Spillrom
Sjiraffen2
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede2
Mobilspill
Pågående8 912

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
ritalina - Ikke medlem lenger2017-10-02 18:02
Antall innlegg: 1630

"Jeg er forbanna"
www.kk.no/meninger/j...a- 68737418


Her er ei dame det er verdt å lytte til!

Just saying.
Takk.
 
bris12017-10-02 18:21
Antall innlegg: 2591

Er så enig!
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2017-10-02 18:29
Antall innlegg: 11608

Ja, den er bra.

Og enda bedre er denne, fra Lily Bandehy : lilybandehy.blogg.no...hi jab.html
 
ritalina - Ikke medlem lenger2017-10-02 18:32
Antall innlegg: 1630

Ja!
 
picassa2017-10-02 22:36
Antall innlegg: 596

Helt enig Erik 75.Jeg foelger flere bloggere paa nettavisen.no.Mange tidligere muslimer som vet hvor skoen trykker som skriver der.
 
Cygnus2017-10-02 23:45
Antall innlegg: 44845

Saksopplysning: Jeg er feminist og medlem av flere feministnettverk. Vi er bl a opptatt av to saker: hijab etc på pikebarn og seksualisering av pikebarn. Begge deler forkastelig!!!
 
picassa2017-10-03 01:20
Antall innlegg: 596

Helt enig Cygnus.Undertrykking av kvinnene, fra vaer egen kultur og andre vi maa forholde oss til, maa vi staa opp mot.Heldigvis har endel unge kvinner fra muslimske samfunn mot og styrke til aa ta opp kampen.De trenger all den stoette de kan faa fra sine egne og oss.De har en lang vei aa gaa,men jeg VIL TRO at det nytter.

De etterlyser beskyttelse fra politiet naar de faar trusler om vold og doed,jeg haaper det ogsaa bedrer seg,at myndighetene er med dem og tar opp kampen.
 
ei_heks2017-10-03 02:58
Antall innlegg: 204

Jeg var innom temaet på Blogg.no. Ei savnet at dagens fokus i likestillingskampen ikke handlet om retten til å vise pupper i på lik linje med menn. (Det var nylig ganske mye oppstyr rundt akkurat det der inne.) Hun mente, men rette at den burde handlet om viktige ting, som undertrykking av kvinner fra andre kulturer. Og så savnet hun støtte fra sine norske medsøstre i kampen.
Jeg svarte at jeg holder munn. For om jeg sier noe om det er jeg rasist,. Men jeg kjenner at det kanskje ikke er nok til å få meg fra å si hva jeg mener lengre. :(
 
ritalina - Ikke medlem lenger2017-10-03 09:15
Antall innlegg: 1630

Enkelte drar rasistkortet straks de øyner en mulighet.
Ødeleggende for debatten; der fokuset rettes mot "rasisme" og vekk fra undertrykkingen av kvinnene.

Lurer på når venstresida skal skjønne dette.
 
GreteSB2017-10-03 09:29
Antall innlegg: 7777

Jeg forstår ikke hvorfor det har blitt en sannhet at venstresiden og kvinnebevegelsen ikke har støttet innvandrerkvinner mot undertrykking og sosial kontroll.
Mange ulike polititiske og frivillige miljøer har siden 80-tallet jobbet for å styrke innvandrerkvinners situasjon.

Vi kan ikke tre våre holdninger nedover hodene på folk, alle må finne sin vei ut.
Når flere sterke kvinner fra minoritetsmiljøene nå står opp får de også støtte, selvfølgelig!

En av disse sterke stemmene har sagt at det venstresiden har gjort er å la minoritetene ta tak i problemene på egne premisser uten å måtte ty til rasistisk retorikk.

For en ukes tid siden stod de sammen med Ottar og noen menn fra minoritetsmiljøene og holdt flotte appeller.

Det går framover, tross alt og det går an å ha to tanker i hodet samtidig.

 
Erik75 - Ikke medlem lenger2017-10-03 10:19
Antall innlegg: 11608

Jeg tror mye av det som både har skapt, og forsterket det inntrykket, er at særlig partier som SV og Rødt har vært fullstendig fraværende i den offentlige samfunnsdebatten om temaet i både tradisjonelle og sosiale medier, Grete.

For det blir noe litt pussig at en partileder for SV må grave frem en kronikk fra februar 2016 når han blir presset på hva SV mener/har gjort i denne debatten.
Det samme med fjorårets 8.mars-tog i Oslo, hvor dette temaet opprinnelig ikke hadde noen som helst plass i toget (kun som «jo, det går under fane 16b der bak, det») før SEFF nærmest marsjerte inn og krevde å få fremmet sin sak. Høyst på sin plass etter hovedparolen «La fitta flagre».

Noe svært betegnende er det også over det Drammens Tidende kunne avsløre var et ganske stort facistnettverk i det tyrkiske miljøet i bydelen Fjell, med Senterpartiets listetopp som en av lederne.
En etter en kom politikerne på høyresiden frem etterhvert som saken ble rullet opp. SV var tause som graven.gjennom alle ukene hvor saken verserte, mens andre var tydelige i å ta avstand fra dette miljøet.
Forøvrig et miljø som hadde sin base i naboblokka til
SVs lokale nestleder.

Og selv om det selvfølgelig gjøres mye bra rundt omkring, dog alt for ofte i det skjulte, så klarer jeg ikke å fri meg helt fra hva Mina Bai skrev i en av sine kronikker om dette temaet i vinter : «Vi (altså de samfunnsengasjerte minoritetskvinnene i denne debatten) har ropt høyt og advart om den samme utviklingen i mange år, vi. Men, det har kun vært høyresiden som har villet lytte til oss.»

Det ligger noe der, altså.

 
GreteSB2017-10-03 10:53
Antall innlegg: 7777

Vi får være uenige om historien, men kan vel være enige om at det går framover!
Når Ottar tok initiativet sammen med SEFF til demonstrasjonen for en ukes tid siden, deltok det flere forskjellige kvinneorganisasjoner, menn og selvfølgelig de sterke, nye jentene fra minoritetsmiljøene, alle samlet om felles sak.

Det gir håp.
 
Cygnus2017-10-03 11:36
Antall innlegg: 44845

Grete: like, like, like!! ;)
 
ritalina - Ikke medlem lenger2017-10-03 16:23
Antall innlegg: 1630

Så flott at Ottar med flere kommer på banen!


Og ja,.... det går an å ha to tanker i hodet samtidig. ;-)
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2017-10-03 19:10
Antall innlegg: 11608

Demonstrasjonen forrige uke var flott, den.
Men, det er mulig vi snakker litt forbi hverandre her, Grete.
Jeg vet også at det gjøres mye i kulissene fra feministbevegelser etc.
Men, når det gjelder hvorfor venstresiden og norske feminister har fått dette dårlige ryktet på området, som også både direkte og ndirekte innbefatter innvandrings- og integreringsdebatten, så mener altså både jeg og bemerkelseverdig mange andre fra den litt frustrerte delen av venstresiden at det skyldes mangel på deltagelse og tydelige standpunkt i det offentlige ordskiftet. Ikke mangel på støtte som sådan.

Noe disse tre guttene fra Holmlia satte en tydelig finger på : www.aftenposten.no/m...pa -Holmlia
 
Jensine1 - Ikke medlem lenger2017-10-05 16:10
Antall innlegg: 1984

Trist utvikling om det blir vanlig med hijab, nikab og burka i Norge

no.wikipedia.org/wiki/Hij ab
 
Jensine1 - Ikke medlem lenger2017-10-05 16:12
Antall innlegg: 1984

Vel Hijab kan jo være pent om den ikke er påtvunget, men nikab og burka er å gå for langt og dette skriker jo tvang rett ut. Hvor er feministbevegelsen her ?
 
Cygnus2017-10-05 17:13
Antall innlegg: 44845

Hijab fir voksne er vel null problem - men burka og niqab er problematisk - jeg diskutertedet med studentene mine en gang, sa at jeg ville antagelig ikke klare å ha slike på en forelesning(ei heller folk med Finlandshette!!) - de var enige, de fleste!
 
GreteSB2017-10-05 18:46
Antall innlegg: 7777

Jensine1, det er nok svært få om noen i det hele tatt som ønsker burqa eller niqab.

 
Jensine1 - Ikke medlem lenger2017-10-06 06:03
Antall innlegg: 1984

Noen er det nok som ønsker burka og nikab ellers ville ikke disse damene være kledd i disse draktene.
 
Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?