Spillrom
| Sjiraffen | 0 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 0 |
Mobilspill
| Pågående | 8 600 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| rognkjeksen - Ikke medlem lenger | 2011-07-02 18:46 | |
![]() | Har erfaring fra sverige hvor jeg jobbet en periode 89-93 hvor jeg ble skikkelig sjuk lå i halsbetennelse skikkelig kraftig en gikk til lege første dag. men får ikke lønn de 3 førstedagene(karensdager) skal si det var hardt for meg økonomisk.var sykemeldt 12dager | |
| Ruschne | 2011-07-02 19:31 | |
![]() | Karensdager vil også ramme urettferdig Hadde bare alle tatt systemet med egenmedlinger som et tilbud fra det offentlige ved behov og ikke som "feriedager" som skal tas ut. | |
| JamesO - Ikke medlem lenger | 2011-07-04 19:18 | |
![]() | Jeg ville ikke vært så negativ til et forslag der de 7 første dagene av sykeperioden skulle kun gi halvparten dvs 50% istedet for 100 % sykepenger, dersom vedkommende er 100% sykemeldt o.tlsv.. | |
| Snømannen | 2011-07-04 21:43 | |
![]() | Hvorfor skulle man ha en sånn ordning? Er det ikke legitimt å være syk? Jeg jobber i et kontorlandskap. Noen ganger er det halvtomt fordi en eller annen streber MÅTTE på jobben selv om han var syk og da smittet halve butikken. Bedre for alle om han hadde holdt seg hjemme. Høres ut som en helt feil ide å forsøke å presse syke mennesker til å møte opp på jobben. Burde man få dobbel lønn de dagene arbeidsgiver ikke oppfyller ALLE krav til en god arbeidsplass også da? | |
| BeeJay | 2011-07-05 01:30 | |
![]() | Look to Mandal.....der er sykefraværet i kommunen redusert kraftig . Det er kjørt et "tillitsprogram" som har vært effektivt. Noen utnytter muligheten for egenmeldinger. Jeg tror ikke de er i flertall. De som gjør det, ødelegger for andre. Å få redusert inntekten på toppen av alvorlig sykdom - som i seg selv ofte fører til økte utgifter - , er ille. Man kan iblant få inntrykk av at alle sykmeldte blir mistenkte for å være unnalurere. At all sykdom dreier seg om en forkjølelse. Slike holdninger gjør livet enda vanskeligere for folk som er virkelig syke. I min jobb har vi forøvrig ikke mulighet for egenmeldinger.... | |
| Torill | 2011-07-05 01:49 | |
![]() | For de som ikke kjenner til Mandal - alle kommunalt ansatte har rett til å bruke egenmelding et helt år. Og dette har altså ført til en markant nedgang i sykefraværet, ikke omvendt. | |
| BeeJay | 2011-07-05 02:53 | |
![]() | Nemlig:) | |
| BeeJay | 2011-07-05 03:19 | |
![]() | Til trådstarter: flere har vel sagt det, kanskje...har ikke lest alt her....men uttrykket "å sykmelde seg" får meg alltid til å reagere. Man sykmelder seg ikke (med unntak av egenmeldinger). Det er en lege som sykmelder en person. Tror forøvrig at de fleste mennesker gjør sitt beste for å gå på jobb, mange går selv om de burde holdt seg hjemme av hensyn til seg selv og/eller omgivelsene. Og noen kunne sikkert jobbet når de velger en egenmelding. Og er det ikke slik at det totale sykefraværet har gått ned, da? | |
| Torill | 2011-07-05 03:50 | |
![]() | Om det går opp eller ned kommer vel an på hvilket tidsperspektiv man ser på. Det som er med Norge er at vi har relativt høy yrkesdeltagelse sammenlignet med mange andre land. Det er flere som er over 60, flere kvinner, flere småbarnsmødre osv, som jobber. Høyere yrkesdeltagelse kan gi høyere sykefravær. | |
| Snømannen | 2011-07-05 10:08 | |
![]() | Der er Torill inne på noe viktig. Da er det viktig at arbeidslivet er fleksibelt og inkluderende. At man skaper arbeidsplasser hvor folk trives og føler at de bidrar til noe viktig. Da vil folk ønske å gå på jobb og de vil sørge for at oppgavene blir løst uansett. Problemet jeg ser i arbeidslivet er at man i sterkere og sterkere grad effektiviserer hverdagen. Ganske kynisk noen ganger. Det blir mer og mer vanlig at folk går på en Bondevik. Det er ikke bra. Jeg tror årsaken til fravær ofte er at arbeidsgiver presser folk for hardt. Det skal ikke være en "olympisk øvelse" å gå på jobb. Det man kan forvente for rimelig god lønn er rimelig god innsats, ikke mer. Men det burde også være nok. | |
| Ruschne | 2011-07-05 10:26 | |
![]() | Hva er så spesielt med Mandal ? Hva er et tillitsprogram? Dersom ikke egenmeldingssystemet og IA er tillitsprogram så vet ikke jeg. | |
| Torill | 2011-07-05 10:34 | |
![]() | Rushne, som jeg skrev i et tidligere innlegg: Tillitsprogrammet i Mandal kommune går et skritt lenger: Man kan bruke egenmelding et helt år. Og det virker! | |
| Ruschne | 2011-07-05 10:44 | |
![]() | DU kan værte borte et helt år sammenhengende? | |
| Torill | 2011-07-05 10:48 | |
![]() | Ja, men du kan ikke si at nå er jeg syk og det kommer til å vare et år framover. Og sjefen din må jo følge deg opp og forsøke å legge til rette for at du kommer tilbake på jobb så raskt det lar seg gjøre. | |
| Ruschne | 2011-07-05 10:54 | |
![]() | Dersom det er så fantastisk så er det rart ikke andre kommuner har adoptert Mandals opplegg Den plikten du beskriver har jo alle arbeidsgivere i enhver kommune Legg ut en link til den denne saken - jeg er skeptisk til om Mandal her er noen foregangkommune. Ønsker å lese detaljene | |
| Torill | 2011-07-05 11:32 | |
![]() | Tror jeg å ha det fra en en papirutgave av Fagbladet. Ellers er det mye info om prosjektet og resultatene på nett, les og lær. Det er nok ikke den utvidede bruken av egenmeldinger alene som har gjort at sykefraværet har gått ned. Og det ser ut til at det har gått noe opp igjen i det siste. Men det er iallefall ikke slik at arbeidstagere som vises tillit automatisk misbruker den. | |
| BeeJay | 2011-07-05 11:57 | |
![]() | Det har vært "studieturer" til Mandal fra andre kommuner. Mener ikke å si at alt er perfekt, så langt derfra, men som Torill sier: det viser at det ikke er automatikk i misbruk av en slik ordning. Det har vært en suksess . En annen ting som er blitt omtalt i lokalavis nylig, er at sykefraværet blant kommunens renholdere er blitt drastisk redusert etter at deres leder fikk presset gjennom en undersøkelse av kjemikaliene som brukes i deres jobb, og virkningen på folks helse. Selvsagt blir folk syke . Sykefravær vil variere. Man kan rammes av så mangt, både fysisk og psykisk. En del av prosjektet i Mandal var vel også å ivareta og støtte opp om de som blir syke. Da er nok også veien tilbake til jobben lettere og kortere. Snømann: enig....mange arbeidsplasser har elendig ledelse, det er altfor mange på personalsiden som aldri skulle hatt slikt ansvar. En god leder klarer å motivere til å yte det beste og å strekke seg, en dårlig leder kan i verste fall føre til at et menneske faller helt ut av arbeidslivet. | |
| Ruschne | 2011-07-05 11:57 | |
![]() | Jeg skal lese og lære | |
| BeeJay | 2011-07-05 12:00 | |
![]() | www.abcnyheter.no/node/99 711 Denne er riktignok fra 2009, men forteller vel hva det dreier seg om. Det går altså an å tenke nytt i forhold til sykefravær. :) | |
| BeeJay | 2011-07-05 12:04 | |
![]() | www.regjeringen.no/n...?i d=587669 | |