Spillrom
Sjiraffen | 0 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 0 |
Mobilspill
Pågående | 8 405 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
baltez - Ikke medlem lenger | 2009-07-16 17:28 | |
![]() | Denne tråden er full av folk som kommer med latterlige påstander om at nynorsk=norsk. Hva er poenget med det? Alle forstår jo at norsk=norsk, og nynorsk=nynorsk. Nynorsk har jo selvfølgelig ikke noe med norsk å gjøre. | |
Torill | 2009-07-16 21:07 | |
![]() | Morsom reklame for Aftenposten rett til høyre her nettopp: Just say no to nynorsk. Tror jeg heller sier jess jeg. | |
Kvadrat - Ikke medlem lenger | 2009-07-16 21:51 | |
![]() | Før stod det i reklamen for Aftenposten (på en ransel): "Say NO til nynorsk!" Dyrk nynorsk språk no, ikkje vent! Det er mi oppmoding til dykk! | |
ave - Administrator | 2009-07-16 23:18 | |
![]() | Jeg er en bokmålsbruker fra den sørøstlige delen av landet. Da jeg gikk på videregående skole var jeg så heldig å ha en ihuga språkfantast som lærer. Han behersket et 20-talls språk. Det han klarte i forhold til det såkalte sidemålet var å få oss noviser til å se sammenhenger mellom vårt muntlige språk og nynorskens "mysterium". Og jammen var det sammenfallende bøyningsformer med a-endinger i hunkjønn, ar/ane - (ær/ane) i hankjønn, samt andre muntlige varianter som ho og lignende. Hvis jeg var i tvil under prøver, stiler etc testet jeg ut den lokale muntlige varianten, og da ga den meg den nynorske skrivinga. Ikke for å skryte. men sidemålskarakteren min var seff god!...... Som andre har påpekt her tidligere, det handler om å være åpen for et mangfold, og det betyr da ikke bare det engelske "mangfoldet". Til slutt, for å presisere min språklige opprinnelse, det var Halden, nær svanskegrensa i sør. | |
ave - Administrator | 2009-07-16 23:19 | |
![]() | ok, svenskegrensa,da.... | |
ave - Administrator | 2009-07-16 23:20 | |
![]() | og takk til Melberg, norsklæreren..... | |
ajnor | 2009-07-17 00:17 | |
![]() | ave: du har skjønt heile poenget! ;-) | |
Snømannen | 2009-07-17 00:36 | |
![]() | bra innlegg ave- Enig i det du sier om mangfold. Tror også sidemålsundervisning bidrar til bedret språkforståelse. Det viktigste er å beherske et eller annet språk godt, så man ikke ender opp med å snakke interrailsk på alle språk. Det er mange nok i dag som ikke klarer presist å uttrykke det de ønsker på noe språk (kanskje unntatt kropsspråk) | |
Sydsklie | 2009-07-17 00:48 | |
![]() | Ikke for å drepe mangfoldet. Men i dag er det så mange som sliter med å lære seg å lese å skrive. Disse får det ikke enklere ved å måtte lære seg to skriftspråk samt engelsk og et tredje språk. Ja til et offentlig skriftspråk og flott litteratur på dialekt. Jeg sier ikke at det offentlige skriftspråket skal være bokmål. Men jeg TROR at det er mest praktisk da det er det skriftspråket flest benytter. | |
dumbomann - Ikke medlem lenger | 2009-07-17 01:22 | |
![]() | Kan det etableres et rom med ordspel, altså nynorsk ordliste? I Betapet er det tre ordlister, så systemet er allerede klargjort for flere ordlister. Tipper det blir kamp om plassen i det nye rommet. Kan jo kalles Gauken, Krykkja eller Saui? | |
Duppedingser | 2009-07-17 01:53 | |
![]() | Eg har sjølv vore med på den norske Doubble Boble kampanjen i regi av EU. Eg siterer litt om kva den doble bobla er: "Kva er så poenget med den doble bobla? Fenomenet er velkjent for alle barn som har blåse såpebobler. Det hendar då stundom at to bobler vert kopla saman med kvarandre, og dannar ei samansett boble. Denne samansette bobla vert då samla sett større, samtidig som det framleis er tale om to boble-einingar, for dei to einingane vert delte av ein membran som vert danna gjennom samansetjinga. Denne membranen er den som både skil og held boblene saman til ei dobbel boble. Fenomenet dobbel boble har fascinert fysikarar og matematikarar i 2000 år, men det som er interessant for vårt føremål, er å sjå på den doble bobla som metafor for språklæringspotensialet. På same måte som bobler koplar seg saman, tileignar ein seg nye språk på grunnlag av den språkkompetansen ein har frå før av, og det nye språket (den nye bobla) gjer jo at ein til saman vert større og sterkare. Metaforen er nyttig i høve til dei etablerte misoppfatningane om at hjernen har avgrensa kapasitet for å lære seg språk, og at framandspråkslæring og sidemålsopplæring kan vere skadeleg. Di fleire språk ein kan, di lettare har ein då òg for å lære seg nye språk." Dei som er ustødige i nynorsk bør sjekka denne sida: www.nynorsksenteret....p? ID=13344 Vil legga til at eventuelle motargument frå bokmålssida bør vera meir enn å posta ei setning slik som det er fleire døme på her i tråden. I tillegg må eit svar gje inntrykk av at dåke faktisk les motparten sine innlegg for så å komma med argument som virkar gjennomtenkt. Alt anna virkar for meg useriøst! | |
sthnjintaa | 2009-07-17 02:36 | |
![]() | Jeg skjønner ikke helt hva som er meningen med å ha nynorsk på skolen. Det er veldig få yrkesfag som faktisk trenger nynorsk i livet, og jeg synes det burde vært som valgfag. Det er mange elever som ikke har ett språkøre, og i tilegg til bokmål så må de lære bøyningene på nynorsk også. også kommer dialekt, sånn man snakker med venner og språket de skriver på nettet som etter hvert tar overhånd på språket dems. Også i tilegg første året allmenn så begynner vi med norrøne tegn og gammal norsk, ja da går det i surr (i alle fall for meg) Også når i tillegg så kommer engelsk og tilvalgs språk som i mange studieretninger er et krav så blir det veldig lett å blande språk. Og generelt sett så er nynorsk og bokmål ganske likt, så grammatikken og forskjellige regler er ikke så veldig viktig. man kan både lese, snakke og forstå det uten problemer og allikevel få 1-2 på vitnemålet fordi dem egentlig ikke hadde noen interesse av å lære nynorske grammatiske regler. (Noe som dem heller ikke senere i livet vil ha noe nytte for) Det er stort sett ingen som verken har lyst å lære eller drar nytte av nynorsken dem lærer på skolen. Og den karakteren står der til evig tid, det første en arbeidsgiver ser på vitnemålet med første øyekast. Noe man egentlig kanskje ikke trenger der man søker, den karakteren vil kanskje ikke ha så mye å si om resten av livet heller. Men det er en unødvendig karakter synes jeg, og til dels med undervisningen også. Greit Nynorsken er en stor del av norsk historie osv, så vi kan jo ikke kutte den helt ut. Nynorsk er jo eigentlig et veldig fint språk :D | |
bearo | 2009-07-29 00:17 | |
![]() | Eg har alltid synst at ein fin måte å teste ut vannet rundt ei meining ein innehar er å sjekke ut kven som deler ditt synspunkt. Når eg satt å leste dagens lokalavis (dvs gårsdagens grunna treig postlevering i distrikta) så kom det ein interessant artikkel følgande under overskrifta "En viktig kampsak". Denne viktige kampsaken var som nokre kanskje har forstått at ein berre skal ha eitt skriftspråk i Noreg - nemleg bokmål. Dette var han svært bastant på. På spørsmål om kva sak han ville velge som den viktigaste saken som påvirke innbyggarane i lokalsonen svarte han, og eg sitere: "Det er litt vanskelig, føler jeg. Jeg har egentlig ikke satt meg så inn i politikken, jeg." Denne mannen står altså på sjuendeplass på stortingslista. Partiet er uvisst då avisa tydeligvis ikkje synst dette var verdt å nevne. Men mannen et helst marinert kyllingfilet fra grilen. Vidare får denne bastante nynorskhataren spørsmål om kva ståtsrådspost han aller helst ville hatt. Svaret gir jo seg sjølv: "Forsvarsminister". Kjenn di borgarplikt! Stem denne krabaten inn på Stortinget! | |