Spillrom
Sjiraffen | 0 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 0 |
Mobilspill
Pågående | 8 492 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
seierherren- - Ikke medlem lenger | 2010-07-27 17:37 | |
![]() | Hø? | |
Jetskien - Ikke medlem lenger | 2010-07-27 17:54 | |
![]() | Huff. Du sa noe om en latvisk støvsuger. Jeg sa jeg ikke skjønner betydningen. Men tror det var ment negativt. Og hvis det er tilfellet, melder jeg meg utifra diskusjonen., Hvis det ikke var ment negativt, send meg en mail, fordi for alt jeg vet - betydde det å suge opp all dritt?? Hvis jeg tok feil og er veldig blond, unnskyld? | |
gompedyret | 2010-07-27 18:03 | |
![]() | D'ække lett med disse analogiene, seierherren. | |
Jetskien - Ikke medlem lenger | 2010-07-27 18:10 | |
![]() | Som jeg sa:) Jeg vet ikke hva alt betyr:) | |
Cygnus | 2010-07-27 19:26 | |
![]() | en fantastisk tråd - ikke minst pga deg, seierherren! alt for baltia (!), sier jeg! | |
wstine - Ikke medlem lenger | 2010-07-27 21:14 | |
![]() | Ha respekt for andres tro! | |
Snømannen | 2010-07-27 21:29 | |
![]() | Enig, ha respekt for andres tro. MEN, nekt dem retten til å styre dine valg og hvordan du lever. | |
Jetskien - Ikke medlem lenger | 2010-07-27 21:31 | |
![]() | enig med snømannen:) | |
polk - Ikke medlem lenger | 2010-07-27 21:44 | |
![]() | Alle både ateister og troende vil alltid prøve å overbevise andre om at de har rett......å ha respekt for andres tro er en ting, men da blir det ingen diskusjon/forumtråd | |
gompedyret | 2010-07-27 23:04 | |
![]() | Hva innebærer nå egentlig respekt for tro? For ubehagelig mange troende virker det som om respekt-begrepet omfatter et fullstendig fravær av enhver for for kritikk mot den aktuelle religionen. Om det er slik man skal forstå respekt, så må jeg dessverre melde pass. Utover det - jeg respekterer _mennesker_, men lover ingeting når det gjelder religioner. | |
VeldiGlad | 2010-07-27 23:14 | |
![]() | For ikke-troende kan det jo også bety fravær av enhver kritikk av ikke-tro. Og sånn kan nu dagan gå... Alt i alt sier jeg vels om deg, respekterer mennesker, hva de skaper er en annen sak ;) | |
mysteria - Ikke medlem lenger | 2010-07-27 23:31 | |
![]() | Hm... Jeg er kanskje litt krassere enn deg, VG; jeg ønsker respekt for at jeg ikke tror det eksisterer en Gud. Jeg prøver ikke å overbevise troende - og da kan de troende la meg være i fred? | |
Glory | 2010-07-27 23:56 | |
![]() | At det engasjerer, irriterer, fører til diskusjoner, osv vil det nok alltid gjøre fordi det er så personlig og betydningsfullt for hver enkelt. For troende vil det, som jeg har vært inne på i tidligere tråd i forumet, aldri være aktuelt å holde troen for seg selv, nettopp på grunn av troens natur. For ikke-troende vil Guds Ord alltid være dårskap (eller idioti, om du vil) slik Bibelen selv sier. Dessuten er alle mennesker skapt med evigheten lagt ned i hjertet, så det engasjerer fordi vi alle egentlig har følelser dypt forankret i oss om temaet. At troende kan virke bastante er jo bare fordi kristen tro er nettopp full visshet/overbevisnig, og ikke at en kanskje, muligens, lurer på... "Mange av de religiøse derimot virker å ha bestemt seg for EN ferdigtygd og lettfattlig modell, og stiller ingen kritiske spørsmål til denne.", skriver seierherren-. Hvordan kan han uttale det uten event å kjenne til hver enkelts vei frem til sin tro? Selv synes jeg denne beskrivelsen egentlig passer bedre på ateister og ikke-troende. For hvor mange er det som kritisk vurderer hvor sannsynlig det er at alt startet med noen gasser/støv, osv som eksploderte og etterhvert ble til alt det vi kjenner til; fra et foster til en øyenstikker, korallrev og fisker, gresstrå, osv helt og holdent ut av en tilfeldighet? Hvordan kan mann og kvinne passe sammen som puslebrikker rent fysisk, men også utfylle hverandre ved sine ulike karakterer/personligheter uten at det ligger noen som helst tanke bak? Tja... kanskje velger de troende det mest lettfattelige - dvs det som krever minst tro! Og til rbm: om du har en venn/et familiemedlem f. eks. som er troende og som ikke "aksepterer ditt valg uten protester!!"; sett i lys av at de kanskje har opplevd noe som er så betydningsfullt for dem (ingenting er større eller har større betydning/verdi i en troendes liv enn nettopp troen) at de ikke kan ønske noe bedre for deg enn å oppleve det samme? Sett at de vet at om du ikke mottar Guds frelse så er du faktisk fortapt og må tilbringe hele evigheten (livet på jorden er en ganske kort affære i forhold) i helvetet? Forstår du virkelig ikke at de av nettopp kjærlighet til deg ikke "aksepterer ditt valg uten protester!!"? Men som trådstarter er inne på; det er liksom greit å bruke sterke ord og/eller rakke ned på troende i langt større grad enn hva som er aksptert FRA troende. Dete tror jeg er spesielt i vår del av verden. Nordmenn har fått "vaksine" mot kristendom. De har fått en liten dose av det virkelige stoffet, ikke nok til at de ble "smittet", men nok til at de tror de vet hva det vil si å være en kristen. Som regel fordi de ikke ble presentert for en levende, personlig Jesus, men lover og bud. Fordi de tror de vet - når de egentlig ikke gjør det - har de vent seg imot de troende og blitt harde. Guds Ord er ikke en hvilken som helst manual - det er liv! | |
mysteria - Ikke medlem lenger | 2010-07-28 00:03 | |
![]() | Berklager Glory. Jeg vet egentlig bedre enn å delta i slike diskusjoner. Den som lener seg til overtro/gudetro vil alltid bruke metafysiske forklaringer på alt. Hva har vel en realist å by på? Takker for meg. Skal aldri blande meg mer. Heretter forholder jeg meg til virkeligheten. | |
mysteria - Ikke medlem lenger | 2010-07-28 00:06 | |
![]() | *Beklager | |
VeldiGlad | 2010-07-28 00:13 | |
![]() | "Hvordan kan mann og kvinne passe sammen som puslebrikker rent fysisk, men også utfylle hverandre ved sine ulike karakterer/personligheter uten at det ligger noen som helst tanke bak?" Jeg passer tilfeldigvis både fysisk og psykisk sammen med en annen mann. Litt av en tilfeldighet, hva? Flott og fint å respektere andre mennesker, men presse religion på andre er bare plagsomt. | |
Glory | 2010-07-28 00:23 | |
![]() | For å utdype det mer, da: Merkelig at ved en tilfeldighet havner halvparten av arvestoffet som trengs for reproduksjon i mannen og andre halvparten hos kvinnen. Disse har fått hver sin del av "reproduksjons-maskinerie t", og disse delene kan ikke hver for seg reprodusere arten, kun ved å gå sammen. Jeg trenger neppe tegne penis og vagina for deg for at du skal forstå hvilke brikker som passer sammen... Dette er selvsagt veldig banale ting i fht Guds kjærlighet, meningen med livet, osv, men altså kun ment som et eksempel på at det kanskje ikke er vi kristne som bare svelger forklaringer/teorier ukritisk? For en som har kontakt med Gud i livet, og kjenner Ham, er alt som hører Ham og troen til like håndfast som den "virkeligheten" ikke-troende snakker om. Faktisk er det Gud og den åndelige verden som er den VIRKELIGE "virkeligheten" ;o) Og som trådstarter spør: Nei, religion og trosliv er som du antyder to helt forskjellige ting. Men dette skriver jeg mer om i en annen tråd her i forum. | |
mysteria - Ikke medlem lenger | 2010-07-28 00:32 | |
![]() | Nei nå, altså! Dette kan jeg ikke la passere: "Faktisk er det Gud og den åndelige verden som er den VIRKELIGE "virkeligheten" ;o)" Den er for drøy! Det er virkelig arrogant og lite "medmenneskelig" å predike slikt. | |
VeldiGlad | 2010-07-28 00:36 | |
![]() | Selvsagt er det ikke bare troende som sluker teorier ukritisk! Skulle tatt seg ut om alle mennesker sluttet med det gitt. Avissalget hadde i alle fall gått til bunns. Dog er det for min del lettere å forstå at folk setter større lit til noe de selv kan erfare og etterprøve enn til en par tusen år gammel bok, skrevet, lappet og oversatt til den har blitt riktig så underholdene (på en banalt vis) eller til denne "vissheten" du snakker om. Enhver som er helt viss på noe er nok til at noe skurrer for meg. Så skal jeg også som deg unngå å bruke grafikk for å forklare hvordan to menn eller to kvinner (her har jeg lite erfaring uansett) kan passe sammen. Og jeg foretrekker å forholde meg til den delen av livet som noe helt annet en reprodusering :) | |
wstine - Ikke medlem lenger | 2010-07-28 00:42 | |
![]() | mysteria: er du mye plaget med at troende ikke lar deg være i fred? polk: ja, det viktigste er jo å ha en diskusjonstråd....... utrolig! | |