Spillrom
Sjiraffen10
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede10
Mobilspill
Pågående8 766

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
USA - Ikke medlem lenger2012-09-21 17:04
Antall innlegg: 1252

gløym det

akric2012-09-21 20:45
Antall innlegg: 455

Synes USA får urettferdig mye kritikk for denne tråden. Man er ikke automatisk misunnlig bare fordi man mener det er galt ikke å bidra til fellesskapet! Og Gompedyret; at Fredriksen ikke er verre enn andre norske rikinger, blir jo litt rart å si. De fleste andre "norske rikinger" bidrar til fellesskapet over skatteseddelen. Det er jo sant at JF skaper arbeidsplasser for en god gjeng med folk, som du sier, men de er ikke norske. Shippingnorge har flagget ut for lenge siden, og flesteparten som bemanner norske båter er fra India og Fillippinene. På lønninger som tilsvarer det de ville fått i hjemlandet. På land kaller man det sosial dumping. Til sjøs er det stuereint.
Andre norske redere har jo også mest utlendinger på lønninslista, og på samme vilkår. Men andre norske redere betaler skatt til Norge (Minner i denne sammenheng om Knut Kloster, som i sin tid ba om å betale MER skatt!). Det bør Fredriksen også gjøre. Og det har ikke med misunnelse å gjøre, men med rettferdighet.
Ellers er jeg også enig med USA i det at Rimi og andre butikkjeder har veldig lite med denne saken å gjøre. Så vidt jeg vet er både Hagen, Reitan deres like norske skattebetalere. Det er ingen her som angriper rkinger for å være rike, men for å unndra seg fellesskapets forpliktelser. Og der er Fredriksen i en særstilling - heldigvis.

rolig2012-09-21 21:39
Antall innlegg: 69

Som skipsreder vil jeg bare si: Min formue et bygget opp ved å finne varer med utgått dato på Kiwi. Hardt, men lønnsomt arbeid, og jeg håper ingen misunner det arbeidet det er å kjøpe og leie ut skip som daglig sysselsetting. Prøv bare selv!

hydropraxair - Ikke medlem lenger2012-09-21 22:27
Antall innlegg: 2

Det er uverdig for ordspill.no å åpne for slike diskusjoner.

Valpen2012-09-22 00:01
Antall innlegg: 448

Det er uverdig å mene slikt

scrblle - Ikke medlem lenger2012-09-22 00:08
Antall innlegg: 12

Latterlig åpningsinnlegg. Janteloven står sterkt i Norge...
JF har bidratt ufattelig mye allerede. Skjønner godt at han ikke orker å bli behandlet som en kriminell av den norske staten. Kypros setter nok mye mer pris på pengene han legger igjen i landet.

USA - Ikke medlem lenger2012-09-22 02:59

Det nytter vist ikke å få folk til å forstå at åpningsinnlegget ikke er av misunnelse eller drevet av Janteloven. Men takk for støtteinnlegget akric, det hjelper på.

Snømannen2012-09-22 12:17
Antall innlegg: 1556

Det er ingenting feil i å tjene penger så lenge man gjør det ærlig og redelig. Det jeg ikke klarer å forstå er hvorfor de ikke ønsker å bidra til fellesskapet. Kanskje de har blitt rike fordi de mangler evnen til omtanke?

AaseB2012-09-22 14:52
Antall innlegg: 8147

Styrtrike folk blir vel akkurat det pga mangel på vilje til å dele med seg.
For nokre tek det heilt av og blir ein mani. (Om pengar gjer folk lykkelege, burde vel han det er snakk om her, sjå overlykkeleg ut. Syns nok augebrynsføringa hans er litt vel låg til at det ser slik ut.)

Det er nok ressursar i verda til at alle kan ha det passe bra, om det ikkje var for denne vesle prosenten kaksar (og land) som har nesten fullstendig kontroll på den største delen av det som trengs for at alle skal ha det greit.

Men kanskje krisene rundt om kring i verda den siste tida kan få folk til å forstå at et system som tillèt slik oppførsel ikkje er "built to last"? Folk vil før eller seinare innsjå at det går an å protestere kraftig nok til å velte om på ting.

Valpen2012-09-22 15:56

Her synes jeg første setning var vås og misunnelse akkurat som jeg vurderte trådstarters innlegg som det samme

scrblle - Ikke medlem lenger2012-09-22 17:28
Antall innlegg: 12

enig med valpen. Hvorfor skal fredriksen betale for alle andres velferd? det er vel for pokker ikke hans ansvar å betale din trygd! nordmenn må slutte å være så jævli hjelpesløse og heller begynne å ta ansvar for sitt eget liv og sin egen velferd. vi er vanvittig bortskjemte og utakknemlige.

USA - Ikke medlem lenger2012-09-22 19:55

scrblle er det du som er John Fredriksen ?

akric2012-09-22 21:16
Antall innlegg: 455

"Hvorfor skal Fredriksen betale for andres velferd?" Hva slags spørsmål er det? Velferdsstaten Norge er bygget nettopp på prinsippet om at alle er med på å betale for alles velferd. Takket være dette systemet, er alle i Norge garantert blant annet utdanning og helsetjenester. Til gjengjeld må alle bidra litt. Også John Fredriksen. Det er ikke verre enn det.

Valpen2012-09-22 21:25

Han bor IKKE i Norge ¨- er bare innom i forbindelse med forretninger

Matsine2012-09-22 21:26
Antall innlegg: 99

Hei!

John F. har gitt over 50 mill. til Radiumhospitalet i form av apparater som skal bedre situasjonen for kvinner med underlivskreft. Hans kone, Inger, døde av samme sykdom for 7-8 år siden. Dessuten er det ikke skattetrykket som gjør at han "stakk av". I tillegg er det slik at alle disse "gamlingene" som stikker sydover (bl.a. Treholt og min svoger), ofte kommer tilbake for å få den hjelpen de trenger når de blir gamle.

Men misunnelsen er sterkere enn kjønnsdriften her i landet. Ikke rart vi føder for lite barn.

Matsine2012-09-22 21:28

J. F. er på Theaterkafeen hver 17. mai og før jul. Det er sikkert mye han legger igjen der.

wstine - Ikke medlem lenger2012-09-22 21:29
Antall innlegg: 2369

svogeren din?

Matsine2012-09-22 21:29

Ikke 17. mai men før pinse. Jeg har sett ham i Oslo flere ganger om sommeren, og han har også et hus her.

Matsine2012-09-22 21:31

Absolutt ikke. Men jeg kjenner noen som kjenner som kjenner ham. Dessuten jobbet han i Nordea før han ble rik.

wstine - Ikke medlem lenger2012-09-22 21:32
Antall innlegg: 2369

Treholt og svogeren din, ikke J.F

Viser siden: 1 2 3 4
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?