Spillrom
| Sjiraffen | 7 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 7 |
Mobilspill
| Pågående | 8 732 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| bearo | 2012-07-01 02:42 | |
![]() | Til å ikkje vite kva bønda driv med har du rimelig klare meininger om dei wstine. Men det er kanskje standard? | |
| ever - Ikke medlem lenger | 2012-07-01 02:52 | |
![]() | Vi bønder lager mat. Er det noen som trenger det? | |
| Matsine | 2012-07-01 11:51 | |
![]() | For siste gang; Jeg hevder at bønda verken er et ord eller begrep. Jeg jobber mye med det norske språk i min jobb, men hadde aldri hørt det før, verken som et substantiv eller som et begrep. Jeg har også spurt en lærer, men han hadde heller ikke hørt det. | |
| wstine - Ikke medlem lenger | 2012-07-01 14:09 | |
![]() | kanskje bønda ikke finnes, tross alt? La oss juble og glede oss over det. ps: stol aldri på en lærer som har sommerferie | |
| Kirsti | 2012-07-01 16:17 | |
![]() | Matsine: At du og en du kjenner ikke har hørt et ord eller begrep, beviser ikke at det ikke finnes. Det beviser bare at dere ikke har hørt det ... Det er ingen tvil om at mange sier "bønda". Men som det er påpekt allerede, det er ikke en korrekt bøyningsform på bokmål. | |
| Matsine | 2012-07-01 20:03 | |
![]() | Hei, Kirsti! Jeg kan være enig med den påstanden din, men det er mange andre ord som er langt mer vanlig og som er blitt avvist; Rie. Det er det samme som vee og brukes ofte. Jeg fikk heller ikke godkjent ordet cafe og det er enda vanligere, eller ei? Skal det være kafe? | |
| Kirsti | 2012-07-01 20:15 | |
![]() | Matsine - du har spurt om RIE i tråden "Nye ord til ordlisten" og fått svar der. Ta en titt der, du. Og det skrives KAFÉ på norsk, ikke CAFÉ. | |
| Matsine | 2012-07-01 22:12 | |
![]() | Greit. Men det med bønda er helt "høl i hue". Ha en fin kveld. Imidlertid er det ikke lenge siden jeg skrev rie og det ble avvist, så dette må være veldig nytt. Spennende kamp. | |
| wstine - Ikke medlem lenger | 2012-07-01 22:13 | |
![]() | Korrekt! Alt med "bønda" er "høl i hue". | |
| Kirsti | 2012-07-01 23:08 | |
![]() | Matsine, du misforstår meg fullstendig. Jeg har ikke sagt at RIE godkjennes, jeg har sagt at du har spurt om akkurat det samme ordet i en annen forumstråd og fått svar der. Jeg mente altså at du kunne se på det svaret du allerede har fått, og forklarte hvor du kunne finne det. Men greit, jeg skal gjenta meg selv og svare deg en gang til. Du etterlyser ordet RIE og sier at det er det samme som VEE. Det er feil. Det heter verken RIE eller VEE, selv om begge ord får med seg en e når de bøyes (rien, rier, riene, veen, veer, veene). Det heter RI og VE. Og begge disse ordene blir godtatt i spillet. | |
| wstine - Ikke medlem lenger | 2012-07-01 23:13 | |
![]() | En aldri så liten avsporing her (eller kanskje ikke) : "Gokk" går heller ikke. Til opplysning. Ikke så merkelig kanskje, idet gokk og bønda henspeiler på samme miljø. Ordlista er i alle fall konsekvent. Men kanskje litt ekskluderende? Noen vil si stigmatiserende på en måte. Men det er greit for meg. Mulig gakk og kvakk går, men da er vi over i fugleriket. | |
| gompedyret | 2012-07-02 02:50 | |
![]() | Wstine: Forsøkene dine på trolling virker litt slitne. Har du ikke pisket bondehesten til døde, og vel så det? Jeg vil ha timing, snert og originalitet! Hilsen trollfan. | |
| bris1 | 2012-07-02 09:19 | |
![]() | Skoleferien har akkurat startet, og wstine kjeder seg allerede. Det blir en laaaaang sommer, dere ;-)) | |
| Snømannen | 2012-07-02 10:02 | |
![]() | Her er værmeldingen. Vi får regn. Og nå...sport? Over til studio. | |
| Waltie | 2012-07-02 11:34 | |
![]() | Kanskje er det valgfriheten i norsk rettskriving som lager slike diskusjoner? Setningen "kvinnen hevet hånden" kan også skrives Kvinnen/kvinna hevet/heva hånden/hånda/handen/handa - hvilket gir...2x2x4=16 muligheter (correct me if I'm wrong, underviser ikke i matte). En utlending - f.eks. en tysker - ville finne dette fullstendig håpløst å navigere i, enn si forstå. Da Tyskland for noen år siden hadde sin RECHTSCHREIBUNGSREFORM (7 konsonanter etter hverandre inni der!), var det stor oppstandelse fordi dobbel-s-en deres kunne gjøres valgfri om til to s-er og ikke det gamle rare tegnet som ligner på en B. Storm i et vannglass, sier vi, fordi vi kan velge i hytt og pine i kjønn og verbformer. Så tror vi til slutt at alt er lov fordi det er muntlig innarbeidet (og til slutt BLIR det godtatt av Språkrådet, snart er det sikkert greit å skrive NITIDIG, fordi alle sier det (det heter NITID)), og tror at den muntlige østkantosloformen BØNDA er lov i skrift. | |
| wstine - Ikke medlem lenger | 2012-07-02 11:50 | |
![]() | her prøver jeg å hjelpe på i en tråd som har gått i stå om rie og vee og bønda en regnfull, forblåste sønda da blir det sukk og stønn utakk er verdens lønn ................men, du så deilig med ferie da :-) | |
| bris1 | 2012-07-02 12:41 | |
![]() | :-)) | |
| krakemor | 2012-07-02 19:01 | |
![]() | bra med ferie, men ikke herfra tror jeg :-)) alle språk er i endring, men det ganske frustrerende for en som er litt opp i åra og høre hvordan ungdommer "radbrekker" språket vårt. må bare venne seg til det, for det går ikke ann og holde det tilbake :-) | |