Spillrom
Sjiraffen7
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede8
Mobilspill
Pågående8 410

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
meisa2011-05-30 18:52
Antall innlegg: 443

Klokskap er man vel født med; kunnskap tilegner man seg.

Myrjenta - Ikke medlem lenger2011-05-31 04:42
Antall innlegg: 8

Til hovedinnlegget:

Jeg er også en av dem som får litt rykker i nervene når folk skriver feil. Noen ganger må man lese flere ganger gjennom teksten. Joda, vi er forskjellige og alle er like mye verd og alt det der... Men det er da ikke så galt å undre seg over hvorfor 50% av befolkningen viser dysletiske tendenser?

Selv skriver jeg ikke perfekt. Spesielt ikke i SMS og på Facebook, der det ofte går i dialekten jeg snakker på. Men man begynner jo litt å undres når så MANGE skriver: I dag har jeg laget eple muffins, banan muffins, sjokolade kake og til og med satt en pepper kake deig. Gleder meg kjempe mye til å spise pepper kaker.

Hvor kommer dette "ord delings problemet" fra...?

Samme med og- og å.

Er det kanskje lett å glemme rettskrivingen når man er ferdig med skolen og ikke stimuleres lengre?

Jeg tror mange av dem med skrivefeil kunne blitt bedre om de bare fikk litt oppfrisking eller noen tips. Men folk blir jo bare sure om andre vil lære dem noe. Dem tar det som nedverdigende. Synd at det skal være slik, da.

Myrjenta - Ikke medlem lenger2011-05-31 04:58

Jeg vet jo bare med meg selv....som har fått lite grammatikkstimuli siden jeg slutta skolen for 11 år siden. Har skrevet veldig mye på filosofiske forumer, og der blir det mye tenking og ressoneringer, og jeg ser jo at jeg lager meg masse egne "komma-regler" og "prikkprikk-regler" når det kommer til opprams, pausing og fortest mulig printing rett fra hodet. Så når jeg skal skrive offentlige brev, eller bare et grammatisk korrekt innlegg, så må jeg tenke meg litt om, kanskje til og med søke opp kommaregler, for å få det riktig.

Så jeg kan forstå at man faller litt ut, om det er lenge siden man har gått på skolen og vært i kontakt med lærere, eller andre rettskrivings-greier.

Men komma og pausetegn er en ting. Men hva med orddelingsfeil og å ikke ha mellarom etter punktum? Slik at det blir sånn.Det er så irriterende. ...Har litt vanskelig for å forstå at ALLE som gjør feil her, ikke kan klare lære seg det riktige. Og det er ikke for å være prippen, men for at det er rett og slett gjør litt vondt i øya å lese tekstene.

snubi2011-05-31 08:24
Antall innlegg: 500

Mange bra poeng her, Myrjenta =)

bris12011-05-31 09:00
Antall innlegg: 2601

Kan det være en ide å starte en egen forumstråd med norskundervisning? På den måten vet man hva man går til når man skriver sine innlegg der, og man får den hjelpen man trenger for å bli bedre i skriftlig norsk. Gjør man det, kan man slå to fluer i en smekk: de som virkelig brenner for å lære fra seg og de som virkelig trenger et aldri så lite "kurs" kan møtes i skjønn forening.

Og så kan andre slippe å bli korrigert i øvrige tråder. Har en følelse av at de aller, aller fleste skriver i forum fordi de har noe på hjertet og ikke for å få gratisundervisning. Men, hva vet jeg? Kanskje blir det enorm oppslutning om en slik tråd. Oppfordringen er herved gitt!

Smalhansen2011-05-31 10:16
Antall innlegg: 48

Jeg tror jeg har fattet snubis poeng.

I sin ytterste konsekvens ser man hva det kan føre til. I vårt naboland truer rettskrivningsfeil å velte en monark fra tronen bare fordi han i yngre dager var med i en strikkeklubb.

Her på Forum hilser jeg (derfor) bris1s norskkurstråd velkommen.

Smalhansen2011-05-31 10:33
Antall innlegg: 48

Apropos:

På Forums forside vises nå en Ellosreklame der vi gjøres oppmerksom på at det er "sale".

Flere som trenger norskkurs?

meisa2011-05-31 18:54
Antall innlegg: 443

Det heiter framleis sal på nynorsk, men eg trur dei fleste av oss seier og mange skriv salg.

Myrjenta - Ikke medlem lenger2011-05-31 19:46

Bris1: God idé. :)

Synes forøvrig det blir litt dumt å kommentere skrivefeil mitt i en diskusjon/samtale man skriver til hverandre. Viktigste er vel at man forstår poenget.

Snømannen2011-05-31 20:30
Antall innlegg: 1556

Norskundervisning del 1:

En setning er en setning ikke en tilfeldig samling ord.

Eksempel:
Jeg kommer. Kanskje på mandag men da skal jeg ha kake og. Kaffe.

ordknapp2011-05-31 22:44
Antall innlegg: 89

Tidligere kunne jeg oppdage skrivefeil på en plakat, før jeg registrerte at jeg hadde en plakat i synsfeltet. Det ga meg noen nær-dødenopplevelser, siden det kunne føre til at jeg ble distrahert i det jeg krysset veien. Heldigvis er jeg nå blitt nærsynt, og slipper dette problemet.

Jeg sliter fremdeles med det at jeg ikke klarer å overse skrive- og språkfeil. Det er nesten som om feilene lyser rødt i teksten, og gjør at jeg blir distrahert fra å få med meg selve innholdet. Av den grunn er det nesten umulig for meg å lese VG og Dagbladet.

Jeg prøver å begrense min trang til å kommentere slike feil. Det er ganske vanskelig, spesielt hvis jeg er sliten, for da klarer jeg ikke styre meg.

Noen som har forslag til medisiner jeg kan bruke mot dette? Det eneste botemiddelet jeg selv har funnet fram til, er å tilby meg å rette masteroppgaver, vedtak og lignende for venner og kolleger. Det gjør at jeg får utløp for denne trangen på en konstruktiv måte, men det er dessverre ganske tidkrevende.

Det som er spesielt kjipt er at selv om jeg har det på denne måten, så klarer det å snike seg inn noen få feil når jeg selv skriver en tekst.

meowski2011-06-01 09:11
Antall innlegg: 9

Ingen er ufeilbarlig, men noen er tydeligvis mer ufeilbarlig enn andre, og søker så vidt jeg kan forstå anerkjennelse for dette. Hurra for alle perfeksjonister, verden blir nok et bedre sted! :-/

Jeg mener det burde være stor forskjell på hvordan man reagerer på et foruminnlegg, og på krigstypene på forsiden av Dagbladet. Hvordan man reagerer på profesjonelle (for penger), og på amatører (av kjærlighet).

Det er nå engang slik at vi i dag alle sammen er apekatter som hamrer på millioner skrivemaskiner, uten å reprodusere Shakespeare (en.wikipedia.org/wik..._ theorem), og vi må akseptere at vi leser tekst fra flere enn den ene i klassen som begynte å jobbe på kontor eller i avis eller lignende. Tenk, du kan risikere å lese noe skrevet av en håndverker, av en ulærd, av en... en... uføretrygdet! :-O

At folk er dummere i dag er en tullete forenkling av en ny virkelighet, og mest sannsynlig riv ruskende gal. Nesten dum, vil jeg si. La oss amatører få skrive som vi vil uten at rettskrivningspolitiet skal begynne å remje, og heller glede oss over at vi er så heldige å få høre _meningene_ til så mange som mulig. En fantastisk virkelighet som er helt ny, som er vår!

Jaja.

Når det gjelder og/å er det forresten en ok regel å tenke om man gjør én eller to ting. Gjør man to ting (hopper og danser), bruker man ordet med to bokstaver, og gjør men én ting (går for å... setter seg ned for å...), bruker man ordet med én bokstav.

De som finner skrivefeil i dette innlegget står fritt til å kose seg med dem til et glass vin til helgen - for meg er det revnende likegyldig, og jeg har ingen interesse av å lese korrektur på meg selv for å tekkes den selvutnevnte åndselite.

- trude

bris12011-06-01 10:41
Antall innlegg: 2601

Heia trude

snubi2011-06-01 14:46

Ja, noen er faktisk mere ufeilbarlige enn andre på visse områder. Sånn er det bare.
Nei, det er ikke dermed sagt at de er ute etter å søke anerkjennelse for det av den grunn.
Janteloven er jammen meg en styggedom. Vær stolt av det du kan! Alle er gode til noe, ingen er gode til alt. Vi må slutte med denne gnagende misunnelsen, den fører bare til bitterhet.

Forøvrig, heia til Ordknapp også!

renegade2011-06-01 15:04
Antall innlegg: 69

Velkommen skrivefeil. Mer rank da ;)

snubi2011-06-01 16:30

Så sant, så sant =)

Nicky2011-06-01 16:51
Antall innlegg: 39

hørt om den ordblinde elgen som satt i toppen av et grantre? han hadde lest et sted at han var skogens ongle

Nicky2011-06-01 16:52
Antall innlegg: 39

kongle skal det være

cammie2011-06-01 17:28
Antall innlegg: 189

Hihihi, Nicky :)

sovi2011-06-01 22:25
Antall innlegg: 58

Ja, heia Trude!

Det er fint om folk gjør sitt beste for å skrive riktig, her og i andre sammenhenger. Men det er faktisk ikke verdens undergang om vi ser litt språklig slurv. Jeg registrerer også skrivefeil i aviser mv. og synes det er uprofesjonelt, men jeg mister ikke nattesøvnen av det. Og så sant innlegg i forum og andre mer private sammenhenger er forståelige, synes jeg det er ok.

snubi: Tror du det er gnagende misunnelse og jantelov som har fått noen av oss til å antyde at det må være greit å delta i forum selv om man ikke skriver helt riktig?

Greit nok at du og andre er opptatt av å hindre språklig forfall. Jeg vet ikke om dere har klart å få overbevist flere om viktigheten av å skrive riktig. Denne tråden har i alle fall ikke fått meg til å bli mer opptatt av å hindre slurv - tvert i mot. Dere akker og oier dere over forfallet og høres ærlig talt ut som en gjeng kjerringer som klager over ungdommen. Mange av innleggene oser av arroganse og nedlatenhet. Nei, som Trude skriver, la oss heller glede oss over at meningene til så mange som mulig kommer fram, med de skrivefeilene vi da måtte bli utsatt for!

Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?