Spillrom
| Sjiraffen | 14 |
| Krokodillen | 2 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 16 |
Mobilspill
| Pågående | 8 592 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| Snømannen | 2011-04-05 10:07 | |
![]() | Teater har tre greiner: Vanlig teater Opera Sirkus Alle tre er flotte kunstformer (untatt opera, det liker jeg ikke) Ellers er jeg skuffet over at jeg ikke klarte å dra i gang en ny sauedebatt ;-) | |
| wstine - Ikke medlem lenger | 2011-04-05 10:14 | |
![]() | www.sirkus.info/nei-sirku s/ grøpp: hvis du gidder kan du lese linken her. Du kan lese om "norges beste sirkus" bl.a. Ang Mattilsynet: Mattilsynet foretar inspeksjon, men tror du de er med veien lang? Hva har ville dyr på landeveien å gjøre? Hva har ville dyr i små bur å gjøre? Hva har ville dyr i en sirkusmanesje å gjøre? Å lære såkalte triks; snurre rundt, hoppe gjennom hindre f.eks.... er dette naturlig for ville dyr? Dyr på sirkus er og blir dyremishandling. Heldigvis er det flere land som etterhvert forbyr dyr på sirkus. Bl.a India. På høy tid at Norge følger etter. | |
| Snømannen | 2011-04-05 11:06 | |
![]() | Hva har tamme dyr i bur å gjøre? For ikke å snakke om hvor urimelig og grusomt det er at mennesker skal snurre rundt for å få noen skarve kroner. | |
| tante g | 2011-04-05 15:02 | |
![]() | Snømannen, jeg tar gjerne en sauedebatt med deg, men da får du lage en annen tråd. Der kan vi også ta opp tamme dyr i bur. På den annen side, hvis innleggene dine der er like flåsete som det siste her vet jeg ikke om jeg gidder. Jeg kan være temmelig useriøs til tider jeg også, det skal jeg innrømme, men jeg prøver å holde meg seriøs når jeg diskuterer med noen som virkelig brenner for en sak. Når man legger hjertet sitt, sjela si, fritida si, energien sin og det man kan avse av penger for en sak, da en den saken så viktig for en at man kan forvente litt respekt det. Synes jeg... | |
| Snømannen | 2011-04-05 16:10 | |
![]() | Joda, litt enig i det faktisk. Prøvde bare å krydre denne diskusjonen litt. Vet ikke om ordspill helt er riktig forum for å ta opp ting man gjerne vil ha sriøse svar på, her ender det ofte med mye støy og lite innhold. Helt seriøst mener jeg at det er useriøst og usaklig å oppfordre til bioikott av hel bransje og kunstform fordi man føler noe uten å kunne dokumentere noe. Jeg reagerte på utsagnet "Sirkus er systematisk dyremishandling. Styr unna - er mitt budskap!". Sirkus er bra! Dyremishandling skal ikke aksepteres, uansett hvor det skjer, ei heller i sirkusbransjen. Man burde heller oppfordre til at de som behandler dyrene ordentlig får støtte de som ikke gjør det blir boikottet. Det er tull å dra alle over en kam på et tilfeldig grunnlag. Kanskje formen på innlegget mitt var flåsete. Men det er, slik jeg ser det, relevant å påpeke at: 1. Dyr blir mishandlet andre steder enn på sirkus. 2. Det foregår utbredt mishandling også av tamme dyr. 3. Det er like ille at mennesker må jobbe under uverdige forhold. Det handler på en måte om å kunne se det hele i perspektiv. Serlig hvis en ønsker en seriøs debatt bør en anstrenge seg bittelitt for å sikre at ens egne innlegg er saklige og velreflekterte. | |
| Snømannen | 2011-04-05 16:22 | |
![]() | Jeg glemte et viktig punkt. Jeg hadde jo tenkt å svare på utsagnet: "Når man legger hjertet sitt, sjela si, fritida si, energien sin og det man kan avse av penger for en sak, da en den saken så viktig for en at man kan forvente litt respekt det. Synes jeg..." Svaret er: Det kommer an på om det er en god sak. det er deprimerende mange som brenner og kjemper for helt idiotiske saker. For å fortjene respekt kreves det vel at: 1. Man klarer å se saken i et større perspektiv 2. Man evner å vurdere om det de gjør bidrar til noe positivt. Enkel konsekvensanalyse er ikke å forakte. 3. Man klarer å prioritere egen sak opp mot andre viktige saker. Ikke misforstå, å hindre at dyr lider unødvendig er en ok sak. Men det er tullete å mene at engasjement alene skulle avkreve respekt. Om jeg brenner for nynazismen eller innføringen av trekantede rundkjøringer er jeg vel bare en tulling? | |
| Jerry1 - Ikke medlem lenger | 2011-04-05 16:32 | |
![]() | Hold dere til å diskutere dyrehold dere har praktisk erfaring med. Antar det da dreier seg om kattehold og skilpadder eller noe slikt. Det er faktisk folk som spiller her på forumet som blir helt oppgitte om dere begynner å diskutere dyrehold dere ikke har praktisk erfaring med. Det blir som om kjerringa med grunnskoleutdannelse og ekspert på kjerringråd skulle begynne å praktisere som kege. Folk ville dødd i haugevis :-0 ........... | |
| Jerry1 - Ikke medlem lenger | 2011-04-05 16:32 | |
![]() | lege skal det være ikke kege ..... | |
| tante g | 2011-04-05 17:54 | |
![]() | Til Jerry1: Mener du seriøst at man kun skal diskutere det man har praktisk erfaring med? Da blir det slutt på mange diskusjoner tror jeg. Rovdyr skal kun diskuteres av de som bor i ulveområder og har husdyr? Pelsdyroppdrett skal kun diskuteres av oppdrettere? Kan man ikke jobbe i mattilsynet om man ikke eier et dyr av hvert slag som finnes i landet? Ja, du har helt rett i at min største kunnskap ligger hos katter, og det er det jeg jobber med. Men det betyr ikke at jeg ikke kan ha en viss kunnskap om og gjerne diskuterer andre dyrevernsaker. Jeg er ingen politiker, men det hender til og med jeg diskuterer poliikk. Jeg er ikke mørkhudet, allikevel har jeg vært frekk nok til å være med og diskutere rasisme. Ja, man tar seg friheter. | |
| Snømannen | 2011-04-05 18:15 | |
![]() | Hvordan kan du kommentere innlegget til Jerry du som ikke har nobelsprisen i litteratur? | |
| Jerry1 - Ikke medlem lenger | 2011-04-05 18:18 | |
![]() | For all del, diskuter gjerne atomfysikk for min del... , men ikke vær så veldig hoven i uttrykkene når dere diskuterer med de som jobber innenfor området........... | |
| Snømannen | 2011-04-05 18:26 | |
![]() | beklager nå var jeg sikkert useriøs igjen. Jeg mente å si: En analyse av avslører påstander som: 1. Skilpadder og katter er ikke ordentlige dyr. 2. Teoretisk erfaring eksisterer men ha ringen verdi. 3. Det finnes folk som spiller PÅ forumet i ordspill. 4. Folk dør ikke i haugevis. Og, ikke minst påstanden om at mangel på praktisk erfaring fratar en retten til meningsytring i dette forumet. Greit nok. Regner ikke å høre fra Jerry med det første. ;-) | |
| Maisen | 2011-04-05 18:26 | |
![]() | Ja, lidt ydmyghed skader ikke. Eller hvad, Jerry? | |
| tante g | 2011-04-05 18:51 | |
![]() | Etter at jeg begynte å jobbe praktisk i dyrebeskyttelsen har jeg sett så mye stygt at jeg ikke trodde det var mulig. Så ja, dyrevern er viktig! Dyremishandling er et stort problem i Norge, tro det eller ei. Jeg tror at for å få bukt med dette må folks grunnleggende oppfatning av dyr og etikk endres. Og jeg synes det blir helt feil når vi starter oppdragelsen av våre barn med å ta de med på sirkus - det kan da umulig gi dem den rette oppfatningen av hvordan dyr skal leve? Det er riktig at forum som det i ordspill ikke er det optimale stedet å ta opp alvorlige emner. Men hvordan skal man nå ut til "folk flest" om ikke på slike steder? | |
| Jerry1 - Ikke medlem lenger | 2011-04-05 21:37 | |
![]() | Du undervurderer barn tante g. Sirkusopplevelsen er som regel fin og jeg ville ikke vært foruten mine opplevelser på suirkus som barn. Dette var positivt på mange måter. man fikk lære ville dyr å kjenne mye bedre enn å bare se dyra på TV og man opplevde det hele utviklende for tankene på mange måter. | |
| wstine - Ikke medlem lenger | 2011-04-05 21:45 | |
![]() | Da er vel et besøk i en dyrehage bedre. Hvis målet med dyr på sirkus er å lære ville dyr og kjenne, hva er da poenget med triksene, den såkalte underholdningen? - Åh se, en elefant med skjørt som danser på en liten taburett! - næ! Så flink! Et virkelig realistisk bilde av det ville dyret....... Fysj og fysj. Nei, forby dyr på sirkus! Men jeg kan jo saktens moderere første innslaget mitt; Styr unna sirkus med dyr. Så kan jo akrobatene og turnerne dra land og strand rundt med sine glorete kostymer, sirkusdirektøren messe i vei med sin nasale stemme, og klovnene..... ja klovnene. Sirkus - en kunstform? Heller et studie i dårlig smak. | |
| Jerry1 - Ikke medlem lenger | 2011-04-05 22:00 | |
![]() | Var innom mange dyreehager i alderen 8-14 år og fikk lært mye der også. Er nok litt enig i at det kan være dyreplageri dersom dyrene har det vondt under opplæringen til triksene. | |
| sinecera | 2011-04-05 23:58 | |
![]() | Klipp fra et kanadisk sirkus - dårlig smak? www.youtube.com/watc...pr _ev3JVEk Og ingen dyremishandling. Men er det naturlig for mennesker det de gjør her? | |
| wstine - Ikke medlem lenger | 2011-04-06 00:08 | |
![]() | Frivillig for menneskene, ikke sant? Eller blir de kanskje rykket opp fra sitt naturlige habitat? Drasset med på landevegen i knøttsmå bur, tvunget til å lære seg triks for å underholde, kledd opp i "artige" kostymer? Et liv i fangenskap, kun for underholdningens del? Tror ikke det nei. | |
| sinecera | 2011-04-06 00:37 | |
![]() | Burde jeg lagt på et smilefjes? | |