Spillrom
Sjiraffen15
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede15
Mobilspill
Pågående8 838

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Cygnus2010-12-28 17:14
Antall innlegg: 44845

Vel Bhå - kan du fortelle oss først om den forskningen du nevnte som 'beviste' skapelsesberetningen!!

Snømannen2010-12-28 18:58
Antall innlegg: 1556

Med fare for å bidra til å øke entropien her:

Jesus er ikke en 2000 år gammel hype. Det er mye vanskeligere enn som så. Hva folk har trodd om Jesus forandrer seg i løpet av livet deres. Det er stor forskjell på barnetroen og troren til en voksen som har studert saken. Det er også stor forskjell på hva folk har trodd om Jesus til forskjellige tider. Så for å erklære at man tror, må man, etter min mening, redegjøre for hvilke(n) av de utallige variantene man bekjenner seg til. Jeg har f eks litt sansen for Che Guevara varianten. Kunne blitt en fin film.

VeldiGlad2010-12-28 20:03
Antall innlegg: 1077

Du harnok hørt de før Bhå. En hvor gud skaper jorden og alt som er på på 6 dager og tar en blund. Her skapes menneskene i guds bilde og kvinner og menn samtidig. Også har vi den i Edens hage hvor Eva blir skapt ut av et ribbein fra Adam, denne blir nå og da brukt for å forsvare menns overlegenhet overfor kvinner. Hvor de står kan du nok bla deg frem tilselv:)

Snømannen2010-12-28 20:22

og alle fossiler lagde han slik at de kunne dateres millioner av år tilbake. Og han lagde fossiler av dyr som aldri har eksistert. Og dette gjorde han fordi det er til vårt beste å bli forvirret når vi graver i skaperverket.

Adam og Eva ble (i følge Oluf) tatt i å gå på slang i Herrens hage. De hadde tatt en bit av kunnskapens frukt. Da Herren oppdaget dette kastet han dem ut av hagen og slengte etter dem en ed så grov at hagen fra den dagen har vært kjent som Edens hage.

Odin derimot hang på et tre i for å oppnå visdom. Tror jammen han ofret et øye også jeg.

Tedh - Ikke medlem lenger2010-12-28 20:35
Antall innlegg: 238

Saken er hva vi mener om jesus. Ikke gud eller bibelen.

De som tror sterk på jesus mener det er fornuftig å dele sin tro på ham med alle midler. Jeg mener livet gir meg bøttevis med mening, uten jesus og det han angivelig har gjort/sakt.

En annen profet, v navn mohamed, har også en skokk m tilhengere. Disse tilhengerene misjonerer også. De sier åpenlyst at det gjør de ved å komme seg inn i alle Europeiske land for så å knuse de innfødte med fødselsrater som overstiger de som bodde her først. Deretter skal de overta makten og innføre Sharialover, som allerede utføres i Oslo.

Og noen skal fortelle meg at disse urgamle historiene om de profetene, ikke er og blir utnyttet av maktsjuke djevler? De gutta har nok levd og sakt noe fornuftig sikkert, men de blir brukt i ettertid som ett maktmiddel, og det er for meg ufattelig at så mange lar seg rive med.

Men om 50 år og en står utenfor huset mitt og sier, la deg omvende eller dø. så kan det hende jeg også lar meg rive med:)

Jerry1 - Ikke medlem lenger2010-12-28 20:50
Antall innlegg: 710

Mener vi skal være veldig glade for at Kristendommen har hatt en slik hovedskikkelse som Jesus som skriften forteller var så positiv i sin livsførsel.

Enkelte andre religioner er i en helt annen stilling angående deres religiøse hovedskikkelser.

optimal - Ikke medlem lenger2010-12-28 21:04
Antall innlegg: 5

Punkt1: Jeg syns ikke drøftinger omkring religion har noe å gjøre med ordspill.
Punklt 2(temmelig usaklig): Det er påfallende mange skrivefeil i innleggene.

Bhå2010-12-28 21:11
Antall innlegg: 232

Det OPTIMALE her må være at optimal kommer og setter skapet på riktig plass :-)

Jerry1 - Ikke medlem lenger2010-12-28 21:21
Antall innlegg: 710

La oss håpe for fremtiden fornuftige styremakter styrer de ulike land og at ikke religionen med dens skriftkilder blir nasjonalt styrende i de ulike land.

Vi har sett mange nok uheldige eksempler på det siste og mange gode positive eksempler på det første.

Bhå2010-12-28 21:22

VeldiGlad..... trenger ikke å bla. Finn en Bibel og start i Første Mosebok, kapittel 1. Og fortell meg hva du finner. :-)

Bhå2010-12-28 21:23

Litt hjelp på veien, om du ikke har egen Bibel, VeldiGlad.
www.bibel.no/Hovedme...x? book=GEN

Bhå2010-12-28 21:26

Det andre du mener, står i neste kapittel, men er vel ikke ment som TO forskjellige skapelsesberetninger? Ikke sånn jeg leser det, i alle fall.
Men hva vet vel jeg, som ikke er teologi-utdannet engang. ;-)

Snømannen2010-12-28 21:50

problemet er at du kan lese bibelen til du blir grønn, det blir ikke vitenskap av det for det. Som å hevde at rutetabellen beviser at Grorudbussen eksisterer.

Bhå2010-12-28 23:27

Rimelig teit å sette opp en rutetabell for Grorudbussen om den ikke eksisterer..... Jeg har ennå til gode å bli grønn av å lese Bibelen (skrives faktisk med stor B)

Rikard23 - Ikke medlem lenger2010-12-29 11:25
Antall innlegg: 115

Som styremedlem i Språkrådet, minner jeg om at hverken bibelen eller kristendommen skrives med stor forbokstav.

Lykke til videre med deres forståelse av det norske språk.

Kirsti2010-12-29 12:50
Antall innlegg: 1946

Feil, Rikard23. Det heter en bibel med liten forbokstav når man mener "en bok", men når det henvises til boken som verk, er Bibelen egennavn og skal ha stor forbokstav. For eksempel "Kan du gi meg den bibelen der?" når meningen er "Kan du gi meg den boken som ligger der?", men "Jeg leser i Bibelen hver dag".

Men lykke til videre med karrieren i Språkrådet. Mulig du bør vurdere å bruke noen arbeidstimer på å sette deg inn i bruk av ordbøker og gjeldende norsk rettskriving.

Rikard23 - Ikke medlem lenger2010-12-29 13:01
Antall innlegg: 115

Da er du av en annen oppfatning enn oss her i Språkrådet, Kirsti.

Minner om at våre beslutninger er de som er gjeldende for norsk rettskriving.

AaseB2010-12-29 13:51
Antall innlegg: 8147

Minner om at Kirsti har rett.
I tillegg til faktainnhald i sjølve svaret, bygger det på utregna logikkoeffisient i tidligare innlegg i forumet her. Sorry, Rikard!

Scrabla2010-12-29 14:05
Antall innlegg: 2275

optimal: Jeg synes at denne dikusjonen er et veldig godt eksempel på "spill med ord" og ordenes innhold, forståelse av ordene og ordets makt.
Diskusjonen passer derfor veldig godt i et forum hvor mange er opptatt av språkteori og annen vitenskap.

Reet2010-12-29 14:06
Antall innlegg: 249

Jeg syns det er kult at de alle fleste diskusjoner her inne ender i en diskusjon om skrivefeil. Det betyr at det ikke bare er jeg som er litt syk i hodet når det gjelder slikt.
Vil ellers ønske alle god jol! Jeg feirer at vi går mot lysere tider og at fysnamaten er klar for spising. I følge noe jeg leste en gang var visst Jesus født i april i år 2 e.kr., eller noe ...

Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?