Spillrom
Sjiraffen4
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede4
Mobilspill
Pågående8 761

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Cygnus2013-02-13 22:46
Antall innlegg: 44845

Fra ingenting til alt, niillas er en lang vei! : )
Men du har selvsagt rett i at nettundervisning er helt annerledes enn face-to-face, og at en da ikke kommuniserer via ansiktsuttrykk!

Niillas2013-02-13 22:53
Antall innlegg: 6024

Kanskje Stortinget burde gjera eit vedtak om det også?

Cygnus2013-02-13 22:54
Antall innlegg: 44845

Så, så!

JamesO - Ikke medlem lenger2013-02-14 04:45
Antall innlegg: 2649

Så nettopp et TV-program om noen kvinner som frivillig velger å gå med niqab. Dette gjør de av flere grunner. For det første kan det være en befrielse å slippe å vise ansiktsuttrykket sitt hele tiden. For det andre kan det ligge i personen en slags lengsel etter å få uttrykke seg i en bestemt retning som går imot bruk av niqab og her kan religionen spille en rolle i varierende grad.

Det blir etter min mening feil å forby bruk av niqab, hijab, burka og andre mer eller mindre kroppsdekkende plagg til generell bruk i samfunnet av den enkle grunn at et fåtall mennesker faktisk føler seg friere og de føler at det er en positiv viktig hensikt å benytte seg av disse plaggene.

På den annen side så finnes det jo situasjoner der det ikke er hensiktsmessig å bruke hijab og niqab etc, f.eks. i utøvelsen av enkelte yrker.

Det som selvsagt bør være soleklart forbudt er at mennesker blir tvunget til å bære slike ansiktsdekkende plagg.

I noen få land er faktisk hijab påbudt ved lov:

no.wikipedia.org/wiki/Hij ab
no.wikipedia.org/wiki/Niq ab

Snømannen2013-02-14 09:44
Antall innlegg: 1556

En diskusjon for eller i mot burka er vel egentlig en diskusjon for eller mot mennesker? Det vi egentlig diskuterer er i hvilken grad samfunnet har rett til eller bør stille krav om en viss grad av gruppetilhørighet og konformitet. Jeg mener at vi i en viss grad skal stille slike krav. Samfunnet bør og skal ikke tolerere hvilken som helst adferd, hvilke meninger som helst og kanskje heller ikke hvilken påkledning som helst?

Vi bør kunne forvente at vi kan forstå de vi møter til en viss grad og at adferden deres er forutsigbar for oss. Burka signaliserer en anderledeshet som forståelig nok er fremmed for mange. På lik linje med blitzere og skinheads har bæreren av en burka noe av ansvaret for de reaksjonene denne framtvinger.

Det er vi som bor i Norge. Dette vi-et bør være stort og varmt og inkluderende. Men ikke altomfattende. Så hvor skal grensen gå? Og hvordan behandler vi dem som ikke vil være en del av "oss"? Er burka en trussel mot grunnpilarene som holder det norske samfunnet oppe?

Brannfakkel 1: Nei. Om burka er et problem eller ikke kommer an på oppførselen til den som bærer den. Det er personen inni som kan være uakseptabel (dette må i så fall tas tak i). Plagget i seg selv er bare en tøybit.

Brannfakkel 2: Flere har hevdet at det er menn som har formet reglene og tvinger damene til å gå i burka. Tullball. Kvinnene selv har ansvaret. Det er merkelig hvordan kvinner gir menn ansvaret / skylda i alle sammenhenger. Voksne mennesker tar egne valg. De tar ansvaret selv.

Niillas2013-02-14 10:42

Er det litt sjølvmotseiande at enkelte vil tvinge folk til ikkje å vera undertrykte?

Niillas2013-02-14 10:49

Nina i farta skreiv dette i eit tidlegare innlegg:"For meg kan de gjerne gå i niqab, MEN bare hvis de gjør det i sitt eget land ! Skal de bo og jobbe i Norge får de kle seg etter normen her." Er det omsynet til dei kvinnene det gjeld, som får deg til å hevde dette?

Snømannen2013-02-14 11:35

Jo det er selvmotsigende ;-)

Snakket til en dame i burka i går. Hun snakket svensk. Sa hun var en "Umma Gumma". Lurer på hva det er....Kanskje hun likte Pink Floyd?

tigerbiffen2013-02-14 15:23
Antall innlegg: 5

Likestilling? Hvorfor forlanger ikke mennene i burka/niqab-kretser det samme AV SEG SELV?

Nina i farta2013-02-14 17:04
Antall innlegg: 24

Jeg tenker at de som mener det er riktig å gå i Niqab her i kristne Norge automatisk mener at vi andre kvinner her gjør noe galt når vi ikke går slik kledd, og at vi dermed både synder mot gud og opptrer usømmelig. Det blir dermed naturlig å tenke at vi dermed selv er skyld i evnt. overgrep som blir begått mot oss av menn som blir fristet over evne av å se kvinnekropper.

Dette mener jeg er en totalt holdning og jeg mener at dette kan vi ikke ha i Norge. Slike holdninger har vi kjempet i mot her i landet i mange år og vi vil ikke ha tilbake "gamle dager" på dette området. Som kvinne i 2013 nekter jeg totalt å finne meg i at det skal være et press om at man skal dekke seg til for å gå utenfor hjemmet, og jeg ville som tidligere nevnt ha store problemer med å forholde meg til et menneske i en slik uniform, og det kunne jo like gjerne være en mann som en kvinne inni der, hvem hvet når man ikke ser annet enn øynene ?

Men som sagt dersom de bor i andre land med andre normer så får de gjøre som de vil ...

Nina i farta2013-02-14 17:05

- totalt FEIL holdning - skulle det stå

Snømannen2013-02-14 17:57

Hvorfor forlanger ikke mennene i burka/niqab-kretser det samme AV SEG SELV? Fordi de har en annen rolle i følge troen sin. Men i mange miljøer stiller man krav til menn. Påbudt med skjegg. Må bruke hodeplagg, etc.

I min uvitenhet tror jeg dette kommer fra en kultur hvor kvinnen var mannens eiendom. Man beskyttet eiendommen sin mot andre menn ved å hindre dem i å se den.

Kvinnene ble oppbevart i "kvinnestaller". I Sahara har'em harem, haræem... heter det i sangen. Men med skjegg kan ikke snike seg inn i haremet. Derfor kravet om skjeggvekst. Så uvitende er jeg.

Vi kommer selv fra en kultur som stiller krav til adferd og påkledning. Ikke så lenge siden kvinnen måtte dekke til håret sitt, gå i svart, sitte adskilt osv.

Ellers kan det jo hende at religion har noe for seg. 50 år i burka er en billig pris å betale for en evighet i paradis. Det nærmeste en vestlig kvinne kan komme er vel 14 dager på Ibiza?

CleopatraVII2013-02-14 18:15
Antall innlegg: 21

Men hvis noen skal forandre på denne skikken så må det vel være de som bruker burka?! Det nytter lite at vi synser ihjel temaet. Vi vet jo egentlig ingentig og det blir bare synsying uten at vi kommer noen vei. Det er vel det samme som at andre kulturer skal komme til oss og peke på f.eks hvor sexualiserte vi er. Det går inn det ene øret og ut det andre. Man bør heller se på seg selv først før man begynner å rette pekefingeren mot andre. Lettere å se flisa i sin brors øye enn trestokken i sitt eget. Verden blir vel bedre når vi lærer oss å ha litt mer tåleranse ovenfor de som er annerledes enn oss selv og gjør ting annerledes enn det vi tror er rett. Er det bedre å ha det sånn som vi at Tone Damli Åberg er sexy i bikini og manageren hennes sier at hun ikke trenger bry seg om kritikken hun får fra "sånne likestillings-folk, rødstrømper som likevel er en forhistorisk art". Er det bedre at kvinner skal fremstilles som sex-symboler og at de som ikke kaster klærne offentlig er de som ikke har en kropp de kan være "stolt over" å vise frem?

CleopatraVII2013-02-14 18:18
Antall innlegg: 21

Jeg tenker det er to sider av samme sak. sex-symboler i bikini og potensielle sex-symboler bak burka. Begge deler er ekstreme på hver sin måte. Men det nytter ikke peke på det fra utsiden. Bare de selv kan ta et oppgjør med det.

Niillas2013-02-16 12:37

Nina i farta: "og jeg ville som tidligere nevnt ha store problemer med å forholde meg til et menneske i en slik uniform, og det kunne jo like gjerne være en mann som en kvinne inni der, hvem vet når man ikke ser annet enn øynene "

- og kviifor vil du vita om det er ein mann eller ei kvinne du har med å gjera?

Nina i farta2013-02-16 16:27

Niillas - Er det ikke naturlig å vite om man snakker med en mann eller en kvinne ? For meg er det faktisk viktig å naturlig å vite hvem man snakker med og også å kunne lese den andres ansiktsutrykk dersom man skal kommunisere, derfor syntes jeg det er unaturlig når noen dekker seg bak maske/hette/niqab eller annet.

abelon - Ikke medlem lenger2013-02-16 23:22
Antall innlegg: 1807

Å gå med niqab virker helt absurd.Man kan bli provosert.og særlig fordi det blir "blanda sammen med" religion.
Sett med fullstendig "ikkereligiøse øyne" er det bare idioti.
Men jeg blir flau på nordmenns vegne , når de kommer med tilrop til disse kvinnene , feks på gata.
La dem gå i fred !

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?