Spillrom
Sjiraffen10
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede10
Mobilspill
Pågående8 596

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
tekopp - Ikke medlem lenger2011-03-22 12:37
Antall innlegg: 71

Jeg, som bare er en hasselnøtt, bøyer meg i støvet og kritiserer ingen. Til tross for relativt lav rang.

Niillas2011-03-22 13:46
Antall innlegg: 6024

Til Kirsti: Enhver jurist ville mene at lover som er umulige å håndheve, stort sett tjener til å bryte ned respekten for lover og regler. Hva du rent privat foretrekker, er vel like lite og like mye interessant som hva Jerry mener.

Kirsti2011-03-22 14:02
Antall innlegg: 1946

Niillas: Har du lest spillereglene? Vi som i denne tråden påpeker at det ikke er tillatt å bruke ordbok mens man spiller, har det. Der står det klart og tydelig at å bruke "noen form for oppslagsverk og/eller programvare under spill, med den hensikt å forbedre kampresultatet", defineres som juks. Det handler altså ikke om hva jeg rent privat foretrekker ...

Kan dette etterprøves eller håndheves? Selvsagt ikke. Det betyr ikke at man trenger å overse en regel man vet at finnes. Og jeg er kanskje naiv, men jeg innbiller meg at de aller fleste følger den.

Cygnus2011-03-22 17:05
Antall innlegg: 44845

Det er helt greit at noen ikke vil følge spillereglene, men må vi ha lange disksjoner om det ? De som vil, får bare jukse - vi andre fortsetter på vår følelsesløse etc. vei!

Hippo19632011-03-22 21:40
Antall innlegg: 142

Godt å vite at man ikke trenger å rive seg i håret over å tape for jerry1 og andre som åpent mener at regler kan brytes hvis man ikke kan tas.

Måtte dere være stolte hver gang dere klarte det bragdstykket det er å vinne ved hjelp av juks :)

Snømannen2011-03-22 21:52
Antall innlegg: 1556

Det må da være et problem at noe åpenlyst innrømmer at de jukser uten at noen bryr seg?

Niillas2011-03-23 00:35

Eg ser at nokon meiner det eine og nokon meiner det andre, men korleis i all verda skal eg vita kven som lyg og kven som talar sanning? At nokon seier dei ikkje bryt spelereglane, treng ikkje tyde at dei faktisk ikkje gjer det - og det gjer regelen etter mi meining meiningslaus. Kva eg sjølv gjer, er like lite mogleg å etterrøkje som det dei andre her seier, så da er det vel like godt å halde kjeft?

gompedyret2011-03-23 13:36
Antall innlegg: 4381

Jeg har sansen for argumentet ditt, Niillas. Generelt bør man unngå regler som er umulig å håndheve.

Når det er sagt er jeg likevel for å ha forbud mot å bruke ordliste under spill. Hvorfor?

Rett og slett fordi det er slik spillet skal spilles. Signaleffekt. Denne regelen blir selvsagt i praksis bare veiledende, men jeg velger å tro at de aller fleste faktisk følger den, fordi noe annet ville gå utover spille/seiersgleden. Hva er vel moroa ved å vinne om man ikke følger boka? Jepp, jeg snakker om regelboka, ikke ordboka!

Et annet aspekt, som ikke har noe med det prinsipielle å gjøre, er at siden Ordspill har tre forsøk og dertil ulike hastighetsmodi, vil bruk av ordbok under spill være mindre "nyttig". Når du kommer på et visst nivå vil bruk av ordbok være en større ulempe enn fordel.

Det er nok sant at ingen vil bli arrestert pga bruk av ordliste under spill. Min personlige mening er at man bare må slå opp så mye man vil om man kun skal sjekke et ords betydning. Men gjør man det for å gi seg selv fordeler under spill, og attpåtil innrømmer det åpent, da mister jeg respekten for vedkommende.

Ruschne2011-03-23 15:11
Antall innlegg: 711

Min konklusjon etter denne meningsutveklsingen er : reglen om forbud mot hjelpemidler under spill

BØR FJERNES

Snømannen2011-03-23 15:22
Antall innlegg: 1556

Den bør IKKE fjernes men respekteres.

Å jukse i ordspill er som å jukse i kabal.

Ruschne2011-03-23 15:24

Snømannen - respekterer du alle trafikkregler eller hender du tar en "spansk-en " når du vet polititet ikke ser deg?

SVAR ÆRLIG

Ruschne2011-03-23 15:25

Rett skal være rett

POLITIET

gompedyret2011-03-23 16:09

Er du virkelig ikke i stand til å se forskjellen på det vi snakker om og eksempelet ditt, Ruschne?

Reglene skal respekteres. Punktum.

Cygnus2011-03-23 16:15
Antall innlegg: 44845

Den som sammenlignet med kabaler hadde et godt poeng - selvsagt kan en jukse, men da er det vel ikke helt den kabalen mer!

Ruschne2011-03-23 16:24

Jeg er i stand til å se forskjell, men er du i stand til å se likhetene?

Jeg snakker om prinsipper og det er i prinsippet ingen forskjell enten du bryter en spilleregel eller en trafikkregel

I spill kaller dere det juks, i trafikken er det brudd på en paragraf

Forskjellen er at konsekvensene kan bli så utrolig forskjellige ved de ulike bruddene.

gompedyret2011-03-23 17:52

Du skulle bare visst hva jeg er i stand til!

Men nok om meg, det er du som fremsetter analogien, ergo er det ditt ansvar om den er ugyldig eller dårlig.

For å gi deg ett eksempel på forskjellen: Trafikk er ikke et spill. Reglene er på plass for trafikantenes sikkerhets skyld. I spill derimot, er det reglene som _er_ spillet. Brytes de, degraderes eller ødelegges spillets verdi og mening. Desto mer er dette tilfelle om du har en motspiller som faktisk følger reglene.

Jeg kunne fortsatt, men tenker at de som vil forstå har forstått for lenge siden, og avslutter dermed diskusjonen for min del.

Forøvrig, på generelt grunnlag: Det er fint om man lar være å faktisk oppfordre til regelbrudd.

Niillas2011-03-23 18:20

Eg kan ikkje sjå at torill har fått svar på spøt
rsmålet sitt: "Snømannen: Å slå opp i ordlista mens man ikke spiller har vel aldri vært forbudt? "

VeldiGlad2011-03-23 18:43
Antall innlegg: 1077

Niillas: Å slå opp i ordlista mens man IKKE spiller har aldri vært forbudt nei. Det det er snakk om er å slå opp og bruke ordliste MENS man spiller. Jeg har til og med snakket med spillere som har en bok hvor de skriver ned nyttige bingoord som de rådfører seg med mens de spiller. Det er forskjell på å slå opp/lære seg ord mens man spiller og etter/før man spiller.

Ellers har vel gompe sagt det som sies kan. Enten forstår man at det er mot reglene å bruke ordlister mens man spiller, eller så forstår man det ikke.

Torill2011-03-23 18:59
Antall innlegg: 3668

Spørsmålet mitt var vel retorisk. Selv jeg skjønner at ordspillere har lov å se i ordlister mens de ikke spiller. Men det later til at enkelte tolker linken til ordlista som en oppfordring til juks.

Niillas2011-03-23 21:58

VelddiGlad: "Niillas: Å slå opp i ordlista mens man IKKE spiller har aldri vært forbudt nei. " Og dert var altså det som var utgangspunktet her. At snømannen tolkar utsegna på sitt vis og set i gang ein skindebatt er jo ei a anna sak.

Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?