Spillrom
| Sjiraffen | 13 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 13 |
Mobilspill
| Pågående | 8 749 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| Maisen | 2009-07-14 11:22 | |
![]() | Gull, dine meninger bliver helt tullete fordi du sidder på indsiden og kommenterer ud gennem din egen navle. | |
| GULL - Ikke medlem lenger | 2009-07-14 11:48 | |
![]() | Maisen. Har god kjennskap til gårdsbruk da det ligger i slekta. For meg blir dine meninger tullete og som du skriver så blir vel mne meninger tullete for deg. Imidlertid må jo alle innrømme at den som har mest kjennskap til en sak er jo den som har hatt mest med saken å gjøre. | |
| GULL - Ikke medlem lenger | 2009-07-14 11:58 | |
![]() | angry shoes, så du mener alle saubønder står for dumskap. Dere tenker ikke over alle de argumenter som er nedskrevet av meg og James her, og fortsetter å argumentere på basis av deres veldige innkrenkede kunnskaper. Jeg kunne jo si om lærerne at de må jammen ta passe på å følge alle eleven hjem etter skoletid, hver dag for å se etter at de har det bra og at de gjør leksene sine. Det blir på samme nivå. angry-shoes om du forteller meg yrket ditt så skal jeg komme med masse kritikk om hvor lite effektive dere i dette yrket er og komme med enormt mange forslag til hvordan dere skal gå frem for å forbedre produksjonen , og fortelle at dere fortjener overhodet ikke den lave lønna deres selv om dere arbeider 30 timer ubetalt overtid hver uke. | |
| GULL - Ikke medlem lenger | 2009-07-14 11:59 | |
![]() | nå tar jeg en pause fra debatten | |
| baltez - Ikke medlem lenger | 2009-07-14 12:24 | |
![]() | GULL: jeg syntes det er riktig nedlatende å tro at vi bare klarer å passe på 2 sauer om gangen i fjellheimen. Du passer jo selv på 3 sauer her inne på Ordspill, riktignok med varierende hell. Uansett er det frekt å påstå at du klarer å passe på 50 % flere sauer enn oss andre. Tror ikke det er nødvendig å kartlegge arbeidslivet til Angry-Shoes. Med det kunnskapsnivået han utviser i denne debatten, er det nok ikke rare greiene. les: realøkonomi og miljøvern er ikke akkurat det samme...hoho. Han er sikkert blant de som tror at global oppvarming skyldes utslipp av CO2. Vel...det har jo ikke blitt noe varmere de siste 9 årene, så da trenger vi kanskje ikke leite etter årsak allikevel. Miljøvern-fjotter hele gjengen. | |
| liselotta | 2009-07-14 12:25 | |
![]() | Gull: "....om lærerene at de jammen må passe på å følge eleven hjem etter skoletid, hver dag for å se etter at de har det bra og at de gjør leksene sine. Det blir på samme nivå." Tidenes argument! (til å le seg ca i hjel av). Foreldrene eier barna, ikke lærerne vet du. Lærernes oppgaver er å undervise, (kanskje vi kan kalle skolen for beiteområde?). Dermed bør du vel konkludere med at det er foreldrene som må passe på at barna kommer trygt hjem og gjør sine lekser. Som bonden burde passe sine sauer. (et forsøk på å følge tankegangen...) | |
| GULL - Ikke medlem lenger | 2009-07-14 12:37 | |
![]() | her ser du liselotta hvor dumt argumentet virker. vise versa. om staten, dvs. skattebetalerne, betaler gjetere så ville alle saubønder ha gjetere, ingen tvil om det. alle denne debatten munner ut i to ting som "bondehaterne" ikke tar inn over seg: 1. Kostnader. 2. Tidsbruk, døgnet har ikke 60 timer, bare 24. | |
| liselotta | 2009-07-14 12:53 | |
![]() | 1. Tøv!! 2. "bondehaterne": hva er det for et uttrykk?! Dette dreier seg om at det må være plass til både rovdyr og sauer i faunaen. Tråden startet jo med dette spørsmålet (om vi trenger rovdyr..). I tillegg et forsvarlig og dyrevennlig sauehold, som ikke er tilfelle pr i dag. Sauebøndene sender dyra avgårde, vel vitende om rovdyrfaren. 3. Du henger med fortsatt ja :-) | |
| Snømannen | 2009-07-14 12:54 | |
![]() | Gutten med skoene har helt rett, jeg burde lære meg mer om økonomi. Men jeg tror ikke han tok poenget mitt helt (for det lå litt skjult i teksten). Jeg tror ikke han er ganske treg av den grunn (misliker karakteristikker i diskusjoner). Jeg mener (og tror jeg skrev) at den enkelte bedriftseier må forholde seg til gjeldende spilleregler, noe som krever optimalisering av prosesser og pengestrøm. Men jeg mener også at det er beklagelig at en råkapitalistisk modell er den rådende i verden. Jeg har ikke opphøyet denne modellen til et ideal. Det må være politikernes jobb (og vi andre hvis vi kan) å endre disse spillereglene slik at de bidrar til å ta vare på planeten, kulturer, bosettingsmønstre, menneskerettigheter, og mye annet. Hvis dette ikke er et svar til angry-shoes, beklager jeg, da er jeg faktisk ganske treg. For å påstå at andre tar feil må man minimum forstå argumentene. Så du må i så fall gjerne en utdypende forklaring i en melding. | |
| Snømannen | 2009-07-14 12:56 | |
![]() | Brannfakkel: De har et skolesystem og en hverdag som virker på Svalbard (så det på TV). Ingen der snakker om å utrydde isbjørnen. | |
| GULL - Ikke medlem lenger | 2009-07-14 13:04 | |
![]() | liselotta: du skriver:I tillegg et forsvarlig og dyrevennlig sauehold, som ikke er tilfelle pr i dag. Sauebøndene sender dyra avgårde, vel vitende om rovdyrfaren. jeg skrev ovenfor:alle denne debatten munner ut i to ting som "bondehaterne" ikke tar inn over seg: 1. Kostnader. 2. Tidsbruk, døgnet har ikke 60 timer, bare 24. De aller fleste gårdbrukere elsker dyrene sine. Men ingen kan forlange at de skal bruke en hel årslønn på gjetere, eller gjete selv 24t/7dg i uka og betale andre for å gjøre gårdsbruksarbeidet mens sauene er på fjellet. | |
| GULL - Ikke medlem lenger | 2009-07-14 13:08 | |
![]() | må også tilføye pga debatantenes manglende kunnskaper akkurat innenfor beiteproblematikken, at om en sauebonde har 100 voksne sauer og valgte å ha sauer på innmarksbeite istdete for å sende dem opp i fjellet, så er det slik at sauene med lamma beiter så mye på innmarka i beitesesongen at da måtte bonden redusere fra 100 til kanskje 10 sauer. Fakta. Og 10 sauer er bare 0,1 årsverk og gir ingen levelig inntekt. Selv gårdbrukere med 200 voksne sauer klager over inntekta si. | |
| GULL - Ikke medlem lenger | 2009-07-14 13:15 | |
![]() | baltez: Om du satte kondisjonssterke fyrer som Bjørn Dæhlie, Thomas Alsgård og Vegard Ulvang til å gjete på sauene til James pluss 1 stk gjeterhund over den 4 mnd lange beiteperioden, så kan jeg garantere at de kun ville greie å holde styr på maks 10 % av sauene til James , dvs. 12 stk, resten av sauene ville spre seg på et 70 kvadratkilometer stort ugjerdet område med jerv og gaupe og kongeørn som de verste saudreperne. | |
| May Lene - Ikke medlem lenger | 2009-07-14 13:42 | |
![]() | Vanskelig å få plass til alt i ett innlegg ser jeg. Tenketid er jo forsåvidt greit... | |
| Maisen | 2009-07-14 13:43 | |
![]() | Det er vel strengt taget mennesker som dræber flest dyr. | |
| GULL - Ikke medlem lenger | 2009-07-14 13:56 | |
![]() | ----- ------ ----------- siste advarsel | |
| GULL - Ikke medlem lenger | 2009-07-14 13:57 | |
![]() | ---_---- ------- | |
| bris1 | 2009-07-14 13:59 | |
![]() | Gull, du kan kontakte James (trådstarter) og be ham få tråden stoppet :) | |
| May Lene - Ikke medlem lenger | 2009-07-14 14:15 | |
![]() | Skulle tro Gull mener han eier tråden | |
| Snømannen | 2009-07-14 14:24 | |
![]() | Hei, vi har jo ikke brukt en uke på å hate jegerne enda. Vi må ikke glemme dem. ;-) | |