Spillrom
Sjiraffen | 11 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 11 |
Mobilspill
Pågående | 8 417 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
VeldiGlad | 2011-05-27 22:00 | |
![]() | Beskyldt er riktig ja. Hilsen mannsperson :) | |
VeldiGlad | 2011-05-27 22:05 | |
![]() | Og mens vi er på pirkebølgen her - hvordan kan man være til dels flere? Er man da to eller flere, bare en, eller en og en halv? | |
sovi | 2011-05-27 22:45 | |
![]() | Flott innlegg, tonemarie! Jeg forsøker etter beste evne å skrive riktig og jeg retter flittig på andre i de sammenhenger der det er nødvendig. Her er det faktisk ikke det! Jeg har ennå ikke lest innlegg i forum som på grunn av manglende rettskriving er uforståelig. Det er dessuten så mange skriveføre, oppegående folk her at terskelen allerede er høy nok for å delta i debatter. Det burde ikke være nødvendig å ta fram rødblyanten så snart man kommer over et innlegg med skrivefeil. Jeg imøteser gjerne gode tiltak som kan hindre språklig slurv og forfall. Jeg kan imidlertid ikke se hvordan påpeking av andres manglende språklige ferdigheter i forum fremmer bedre språk. | |
wstine - Ikke medlem lenger | 2011-05-28 09:47 | |
![]() | sovi: hvordan skal man ellers få bukt med feilskriving (enten det gjelder slurv eller vankunne?) Snu på det! Her kan man få tilbakemeldinger på egne feilskrivinger og slurverier. Her kan man lære av andres feil! | |
snubi | 2011-05-28 10:11 | |
![]() | Akkurat hva jeg mener, wstine! Kunnskap er ingen tung bør å bære...osv Som sagt tidligere så er det selvfølgelig ikke like nøye at alt er plettfritt i et forum som dette, men det gjenspeiler jo den generelle kunnskapen. Jeg har vanskelig for å tro at man plutselig skriver fantastisk bra i andre sammenhenger, hvis det florerer med tildels grove skrivefeil osv i et forum som dette. Hvorfor ikke gå inn for å lære seg å skrive bedre jevnt over? Det kommer jo bare en selv til gode på sikt =) Norsk er antagelig det viktigste faget man har på skolen her i landet, siden det også brukes i alle de andre fagene. | |
GreteSB | 2011-05-28 11:13 | |
![]() | Norsk rettskriving er selvfølgelig viktig, men tror dere ikke de som er svakere enn dere er klar over det selv? Er det virkelig nødvendig å sette folk i gapestokk her i forum? Det eneste som oppnås er at de holder seg unna og det kan vel ikke være meningen? | |
JamesO - Ikke medlem lenger | 2011-05-28 11:18 | |
![]() | Jeg ville aldri ha vært sammen med en dame som elsket å pirke borti andres skrivefeil, sånne petimetre får man ikke noe lykkelig samliv med ........(så bare glem det alle lærerinner over hele Norges land ....) :-0) | |
snubi | 2011-05-28 11:32 | |
![]() | Hehe, ja det er jammen godt vi kan velge hvem vi vil være sammen med. Det er også godt vi kan velge hvordan vi utrykker oss, det er mange måter å si ting på. Det meste kan sies med et smil =) Denne tråden var absolutt ikke ment som en gapestokk, men som et sukk over hvordan det generelt står til med norskkunnskapene og at det virker som om folk ikke bryr seg lenger. Personlig ville jeg helt klart foretrukket å lære av mine feil og prøve å bli bedre. Synes det begynner å lukte litt mye jantelov her og der nå... | |
snubi | 2011-05-28 11:34 | |
![]() | Uttrykker med to t'er så klart... | |
VeldiGlad | 2011-05-28 11:39 | |
![]() | Snubi rykker ut! :)) Syns heller ikke denne tråden har vært noen gapestokk. At det oppfattes slik kan kanskje bety at hvordan folk skriver og uttrykker seg kan føles personlig? At språket i stor grad er en del av en selv? Ah, ja la oss nå bli filosofiske! | |
GreteSB | 2011-05-28 11:42 | |
![]() | Jeg mente ikke at denne tråden er en gapestokk, jeg mente å vise til der det ble skrevet at det er greit å rette på det noen skriver i forskjellige tråder her i forum. | |
VeldiGlad | 2011-05-28 11:45 | |
![]() | Ah, slik ja. Da misforstod jeg, beklager det. Det ser jeg heller ikke noe poeng i. En får heller spørre direkte spørsmål om en virkelig lurer på om ananasen ringer. ;) | |
Torill | 2011-05-28 12:01 | |
![]() | En del av oss uttrykker oss relativt greit og uanstrengt, men kan bære med oss feil vi har dratt på hele livet. Noen ganger kan det være litt befriende å bli rettet på. I ordspills spede begynnelse var det en av spillerne jeg spilte en del mot og chatta litt med under spill, som plutselig sa noe sånt som: "Rart du klarer å spille ordspill, du som skriver SKJELDEN i stedet for SJELDEN". Jeg har sikkert alltid gjort det, men nå har jeg altså slutta, i en alder av 40+. Jeg satte pris på den korreksen. Skriver jeg et innlegg i forumet, ønsker jeg at den som leser det skal være opptatt av innholdet i det jeg skriver, og ikke henge seg opp i feilene. Det gjelder sikkert de fleste som skriver i forumet. Vi skriver ikke som journalister eller lærebokforfattere, men fordi vi har noe på hjertet. Det gjelder også de av oss som ikke skriver så godt, som er ordblinde eller sånne som meg som i god tro har skrevet sjelden med K i 40 år. Jeg satte pris på korreksen, fordi jeg klarte å ta den til meg og stave akkurat DET ordet riktig heretter. Hadde jeg vært ordblind derimot, hadde det ikke hjulpet. Og i forumet synes jeg uansett ikke sånn hakking hører hjemme. Men debatten er spennende. | |
Snømannen | 2011-05-28 12:05 | |
![]() | Jeg sa Willoch ble beskylt for å bruke 'at'. Jeg tror ikke han gjorde det. Å uttale 'og' ågg er sosiolekt og signaliserer tilhørighet i et skikt av folket som leder andre og kan dette med penger (tror de selv). Den samme gjengen uttaler konsekvent 'økonomi' ekunumi. Noen wannabees (personer som aspirerer til å få aksept for egen tilhørighet i denne gruppen ;-)) uttaler 'likevel' ALikavel (gjerne med tjukk L). Men, etter mitt syn, en kremmer er en kremmer er en kremmer. Det følger ingen status med å uttale ord feil. | |
wstine - Ikke medlem lenger | 2011-05-28 12:05 | |
![]() | Nå gråter alle lærerINNER ( sic!) i Norge over JamesOs brutale budskap. JamesO har satt kroken på døra, vi slipper ikke inn! Glem et lykkelig samliv med sauebonden himself. Tårene triller..... Men se; det er jo lattertårer! | |
Valpen | 2011-05-28 12:29 | |
![]() | J0 i visse miljøer følger det absolutt status med det Snømannen | |
snubi | 2011-05-28 12:36 | |
![]() | wstine fornekter seg ikke ;) Takk for en trillende latter her i gården...hohoho ;D | |
VeldiGlad | 2011-05-28 12:43 | |
![]() | Noen legger virkelig opp til disse "stikkene" altså. Fascinerende. wstine er ikke redd for å gripe sjansen! :) Flott innlegg Torill. Tror ikke alle ville tatt den kommentaren så pent som du gjorde. Personlig liker jeg også å bli rettet på om jeg har skrivefeil som ikke er slurv. Husker godt da min søster endelig fikk prentet inn i hjernen min at det ikke heter baklengst. Har aldri sagt eller skrevet det siden. :) | |
snubi | 2011-05-28 13:03 | |
![]() | Ohhh...da var det jo en ære at du skrev det for første gang siden rettelsen her i forum da, VeldiGlad ;D | |
VeldiGlad | 2011-05-28 13:08 | |
![]() | Comeback of the baklengst! | |