Spillrom
Sjiraffen12
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede12
Mobilspill
Pågående8 570

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
kuami2011-04-26 23:34
Antall innlegg: 586

Har barn i ungdomsskolen i Oslo, og der får vi foreldre en gang i året et skjema på nettet (frivillig og anonymt) med spørsmål om samarbeid hjem -skole, altså det praktiske rundt læringen, men også med spm om kontakt med lærere mfl. Vet ikke om det bare er i Oslo dette brukes, men det gir jo grunnlag for å vurdere endel sider av læringsmiljøet. Skolen ser jo også om de forbedrer seg fra et år til et annet, evt hvordan naboskoler kommer ut.

allis2011-04-27 00:22
Antall innlegg: 13

Det finnes gode og dårlige utøvere i alle yrker, ikke bare blant lærere. Nyutdannede lærere og førskolelærere skal nå ha tilbud om veiledning når de kommer ut i jobb. Dette vil si at de får oppfølging i jobben sin gjennom et helt år. Dette kommer i tillegg til den veiledningen de har fått gjennom praksisperioder gjennom hele utdanningsløpet. Få yrkesgrupper blir vurdert like mye. Og ja, lærere er ledere. Men de har også en leder selv. Jeg vil tro at en flink rektor kjenner styrker og svakheter hos sine ansatte, og kan følge opp dette. Evaluering sammen med elevene/studentene i ulike former må selvfølgelig til. En lærende organsisasjon må hele tiden være i utvikling, og hvilken utvikling kan skje uten tilbakemeldinger? Men karakterer fra elever og foreldre? Nei, da tror jeg heller Høyre må finne på noe annet.

kuami2011-04-27 00:39

allis: Rektor blir jo mer og mer en administrator. Hvordan skal rektor på en skole med 5-600 elever og 40 lærere ha tid til å besøke klassene for å se hvordan undervisningen foregår?? Rektor blir mer og mer avhengig av andres vurderinger, og da synes det rimelig at også elevenes vurderinger tas med.

allis2011-04-27 00:57
Antall innlegg: 13

Ja, kuami, jeg er helt enig i at vurderinger fra elever bør tas med, men det bør ikke være den vurderingen som alene blir avgjørende for om en lærer er egnelig eller ikke. Jeg har selv hatt barn i skolen, og har også sett at mine barns kriterier for hva som er en god lærer ikke alltid er sammenfallende med det som vi voksne ser etter. Men jeg mener fortsatt at en rektor bør ha oversikt over hva som foregår i sin skole. På store skoler sitter vil ikke rektor alene og styrer?

Stig_752011-04-27 10:48
Antall innlegg: 218

Kokodrillen: Ettersom det ikke er jeg som har slengt rundt meg med unøyaktige og udokumenterte påstander føler jeg ikke behov for å sjekke noe som helst. Det får være din jobb, og hvis du ikke klarer det er det liten grunn til å ta påstandene dine alvorlig.

allis: Hvis du leser forslaget, ser du at det ikke er snakk om karakterer, men evaluering. Skal du først være uenig i et forslag, bør du i det minste sørge for at du vet hva forslaget faktisk går ut på. Hvis du er uenig med Høyre i at elever på videregående skole skal få evaluere læreren sin, og at ordningen skal bli obligatorisk, så er det en helt ærlig sak. Men det høres ut som om du ikke er uenig.

BettyBlue2011-04-27 11:55
Antall innlegg: 122

Joda, Nasjonale prøver pugges til. Og i følge barna er de uanmeldte også, "skal ha prøven om 2,3,4 uker - vet ikke hvilken dag det blir. Den kommer bare plutselig." Men for meg er ikke det uanmeldt :)

De pugger selvsagt til alle prøver, eldste jenta som nå går ut 10. har hatt en - 1 "pop-quiz" det gikk så dårlig for hele klassen at det gjorde de ikke igjen. Den mellomste i 8. hadde en prøvei spansk, det gikk så dårlig for hele klassen at de fikk ta den på nytt...

Jeg synes lærere i barneskolen også bør ha sterkere kunnskap om barn og psyke. For hvem andre kan se et barn med problemer om det er mor/far som er slem? Og om mor/far er "dum" hvem skal da se at barnet har ADHD eller asbergers?

Og om det tråden handler om. I videregående burde det absolutt være åpent og obligatorisk for evaluering gjort av elevene og kanskje foreldre. Faktisk kunne de hatt "ros/ris" skjemaer liggende i klasserommene/kontoret. Men elevenes vurderinger bør bare ha en medvirkende virkning, ikke siste ord i saken.
Alle trenger vi korreksjon og konstruktiv kritikk for å kunne bli bedre. En durer bare frem som før om en tror at alt er OK. Ikke sant? (Kanskje ikke alle da, noen har god selvinnsikt også, men likevel..)

ajnor2011-04-27 12:40
Antall innlegg: 958

Min tanke bak å gi mine elever mulighet til å gi meg tilbakemeldinger, er at jeg vet jo ikke hva som slik sett fungerer eller ikke, hvis elevene ikke gir meg tilbakemeldinger!

Jeg har rundt 100 elever, jeg kjenner ikke hver enkelt særlig godt, og det er ikke alltid like enkelt for en 16-, 17-, 18-åring og gå til læreren og si "Hør nå her!". Da er det bedre med en undersøkelse via læringsportalen, der elevene uten frykt for trynefaktoren kan si sin ærlige mening. Jeg gjør dette for å forbedre meg, jeg ønsker å være en sånn lærer som elevene husker med positivt fortegn.

Jeg tror jeg har gjort noe riktig når "gamle" elever stopper meg på kjøpesenteret eller på gata for å si hei og snakke om skoletiden og kanskje "Husker du den gangen da jeg....". Men om jeg gjør noe riktig, så er jeg ikke i tvil om annet enn at jeg kan gjøre flere ting riktigere enn i dag.

Ja til evaluering, nei til karakterer.

Valpen2011-04-27 13:23
Antall innlegg: 448

Du, for alt det du vet - en dag kan du gjøre alt RIKTIGST

og da er det ikke lenger noe forbedringspotensiale.

Ja til alle som ser et mulig forbedringspotensiale i ord og gjerning

Nei til verdensmestrene

ajnor2011-04-27 13:27

Nei, Valpen, den dagen jeg gjør alt riktigst, den kommer ikke! Heldigvis. :-)

Valpen2011-04-27 14:07
Antall innlegg: 448

Si meg, er læreren fortsatt i påskeferie eller lurer du deg innom Ordspill sånn innimellom. ( det får da være grenser på lang ferie haha )

Påskeferien er da vitterlig over for alle oss andre........ eller?

cruella232011-04-27 16:33
Antall innlegg: 40

Støtter Ajnor. Ja til evaluering og gode tips, både for elever og lærere.

Lærere som ikke leverer varene, er ledernes ansvar.

kuami2011-04-27 17:55

Noen skoler har planleggingsdag idag, andre har innarbeidet dagen, valpen. Så noen har faktisk fri, helt lovlig.

Snømannen2011-04-27 18:14
Antall innlegg: 1556

Hva sier lover og regler om å ikke kjenne hver elev så godt?
Kreves det ikke oppfølging og utfordringer på hver enkelts nivå og individuell oppfølging?

Tror det er laang avstand fra alle de rosenrøde visjonene og rare kravene politikerne og andre stiller opp for skolen og lærerne til det det er mulig for en stakkars lærer å gjennomføre innenfor rammen av en vanlig arbeidsdag.

Ikke bare for å spore av debatten, men også fordi jeg faktisk lurer litt på det: Hvor stor del av arbeidsuka går med til kunnskapsformidling?

Jeg tror kanskje dette er et sprell fra Høyre's side for å beholde karakterer i skolen. For karakterene har jo blitt gradvis borte for elevene sin del.

ajnor2011-04-27 18:55

Hehe.... I dag satt jeg faktisk på jobb og skrev innlegg på ordspill! Fant ut at å lese og skrive i diskusjonen her var akkurat passe aktivitet mens jeg satt heldagsprøvevakt. Få elever igjen, og god oversikt, så da lurte jeg meg innom... Påskeferien varte t.o.m. mandag, tirsdag var det full fart. :-)

I full stilling i vdg. skole er det ca 20 - 22 timer undervisning pr. uke, og ca det samme i for - og etterarbeidstid. Lærere har 45 timers arbeidsuke.

Torill2011-04-27 19:01
Antall innlegg: 3668

Rekk opp hånda den som aldri har spilt ordspill mens det var andre ting man heller skulle gjort.

Oheidia2011-04-27 19:38
Antall innlegg: 175

Jeg rekker ikke opp hånda!

Kokodrillen2011-04-28 00:06
Antall innlegg: 149

Jeg er enig med snømannen. Dette virker som enda et politisk utspill som er ment å markere partienes standpunkter.

Kanskje det er på tide at politikerne holder fingrene vekk fra skolen slik at skolen kan konsentrere seg om pedagogiske ting igjen. I Finland har man valgt en slik strategi og deres skolesystem er blant europas beste

Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?