Spillrom
Sjiraffen11
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede11
Mobilspill
Pågående8 870

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Erik75 - Ikke medlem lenger2017-10-13 10:26
Antall innlegg: 11608

Sven Henriksen, ja.

Personlig synes jeg det er få andre som har gjort mer for å trekke venstresiden ned i den retoriske rennesteinen enn hva han har gjort det siste året.

Forøvrig er det med lett oppgitthet at jeg leser hans blogginnlegg denne gangen (også).
For det er jo selvfølgelig ingenting i den kritikken som har blitt rettet mot venstresidens innsats på dette feltet, både fra høyresiden og også internt fra stadig flere folk i venstresiden.

Neida, det er bare høyresiden som har lyktes med å selge et kynisk valgkampbudskap her, godt hjulpet av "nyttige idioter" fra venstresiden og innvandrermiljøene.

Det er så provoserende dumt at jeg får mest lyst til å grine.

 
GreteSB2017-10-13 10:29
Antall innlegg: 7777

Jeg syns han sier mye bra, jeg.

Tror jeg lar dette ligge, vi blir nok ikke enige. :)
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2017-10-13 10:40
Antall innlegg: 11608

Mulig han sier mye bra også, Grete.
Men, jeg har store vanskeligheter med å ta mannen seriøst der han så alt for ofte i første setning gråter sine tårer over hvordan innvandrere og muslimer daglig stemples som lykkejegere og terrorister av høyresiden, for så i andre setning selv stemple de som stemmer FrP (eller andre partier som støtter de...) som rasister og ondskapsfulle idioter som ikke skjønner sitt eget beste.

 
kuami2017-10-14 00:29
Antall innlegg: 585

Hijab er i stor grad en kulturell ting, ikke religiøs. Også i Vesten var det tidligerevanlig at man dekket hodet når man ble gift (konelin) eller gikk ut (hatt).
Jeg traff en pakistansk dame med hijab i Dubai. Hun fortalte at hun hadde gått på katolsk skole i Pakistan og hvor alle nonnene brukte slør. Hun hadde så flyttet til Dubai, giftet seg og ikke brukt hijab før hun selv i voksen alder bestemte seg for det. Mannen hadde sagt at det var hennes sak, mens moren og døtrene var sterkt i mot det. Dette var en velutdannet dame, i full jobb. Det er derfor farlig å skjære alle over en kam. Men nei til barnehijab. Det er forøvrig like ille at kvinner må bade med full bekledning, selv om jeg har sett kvinner i flere muslimske land som er gode til å svømme/stupe med fullt antrekk.
Jeg har også hørt at endel kvinner i Norge har problemer i arbeidslivet pga påkledningen når de ikke kan bruke vanlig arbeidsantrekk, f eks ved renhold, og hvor side kjoler drar med seg skitt og bakterier. Altså: Gjør hva du vil i fritiden og hjemme mht religiøse plagg, men forhold deg til kleskodeksen på jobb og i skole.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2017-10-16 18:25
Antall innlegg: 11608

Jeg kan forøvrig anbefale Espen Goffengs bok "Vikeplikt for høyre" på det varmeste.
Tar for seg venstresidens unnfallenhet i de prinsipielle debattene på mange av de områdene som har vært diskutert her.

Gode bidrag fra Kadra Yusuf, Shabana Rehman Gaarder, Saera Khan, Saynab Mohamud, Izra Zariat, Deeyah Khan, Mina Bai, Jan Bøhler, Thomas Hylland-Eriksen (i et usedvanlig selvkritisk modus), Shazia Sarwar, Amal Aden, og mange fler.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2017-10-16 22:36
Antall innlegg: 11608

Tar med et utdrag fra boka til Goffeng som på en god måte illustrerer forskjellen på en frustrert ”venstremann” som han selv, og en kar som Sven Henriksen, SV-representanten og bloggeren fra Mo i Rana.

Goffeng :

”I løpet av de siste 15-20 årene hvor påstanden om at venstresiden med tilhørende feminister har sviktet sin oppgave har blitt fremmet jevnlig, har jeg aldri møtt noen som har nevnt Carl I Hagen eller Stopp Islamiseringen av Norge når de oppgir hvem som har overbevist dem om at den påstanden er sann. Sylvi Listhaug var ikke engang en politisk entitet som noen kjente til under de første 10-15 årene av denne perioden, så hun kan vel heller knapt ha overbevist noen.

De som har overbevist folk er minoritetskvinner. Ikke FrP.

Kadra Yusuf. Mina Bai. Saera Khan. Saynab Mohamud. Anita Rashore. Shazia Sarwar. Izra Zariat. Senait Habta. Shabana Rehman Gaarder. Deeyah Khan. Amina Bile. Sofia Srour. Nancy Herz. Sarah Desantiago. Sara Azme Rasmussen. Shurika Hansen. Iqra Aftab. (Alle damer som har bidratt i boken, min anm.)
Og dette er bare et lite utvalg. Jeg har funnet mange flere. Og de speiler internasjonale navn som Mona Elthawy, Sarah Haider, Maryam Namazie, Jasvinder Tavakolis, Sara Mohammed, Amineh Kakabaveh, Zelia Dagli, Shazia Hobbs, Yasmin Mohammed, og mange, mange fler.
De har alle skrevet, på sine forskjellige måter, og i en stor mengde tekster, om akkurat det samme.
De er langt fra en unison stemme. Flere av dem krangler så busta fyker i sosiale medier og i kronikkform. De tilhører forskjellige partier og fløyer. Det er store forskjeller på hvordan de forholder seg til religion. Og det er utvilsomt store forskjeller på hvordan de vil forholde seg til denne boka.
Men, de har altså konkludert med det samme som denne boka handler om, alle sammen.

Jeg ser ingen grunn til å avfeie deres påstand, eller betvile at disse damene er ute av stand til å formulere sin egen virkelighet på en realistisk måte. ”

Sitater og intervjuer fra damene som underbygger påstanden fyller forøvrig samtlige av bokas første 80 sider.


Sven Henriksen på sin side driter i de siste 20 årene, og skriver utelukkende om valgkampen 2017, hvor han ser for seg høyresiden lure på hva de skal ”ta” venstresiden på.

”Så dukker den geniale ideen opp: Hvorfor snakker ikke venstresiden mer om undertrykking, æresdrap og sosial kontroll i muslimske miljøer? Hva skal vi kalle dette? «Berøringsangst» er et godt og svært salgbart ord. Det tar vi. Det kommer til å funke.

Så helt uten å gjøre noe annet enn å lansere begrepet «venstresiden har berøringsangst for å snakke om islam» og gi den ballen en liten dytt, gjør velgerene resten. Og kjendiskvinner med innvandrerbakgrunn skriver tårevåte blogger og bekrefter at dette er verre enn fryktet i muslimske miljøer, og alle får vann på mølla og lukter blod. At det generaliseres over en lav sko er ikke viktig, nyttige idioter mottas med takk i kampen om velgerne.

Det skrives enda fler kronikker og noen skriver bøker, og sosiale og usosiale medier flommer over av forakt for venstresiden som har sviktet sine verdier og tapt til 100% i en av sine kjernesaker. Så mye for likestilling når man skal beskytte sin yndlings-baby islam, hah!”


Folk får gjøre seg opp sine egne meninger, men jeg for min del synes det er vanskelig å forstå hvordan folk som kritiserer Listhaug for å ha en polariserende og hatefull retorikk klarer å ha så sans for SV-politiker Sven Henriksen, som stempler viktige minoritetsstemmer som Bai, Rehman, Khan og alle de andre som ”kjendiskvinner med tåredryppende blogger som fungerer som nyttige idioter for høyresiden”.
 
Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?