Spillrom
Sjiraffen6
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede7
Mobilspill
Pågående8 410

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
cvalker12011-05-26 23:32
Antall innlegg: 18

Tusen takk for flott innlegg tonemarie. Der er deilig å se at noen klarer å være uenig uten å bruke lavmåls diskusjonsteknikker som hersketeknikk, arroganse, avvæpning eller ironi.
Forøvrig syns jeg Kirsti har et viktig poeng; dårlig rettskriving er mye synligere i dag enn det var tidligere.

Det er trist at forumet besudles med intoleranse.

Niillas2011-05-27 00:25
Antall innlegg: 6024

"Vet du hva, skal du være med på leken, får du også tåle steken. Du tar en høy risk, Happy4You, når du stikker nesa frem i en tråd som denne og samtidig har så mange skrivefeil at jeg ikke orker begynne å rette på de engang... "

Å å store mi tid - å der kom det a itte kæin - men det er kanskje ikke så farlig for helhetsbildet når språkpolitiet ikke bruker 'dem' etter preposisjon. Jeg er imidlertid så opphengt i de små detaljer - du får ha meg unnskyldt subi - at 'de' for 'dem' virker uhyre støtende på mine sarte små øyne - og enda verre på ørene (men så kan jeg jo bare la være å (eller 'og' som du skrev i ditt første innlegg) lese det høyt selvfølgelig). Det er nesten så man kan betvile avsenders dannelsesniveau - som man sier i de mer conditionerte kretser.

gerdmarie2011-05-27 01:36
Antall innlegg: 265

Uh, jeg får "pigger" når jeg leser feil bruk av DE/DEM. Ett eksempel: De satt og hørte på de istedenfor: De satt og hørte på dem. Dette må skyldes et feilslått behov for å "forfine" sin måte å bruke personlige pronomener på. En måte å lære forskjellen på tidsadverbialene da og når, er denne: Den gang da - hver gang når. Her kan kanskje verbets tider hjelpe. Den gang da + preteritum av verbet. Hver gang når + presens av verbet. Jeg håper vi blir flinkere etterhvert, også førsteklassingene som er omtalt her.

VeldiGlad2011-05-27 02:07
Antall innlegg: 1077

Tonemarie, hvordan klarer du å ikke irritere deg over melodi grand prix-deltakere? Tips mottas med takk! Hilsen desperat.

snubi2011-05-27 08:25
Antall innlegg: 500

Takk for at det er så mange som engasjerer seg i denne tråden! Veldig moro å lese =)
En ting som ikke kommer like tydelig frem når vi skriver er tonefallet. Derfor kan det lettere bli misforståelser. Bare for å oppklare en ting, jeg bruker svært lite hersketeknikk (første gang jeg er blitt beskyldt for faktisk!) og store doser ironi ;D
Alle mennesker har humor, men man kan ha vidt forskjellig form for humor...

Ellers er jeg veldig enig med det ajnor skriver, og synes VeldiGlad er hysterisk morsom og et friskt pust her inne! ;D

JamesO - Ikke medlem lenger2011-05-27 08:43
Antall innlegg: 2649

snubi: angående ditt svar til meg på side 1, min hensikt var ikke å være ironisk :-), men heller på en humoristisk og kort måte angi min mening om rettskriving i uformelle sammenhenger .....

snubi2011-05-27 08:46

Point taken, JamesO ;)

JamesO - Ikke medlem lenger2011-05-27 08:47
Antall innlegg: 2649

;-)

Reet2011-05-27 11:59
Antall innlegg: 249

Kirsti, jeg tror jeg elsker deg.

Kirsti2011-05-27 13:03
Antall innlegg: 1946

Reet: Jippi! Det blir aldri nok kjærlighet i verden.

Snømannen2011-05-27 13:18
Antall innlegg: 1556

Og/å: jeg tenker på Willoch ;-) Han ble jo beskylt for å bruke infinitivsmerket 'at'. At sykle, at svømme. Det er jo også slik at og skal ha like 'ting' på begge sider av seg er det ikke? (med et eller annet sært unntak).

Jeg tror ikke folk er dummere enn før. Men jeg tror holdningene i samfunnet har endret seg. Mens man før bestrebet seg på å virke belest og intelligent er det å fleske til å være 'dum' nermest blitt et ideal. Jeg retter IKKE en takk til Grosvold for å ha bidrett i denne prosessen.

Æresånøje'a er dagens holdning. Både i skrift og dagligtale. Jeg mener det er så nøye. Jæævla nøye er det.

Snømannen2011-05-27 13:19
Antall innlegg: 1556

Innlegget over er fult av skrivefeil. Det er gjort med vilje. Men et komma har falt ut utilsiktet. Beklager det.

Niillas2011-05-27 14:55

gerdmarie: "Uh, jeg får "pigger" når jeg leser feil bruk av DE/DEM. Ett eksempel: De satt og hørte på de istedenfor: De satt og hørte på dem. Dette må skyldes et feilslått behov for å "forfine" sin måte å bruke personlige pronomener på."

Det kan tenkjast ulike årsaker til at folk nyttar 'de' i staden for 'dem' når dei skriv bokmål. Svært få har same skiljet i talemålet sitt som skriftmålet, mange nyttar berre former med -m, dæm, dem, dom, døm, og andre nyttar berre former utan -m, uttalt di eller dei/dæi. Når folk frå Kristiansand skriv 'de' i staden for 'dem' kan forklaringa vera at dei følgjer talemålet sitt, når folk frå Hamar gjer det same, er forklaringa at dei nyttar 'de' for ofte av di talemålet ikkje hjelper dei til å skilja. Når folk frå Tåsen nyttar 'de' i staden for 'dem' kan forklaringa vera at dei har lagt seg til eit talemål der 'de' blir bruka på stader det ikkje skulle ha vore bruka etter reglane som gjeld for bokmål. Og så skriv dei slik dei talar. For 150 år sia vart berre 'dem' eller 'dom' nytta i Oslo, så historisk sett er ikkje 'di' en del av oslomålet. Dei som nyttar båe former i dag, gjer det dels etter same reglar som skriftmålet (bestemt av den grammatiske funksjonen ordet har, subjekt, objekt eller styring i preposisjonsledd) og dels etter kor i setninga leddet sår. Det er ein tendens til at folk som nyttar eit oslovestmål, nyttar 'de' når ordet står først i setninga, altså når det har sterk fokus - anten det no er objekt eller subjekt. Somme som er svært opptatt av 'korrekt språk' vil tru at 'de har jeg ikke sett noe til' er rett medan 'dem har jeg ikke sett noe til' ikkje er rett. Som alle her veit, er sjølvsagt det motsette tilfellet. Når snubi skriv ’de er det unntak for så klart’ i staden for ’dem er det unntak for så klart’ treng vel ikkje årsaka vera at ho freistar gjera seg finare enn ho er, men heller at ho har ei språkkjensle som ikkje stemmer med det bokmålet(og riksmålet òg for den skuld) føreskriv. Når ho sjølv gjer slike feil, ser ho det ikkje – når andre gjer andre feil, skjer det i augo. Ja ja. Også etter preposisjon ser det ut til vera ein tendens til at nokon oppfattar 'de' som meir rett medan det altså ikkje er slik etter dei preskriptive reglane bokmålet set opp. Kanskje er dette forklaringa når snubi skriv:’ at jeg ikke orker begynne å rette på de engang’ i staden for ’på dem’ .

Konklusjonen må jo sjølvsagt vera at folk går over til å nytte nynorsk – der heiter det (etter 1917?) ’dei’ same kva slags funksjon leddet har.

tonemarie - Ikke medlem lenger2011-05-27 16:32
Antall innlegg: 4

ajnor, personlig mener jeg det gir en langt større smitteeffekt (skadelig sådan) å opptre offentlig med ølglass i handa enn noen ubetydelige skrivefeil.

Rettskriving er ikke en dyd i alle situasjoner. Man er nødt til å se an skrivesituasjonen, hvem skriver, hvem leser, hva er tema, hvordan formidles budskapet osv.

Det er et uttalt mål at vi ønsker aktivitet i forum, man for medalje for å bidra her. Da må vi ikke spre holdninger som begrenser og elitiserer forumet.

Happy4you, jeg elsker deg!

wstine - Ikke medlem lenger2011-05-27 20:08
Antall innlegg: 2369

tonemarie: men du irriterer deg tydligvis over "tulledebatter" :-)

snubi2011-05-27 20:13

Spot on, wstine ;)

Niillas2011-05-27 20:44

wstine: "tonemarie: men du irriterer deg tydligvis over "tulledebatter" :-)"

Ikkje at eg skal svara for andre enn meg sjølv, men det er vel skilnad på vanleg sosial småprating og debattar.

wstine - Ikke medlem lenger2011-05-27 20:52
Antall innlegg: 2369

"tulledebatt er tonemaries definisjon på denne tråden.........

Niillas2011-05-27 20:55

Snømannen: "Og/å: jeg tenker på Willoch ;-) Han ble jo beskylt for å bruke infinitivsmerket 'at'. At sykle, at svømme. Det er jo også slik at og skal ha like 'ting' på begge sider av seg er det ikke? (med et eller annet sært unntak)." Det er mogeleg at Willoch kan ha nytta 'at' i staden for 'å', men så vidt eg har observert, er det meir vanleg at han seier 'og' i staden for 'å' - slik ein del gjer - Carl I. Hagen er heilt slitsam å høyre på, tykkjer no eg, ma.a. fordi han både uttalar 'å' for 'og' (ofte med stutt vokal)og uttalar -t-ar i bunden form eintal av inkjekjønnsord, som i 'landet' og 'vannet'. Eg ville føretrekt ein som skreiv desse orda utan -t (slik t.d. Olav Duun gjorde berre for å ha nemnt det), framfor ein norsktalande som har dei med i talen. Dersom vedkommande ikkje er frå Idd da eller har lært seg norsk sjølv i Praha t.d.

Gryteklut - Ikke medlem lenger2011-05-27 21:48
Antall innlegg: 49

Hvorfor i alle dager er det til dels flere mannspersoner her som skriver BESKYLT????Er det en endring i reglene for hvordan dette ordet skrives jeg ikke har fått med meg? Eller heter det fremdeles beskylDt??? Jeg bare lurer...Siden jeg ikke gidder å sjekke dette selv, kan du trå til Kirsti?..eller andre?...

Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?