Spillrom
Sjiraffen | 9 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 9 |
Mobilspill
Pågående | 8 472 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Duppedingser | 2010-05-24 22:34 | |
![]() | En bedre verden, hvem vil vel ikke ha det? Spørs bare om dette er rette stedet å begynne... Og hvorfor går ikke fast-food kjedene dukken, men spretter opp i alle tettbygde strøk? De har mange tilhengere og da nytter det ikke å snakke om små steg, her må man starte revolusjon! | |
Duppedingser | 2010-05-24 22:39 | |
![]() | Forresten, er løsningen at alle spiser fisk i stedet for kjøtt? Blir ikke det det samme som å tro at alle kan legge om til biodrivstoff og el-biler er en varig løsning? | |
miamaria | 2010-05-24 22:43 | |
![]() | innocenta: gjerne det! hele sokkel-etasjen er ledig. der står også fryseboksen med all fisken! ps jeg bor i bushen. | |
picassa | 2010-05-24 23:36 | |
![]() | Kineserne spiser mer og mer roedt kjoett.En nasjon som tidligere levde paa ris,groennsaker og fisk.Hva lille Norge gjoer(eller bittelille ordspill gjoer)er aa pisse i havet. Beklager,jeg synes det blir litt latterlig det miljoehysteriet som eksisterer i norge.Oljeindustrien forurenser maksimalt,men det er hver lille nordmann som skal redde verden og betale miljoeavgifter og slutte aa spise roedt kjoett. Jeg lever mest paa kylling og groennsaker,men en biff spiser jeg uten aa tenke paa hvilken dag det er i uka. | |
arctic - Ikke medlem lenger | 2010-05-24 23:40 | |
![]() | får jeg flytte inn i fryseboksen? selvfisket fisk, nam. har som vanlig ikke blitt kjøtt på meg i dag heller. penga gikk til nye votter denne uka, så blir 7 dager med havregrøt til middag =) meget miljøvennlig tror jeg | |
Tweedygirl | 2010-05-24 23:43 | |
![]() | Er jo kjøtt i veldig mye av d vi spiser til dalig. lurer på om jeg klarer å la vær en hel dag........ ?? | |
Nordavind | 2010-05-24 23:54 | |
![]() | Denne klarer jeg nok ikke være med på. Jeg elsker kjøtt, rødt og hvitt, fisk, fugl og fe. Kan jeg få betale ved at jeg lager solceller hver dag på jobb? :) | |
kjell-t-ring - Ikke medlem lenger | 2010-05-24 23:55 | |
![]() | Ikke en dag uten biff! | |
Kytrela | 2010-05-25 00:02 | |
![]() | Spiser kjøtt (les: til middag) en til to dager i uken. Men det er da ikke kalenderen som bestemmer hvilken dag det skjer på! Kunne ikke tenkt meg å spise kjøtt hver dag, heller. Ikke med tanke på miljøet, men heller variasjon. At jeg ofte spiser fisk, er fordi det er godt og billig, Pluss at fisking tar en god del av fridagene... Skal nevnes at jeg spiste biff i dag, og har ikke dårlig samvittighet av den grunn! Og ikke fordi jeg spiste fersk gjedde i går (på en søndag)! | |
kinelolie | 2010-05-25 00:08 | |
![]() | med den innstillinga der så blir ting ihvertfall ikke noe bedre! "ingen andre som gidder gjøre noe så hvorfor skal jeg bry meg" altså, det finnes andre alternativer til kjøtt enn fisk; soyakjøtt, tofu, både kidneybønner og kikerter er et flott substitutt for kjøtt i gryteretter i det indiske kjøkkenet finnes det mange gode og mettende alternativ - helt uten kjøtt det er ikke bare for å forminske sitt utslipp, det har også noe med kropp og helse å gjøre, kjøtt er meget tungt fordøyelig, og får deg ikke i lysten til å løpe en tur på fjellet akkurat. men men, smak og behag, det handler i bunn og grunn om å bry seg litt om miljøet og det å tenke på livskvaliteten til de dyra vi spiser - selv i "snille gode norge" så er det jævli mye stygt som skjer, spesielt blant fjærfeoppdrettere - helt lovlig. det skal ikke mye googling til for å finne ut hvor man ikke burde kjøpe maten sin fra, husk hver gang du kjøper kylling, så øker/vedlikeholder dette etterspørselen, så det er viktig å støtte de som faktisk prøver å gjøre en god jobb, selv om det kan koste noen kroner ekstra. det er faktisk VI som er byggesteinene i dette samfunnet, ikke stoltenberg og co, uansett hva slags svada de sitter og finner opp nedi tigerstaden, så går det faktisk an å ta litt ansvar selv. ja, det er vanskelig å slutte med kjøtt for noen, selv bare for en dag, men prøv - det kan bety så mye i lengden om alle hjelper til :) dette er et veldig lite tiltak i verdenssammenheng, men det er faen meg en begynnelse! | |
Woland | 2010-05-25 01:15 | |
![]() | Soyakjøtt er ikke kjøtt. Det er soya... Personlig spiser jeg så godt som ingenting som ikke er drept. Ernæringshysteriet nærmer seg det glade vanvidd. Kjøtt er ikke problemet, kikk over mot hvitt mel, raffinert sukker og karbohydrater generellt for usunnhet satt i system. Og; hva gjelder miljøvennlighet og det å være Norsk borger: vår nasjon troner på en stolt andreplass på listen over nasjoner som forurenser mest (pr. innbygger). Noe å tenke på? | |
May Lene - Ikke medlem lenger | 2010-05-25 01:19 | |
![]() | I usa er summen av co2 til atmosfæren større fra ku-promp enn fra bilene.. Jeg sier la oss ha en kjøttorgie alle mann å bli kvitt miljøsvina :P | |
kinelolie | 2010-05-25 02:17 | |
![]() | jaaaaaaaaaaaaaaa skal du ikke hive på en like åpenlys "røyk er skadelig" der da? bare fordi hveteboller er usunt, betyr det ikke at kjøttdeig ikke er det kosthold er så valgfritt som det går an, det skader ihvertfall ikke at noen av oss prøver å gjøre det vi synes er rett :) og, ja, vi forurenser noe så inni h****, men JEG kan ikke spasere opp på shellbygget og ha noen innflytelse der, men jeg kan gjøre slike små tiltak i hverdagen, det gjør det ihvertfall ikke verre :) rederiene her bytter stadig ut sine dieseldrevne båter med nye LNG-båter, det har nettopp åpnet en enorm fabrikk som produserer biowood her, det er en storsatsing, vi BLIR bedre, steg for steg, jeg har ihvertfall troa og til dere som kaller det ernærings- og miljøhysteri kanskje saken er overdreven men; "nå må vi for guds skyld passe på å ikke være for miljøvennlige i tilfelle jorda ikke er så føkka som vi først trodde" øøøøøøøøh! | |
Per M | 2010-05-25 04:11 | |
![]() | Hmmmmm..... sa jeg hmmmm? Verden.... Verden.... Verden.... Gjør bare en ting.... Tjener penger..... Verden gjør ikke noe annet....enn å tjene penger.....Og det er jo forståelig det, enn skal jo overleve........men hvordan tjene mest penger?.....jeg lager en fabrikk.....Jeg masseproduserer......stor etterspørsel vettu....i verden.....der hvor folk ikke lenger selv vet hva som er best for en selv.....hmmmm......ingen stopper meg og mine venner uansett fra å tjene penger.....det er lov det.....å selge varer og tjenester......mat.....og ......kjøtt......og å forurense med pipene våre........ hvis vi ikke gjør det?......Ja da kommer vel pesten da......eller ikke.....eller folk sulter ihjel........eller kjedene dør.......og vi gjør den jobben du selv ikke orker........å kveste dyrene.........for siden du ikke orker å kveste de ville du gjort det hvis vi ikke gjorde det?.......hadde du hatt tid.......best at du ikke vet hvor ting kommer fra eller hvordan ting blir gjort.....jeg sier ikke at folk er dumme........de vet bare ikke......stor forskjell det.....å ikke vite.....å være dum......hvordan kan jeg vite at helsen min blir bedre......når jeg har spist kjøtt hele livet......jeg lærte det jo på skolen......i ernæringslæren.......hmmm mm? har gjort det fra jeg var liten........spist kjøtt........Hvis mennesker ikke hadde solgt varer og tjenester......og høstet fra naturen i stedet......ville virkeligheten vært det jeg så menneskene gjorde......eller det jeg ønsket at menneskene gjorde......som i riktig........og feil........virkelighet.. ......ville dyrene blitt slaktet for det eller ville jeg spist andre ting?......Å bli opplyst......Å bli vitende......ikke av andre......men av erfaring......betyr jo at jeg må erfare......å ikke spise kjøtt! Først da vet jeg forskjellen på helse og kynisme....... | |
mumilein - Ikke medlem lenger | 2010-05-25 09:20 | |
![]() | Alle burde ha tre vegetardager i uka! | |
Snømannen | 2010-05-25 16:13 | |
![]() | Hvis vi ville redde verden, var det mest effektive vi gjorde å ta løpefart og hoppe på havet! fiskene trenger mat! ;-) | |
Clint | 2010-05-26 11:49 | |
![]() | Synes det e rbest å spise hva man vil. Om det er kjøtt fjorten ganger om dagen, så er det dumt, men dem om det. Det er nok av de som ikke spiser kjøtt. En kjøttfri dag i blant er ikke dumt uansett. Se bare på den kollektive effekten av at alle blir oppfordret til å skru av lyset en time... Ellers er det fryktelig mye god mat i øl. Heldigvis! | |
Stigende | 2010-05-26 23:19 | |
![]() | Det er godt mulig det er miljøvennlig å la være å spise kjøtt, men det er langt fra miljøvennlig å spise tofu og soyakjøtt. Dette skal transporteres nokså langt, og slikt gir lite kalorier pr tankskip, liksom. Skal du spise for miljøet en dag, så hold deg til gulrøtter, neper, kålrabi og potet. Det er de matslagene som kan produseres i Norge på bærekraftig vis, i tillegg til kjøtt, fisk og melkeprodukter. Er du villig til å betale litt (mye) kan du legge byggmel og erter til matlista. Det må være mye lettere å være miljøvennlig i India. | |
sarita | 2010-05-26 23:35 | |
![]() | egentlig litt moro at menn mener det er så himla mandig å spise kjøtt. | |
Clint | 2010-05-27 08:54 | |
![]() | Vet ikke om mandig er ordet som blir brukt. Men det å spise kjøtt er tross alt det vi er ment for. Mennesker er avlet opp på kjøtt fra tidenes morgen, og vi er suverene ROVDYR. Kjøtt, hvitt eller rødt, er en viktig, kanskje den viktigste, formen for proteiner. Jada, det finnes proteiner i annen form for mat og, men ikke like bra og mye som i kjøtt. Hva miljø angår, så er det usannsynlig mange som må slutte å spise kjøtt før det gjør noen merkbar forskjell. Nei, takke seg til en god stor saftig flintstek rett fra grillen. Og den skal skylles ned med øl og en stor omgang fabrikkprodusert potetsalat. Skål! | |