Spillrom
| Sjiraffen | 16 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 16 |
Mobilspill
| Pågående | 8 636 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| Amicofritz | 2011-10-12 16:25 | |
![]() | Forslag til regjeringen: Utstyr røykerne med gul stjerne. | |
| bob123 | 2011-10-12 16:28 | |
![]() | Dette er bare tull | |
| wstine - Ikke medlem lenger | 2011-10-12 16:38 | |
![]() | Eventuelt gule nikotinfingre | |
| lunefulle | 2011-10-12 17:24 | |
![]() | Hvis politikerne gjør alvor av dette, slutter jeg å røyke i protest. Da får de nok litt å tenke på! | |
| trymare | 2011-10-13 00:25 | |
![]() | Huff, disse sosialistene vet å detaljustere. Kan ikke de som vil det få lov å nyte livet med en sigarett når de først lever? Du lever bare en gang, så hvorfor sløse bort livet på å leve under streng helsepolitikk? | |
| terø | 2011-10-13 01:00 | |
![]() | trymare: Det er ikke ulovlig å røyke her i landet, basta! Du kan røyke så mye du vil - MEN DU SKAL IKKE PLAGE ANDRE MED MED RØYKEN - så enkelt er det. | |
| trymare | 2011-10-13 01:02 | |
![]() | Målet er å gjøre hele Norge røykfritt om 19 år, da. Da er det vel ikke lov lenger. | |
| terø | 2011-10-13 01:13 | |
![]() | Jeg går på trimdans et par ganger i uka. Der er det noen kjerringer som går ut i pausa for å ta en blås. Når de kommer inn igjen lukter de ganske gyselig - så jeg byr ikke opp de til dans. Det er min rett til å velge hvem jeg vil omgås. Kjerringene har rett til å røyke - og jeg har rett til å velge hvem jeg vil omgås. Ingen tvang altså! | |
| habibi - Ikke medlem lenger | 2011-10-13 03:52 | |
![]() | Sant det , terø, røykere lukter avskyelig :-/ | |
| GreteSB | 2011-10-13 06:41 | |
![]() | Trymare: Det var faktisk en borgelig regjering, med Høybråten i spissen, som innførte røykeloven. Den er forsåvidt grei, syns jeg, det er innskjerpingene som er så provoserende. Jeg holder meg langt unna svettelukt og gammel parfyme, det syns jeg er avskyelig. | |
| terø | 2011-10-13 07:52 | |
![]() | Det er vel ikke akkurat mangel på opplysninger om skader røyking forårsaker som er problemet - det er vel avhengigheten. Det sitter altså i hjernen. Og da er vi i sammen mange like. Jeg tenker på livsstilsjukdommer forårsaket av mye stress på jobben, dårlig kosthold, for lite mosjon og ikke minst restituering. PS! En nabo var plaget av psoriasis på føttene i mange år. Da naboen sluttet å røyke og endret på livsstil, så forsvant psoriasisen!! | |
| terø | 2011-10-13 08:31 | |
![]() | Røykeloven og innskjerpingene handler ikke om røykerne, men om alle oss andre, og da må forurenserne ta hensyn til det. Det er det som er problemet! | |
| bakko | 2011-10-13 08:32 | |
![]() | På 19 år kan mykje endrast, om denne innskjerpinga får folk til å ikkje begynne å røyke, og nokon 1000 sluttar - ja då har det jo lukkast ganske så bra. | |
| Snømannen | 2011-10-13 08:51 | |
![]() | Finnes det noe som helst vitenskapelig belegg for at det mest helseskadelige jeg får i meg i løpet av dagen er sigarettrøyk fra nabobordet på uteserveringer? Selvfølgelig skjermer man gjestene sine for vinden. Så lenge det ikke har noen helseskadelig effekt må da det være helt greit? Dette er ikke noe annet en trakassering og forfølgelse av en minoritetsgruppe. Vi har ikke lært en dritt av historien. Hvis man er så opptatt av andres helse. Stopp oljeproduksjonen i Nordsjøen. Forby Coca-cola. Få store fæle bilder på alle brusflasker. Og tekst ala den som er på sigarettpakkene. Kvoter meieriproduktene. Kvoter flytrafikken. Forby arbeidsdager utover et absolutt minimum. Tvangssend oss på treningsleir. Og så når alle andre mer helseskadelige effekter er fjernet. Kan man kanskje se hva kan gjøre med røykerne. | |
| Snømannen | 2011-10-13 08:55 | |
![]() | Hvem er det forresten som har sagt at alle skal servere på fortauet. Fordi om røykerne må ut og ta seg en blås behøver vel ikke kelneren løpe etter? Andre grupper jeg mener må settes på gata og absolutt ikke mpå slippe inn i varmen er: De stygge. Kroppslukterne. Folk med rare meninger. Folk som ikke kan kle seg smakfult. Ut på gata med dem. Og ingen levegg for slike. Sånne mennesker fortjener å lide. | |
| Torill | 2011-10-13 10:01 | |
![]() | En viktig forskjell på røykere og andre minoriteter og undertrykte grupper: Røykere har valgt å begynne å røyke. Hver eneste gang de tar en røyk velger de å forbli røykwre. Jeg vet at det kan være veldig vanskelig å slutte, men det er ikke umulig. Restriksjoner skal ivareta ikke-røykernes interesser. Om det samtidig blir så vanskelig å få tatt seg en røyk at folk lar være å begynne eller ikke orker å fortsette, så er vel det i grunnen bare fint? | |
| Balentine | 2011-10-13 11:39 | |
![]() | syns forslaget er helt på trynet. når tid sist løste kriminalisering et samfunnsproblem? | |
| Balentine | 2011-10-13 11:53 | |
![]() | og til dere som bekymrer dere over hvor mye det koster samfunnet å behandle røykere: forestill dere hva det vil koste å gjennomføre en kriminalisering av røyking. vi snakker politiressurser, domstoler etc. nå må folk slutte å lene seg på illusjonen om at det å forby noe ved lov, er det samme som å løse problemet. | |
| FizZ | 2011-10-13 13:03 | |
![]() | Engasjerer mange dette ser jeg. Kostnadene ved behandling blir nevnt. Tobakksholdige produkter er så skattebelagte, at jeg tror de fleste røykere har betalt sin behandling mange ganger i motsetning til mange av de som får livsstilssykdommer av andre årsaker. Samtidig dør røykere yngre og er dermed med på å redusere eldrebølgen og de kostnadene det fører med seg. Men noen av utfalla av dette forslaget er idiotisk, f.eks. at det ikke skal være lov å kjøpe 10 pakninger. "Skal du røyke, må du minst røyke tyve i slengen". Det er heller ikke lov å selge elektroniske sigaretter som ikke har de skadelige bivirkningene sigaretter har. Herregud! Vi har ikke så mye å ta oss til i dette landet tydeligvis. God helg! | |
| Lillepus88 | 2011-10-13 13:19 | |
![]() | I latinamerikanske land finnes indianerstammer som røyker tobakk som de høster og tørker selv. De røyker ren tobakk. Finnrs ikke hjerte-karsykdommer, kreft osv blant dem. Årsaken? Jo, ren tobakk, uten tilsetningsstoffer som gjør røykere mer avhengige og som gjør røyken mer farlig (tjære, blåsyre osv) ER IKKE FARLIG. Ihvertfall ikke på en måte som er i nærheten av hvor farlige de sigarettene vi får her er. Det er ulovlig å importere ren tobakk til eget forbruk til Norge. Sånn om man vil ha tobakk uten tilsetningsstöffer. Jeg kjenner folk som har jobbet på tobakksfabrikker. De forteller at ingen som jobber der røyker mentolsigareter. Årsaken er at de kjemikaliene man tilsetter for å lage mentolsmaken er så giftige at man må gå med sånn heldekkende antivirusdrakter med en slange som går opp i et eget ventilasjonssystem. Så dere kan tenke dere hvor mye drit som tilsettes tobakken. Er disse kjemikaliene som er farlige. Dersom man skal gå etter tobakksindustrien kan man vel pålegge dem å lage sigaretter med ren tobakk, uten alle kjemikaliene. Da går dødeligheten ned. Ellers har jeg sansen for doktor i samfunnsmedisin, Per Fugelli. Han gik ut MOTt røykeloven. Og han er lege....Han sier at det røykes mer i arbeiderklassen. Disse har ikke råd til store leiligheter, og "stua" deres er ofte puben/kafeen på hjørnet. Men når de ikke kan røyke i "stua" si lenger holder de seg mer hjemme, blir mindre sosiale, mer ensomme. Og som en jeg prata med på Ullevål sykehus sa; Ensomheten dreper nok minst like mange som røyken. Å røyke er sosialt. Det er derfor man begynner å røyke, ofte. Selvsagt finnes det andre måter å være sosial på, for all del, men det er noe med å få et bein innafor når man skal bli kjent med nye folk. Røyker man har man liksom alltid en åpning. Felles byrde osv Jeg mener at man burde ha muligheten til ihvertfall å ha røykerom på utesteder. Egentlig litt enig i at det er et problem at man må stå i en gjeng utenfor alle innganger og røyke fordi man er forvist fra andre steder. Vinninga går litt opp i spinninga. Ellers, når det gjelder allergi mot røyk så har jeg en liten historie. Venninne av meg var ekstremt allergisk. Var sykehus neste dersom hun var i et rom det ble røykt. Legen hennes sa følgende; Ok, dette har du ikke hørt fra meg, og blir jeg konfrontert med dette kommer jeg til å nekte for å ha sagt det. Me du må faktisk begynne å røyke. Du må tvinge kroppen til å tolerere dette, hvis ikke kommer du aldri til å leve et normalt liv. sånn 2-3 sigaretter per dag. Hun holdt jo på å dø (ikke egentlig altså) de første gangen ehun prøvde, men etterhvert gikk det helt fint. Hun har slutta nå, men tåler røyk helt fint. | |