Spillrom
Sjiraffen2
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede2
Mobilspill
Pågående8 482

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
picassa2011-09-20 23:04
Antall innlegg: 596

kan kanskje vaere bra baade for folk og fe i en moerketid hehe

Snømannen2011-09-20 23:09
Antall innlegg: 1556

Bare for å kverulere: Jordbær er ikke bær ;-)

miamaria2011-09-20 23:11
Antall innlegg: 1002

nei det er en falsk frukt.
verden vil bedrages.

akantus2011-09-20 23:52
Antall innlegg: 176

Jeg prøvde å overbevise meg selv om at jeg var på blåbærtur forleden, men jeg måtte bare innrømme at jeg var på sopptur. Har dilla på å plukke sopp, selv om jeg har fryseren full fra i fjor. Plukker kantarell, traktkantarell, piggsopp og gul trompetsopp. Føler at jeg er på skattejakt!

gompedyret2011-09-21 13:33
Antall innlegg: 4381

Sopp er jo mye gøyere enn bær, spesielt på middagsbordet. Jeg går mest etter piggsopp, fåresopp, morkler og portugisiske pølsekantareller når jeg er i marka.

Soppstuing! Mmmmmm.

Torill2011-09-21 17:26
Antall innlegg: 3664

Portugisiske pølsekantareller, i hvilken mark?

gompedyret2011-09-21 19:26

Det går stort sett i finske mark. Fin skal man være. Jeg har også prøvd japanske yen, men der er det stort sett alt for yengrodd.

(Sorry, har hørt litt for mye på disse herrene i det siste: www.youtube.com/watc...S0 VCjRK0k)

Bær, ja! Molter er jo kongen. Molter er litt sånn som sopp, det blir en skattejakt. Og når man først er heldig og kommer over noen risikerer man å finne en hel gjeng.

ka-ramella - Ikke medlem lenger2011-09-21 19:36
Antall innlegg: 388

Hva bruker dere traktkantarellen til? Og hvordan? Jeg blanda med rømme, og det smakte ingenting!

gompedyret2011-09-21 20:27

Vanlig kantarell har gjerne mer smak enn traktkantarellen, det er sant. Jeg har brukt å tørke traktkantarellen. Da kan den oppbevares lenge samt at tørkingen ifølge min soppinteresserte svoger fjerner en del stoffer som man ikke bør få for mye av. Så tar jeg bare frem akkurat så mye som jeg trenger, nærmest som et krydder, for å gi sauser og stuinger eller omeletter den deilige viltsmaken.

Har man ikke tørkeapparat handler det vel generelt om å få kokt vekk vannet i soppen (som det er plenty av i høst!) og så få den tl å trekke til seg andre komplementære godsaker, som stekesjy eller rett og slett en generøs klump meierismør. Ikke glem salt og pepper!

Chablis2011-09-21 20:35
Antall innlegg: 34

Gjør som gompedyret. Traktkantarellen er også deilig i pannekaker :)

Torill2011-09-21 20:37
Antall innlegg: 3664

Jeg har fått denne oppskriften fra en venn (med hans kommentarer)

1/2kg sopp (små hele sopp ser best ut. Jeg har kun forsøkt med traktkantareller)

Lake:
1/2 liter vann
1/2 liter 5% eddik. (=4 desiliter 7% eddik og en desiliter vann blir ca 5% eddik) så da tar du 6 dl vann og 4 dl edikk
3ss salt
10 pepperkorn
2-3 laurbærblader

olje, 1 hel hvitløk i skiver, laurbærblad

Kok opp laken og legg soppen i. La det stå å trekke i ca. 10min. Ta deretter soppen opp å la den ligge i et håndkle over natta. Neste dag legger man sopp, hvitløk og olje lagvis i et glass. Press soppen sammen så det ikke blir luftlommer og fyll glasset helt. Et par laurbærblader langs siden av glasset ser bra ut. Sett glasset kjølig.

For den som er glad i både hvitløk og sopp så bør dette prøves. Det blir aldeles nydelig. Det er også en populær presang!

PS: hvitløken blir blålig i eddik laken. Derfor gi hvitløken et lite oppkok så blir den ikke blå/grønn.
Kok opp vann og legg hvitløksbåtene oppi toppen to minutter.

Og så med mine kommentarer: Jeg har brukt denne oppskrifta på tørka traktkantarell, og brukt mye mer sopp enn oppskrifta sier, bare dytta massevis av sopp oppi eddiken. Har oppbevart dem på små glass i kjøleskapet. Laaaaang holdbarhet (men vent noen uker før du begynner å smake på dem, smaken skal sette seg. )Brukes som tilbehør til middag, på kjøttpålegg, på koldtbordet etc. Nyyyyydelig.

ka-ramella - Ikke medlem lenger2011-09-21 21:35
Antall innlegg: 388

Imponerende! Det høres ut som en slags pickels. Dette skal jeg prøve. Takk! (Veldig hyggelig forum, dette her)

miamaria2011-09-21 22:43

nå skjønner jeg bedre traktekantarellers ubetalelige verdi.
jeg har opplevd at min svigersønn har gått ut i mørket med lommelykt og plastbøtte og plukket bøtta full med traktekantareller!
(den vil leve lenge i familien)
her i bushen vasser vi selvsagt i både sopp og bær.

miamaria2011-09-21 22:48

en på-kanten sopp-historie (som kanskje like gjerne hadde hørt hjemme i nicis vits-og-gåte-tråd):
det var han som hadde blitt enkemann hele tre ganger.
på medfølende spørsmål kom det frem at hans første kone døde av soppforgiftning.
spørreren ble forundret da det også var den andre konas endelikt.
hva så med den tredje, døde hun også av soppforgiftning??
nei, hun døde av en stekepanne i hodet - hun ville ikke spise opp soppen sin!

gompedyret2011-09-21 23:27

Mimaria: Hoho. :)
Ka-ramella: Mm.
Torill: Slafs!

Kirsti2011-09-22 00:09
Antall innlegg: 1946

Jeg kan ikke skryte på meg soppturer i fleng, men jeg fikk nå en haug traktkantareller i fanget for et par år siden, og vet derfor at det går fint å tørke dem også dersom man ikke er innehaver av et fancy tørkeapparat.

Jeg renset dem godt og la dem på bakepapirkledd stekeplate i ovnen over natten. Tipset jeg fikk var å tørke dem på 50 grader, men min ovn kan ikke stilles inn på noe lavere enn 80 grader, så for sikkerhets skyld lot jeg ovnsdøren stå ørlite på gløtt. Og det gikk så fint atte.

Det kan være lurt å la dem ligge og ettertørke på kjøkkenbenken en dag eller to før man har dem over på glass, for er det ørlite grann fuktighet igjen i noe av soppen, mugner alt i glasset.

Boubou2011-09-22 08:51
Antall innlegg: 1210

Jeg har plukket blåbær (men de er nesten spist opp), litt bringebær, og så epler og plommer i hagen. Bør nok ta meg en sopptur, men etter at jeg flyttet fra Tjøme har jeg ikke noen god oversikt over soppsteder :-(
Ellers er traktkantareller deilig i omelett, og smørstekt ved siden av kjøtt eller oppå en suppe (stek dem tørre først, og sleng i litt smør, salt og pepper på slutten. Gjelder all slags sopp).
Kirsti - ovnsdør bør egentlig alltid stå på gløtt når du tørker noe - ovnen tar ikke unna så mye fuktighet ellers. Eneste gangen jeg ikke gjør det er når jeg tørker lever til bikkja - da åpner jeg ovnsdøra helt med kjøkkenvifta på med jevne mellomrom. Pfiou, det forpester.

mymlen2011-09-25 02:04
Antall innlegg: 701

Traktkantareller (gjelder også sort trompetsopp) tørker du aller enklest i stua eller et annet passe varmt rom. Legg dem utover på et brett med matpapir/tørkepapir i bånn. De store river jeg i biter, de små tørkes hele. Vanlig stuetemp i tre-fire dager er nok. Kjenn etter om de "knusper" før du legger dem på glass. Det aller beste er at soppen renser seg selv mens den tørker, alt rusk ramler av på pairet og småkryp har for lengst forlatt soppen når den er tørr.
Kan bløtes opp før bruk om du vil steke den eller lage suppe - ellers knuses den oppi supper/sauser/gryter som krydder.
Bruk sopp i paier, pizza, supper og gryter, omelett og stuing, risotto og sauser eller bare som tilbehør ved siden av kjøtt eller fisk. M-m-m

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?