Spillrom
Sjiraffen13
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede13
Mobilspill
Pågående8 749

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
liselotta2010-01-28 00:07
Antall innlegg: 564

javel, men det var jo greit å vite.

Ikke dumt det, særlig når det sto om mårhunden for et par dager siden. Oppdaterte nyheter kalles det..... ikke oppslagsverk. Forsåvidt.

JamesO - Ikke medlem lenger2010-02-01 02:26
Antall innlegg: 2649

Finner i farta ikke tråden der jeg lovet frimerker til den som tippet mest rett angående tap av sau på utmarksbeite. Vel da sparer jeg vel de frimerkene.

Rikard23 - Ikke medlem lenger2010-10-26 18:05
Antall innlegg: 115

Store rovdyr har ikke noe å gjøre i norsk fauna, dermed basta.

Kan ikke skjønne at oppgående mennesker ønsker sauene våre så vondt.

Snømannen2010-10-26 20:57
Antall innlegg: 1556

Store rovdyr er en del av norsk fauna. Forstår ikke at folk vil utrydde naturen for kortsiktig vinning.

JamesO - Ikke medlem lenger2010-10-29 16:14

Har diskutert med SNO om årsaken til at 3 av mine lam ble funnet døde i fjellet. Kan hende Gaupa er lystmorderen i et par av disse tilfellene.

Snømannen2010-10-29 16:48

PÅrsaken til at dine lam ble funnet døde var fordi du ikke gadd passe på dem. Penger er viktigere.

Hippo19632010-10-29 17:25
Antall innlegg: 142

Sauer er så innavla et de klarer seg dårlig i norsk natur, skulle ikke vært lov til å slippe dem på utmarksbeite...hehehe der er de jo lett bytte for lystmordere som myrhull, fjellskrenter, mennesker osv....

JamesO - Ikke medlem lenger2010-10-29 18:12

Snømannen og Hippo. Det norske rettsvesenet burde dømme dere til å aldri mere spise sauekjøtt med tanke på den dummhet dere setter frem i deres innlegg.

Snømannen2010-10-29 18:34

Hva ert dumt med det. Avisene er fulle av folk som blir dømt for å være slemme med hunder eller katter. Er ikke dyreplageri dyreplageri. Er sauen spesiell på noen måte?

Eller mener du det er ok å behandle andre dyr som du behandler sauene dine?

JamesO - Ikke medlem lenger2010-10-29 18:37

Hva i fanken vet du om hvordan jeg behandler sauene mine. Greier du ikke annet enn å være uhøflig med folk som skriver innlegg her så får du finne annet å gjøre.

Snømannen2010-10-29 18:41

du sa du nettopp hadde mistet tre fordi du ikke passet på dem
det var det jeg tenkte på

JamesO - Ikke medlem lenger2010-10-29 18:59

Hør nå her.

Sauer på utmarksbeite uten gjeting har vært en vanlig driftsform i Norge i mer enn 300 år.

Intet menneske i verden, selv ikke verdensmesteren i maratonløp, ville greit å forhindre at disse 3 lammene døde, selv om vedkommende opphold seg med sauene i utmarka 24 timer i døgnet de ca 3,5 måneder de er der. Om vedkommende skulle greid å forhindre dette måtte vedkommende tilfeldigvis være på det aktuelle stedet der rovdyret angrep og på det samme tidspunkt. Og det skal mye til når beitearealet er så stort som 80 km3.

wstine - Ikke medlem lenger2010-10-29 19:05
Antall innlegg: 2369

Nettopp: gjentar meg selv, igjen og igjen: pass på dyrene dine mann! Tilfeldige bidragsytere i ordspillforum er jo mer opptatt av DINE dyrs velferd enn du selv! Hva syns du om det?

Dessuten; liker du ikke responsen du får i forum? Hva er da poenget med innlegg som "Har diskutert med SNO om årsaken til at 3 lam.....". Du ber jo om det!

Er det uhøflig, ufint å være uenig? Er det uhøflig å sette fingeren på åpenbare svakheter med dyreholdet ditt? Virker som at det er greit med vanskjøtsel av dyr så lenge det er i næringsøyemed......

Og det er det slett ikke!

solur - Ikke medlem lenger2010-10-29 19:29
Antall innlegg: 72

JamesO, du har helt rett!! Men kast ikke bort tiden din på å prøve å diskutere med folk som overhode ikke har peiling. La oss i stedet nyte smaken av norsk lam som har vært på utmarksbeite og levd et fritt liv. Så mye bedre enn dyr som lever på innmark og beiter i egen avføring og pådrar seg innvollsparasitter og andre sykdommer.

Hippo19632010-10-29 21:20

Hva er et greit tapsanslag på sau i utmark? I følge Nils T. Bjørke i Aftenposten i dag skal det være en viss prosentandel som stryker med på utmarksbeite...er det veldig synd på disse dyrene også? Hvem tar ansvaret for at disse dyra lider før de dør?

Og hvorfor er bønder for sau på utmarksbeite, men imot at melkekyr kan bevege seg utpå innmark, og hvorfor er de imot at burhøns kan få leve et normalt høneliv?

Argumentene deres peker bare i en retning, økonomisk gevinst....

wstine - Ikke medlem lenger2010-10-29 21:41
Antall innlegg: 2369

Gode løsninger i kveldens Nytt på nytt:

- polakker settes til gjeting (det har dere råd til!)

- sosionomene tilbake til gjeteryrket.
Helt klart et svært godt poeng, det er altfor mange forstå-ihjel-sosionomer i omløp. Best for alle parter, både sau, bønder og folk flest, at disse heller gjør en innsats i fjellheimen i stedet for å virre rundt i korridorer, løfte på papir, snakke, snakke, snakke, men aldri komme opp med noe konkret i fare for å tråkke noen på beina/stille folk til ansvar for ugjerninger osv osv

solur - Ikke medlem lenger2010-10-29 21:55
Antall innlegg: 72

wstine, råd til polakker? Er det underbetaling og sosial dumping du anbefaler? Trist at du har sånn syn på folk, men snill mot dyr er du?

Hippo19632010-10-29 23:30

Bønder har da brukt polakker i alle år til å gjøre underbetalt arbeid, hvorfor ikke gjeting også?

sommerfugl2010-10-30 01:13
Antall innlegg: 473

Det wstine refererer til er at i kveldens Nytt På Nytt så foreslo Anne Lindmo å bruke de 140 millionene som blir utbetalt i erstatning for tap av sau til å ansatte polske gjetere for å forhindre tap av sau.

Ganske artig for noen, tydeligvis ikke for alle...

JamesO - Ikke medlem lenger2010-10-30 02:02

wstine, du er rett og slett frekk, du kjenner overhodet ikke til meg og mitt dyrehold. Jeg er sikker på at dine uttalelser vil kunne straffes av en eller annen lovparagraf.

Utifra språkbruken så er det tydelig at du ikke prøver være morsom.

Du er den minst interessante personen jeg har vært ute for. Synes det er bare trist.

Som jeg har nevnt i tidligere innlegg i annen tråd, så er gjeting for kostbart for bonden og det er for kostbart å la sauene gå på innmarksbeite istedet for i utmark.

Myndighetene har bestemt at vi skal ha sauehold her i landet og ingen vil være saueholder om ikke inntekten holder et visst nivå. Det er stadige kontroller hos saubøndene av f.eks Mattilsynet. Forrige gang mattilsynet var hos meg fikk jeg bare toppkarakterer på ca 40 punkter og nest beste på et punkt, for å si det slik det tilsvarer noe sånt som bare 6-ere og en 5-er ang. karakterer, der 1 er strykkarakter. Dog var skalaen fra 0 til 4 etter hva jeg husker, så jeg fikk ca 40 4-ere og en 3. Et typisk gårdsbruk med gammel driftsbygning får gjerne flere 1-ere fra Mattilsynet og flust med 2 og 3-ere.

Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?