Spillrom
| Sjiraffen | 9 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 9 |
Mobilspill
| Pågående | 8 732 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| Snømannen | 2012-06-18 20:32 | |
![]() | nei selvfølgelig ikke. men hva har det ed saken å gjøre? Innlegget over var bare ment som rør og humor. Ingen påstand fra min side om at jeg ramset opp flertallsformer. Men at det er mye rart som kan kalles ord, det mener jeg ;-) | |
| gompedyret | 2012-06-18 21:45 | |
![]() | Ikke drive og tøyse med bønda, Snømannen. | |
| Niillas | 2012-06-18 21:49 | |
![]() | I dialektane rundt Oslo endar hankjønnsord tradisjonelt på -a i bunden form - hamburgera, gutta, stola er altså ikkje unntak frå eit eller anna, eller moderne sjargong, men døme på korleis slike ord blir/blei bøygde i ein del dialektar - og for nokre hankjønnspord var bunde fleirtal på -a tillate i bokmål frå 1939 fram til 1981 (trur eg - er ikkje heilt sikker på når det forsvann)) - men berre som klammeformer - altså berre i elevarbeid - ikkje i lærebbøker og offisiell språkbruk. Og desse formene var svært lite brukte. Det galdt 'gutta', 'gampa', hesta', 'kara'. 'tuppa' (slike som er på ski - og sikkert også i uttrykket 'være på tuppa'). Ein let altså visse ord få slik ending, men i talemålet gjeld/galdt dette systematisk for hankjønnsord. Altså absolutt ikkje noko moderne påfunn, men gamle dialektformer. | |
| vivi56 | 2012-06-19 14:15 | |
![]() | bønda kan vre et ord for seg selv, men hurra for de som fant opp GUTTA | |
| AaseB | 2012-06-19 16:29 | |
![]() | Om du syns det er vanskeleg å finne ut av kva som er ord, Snømann, går det i alle fall an å slå opp i t.d. ei ordbok og finne såpass mange eksempel på slike at du kan nærme deg ein definisjon. Versågod for hjelpa!:-) | |
| Snømannen | 2012-06-19 17:58 | |
![]() | Jeg slo opp på word og fant noun - a single unit of written or spoken language og 7 andre betydninger i Macmillan Dictionary. Bønda faler helt klar inn under denne definisjonen. Det samme gjør nesten hvilken som helst annen bokstavkombinasjon som kan tillegges mening av noen i en eller annen sammenheng. Tfs og grt f eks. | |
| krakemor | 2012-06-27 19:19 | |
![]() | wstine og berita, ikke start noen diskution om bønda her, når dere ikke aner noe om bønder eller gårdsdrift. blir for dumt. ellers er jo ordet bønne ett artig ord med mange betydninger og gramatikalske former | |
| krakemor | 2012-06-27 19:20 | |
![]() | jeg lærte en gang på skolen at det ikke skulle være to m i slutten av ett ord, men det er tillatt her, kanskje det er endring i reglene ? | |
| Niillas | 2012-06-27 19:39 | |
![]() | I kva for ord er det tillate her, krakemor? | |
| Torill | 2012-06-27 23:16 | |
![]() | Det er noen feil i ordlista, bl.a. godkjennes GYMM. | |
| ToveA | 2012-06-27 23:25 | |
![]() | Hvorfor i all verden er ikke TIDE et ord (han kom i tide til middag for eks) ?? Og hva med isteen (altså IS-TEEN) ?? | |
| Kirsti | 2012-06-28 00:17 | |
![]() | ToveA: Det finnes en egen forumstråd som heter "Nye ord til ordlisten". Den finner du her: www.ordspill.no/foru...ea did=8650 Der samler vi inn ord vi savner i ordlisten. ISTEEN går ikke fordi substantivet ISTE ikke står i ordlisten, men det står allerede på listen over savnede ord. Og på siste side i den tråden finner du også forklaringen på hvorfor TIDE ikke kan legges. | |
| bris1 | 2012-06-28 10:29 | |
![]() | Jeg sier som ei før meg: det meste er galt med bønda! Og da mener jeg ikke bøndene. | |
| Gardinstang | 2012-06-28 11:20 | |
![]() | Vi er forøvrig bønda fra nord, ikke glem det! | |
| wstine - Ikke medlem lenger | 2012-06-28 21:42 | |
![]() | Bønder er et trollete folkeferd Vi kaller dem "bønda" fordi det er et ord de skjønner. Men de liker det ikke. I alle fall ikke storbønda. Ja til kollektivbruk! | |
| Matsine | 2012-06-28 22:59 | |
![]() | Bønda er ikke et ord. Det heter bonde og bønder. Bønner er noe annet. | |
| wstine - Ikke medlem lenger | 2012-06-28 23:16 | |
![]() | Bønda er et begrep, Matsine. Har du møtt en, har du møtt alle. De bor i rurale strøk og fuglene vet hva de driver med der. | |
| Snømannen | 2012-06-28 23:46 | |
![]() | Bønda er et ord. Står kanskje ikke i ordlista for en eller annen fellesnorm men et ord for det. | |
| krakemor | 2012-06-30 01:09 | |
![]() | fant ut at det er går an og skrive gymm...... wstine.... du vet hva du snakker om ser jeg. dumt | |
| Matsine | 2012-06-30 15:39 | |
![]() | Da er RIE et ord også. Det ble ikke godtatt. | |