Spillrom
Sjiraffen7
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede7
Mobilspill
Pågående8 840

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
potet2010-10-15 17:50
Antall innlegg: 131

Slutt å klage, folkens! Vi har aldri noensinne hatt det så bra som vi har det nå. De aller fleste av oss mangler ingenting - absolutt ingenting.

ajnor2010-10-15 17:53
Antall innlegg: 958

Helt riktig, potet!

mymlen2010-10-15 18:08
Antall innlegg: 701

Mye fornuft her! Jeg vil plusse klær på lista, det er også et produkt av typen: "la-oss-få-det-ENDA-billi gere-så-vi-kan-kjøpe-mer- og-kaste-det-vi-kjøpte-ig år".
Jeg er glad i å handle second-hand (loppis og Fre-tex m.a.o) og der kommer jeg stadig vekk over klær som er levert inn med prislappen fortsatt på.
Tragisk ødsling av ressurser...

kuami2010-10-15 18:27
Antall innlegg: 586

Kaste mat? Det trengs da ikke. Matrester fryses ned i enmannsporsjoner og innimellom tar vi frem så mange vi trenger og kaller det a la carte-middag. Fra USA fikk jeg navnet "Mustgostew" for ukens restegryte. Finn på et passende navn, så smaker restene herlig, og spennende i nye kombinasjoner. Tørt brød = grunnlaget for dessert (smuldres og ristes lett i pannen) a la tilslørte bondepiker.

Ruschne2010-10-15 18:48
Antall innlegg: 711

Er det mange som tror på propagandaen om at vi kaster 25% av den maten vi kjøper? Det er løgn.

I så fall er ikke det husholdningene, men butikkene som nok kaster så vanvittig mye spiselig.

Jeg har ofte lurt på hvorfor ikke brødvarer selges til halv pris den siste timen før stengetid i stedet for å bli kastet. For meg er det hinsides all fornuft

utlending2010-10-15 18:53
Antall innlegg: 327

maten som selges i Norge kan neppe kalles "mat" siden kvaliteten er saa darrlig

Saa den kan godt kastes for min del

ajnor2010-10-15 18:57
Antall innlegg: 958

Ja veldig, utlending.... Du har peil............ :-P

stabur - Ikke medlem lenger2010-10-15 19:06
Antall innlegg: 423

Ruschne: Du har selvsagt et godt poeng! Men, har det noe å si hvem som kaster maten?
Og, de store kjedene (i alle fall i Spania hvor jeg har jobbet) har god kontroll på hvor mye som kastes. Dette svinnet blir selvsagt kalkulert inn i prisene og virker altså fordyrende.

Snømannen2010-10-15 19:28
Antall innlegg: 1556

Dette gjelder i alle bransjer. Tror klesbransjen la på prisene noe slikt som 13% resten av året for å finansiere salgene.

Utlendingen har rett i at vi bor i et land hvor matkvalitet assosieres med lav helsefare ikke med god smak. I Frankrike f eks vil de jo nesten ikke spise mat man ikke risikerer å bli dårlig av. Bare farlig mat er virkelig god.

Ruschne2010-10-15 19:31

JA - NEI - JA

Handelsstanden bør føle et stort ansvar - både for å få tømt brødhyllene ved salg og de bør kunne selge ut ferskvarer som nærmer seg utløpsdato til redusert pris.

Dersom det fører til at alle øvrige varer i butikken blir 0,5 - 1 % dyrere så er jeg med på det.

Det er moralsk forkastelig det som nå skjer.

gompedyret2010-10-15 19:41
Antall innlegg: 4381

Enig, Ruschne. En matvarekjede som hadde prøvd seg på et sånt stunt hadde jeg øyeblikkelig inngått et kjærlighetsforhold til.

Min lokale remabutikk er ganske flink til å legge ut kjøttvarer som nærmer seg utløpsdato til halv pris. Siden kjøttet veldig ofte er best etter at datoen har gått ut er det lett å sveive tommelen i været for slikt.

Snømannen2010-10-15 19:48
Antall innlegg: 1556

det er ikke for mye mat i omløp da? Så hvis jeg kjøper en kilo råtten biff på tilbud så ligger det en annen kilo i en annen butikk og blir gammel og må selges på havl pris den også?

Eller ville vi virkelig spist dobbelt så mye hvis brødet bare var billig fra 21:30 til 22:00?

Leste at folk betaler 20.000 - 60.000 i året for en "personlig trener". En som kunne holde dem unge å vakre. og fortelle dem hvor mange salatblader det er lov å spise til lunsj. Vet ikke helt hvordan, men jeg føler at dette har noe med saken å gjøre.

Ruschne2010-10-15 20:02

Snømannen - den totale kjøttproduksjonen måtte selvfølgelig måtte tilpasse seg dette, men er det noe stort problem?

bearo2010-10-15 20:10
Antall innlegg: 888

Kva er problemet med å produsere mat?

Om alternativet til å kaste mat er å produsere mindre mat, så er det vanskelig å sjå det store problemet. Matprodusenten er fornøgd, matmellommannen er fornøgd, og matkonsumenten er fornøgd. Happy, happy, happy!

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?