Spillrom
Sjiraffen | 2 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 2 |
Mobilspill
Pågående | 8 206 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Tedh - Ikke medlem lenger | 2010-01-28 19:08 | |
![]() | Kristendommen er den religionen som har mest svin på skogen. I dag har de rasket til seg ufattelige verdier over hele verden m dryppende blod på sine hender. ledere har brukt seg på barn i guds navn osv... Men i vårt samfunn er det blitt slik at åpenhet er en grunntanke. Det er der det er lukkede samfunn overgrep av barn, plyndring av ressurser kan skje. Så barbara, jeg vil påstå at det er i en del muslimske samfunn (pakistan, afganistan, iran, saudi arabia, jordan, syria osv en total mannsdominans og lukkede systemer, så de ligger i tiden rundt da vi hadde korsfarere. Det er ett karambastort problem for kloden vår som begynner å bli "liten" og gjennomsiktig. Det er mange i de samfunnene som ikke er opptatt av forandringer.....Da har vi kimer til konflikter i årtier fremover | |
JamesO - Ikke medlem lenger | 2010-01-29 11:42 | |
![]() | Det frie demokratiske samfunnet kan ikke akseptere alvorlige trusler rettet mot personer som står bak trykkingen av tegninger av religiøse ledere enten dette er gjort i journalistisk eller kunstnerisk sammenheng. Vi må ta vare på ytringsfriheten og den kunstneriske friheten. Det at det vist nok står i koranen at biledelige fremstillinger av muhammed er forbudt og ev. bør straffes på en ev. måte viser bare hvor trangsynt og lite egnet enkelte vers i koranen er angående det å ha denne teksten som rettesnor i en sunn samfunnsutvikling og i et sunt samfunn. Videre finner man sikkert mange uheldige eksempler på vers og formaninger i bibelen også. | |
Snømannen | 2010-01-29 11:58 | |
![]() | Ikke bland snørr og bart. En diskusjon er om det er greit å trykke en karrikaturtegning. Hadde det vært greit om det overhode ikke ble noe bråk utav det? Den andre diskusjonen er om vi skal akseptere at trusler og vold styrer hvordan vi oppfører oss. Er det greit? En tredje diskusjon er hvordan vi skal agere mot de som utøver trusler og vold. Hva skal vi akseptere av trusler og voldutøvelse? | |
barbara | 2010-01-29 14:00 | |
![]() | Jeg syns ikke det hadde vært greit, jeg, om det overhodet ikke ble noe bråk ut av det. Iom at jeg syns det er respektløst overfor religionen. Jeg syns heller ikke det er greit med karikaturer av Jesus, sånn apropo. I det hele tatt å vise respektløshet overfor menneskers religion, rase eller etnisitet. Hva disse terroristene bruker det for i sin propaganda og krigføring, interesserer meg lite. Hadde det ikke vært dette de latet som om de ble provosert av, så ville det vært noe annet. Det vil alltid finnes en unnskyldning for ondskap og å ville kontrollere og mishandle andre mennesker. Man skal ikke akseptere trusler og vold. Jeg syns heller ikke at man skal provosere fram voldshandlinger, bare for at man kan det. | |
Conejo | 2010-01-29 14:11 | |
![]() | Liselotta,husk ,det er jo harmløse tegninger,men hvorfor kan så De tegne bilder av han .... Det er nok av bilder av han som De selger,og så heter det at ingen har lov å tegne Han,forstå det den som kan. Var det så bra av De ,og tegne Kongen vår som hund.... | |
død postmann - Ikke medlem lenger | 2010-01-29 19:15 | |
![]() | Nu brenner pakistanere det norske flagget igjen.... korson ser det pakistanske flagget ut? | |
Rabiaz | 2010-01-29 21:39 | |
![]() | Fy F*** *Skuffet* | |
Maisen | 2010-01-29 23:21 | |
![]() | Jeg er meget i tvivl om eget standpunkt. På den ene side skal man vise respekt for andre mennesker, men hvorfor skal jeg - som ikke er religiøs - følge regler fra noget som for mig kun er eventyrbøger og fiktion? Og hvorfor skulle man ikke kunne stille spørgsmål og være kritisk til religion som man kan til alt andet i samfundet? Hvor er respekten for min tro på videnskab og rationalitet henne i det? | |
Hestegal | 2010-01-30 13:08 | |
![]() | hvorfor får død postmanns rasistiske innlegg stå? | |
baltez - Ikke medlem lenger | 2010-01-30 13:17 | |
![]() | Jøss....hva i alle dager er rasistisk i innleggene hans?!? | |
Duppedingser | 2010-01-30 13:18 | |
![]() | Bare i norge er det jo "problemer" for å sette ting litt på spissen mellom ikke-kristne og kristne selv om nesten alle er døpt og har den samme gode norske oppdragelsen på landsbygda. (Her omtaler jeg egentlig "landsbygda" som alt utenom Oslo.) Respekt mellom religioner er en ting. Du trur på "det", så trur jeg på det "det", men vi kan vel være venner for det? Så en viss forståelse for når man trakker den andre på tærne skulle det jo være. Men så roper den ene "AU" kanskje veldig høyt selv om det ikke gjorde såå vondt, og så trakker den andre litt ekstra på lilletåa for han må da ha lært seg å holde kjeft og ikke skrike så fælt. Så er det alle som er religiøse i ulike grader, ikke bruker tid på å tenke over det og ta et valg, er ateist, agnostiker, humanetiker, hedning, har sine helt egne oppfatninger av hva religion er etc. Klart at da er avstanden stor og man ytrer seg gjerne i alle retninger slik man er oppdratt til, og slik ER Norge. Men da er også evnen til å se at man tråkker noen på tærne i en bestemt religon ganske liten om man ikke har noe forhold til det religiøse. Det som er viktig her er at de som reagerer på en karikakturtegning må se på i hvilken sammenheng og fra hvilke personer den kommer fra. Klart at fundamentalister utnytter enhver anledning, men den vanlige troende må tenke selv, og se at det er ganske komplekst om man skal analysere dette. Ikke noe som er svart-hvitt her... Og da er jammen ikke utagerende raksjoner særlig lurt på bakgrunn av en fredelig ytring. Det er det evige problemet, ulike religioner har problemer med å leve sammen som gode naboer. Er det da rart at mange ikke er religiøse i stor grad når det de ser, hvordan verden fungerer i dag, ikke samsvarer med de lærde skriftene i ulike religioner. Og religion handler vel om tilgivelse og troen på en fredelig verden? I så fall bør dette bli glemt. På Haiti dør det hundretusener, og det vil alltid være mennesker som lider rundt om i verden. Men å krangle om en tegning som er blitt brukt for alt den er verdt av fanatikere, DET har vi liksom tid og krefter til? Da kan jeg gjerne siter Rabiaz: "Fy F*** *Skuffet*" | |
Ananda | 2010-01-30 14:49 | |
![]() | Mohammed kan sammenlignes med Jesus. Begge var profeter for sin religion. Da det ble laget en hel film (Life of Brian) som var en karikatur av Jesus, var reaksjonen en liten storm i et vannglass i forhold til hva Mohammed-tegnignen har avstedkommet. | |
Sydsklie | 2010-01-30 15:38 | |
![]() | Hvis jeg ikke husker helt feil så ble den filmen forbudt i en periode. Et annet artig poeng er at veldig mange kristne ler seg skakke av Life of Brian. Dobbeltmoral? | |
JamesO - Ikke medlem lenger | 2010-01-30 15:44 | |
![]() | Jeg tilhører den norske kirke, protestant, og synes Life of Brian var en kjempemorsom film. Poenget er at vi må kunne prioritere mellom ulike ting om hva som er viktigst for å skaffe et godt og sunt samfunn for alle å bo i. Ytringsfriheten og friheten til å kunne kritisere landets politiske og religiøse ledere f.eks. er en sentral ting som veier mye mer enn om grupper av mennesker, gkerne flere millioner, føler seg såret fordi noen harselerer med deres religiøse hovedskikkelse. | |
barbara | 2010-01-30 18:23 | |
![]() | Ja, hvor er det rasistiske i død postmanns innlegg....jeg kan ikke se noe rasistisk i hverken å lure på hvordan det pakistanske flagget ser ut, eller eventuelt å henge karikaturene på NAV sine kontorer (morsomt forslag, forresten, ikke så bra å gjøre, men morsomt å tenke på). | |
JamesO - Ikke medlem lenger | 2010-01-31 09:03 | |
![]() | Ytringsfriheten er et veldig viktig grunnlag for et demokratisk og rettferdig samfunn. | |
Sydsklie | 2010-01-31 09:40 | |
![]() | Skal en ha et demokratisk og rettferdig samfunn kan en ikke ha en statsrelgion som bygger på skrifter som er skrevet for fjørtenhundreogsteinøks år siden. | |
Maisen | 2010-01-31 09:44 | |
![]() | Jeg synes vel heller ikke at død postmanns indlæg var racistisk, men det var for hjernedødt til at blive behandler seriøst. | |
JamesO - Ikke medlem lenger | 2010-01-31 10:16 | |
![]() | Ja Sydsklie. Tenk om Norges lover i dag var sterkt influert av en vikinghøvding fra 900-tallet viss hobbyer var landsbydrap, voldtekt og å ha seg med småjenter. | |
Rabiaz | 2010-01-31 10:22 | |
![]() | JamesO, ordet "viss" i den sammenhengen du har skrevet det i, staves "hvis". :) | |