Spillrom
Sjiraffen14
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede14
Mobilspill
Pågående8 838

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Smarten T2010-12-23 21:40
Antall innlegg: 129

Nei han gjorde ingen av delene, det var prester flere år senere som laget mesteparten av dette livssynet som skulle bli så utbredt. så vidt jeg vet skrev ikke Jesus et eneste av skriftene fra bibelen, men flere av tekstene inneholder hans meninger og sitater. (:

gmw2010-12-24 00:55
Antall innlegg: 122

Utrolig at Smarten T nesten ser ut til å på berope seg fasiten, sin unge alder til tross - eller kanskje nettopp derfor....... En trist holdning til mennesker som ikke deler hans "tro". Synes vi heller burde vise respekt for andre i stedet for å harselere.
Er forresten enig med deg miamaria - bra innlegg :-)

mysteria - Ikke medlem lenger2010-12-24 02:01
Antall innlegg: 1124

Hva mener du egentlig, gmw? At Smarten T tar feil i det han skriver? Personlig syns jeg han er realistisk og tydelig, uavhengig av alder. Jeg kan ikke se det minste spor av harselas i innleggene hans.

gompedyret2010-12-24 02:10
Antall innlegg: 4381

For de som liker en god historie anbefaler jeg det tankevekkende lille kammerspillet "The Man From Earth". Jeg skal ikke røpe for mye, men en viss religiøs person fra denne tråden blir blandet inn her på en ganske elegant måte.

Du kan sikkert finne den i din nærmeste Bukt.

tonjemarie2010-12-24 02:28
Antall innlegg: 146

Han er flink han som har diktet opp dette om jesus.

spurven2010-12-24 10:48
Antall innlegg: 103

Det MÅ være noe med Jesus - Man er vanligvis ikke redd et lite nyfødt barn, men kongen i landet må ha vært veldig redd. Hans vismenn kunne fortell om profetier århundrer tilbake som beskrev en konge som skulle fødes. Om han ble født i år 0 er vel ikke viktig, men at en stor del av verden endret tidsregning - det MÅ være noe med denne Jesus. Jesus er i alle fall en historisk person, han har levd!! Og min bibel sier at han lever i dag! - og det er da ikke Jesus som skapte all elendigheten som hans etterfølgere gjorde... OG - noen må være redd for denne Jesus nå også - så redd at de meneer det er farlig å la barn høre om han... i skolegudstjeneste. Det er et eller annet med Jesus. . HA GOD JUL alle sammen. La oss feire Jesu fødselsdag - for det er hans dag og ikke nissens...

solfridpeder2010-12-24 11:19
Antall innlegg: 219

jesus er bilde på veggen spør du meg--så da må alle gjøre--mene det du har lært av din barnelære--ikke kritisere--men rekspektere hs

Julicr19072010-12-24 11:52
Antall innlegg: 3

Sikkert snill!

seierherren- - Ikke medlem lenger2010-12-24 13:02
Antall innlegg: 168

God jul, folkens! Julen er en høytid vi har feiret lenge før kristendommen ble dyttet på oss. Vi feirer at lyset snur, vi feirer familien og samholdet. Vi setter opp julegran, pynter huset, lager god mat og gir hverandre gaver. Akkurat som i gamle dager.

Så får dere som tror på skjeggete messiaser fra gamle utdaterte judeiske religioner kose dere med det :)

Jesus var sikkert en dyktig politisk leder og opprører.

Tedh - Ikke medlem lenger2010-12-24 13:36
Antall innlegg: 238

Jol som det het her på berget lenge før han Jesus gikk på vannet og forstyrra fiskera. Som sagt over så feira vi at sola snudde og at vi hadde overlevd vinteren så langt, og nå kunne gå lysere tider i møte. Da ble det brygget øl og festen var gjerne lagt til en fjorten dager etter at sola snudde.

At ett naturfolk som oss lar kristendommen rappe denne høytiden er helt naturlig. For 1000 år sia ble man slått i hjel om man ikke trodde på han som het Jesus, Og de maktsjuke hyklera som skrev ned den fantastiske historen om han, en ca 300 år etter det angivelig skjedde, var avhengig av å samle folk rundt en religion for å få utført makten sin. Mao ikke oh du hellige jul herfra, men GOD JOL

Jerry1 - Ikke medlem lenger2010-12-24 13:44
Antall innlegg: 710

Nå skal vi nå ikke la oss plage av at kristendommen ble innført på krigersk og brutal måte i Europa og Norge for rundtomkring 1000 år siden mener jeg. men se det positive i julen og julens budskap.

Er enig i at enkelte bibeltekster ikke akkurat er noen morallære, men det er mye annet positivt med jula og kristendommen, som å elske sin neste og hjelpe folk og enkeltpersoner og å tilgi med positivt sinn osv, osv...

Jerry1 - Ikke medlem lenger2010-12-24 13:51
Antall innlegg: 710

Husk nå at disse dustene/makthaverne som barkte denne nye læren, kristendommen , rundt, gjorde dette i onde egoistiske og maktlystne hensikter og med ønske om mer rikdom og makt til seg selv. Å unngå å feire det lyse kristne budskapet pga disse egofjolsene er å gi historien om dem litt ufortjent gnist.

bearo2010-12-24 14:55
Antall innlegg: 888

Det er knappast overraskande at det var dei antireligiøse som hadde mest på hjartet angåande Jesus.

spurven2010-12-24 15:02
Antall innlegg: 103

Enig - her hos oss feirer vi fødselen til verdens frelser som ble menneske og som fikk DEN jobben med oss umulige . . . Hurra for Jesus og hans bursdag

trymare2010-12-24 15:43
Antall innlegg: 871

Jesus levde, var en helt vanlig mann, sto ikke opp igjen fra de døde, mulig han ikke døde på korset og ble hjulpet ned av noen venner og rømte, det sies jo at han rømte til india. Hvem vet? Men noen magiker, var han IKKE. Bibelen er eventyr, står mye bullshit om Jesus og co der :-)

God jul da!

Snømannen2010-12-24 15:53
Antall innlegg: 1556

For å svare ordentlig på dette må jeg nok rydde litt på loftet først.
Tror Jesus kan deles i følgende kategorier:
1. Den historiske personen
2. Personen slik den ble fremstilt i skriftene
3. Personen slik kirken har fremstilt ham - her er det undergrupper etter hvilken tidsperiode og hvilket kirkesamfunn man snakker om
4. Barnetroens Jesus
5. Og sikkert fler.

Til Jesus nr 1: Jeg tror den historiske Jesus har eksistert og at han deltok i et planlagt spill for å oppnå politiske fordeler (overfor romerne eller andre)

Til Jesus nr 4: Jeg tror det er med Jesus som med nissen - at det bare er faren min som har kledd seg ut.

kasikalli2010-12-24 16:00
Antall innlegg: 446

Jeg tror på både Jesus og bibelen! Hva har man å tape på det?
Uansett synes jeg det er en hyggelig relligion.
Synes det er ganske fint jeg!
Jesus fantes!

Mary 22010-12-24 16:13
Antall innlegg: 68

Eg trur på både den historiske Jesus og frelsaren Jesus. Men eg er heilt einig med dei som kritiserer det som blei - og blir - gjort av dei maktsjuke kristne. Men eg vil samtidig hevde at det finst maktsjuke folk over alt, både blant kristne og andre truande, og blant dei ikkje-truande. Så der stiller vi nok likt alle.... God jul alle ordspelarar!

maranello2010-12-24 16:20
Antall innlegg: 305

Ekstra info til de som er troende eller ikke......
Jesus er ikke dø....og lever... men er Han hos Skaperen til Han kommer på jorden igjen...
i samme alder og i samme klær som Han hadde på seg da Han ble "Løftet" opp....Han kommer til å få et oppdrag, meget spesielt.....
Dessuten, den som ble <<Drept>> VAR IKKE JESUS, men av de som kom for å ta HAN... Romerne med hjelp fra Jødene....så ingenting....

Rabiaz2010-12-24 18:15
Antall innlegg: 897

Ingen tvil om at han fantes. Han var en snill mann, det er jeg sikker på!
Må vi virkelig diskutere hvorvidt religionen hans bør følges eller ei? Det bør da være et personlig valg. Det viktigste er å være snill, slik han var. Elske din neste, lære å tilgi andre, gi til de fattige og leve med fornuft.

Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?