Spillrom
| Sjiraffen | 6 |
| Krokodillen | 1 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 7 |
Mobilspill
| Pågående | 8 865 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| bearo | 2010-11-26 18:29 | |
![]() | Eg er bonde med jæskla god sjølvtillit i byen. Pent skriv eg òg. | |
| Snømannen | 2010-11-26 18:41 | |
![]() | Rettskrivningsnormer er noe vi trenger for å gjøre oss forstått i en større sammenheng. Etter min mening er dialektene i ferd med å dø ut, blandt annet fordi elevene ikke fordyper seg i sitt eget språk. Men bruker tiden på å skrape overflaten på en unødvendig ekstra skriftsnorm. Som selvfølgelig er vakker, praktisk, rik, fargerik, alt det der og litt til sikkert. Men som har som funksjon å være rettskrivningsnorm i valgte sammenhenger. Ikke noe annet. I uformelle sammenhenger burde man bruke dialekt, ikke knotemål (være seg boknorsk eller nymål). Det meste av det jeg ser av nynorsk er folk som skriver sin egen dialekt og tror det er nynorsk likevel. Men det språket man burde kjenne best er sin egen dialekt. Sett opp en liste over store norske forfattere (nei, ikke de over 2 meter) og sjekk hvordan de skriver. Dialekt det aller meste. Hvorfor skal vi ofre dialektene for å dytte en ekstra skriftsnorm på barn som ikke mestrer den første enda? | |
| Sydsklie | 2010-11-26 20:43 | |
![]() | Skriftspråket er utdøende. Når ungdommen skriver frivillig bruker de en blanding av forkortelser, tegnkoder og hvordan de snakker. Særlig på sosiale medier og på mobilen. | |
| AaseB | 2010-11-26 21:06 | |
![]() | Du er eit framifrå døme på så mangt, Bearo:-) Meiner du at det bør undervisast i dialekt skriftleg, Snømannen? Dei fleste ungar er i stand til å sette seg inn i dei to skriftnormene som er i landet. Det er enda ganske langt unna at kapasiteten er fullt utnytta. Trur nå eg. | |