egen) er det ingen grunn til å stanse ved to. Trøndere snakker dialekter som ligger rimelig fjern fra begge skriftmål. Det samme gjelder det indre av Østlandet. Vi bør da (hvis vi skal følge resonementet) innføre normert trøndersk og normert hedmarksmål. Og det er ingen grunn til å stoppe der. Hver bygd kan ha sitt språk. Men også innen bygda finnes det forskjeller. Hver person snakker litt forskjellig fra alle andre avhengig av bakgrunn og sosial tilhøringhet. Hver man sitt eget normerte skriftspråk. Staten må beherske dem alle. | |
Gunner | 2009-07-15 18:09 | |
![]() | Tidligere hette det "Landsmål". Men det er bare 10-15% av befolkningen som bruker nynorsk i dag. Slik jeg tyder Liselotta's innlegg, så sier også hun,- at til syvende og sist, så er dette en liten politisk debatt. Jeg syns nynorsk er nydelig rikt og vakkert, å ser gjerne at det blir bevart. Men, det er derved ikke sagt at min politiske mening kanskje er at det burde være valgfritt. Vi har hatt både blå og rød regjering i min levetid, men ingen av de har rokket ved obligatorisk nynorskopplæring. Så inntill videre må vi leve med begge målformene. Forøvrig er det hyggelig at enkelte regjeringspolitikere fra "ikke-nynorsktalende" distrikt, bruker den nynorske formen,- "sjølvsagt", når de uttrykker seg i media. Da smiler jeg litt i skjegget!! :) | |
baltez - Ikke medlem lenger | 2009-07-15 19:28 | |
![]() | Nynorsk er i mine øyne ikke et språk, men egentlig bare noe tull fra ende til annen. Enhver nordmann bør snakke NORSK, og ikke nynorsk. | |
HanneIL | 2009-07-15 19:54 | |
![]() | hahahaha! ja, alle burde snakke norsk, ikke nynorsk. og østlandsk er ikke en dialekt. og oslo er norge. "enhver nordmann bør tale riksmål", er det det du egentlig vil frem til? ja, også burde enhver nordmann studere jus/være advokater eller prester og spise steeeeehk og mandelpudding på søndagene. | |
Kvadrat - Ikke medlem lenger | 2009-07-15 20:09 | |
![]() | En del av dannelsen å kunne tilegne seg et innhold med ulike språk/språkformer, jf. den nye læreplaner - nå leser en Bjørnson i original og ikke "oversatt" til moderne norsk. For dem som har evnene med seg kan en få en mye dypere forståelse av språk og kultur. Viktig å kunne leve seg inn i språk/tenkemåter som hører til ulike miljøer og tider til. Holdningene former det synet vi har på språk. Ellers har jeg sans for rasjonalitet. At ditt og datt skulle produseres på begge målføre burde være en saga blott. Send ut på markedet enkelte lærebøker på nynorsk - hvis forfatterne foretrekker den målformer, bruker de den. Lesergruppen får som utfordring å forstå det. | |