Spillrom
Sjiraffen12
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede12
Mobilspill
Pågående8 389

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
sovi2011-05-28 14:26
Antall innlegg: 58

wstine: Man kunne jo for eksempel begynne med å bedre norskundervisningen i skolen :).

snubi: Denne tråden er i og for seg ok. Du har uttrykt bekymring for språklige ferdigheter/slurv i forum og andre steder. Det er greit å gjøre på generell basis. Det jeg ikke synes er greit er at enkelte foruminnlegg (i andre tråder) blir pirket i/latterliggjort på grunn av skrivefeil. Skrivefeilene er ikke av en slik karakter at meningsinnholdet ikke kommer fram. Og så får man heller diskutere innholdet i innleggene.

Jeg synes for øvrig det er greit nok at de som påpeker andres skrivefeil, selv må tåle å få sine egne feil rettet (men det er jo litt morsomt å se at nesten alle innlegg i denne tråden som retter skrivefeil, selv inneholder feil).

wstine - Ikke medlem lenger2011-05-28 14:44
Antall innlegg: 2369

Ja, la nå for all del alt som har med rettskriving å gjøre, være et skolefenomen. Og la oss ikke bry oss med å overføre skolelærdom til livet ellers......

Til elevene kan man jo si: når du blir voksen kan du skrive som du vil.
Særlig i nettforum :-))

sovi2011-05-28 15:30
Antall innlegg: 58

Jeg tok det ikke alvorlig da du skrev: "Snu på det! Her kan man få tilbakemeldinger på egne feilskrivinger og slurverier. Her kan man lære av andres feil!" Men nå lurer jeg på om du faktisk mente det.

Selvsagt må feil rettes der det er nødvendig, for eksempel på skolen og i mange jobber. Men alle som har gått noen år på skolen vet jo omtrent hvor flink man er i rettskriving. Det er en stor fordel om man kan slippe å få rettet på det man skriver i forum. Jeg synes det hadde vært flott om alle la seg i selen for å skrive så riktig som mulig, men om ikke alle deler samme innstilling, får det faktisk være opp til dem. (Og vi vet jo ikke om feilskriving skyldes slurv eller har andre årsaker.)

Kirsti2011-05-28 15:42
Antall innlegg: 1946

Wstine: Det skal være mellomrom mellom tekst og ellipse (...), og en ellipse skal bare ha tre prikker (det skulle altså ha vært "til livet ellers ..."). Du skal ha stor forbokstav i fullverdig setning etter kolon, og du har glemt komma etter voksen (det skulle altså ha vært "Når du blir voksen, kan du ..."). I tillegg skulle det ha vært et punktum etter "nettforum".

Jeg går ut fra at verken du eller andre som har tatt til orde for å bruke forum som et sted der man kan få rettet på sine feil, egentlig synes at det jeg har skrevet her er spesielt nødvendig eller bidrar til å gjøre forum mer inkluderende.

I tillegg vil jeg tro at dersom forum fylles opp av innlegg av denne typen, kommer det til å dø en stille død helt av seg selv. Hvem vil skrive når de kan vente seg slike tilbakemeldinger? Og hvem i himmelens navn skal gidde å lese et forum som er fullt av den slags?

AaseB2011-05-28 15:59
Antall innlegg: 8147

Flott, Kirsti! Det der var, etter mitt syn, denne trådens til nå beste og viktigaste innlegg.

Snømannen2011-05-28 16:58
Antall innlegg: 1556

Egentlig bra at noen retter i DENNE tråden da den handler om å skrive korrekt. Det er, tror jeg, ikke så altfor vanskelig å skrive noenlunde riktig. Å skrive perfekt er derimot nesten umulig.

De fleste, inkludert meg, kjenner rett og slett ikke til hva som er korrekt i alle sammenhenger. Stadige endringer i regler og vaner gjør ikke saken enklere.

Sørvis for service (fordi lydhermende staving er lov for låneord fra engelsk) og sjiraff for giraff (fordi ordet 'sjiraff' er eksempler på endringer jeg ikke klarer å forholde meg helt alvorlig til. Hvorfor kan ikke da ALLE ord skrives lydhermende (for eksempel: foppal for fotball slik Arne Scheie sier det). Er ikke ordt 'giro' like vanlig som ordet 'sjiraff'?

Og hvem i all verden har bestemt at rompe, oops jeg mener bakdel, skal bety ulempe?

wstine - Ikke medlem lenger2011-05-28 17:03

og hvem i himmelens navn gidder å skrive innlegg i forum i hele tatt?

Jo: jeg! Kirsti! Snubi! Snømannen! Sovi! JamesO! Bris1! osv osv osv :-)))

Joda, forum er som det en gang var, og det har det vel alltid vært. Jmf en annen tråd.....

snubi2011-05-28 17:34
Antall innlegg: 500

Salut til Snømannen!

Det var nøyaktig mitt poeng med å starte denne tråden, altså at man generelt kan gjøre sitt beste for å skrive noenlunde riktig, ikke nødvendigvis perfekt (som er nesten umulig).

Tråden ble ikke startet for å henge ut verken enkeltpersoner eller for å pirke på skrivefeil i andre forumtråder. Denne tråden var kun et sukk fra min side over den generelt dårlige standarden på skriftspråket vårt, noe som viser seg både her i forum og ellers.

Uansett er det veldig artig å se at det er så stort engasjement her inne!
Hvis noen føler akutt trang til å rette på og pirke på innlegg, så gjør det da gjerne i denne tråden (mine innlegg står til fri disposisjon), men unngå å gjøre det ellers i forum.

Fortsatt god diskusjon folkens =)

stalljenta2011-05-28 18:34
Antall innlegg: 205

det er å blir umulig å skrive 100% perfekt..

wstine - Ikke medlem lenger2011-05-28 19:37

enig med trådstarter snubi.

vel, høydaren så langt i tråden er uansett jamesOs innlegg hvor han poengterer at "lærerinner" kan se bort fra et lykkelig samliv med ham!

Interessant vinkling i en rettskrivingsdebatt. Høyst interessant faktisk og selvsagt veldig oppklarende. Aktuelt, lizzom...........

snubi2011-05-28 19:42

Hohoho...små avvik fra debatten er velkomne så lenge de kan gi meg en god latter ;D

cammie2011-05-28 21:01
Antall innlegg: 189

Interessant debatt! Innrømmer gjerne at jeg er blitt litt sløvere mht rettskrivning og grammatikk i uformelle fora. Skyldes vel mest slurv og latskap ettersom jeg vil skrive fort :) Dessuten bruker jeg nok mye slæng , forkortelser og tegnsetting som er blitt mer og mer vanlig etter at sms og chat innvaderte oss. Skriver jeg derimot "offisielle brev" o.l er jeg svært nøyaktig, og forventer det samme tilbake. Om ikke, oppfatter jeg det som lite profesjonelt.

Synes absolutt ikke norsk er vårt viktigste fag i skolen som trådstarter skriver:

"..Norsk er antagelig det viktigste faget man har på skolen her i landet, siden det også brukes i alle de andre fagene."

Skal man ta høyere studier er engelsk MYE viktigere språklig sett. Og faglig sett synes jeg teknologiske fag har høyere verdi om man skal tenke utvikling/arbeidsplasser etc. Argumentet om at "..siden det brukes i alle de andre fagene" gir ikke særlig mening. Man kan fint bli en god forsker uten å kunne bruke og/å, samt da/når riktig :)

snubi2011-05-28 21:13

Det jeg mente med å si at norsk er det viktigste faget på skolen, er at alt springer ut fra det faget. Senere blir jo engelsk osv viktig, men for å lære engelsk godt, bør man kunne norsk godt først. =)

utlending2011-05-28 21:36
Antall innlegg: 327

norsk er et helt uvesentlig spraak! Norsk snakkes av kun ca. 5 mill. menneske.

Diskusjoner om "det norske spraaket" er nesten komisk(e).

wstine - Ikke medlem lenger2011-05-28 21:48

utlending: kan ikke du skrive noe på ditt eget morsmål da?
Det hadde vært så morsomt da.

Eller kanskje noe på Totenmål da.

Happy4You2011-05-28 23:19
Antall innlegg: 1990

det er veldig fint at du følger med snubi, for folk er vel litt slitne om kvelden... så da blir det jo VELDIG mye slurv i norsken :P

Kokodrillen2011-05-30 00:37
Antall innlegg: 149

De fleste steder på internett er folk velkomne selv om de ikke er noen racere i rettskrivning. Slik håper jeg det kan være her og.

Darrang2011-05-30 00:40
Antall innlegg: 1121

Men Ordspill er kanskje et av de stedene der rettskrivning står i fokus, vil jeg si. Man er velkommen, får bare ikke poeng hvis man staver ord feil. Sånn er det bare :)

stalljenta2011-05-30 14:12
Antall innlegg: 205

:D

Snømannen2011-05-30 15:48
Antall innlegg: 1556

Hva er det viktigst å lære på skolen?

1. Å tilegne seg informasjon - derfor er det viktig å kunne lese godt og å kunne noen språk
2. Å utrykke seg presist og forståelig - derfor er deler av norskfaget viktig
3. Å kunne resonere - derfor er matte viktig
4. Å lære - studieteknikk er viktig
5. Å opptre klokt og etisk riktig - derfor er etikk viktig
6. Klokskap er viktigere enn kunnskap

Andre fag kan også ha noe for seg - litt kjenskap til verden, naturen og mennesker som har levd før oss får oss til å virke kloke.

Dette har ingenting i denne tråden å gjøre så dere kan se bort fra dette innlegget.

Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?