Spillrom
Sjiraffen9
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede9
Mobilspill
Pågående8 771

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
AaseB2012-09-19 10:12
Antall innlegg: 8147

Applaus til Snømannen!

divaen2012-09-19 13:51
Antall innlegg: 341

Hva man stemmer er en privat sak. Jeg har aldri opplyst noen om hvilket parti jeg stemmer på. Nå for tiden blir det vel kanskje en dritt hvem man stemmer på. Synes ingen av partiene har noen gode argumenter enten man er blå, rød, grønn.

Yber - Ikke medlem lenger2012-10-03 04:06
Antall innlegg: 16

Sofapartiet.

Harry 20122012-10-03 09:53
Antall innlegg: 48

Det er svært viktig kva slag politikk som vert ført, det er for lettvint å kun snakke om rødgrøn eller blå politikk.
Tenk gjennom korleis du vil at samfunnet skal utvikle seg.
Dersom du meiner det viktigaste er å ta vare på gode verdiar, går du for det. Men om du meiner markedskreftene skal få bestemme framtida, må du stemme på dei som fremmer dei ideane.
Eg er av dei som vert skremt av idear som ser på kapitalismen som ei løysing på alle økonomiske problem.
Når skal vi lære av historia?

Snømannen2012-10-03 11:20
Antall innlegg: 1556

Morsomt hvordan Harry (min navnebror ;-)) skiller mellom markedskreftene og "gode verdier" (som forblir udefinert). Det er slik humbugmakere selger varene sine.

Han må forstå at alle som stemmer på et parti stemmer på de "gode verdien" de finner i det partiet. Individets frihet og fri konkurranse er to svært gode verdier. Alle bør ha en selvskreven rett til å leve sitt liv fritt og uhindret uten å støte på unødvendige begrensninger så lenge de ikke skader andre. Regulerte økonomier ble forsøkt på den andre siden av jernteppet under kommunistene. Det fungerte svært dårlig. Det er muligheten for å bringe egne varer til torgs i fri konkurranse med andre som har skapt velferden vi nyter godt av alle sammen. Hver manns rett å søke sin egen lykke.

bearo2012-10-03 15:19
Antall innlegg: 888

Det er lettare skremmande at presumptivt vaksne folk trur vi har lært av historia at planøkonomi fungerar betre enn kapitalisme for økonomisk utvikling. Vidare er det skremmande at desse verkar til å tru at norske parti av betydning representerer noko ytterpunkt i ein akse med planøkonomi og kapitalisme.

Harry 20122012-10-03 15:30

Hallo snømannen. Artig å lese ditt innlegg, andres også selvsagt. De er lett å være enig i mye av det som skrives. Men når du skriver om å leve sitt liv fritt mener du da at alle skal kunne gjøre som de selv vil? Vet lite om hvordan det er i Russland nå, men selv om markedskreftene har sluppet til, er det ikke sikkert folk flest har det bedre i dag.
Det eg meinte med mitt innlegg om frie markedskrefter var at det er ikke sikkert det er løsningen på alt. Se på det som skjer innen EU. Det er en del som ikke ønsker å betale skatt men heller flytter pengene ut av landet.
Hadde bare noen av alle disse betalt litt, hadde de i alle fall hatt mer til fellesskapet.
Det er ikke folk flest som har skyld i vanskene, men det er de samme som alltid må betale for andres misslighold!

bearo2012-10-03 16:53
Antall innlegg: 888

At folk flest betalar for andre sitt mislighold er då vel den sosialistiske modell.

scrblle - Ikke medlem lenger2012-10-03 17:20
Antall innlegg: 12

lurer liiitt på å gi min stemme til DLF, all den tid høyre plutselig har blitt lyseblått...

rognkjeksen - Ikke medlem lenger2012-10-03 17:21
Antall innlegg: 548

Norgespartiet skal jeg stemme på ,baserer seg på direktedemokrati via folkeavstemmninger i viktige saker....

Harry 20122012-10-03 19:30

Hallo bearo. Kjekt å sjå du vurderer meg som såkalla "presumptivt vaksen". At du har kunnskap om den sosialistiske modell er vel og bra, men at du er så blåøygd at du ikkje ser kva retning større norske parti vil vi skal gå, då melder eg pass!
Har du gløymd dei som ville kjeppjage alle som ikkje hadde rette hudfargen, mange av dei vi no treng for å sikre framtida med ved å ta jobbar me andre ikkje vil gjere.
Dei var aktive medlemer i eit av dei større partia i dag, det er meir enn skremande.

Snømannen2012-10-03 19:56

Jeg mente ikke noe annet enn at det var for lettvint å sette opp gode verdier som en motsetning til et fritt marked.

Skillet i politikken er ikke mellom mennesker som bekjenner seg til gode verdier og erklærte drittsekker.

Å tenke før man taler er som å tørke seg før man skiter - Arne And

Snømannen2012-10-03 19:56

skulle være selverklærte ....

Grøpp2012-10-03 20:05
Antall innlegg: 49

Blått.

Harry 20122012-10-04 10:01

Det er ikkje naudsynt å gå lengre enn til EU for å sjå kva eit såkalla fritt marked fører til. Er det slik vi vil at Noreg skal utvikle seg?
Eg er ikkje av den meining at alle som er usamde med meg er drittsekker. Men eg er av den meining at enkelte aktørar, som er meir oppteken av si eiga økonomiske framtid, kan ture fram som dei vil utan å vise omsyn til kva andre meiner.

Det er eit ordtak som seier: Inga framtid utan fortid.

Slik eg les det tyder det at skal me få ei god framtid for dei fleste, må me lære av det som har skjedd i fortida.

Derfor kan ein ikkje overlate til dei frie markedskreftene å ture fram slik dei vil.
Det er kansje dei som har prøvd å pisse i buksa for å halde varmen?

Snømannen2012-10-04 11:34

Der er du inne på noe, Harry. Hvordan får vi folk, bedrifter, store internasjonale konsern og multinasjonale organisasjoner til å se litt lenger enn det nesa rekker? Jeg foreslår plastisk operasjon: Sett lang nese på alle sammen.

Dagens økonomi har gått ut på dato. Den hadde noe for seg under den industirelle revolusjonen da verden trengte tilgang på mer varer for å skape velferd for flere. Veien til rikdom går fortsatt gjennom effektiv plyndring av ressurser og billig produksjon. Det er ikke bra at vi fortsatt konkurrerer om å utbytte (ikke utnytte) ressursene mest mulig effektivt. Dengang var markedet umettelig. Nå opprettholdes en kunstig økonomisk vekst for å holde markedet i gang.

Gjennom markedsføring og ufine metoder pushes et hav av unyttig skrot på kunder som har fått nok for lenge siden. Jeg kjenner flere som har flyttet til en større bolig for å kunne oppbevare alt skrotet de har samlet seg (helt sant, tenk at det er mulig). Vi har opphøyd dette å holde markedet i gang til en slag religion. "God sosialisme er å handle en ekstra gang til jul for å holde næringslivet i gang" sa Kristin Halvorsen i forfjor. Det er alt for lite press på forbrukerne for å få dem til å vise måtehold. For å tenke kvalitet framfor kvantitet. Alt for lite som selger det enkle livet. Fokus på livskvalitet ikke på forbruk.

Vi må slutte å opphøye lasten "grådighet" til et slags ideal. Det er to måter å gjøre dette på. En selvutnevnt elite kan styre verden gjennom reguleringer og tvang. Eller vi kan utnytte folks streben etter et bedre liv for å få dem til å gjøre de rette valgene. Rett og slett gjøre det lønnsomt (ikke nødvendigvis i penger) å gjøre de rette valgene. Her går et viktig skille i politikken.

Desverre lever vi i en tid hvor kunnskap og visdom er svake valutaer. Verden er styrt av ønskedrømmer, kortsiktig tenkning og føleri. Vi mener oss berettiget til å velge de sannhetene og løsningene vi føler for uten å måtte sette oss inn i tingene først. Kortsiktig vinning og magefølelser er mer verdt enn all verdens forståelse og kunnskap. Langsiktige endringer blir derfor ikke fanget opp. Langsiktige løsninger blir umulige å nå.

AaseB2012-10-04 12:06
Antall innlegg: 8147

Spontan og lang applaus frå meg til dei to siste innlegga!

Det må nok ei stor krise til for å få slutt på denne mentaliteten.
Dessverre.

MorRya2012-10-04 13:43
Antall innlegg: 3

Pianoet.

Snømannen2012-10-04 14:02

Har du sånn piano med bare hvite tangenter?

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?