Spillrom
Sjiraffen9
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede9
Mobilspill
Pågående8 570

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Obsessive2011-04-26 17:13
Antall innlegg: 18

Jeg svarer selvom jeg ikke er lærer jeg. Det er desverre altfor mange dårlige lærere i dagens skole og på grunn av disse føler jeg de gode lærerne drukner bort i negativitet. Ved en karaktersetting får man et inntrykk av om læreren fungerer. Men som noen tidligere har sagt med grunnlag. Ellers er det helt umulig å se om det er noe fornuft idenne karaktersettingen.

Dessuten føler jeg at det er mange lærere med gode karakterer som rett og slett ikke kan lære bort og da er vi jo like langt. Hjelper ikke å kunne faget sitt inn og ut om elevene etter 3 år med denne læreren ikke kan noe om faget.

Vidic2011-04-26 17:30
Antall innlegg: 20

Bra, ajnor!

Har brukt mye av dette på skolen der jeg jobber, og det er en viktig mulighet for elevene til å si noe om hvordan de opplever sin skolesituasjon, og det er det ikke sikkert vi lærere alltid fanger opp ellers.

ajnor2011-04-26 17:35
Antall innlegg: 958

Helt enig, Vidic! Synes det er rett og rimelig at elevene får gi oss tilbakemeldinger. Og ja; av og til dukker det opp momenter som vi ikke så lett hadde fanget opp ellers. Jeg har en "haug" elever som jeg ser en gang i uka, og da er det begrensa hvor godt kjent man blir med dem.

krini2011-04-26 17:42
Antall innlegg: 58

Lærere med fast jobb sitter temmelig trygt, da. Så spørsmålet er: hvis en lærer får dårlig karakter, hva da?

BettyBlue2011-04-26 18:15
Antall innlegg: 122

Jeg har tre barn i barne og ungdomsskolen. De har hatt og skal ha fler Nasjonale prøver, disse skal vistnok evaluere skolen, lærerene og elevene. Problemet er at elevene pugger i uker før de skal ha prøven, lærerene gir dem fjorårets prøver så de skal være godt forberedt. Hva slags evaluering blir det da???
Disse prøvene burde komme uanmeldt. Da får man se om elevene har lært det de skal.
-en frisør (F.eks) får ikke uker å øve på når en kunde kommer inn og vil ha permanent. De må ha lært det på forhånd. Kanskje et dårlig eksempel, men..

Det er godt å høre at lærerhøyskolen siler elevene sine, men de burde kaskje da ha en tettere sil? Helst bør man jo vurderes godt ved opptak.

På videregående trenger man ikke ha lærer utdannelse en gang. De tar pedagogisk kurs. Noen er kjempe flinke som lærere, mendesverre finnes det mange som kanskje burde blitt værende idet yrket de hadde.
-Da jeg gikk på gartnerskole hadde jeg en slik lærer, utolig flink landskapsarkitekt, men elendig lærer. Heldigvis haddde noen av medelevene jobbet innen faget slik at vi kunne ha studietimer utenom skoletiden. En annen lærer vi hadde var ikke ferdig med pedagogisk kurs, han var kjempe dyktig å lære bort.
En sil bør fungere slik at de som ikke evner å lære bort eller å forklare slik at andre forstår, faller ut. Og på videregående, som anjor gjør, vurderes underveis.

Når jeg tenker meg om, hvilket yrke er vårt VIKTIGSTE?
Lærer yrket! Det er lærere som lærer bort alt det de andre gjør :)

krini2011-04-26 19:20
Antall innlegg: 58

Nasjonale prøver SKAL komme uanmeldt, og de SKAL være nye hvert år, så hvis dette er sant, er det skandaløst!
Sikker på at du ikke mener kartleggingsprøver, Bettyblue? Disse skal også komme uanmeldt, men disse er ikke nye for hver gang.

Trodde ikke det var mulig å jukse på nasjonale prøver, for disse skal jo føres inn i et datasystem som er landsdekkende!!

Jeg kjenner jeg er litt uenig i at læreryrket er det viktigste. Den viktigste jobben er den jobben foreldrene gjør før de sender barna på skolen.

lenep2011-04-26 19:24
Antall innlegg: 97

Til Indiana:

Andre ledere, selgere, butikkpersonale, jurister, leger +++ blir evaluert og satt pris på eller skjelt ut hver dag, opptil flere ganger om dagen. Synes det er helt rikltig med evaluering av lærere på lik linje med andre som må prestere i arbeidslivet.

Læreryrket må være det eneste yrket hvor en voksen person er alene om makten over 26 individer uten at de individene har noen nevneverdig mulgihet til å påvirke....

Scrabla2011-04-26 20:17
Antall innlegg: 2275

Dette er et artig og spennende tema.
Som ajnor og Vidic nevner, er det nettopp elevene selv som får mulighet til å påvirke sin videre undervisning og læring gjennom elevsamtaler og annet samspill med læreren. Dette er allerede nedskrevet som en del av loven om grunnopplæring. Dette gode arbeidet må fortsette.
De som snakker om karakterer snakker om noe helt annet. Her har foreldre, bedriftseiere, politikere og "de fleste" gjort seg opp sine veldig forskjellige meninger om hva som er "en god lærer". Ofte ut fra individuelle opplevelser fra egen eller fra barnas skolegang.
Når vi vurderer elevenes resultater skal vi alltid ta utgangspunkt i helt spesielle vurderingskriterier i hvert enkelt fag.
Det skulle vært morsomt å se den lista med vurderingskriterier for hva som er "den gode lærer" som vi hadde klart å bli enige om.
Etter dette gjenstår det bare å lære elevene å vurdere hver enkelt læringssituasjon opp mot disse kriteriene.
Enkelt:)

picassa2011-04-26 20:32
Antall innlegg: 596

VIDIC.
Helt enig med deg.Laereren er jo den viktigste personen i elevenes "arbeidsdag".
DE maa faa fortelle hvordan de oppfatter sine muligheter for laering.

Kokodrillen2011-04-26 20:33
Antall innlegg: 149

Hva med alle de som faktisk tar avgjørelsene i norsk skole slik som skolebyråkrater, rektorer inspektører, skolepolitikere osv.

Burde ikke noen evaluere dem ?

Kokodrillen2011-04-26 20:36

krinr, hvis en lærer får "dårlig karakter" av elevene er det nok fordi læreren insisterer på at elevene faktisk skal jobbe med faglige ting i timene og ikke bare "ha det kult".

Kanskje læreren med "dårlige karakterer" fra elevene burde få lønnsøkning ? Trolig dreier det seg om en pliktoppfyllende og flink lærer som faktisk lærer elevene noe og som sørger for ro og orden i klassen.

Snømannen2011-04-26 20:44
Antall innlegg: 1556

Tilbakemeldinger er bra. Hvis karaktersetting er en måte å "få igang samtalen" på er vel det greit?

Problemet jeg opplevde på skolen var ikke det at det ikke fantes gode lærere, men snarere at det var umulig å blir kvitt eller endre de få dårlige som var der. De var "hellige kuer".

Vi hadde en som gikk i mao-dress og sandaler. Som snakket om kina så ofte han kunne men hadde null interesse for eller insikt i faget han skulle undervise. Han ble sagt opp. Var boerte et år før han kom tilbake med et par årslønner i erstatning. For det var en menneskerett at han skulle ødelegger ytterligere for ytterligere noen årskull med barn.

Så hvordan sorterer vi ut de råtne eplene? Hvordan hjelper vi de flinke til å bli enda flinkere. Hvordan kan læreren mest effektivt få innsikt i hva barna føler de trenger?

Hvis barna ikke bryr seg har jammen skolen et alvorlig problem. Å klare å motivere barn kan da umulig være vanskelig.

Forresten, dette innlegget ble ikke så bra - jeg trekkes det herved ;-)

Stig_752011-04-26 21:39
Antall innlegg: 218

Jeg har ikke sett forslaget. Har noen en lenke til det?

Scrabla2011-04-26 22:04
Antall innlegg: 2275

www.hoyre.no/www/akt...wt DU1v.ips

berrum2011-04-26 22:07
Antall innlegg: 322

Jeg er lektor og underviser voksne mennesker i norsk. Føler egentlig at jeg blir vurdert flere ganger i året når det er eksamen. Vi blir målt etter hvor stor prosentandel som består eksamen. Dette blir sammenliknet med prosentandelen nasjonalt. Hadde jeg undervist på en barneskole vil jeg absolutt ikke satt pris på karakterer gitt av små barn. Jeg ser av flere av innleggene her at det er enkelte som mener at det bør lærerne akseptere på lik linje med andre profesjoner som blir vurdert av sine brukere. Men hvilke andre yrkesutøvere er det egentlig som blir vurdert av små barn? Konstruktive tilbakemeldinger fra foreldre, kollegaer og ledelse synes jeg vi bør tåle. Og selvsagt også fra voksne elever / studenter.

Stig_752011-04-26 22:12

@Scrabla: Takk!

Ser at forslaget gjelder vgs (og muligens også ungdomsskoler), og da synes jeg det er helt greit. Her burde elevene være såpass voksne at de faktisk tar et ansvar for egen læring og har kvalifiserte meninger. Jeg tar det for gitt at man ikke bruker resultatene til å henge ut lærere, men at dette skal bruke konstruktivt.

Til trådstarter og dere andre som trodde forslaget gikk på at 10-åringer skulle si noe om læreren sin: Det ser ikke slik ut når man leser forslaget, gjør det vel?

AaseB2011-04-26 22:20
Antall innlegg: 8147

Flott haldning du har, ajnor! Og at nasjonale prøver blir øva på på førehand, slik som BettyBlue skriv, veit eg.
Læraryrket er eit så viktig yrke at det bør vere ei slags vurdering av resultata deira, med jevne mellomrom. Det burde vere enkelt å gjennomføre. Konsekvensen av dårleg evaluering, bør vera kursing eller fyken.

Dei aller, aller fleste lærarar er dyktige, og har både vilje og evne til å motivere ungar. Dei fortener verkeleg heder og ære for det.
Men det finst også nokre eksempel på det motsatte, og det er veldig vanskeleg for ein unge å ha ein slik lærar. Har dessverre erfaring med det. For særleg barneskuleelevar kan dette verkeleg gå på sjølvkjensla laus.

Om det i tillegg kunne gjerast litt meir komplisert å få til å bli foreldre, ville alt bli bra i den norske skulen;-)

Kokodrillen2011-04-26 22:42

For ordens skyld: lærere har det samme oppsigelsesvern som andre. Det betyr at uansett hvordan en gjeng med elever synes læreren er spiller det ingen rolle for vedkommendes ansettelsesforhold.

Ved en seriøs skole kan elevevalueringer benyttes til å justere pedagogiske prioriteringer. Dersom Høyre hadde undersøkt litt før de foreslo ville de trolig funnet ut at et slikt opplegg finnes allerede ved mange skoler.

Stig_752011-04-26 23:13

Kokodrillen: Dersom du hadde undersøkt litt før du skriver, ville du funnet ut at forslaget går ut på å gjøre dette obligatorisk i videregående skoler. Ikke i "mange skoler". Hvilke skoler er forresten inkludert i "mange skoler"?

Kokodrillen2011-04-26 23:30

Det får du nok undersøke selv :)

Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?