Spillrom
Sjiraffen1
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede1
Mobilspill
Pågående8 848

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Cygnus2016-08-30 11:06
Antall innlegg: 44845

Men berita, hvorfor skulle en bruke picassoen (om kunstverk av P) bare muntlig? Hvorfor skulle en ikke kunne skrive et ord som faktisk er i bruk?
 
berita2016-08-30 11:10
Antall innlegg: 848

Dette siste fant jeg også. Det er det som kommer når man søker på Picasso, men det handler om substantivet "en elev", å være elev/disippel av Picasso, ikke om "en picasso".
 
GreteSB2016-08-30 11:38
Antall innlegg: 7777

Her er svaret fra scrabbleforbundet:

Det er ganske enkelt en feil i ordlisten. På norsk kan vi bøye egennavn på samme måte som vi bøyer substantiver, og det er kanskje vanligst å gjøre det med bilmerker og personnavn («Jeg satte meg inn i Jaguaren for å kjøre hjem til Stoltenbergene og se på den nye Picassoen deres»), men de er fortsatt egennavn og skal skrives med stor forbokstav. (Unntaket er merkenavn som glir inn i språket som generiske betegnelser, det er f.eks. derfor cola er godkjent.) Vi ryddet ut en rekke feil av denne typen ved forrige oppdatering, men Picasso visste vi rett og slett ikke om. Det ordet forsvinner i neste omgang.

 
berita2016-08-30 11:42
Antall innlegg: 848

Fordi de ansvarlige for ordlista vår mange ganger har presisert at deres jobb ikke er å bestemme hvilke ord som skal godtas i norsk skriftspråk, det er Språkrådets oppgave. Jeg er svært enig med dem i det.

Dette er ikke et ord som er sammensatt av to kjente ord, da stiller det seg vel litt annerledes.
 
berita2016-08-30 11:44
Antall innlegg: 848

Beklager, GreteSB, jeg skrev det over her som svar til Cygnus før jeg så det siste du skrev.
 
Cygnus2016-08-30 11:53
Antall innlegg: 44845

Språkrådet bestemmer slett ikke hvilke ord skal få 'være med' i norsk!! Når det gjelder rettskrivingsregler, gir språkrådet en innstilling som så godkjennes (såvidt jeg vet) av Kulturdepartementet - før var vel også stortinget involvert i rettskrivingsreformer!
 
berita2016-08-30 12:15
Antall innlegg: 848

Jeg har sjekket litt nå, er ikke ekspert på dette. Jeg finner at Språkrådet fikk utvidede fullmakter i 2012, nå er det bare "vedtak om gjennomgripande endringar eller systemendringar" som skal legges fram for Kulturdepartementet.

Språkrådet bestemmer altså mye, men holdes litt i ørene.

 
GreteSB2016-08-30 12:17
Antall innlegg: 7777

Og så kan vi kanskje gå over til det tråden handler om?



 
berita2016-08-30 12:21
Antall innlegg: 848

Og tusen takk for svaret, GreteSB, glemte visst det!
 
Cygnus2016-08-30 12:24
Antall innlegg: 44845

Yes - skal straks, men gjentar, siden det er en evig gjentagelse her inne, at språkrådet ikke bestemmer hvilke ord skal defineres som norske!!!

SPONGER, likte jeg godt - aner ikke hva det betyr, men vant spillet pga den!! Må slå det opp!
 
Cygnus2016-08-30 12:31
Antall innlegg: 44845

Merkelig - SPONG eller SPONGER finnes ikke i bokmålsordboken, men derimot er SPONG i nynorskordboken, med to meninger! Tanum har SPONG, men oppgir SPENGER/SPENGENE som flertall!!!
 
GreteSB2016-08-30 12:54
Antall innlegg: 7777

Bare hyggelig, berita, nå ble vi alle litt klokere. :)
 
Cygnus2016-08-30 14:20
Antall innlegg: 44845

VASELIN gikk helt fint i sted!!!
 
berita2016-08-30 17:14
Antall innlegg: 848

Ja, men hvorfor fire utropstegn for det? Vaselin er et fellesnavn "en salveaktig blanding av hydrokarboner" (Wikipedia) Det står også i Tanums.
 
Cygnus2016-08-30 22:14
Antall innlegg: 44845

Utropstegn fordi jrg faktisk lurte på om det ble sett på som generisk eller egennavn!!!!! Og der var det 5 utropstegn!
 
Cygnus2016-08-30 22:17
Antall innlegg: 44845

Du skjønner, det er ingen faste regler for når noe slutter være et egennavn!
 
berita2016-08-30 22:24
Antall innlegg: 848

Ok, jeg var for kjapp ut med klørne! Unnskyld, Cygnus!

Men til det motsatte er dokumentert, trot jeg fremdeles ar Språkrådet har ansvaret for godkjenning og normering nyord i norsk skriftsprak.
 
Cygnus2016-08-30 22:52
Antall innlegg: 44845

Akk nei, de kan ikke bestemme hvilke ord som er norsk, men styrer med rettskrivning, ig masse annet. Et språk gror alltid, så det ville i alle fall være umulig - nye ord kommer til (husk askefast, rosetog og hauger av andre!) - i ett sett! Det er jo det som er så spennende med språk - vi, menneskene, kommer opp med nye ord, og så blir de kanskje en del av språket - eller ikke!!
 
berita2016-08-31 00:23
Antall innlegg: 848

Ja, men det er svært stor forskjell på talespråk og skriftspråk. Talespråket er i mye raskere forandring enn skriftspråket, og i det siste må vi ha felles normer og retningslinjer. Ordlister/ordbøker til skolebruk må ha godkjenning.

Ord som er sammensatte av eller avledede fra ord som allerede er normert, kommer til hele tida. De har jeg ikke inntrykk av at Språkrådet beskjeftiger seg så mye med, men det er f. eks mange importord som må vurderes for bruk i norsk skriftspråk. Skal de brukes som de er, skal de få en norsk skrivemåte, eller kan man finne/lage "norskere" ord? Dette er noe av det Språkrådet bestemmer. De har hatt normeringsfullmakt fra 2012.

Den som er interessert, kan lese mer her: www.sprakradet.no/gl...er sjon.pdf

Til slutt tar jeg alvorlig selvkritikk for å ha "ødelagt" denne tråden! Den heter fremdeles ARTIGE BINGOER og ble startet for nesten åtte år siden.
 
Cygnus2016-08-31 00:51
Antall innlegg: 44845

Mitt siste ord om denne saken - her leder for språkrådet i (www.adressa.no/kultu...4 5329.ece)
'Språkdirektøren, som selv er ny av året, oppfordrer folk til å la seg inspirere av alle de gode norske ordene som har kommet opp.

– Tenk norsk ordlaging der hvor det ikke er gode ord fra før. Alle kan være med – DET ER IKKE SÅNN AT SPRÅKRÅDET BESTEMMER HVILKE ORD SOM SKAL BRUKES HER I LANDET, understreker han.'
 
Viser siden: 1 2 3 4 5
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?