Spillrom
Sjiraffen1
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede1
Mobilspill
Pågående8 789

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
epleskall - Ikke medlem lenger2018-11-01 18:10
Antall innlegg: 235

Værsågod, Aran. Hilsen Epleskall :-)

Trident Juncture
Derfor svarer Russland med egen øvelse
- Russerne går ofte høyt ut. Jeg tror ikke de skyter missiler, før jeg ser det.

30. OKTOBER 2018 KL. 21.55 Line Brustad
Mandag ble det kjent at den russiske marinen har planer om å gjennomføre skarpskytingstester i Norskehavet torsdag, fredag og lørdag denne uka.

Testene skal etter planen skje utenfor Trøndelags- og Møre-kysten – delvis i det samme området som der Nato-øvelsen «Trident Juncture» foregår.

- Jeg er trygg på at Russland vil opptre ansvarlig

Karsten Friis, som er seniorrådgiver og leder for NUPI's forskningsgruppe for sikkerhet og forsvar, sier til Dagbladet at det han bekjent ikke har kommet noen forklaring fra russisk side om hvorfor denne øvelsen er lagt til akkurat dette stedet på nettopp dette tidspunktet. Han har likevel en teori om hva som er årsaken:

- Dette er åpenbart et svar til «Trident Juncture», sier Friis.

- Dette handler om å sende et signal til Nato, om at de gjennomfører en øvelse der. Jeg tror ikke vi skal lese for mye politikk i det, men derimot at russerne svarer militært at de er potente og at de har kapasiteter, fortsetter Friis, som tror at Russland, fra et militært ståsted, nok helst hadde sett at Nato-øvelsen aldri fant sted.

NUPI-FORSKER: Karsten Friis er seniorrådgiver, leder for forskningsgruppen for sikkerhet og forsvar. Foto: NUPI

Nøyaktig hvordan den russiske øvelsen vil bli, er det lite informasjon om. Friis tror en viktig del vil bli etterretningsvirksomhet mot Nato-øvelsen i Norge.

- Russerne går ofte høyt ut. Jeg tror ikke de skyter missiler, før jeg ser det, sier han.

Han legger til at Russland i de siste åra har gjennomført egne øvelser samtidig som, og i nærheten av, vestlige øvelser. Dette er nytt, ifølge ham, som sier det trolig handler om å vise militære muskler.

- Antirussisk karakter
På den russiske ambassadens Facebook-sier er det lagt ut en lang kommentar om «Trident Junctial»-øvelsen i Norge:

«Til tross for ganske klossete forsøk av representanter for alliansen og medlemsstatene på å fremstille en slik militær aktivitet som defensiv, er det åpenbart at denne demonstrasjonen av et kamppotensial er av tydelig antirussisk karakter. Under «Trident Juncture 2018» skal det faktisk utprøves i praksis de siste oppfinnelser til NATOs militære spesialister med sikte på å avskrekke Russland med makt under forhold som maksimalt ligner på vårt klima», skriver ambassaden.


Seinest på en pressekonferanse tirsdag gjentok Jens Stoltenberg at øvelsen er defensiv - den handler om å forsvare landet.

Samtidig sa han at alliansens direktesendte styrkedemonstrasjon på Byneset utenfor Trondheim sender et viktig signal til omverdenen. Nato-sjefen ga heller ikke skjul på at øvelsen er ment å skremme fiender fra å angripe.

- Formålet med Nato er å bevare freden. Men for å gjøre det, må vi unngå enhver usikkerhet om Natos evne og vilje til å forsvare ethvert Nato-land. Det er slik vi hindrer krig og konflikt, og det har Nato lyktes med i 70 år, sa Stoltenberg, og fortsatte:

- «Trident Juncture» sender en beskjed til enhver mulig motstander om at Nato er der.

Fienden
Scenarioet for «Trident Juncture» er at Norge angripes av en fiende som invaderer fra nord og presser på sørover. Så kommer allierte styrker Norge til unnsetning og tvinger fienden til retrett.

Fienden under øvelsen er et fiktivt land i øst. Når Dagbladet spør Friis om det er Russland som er denne fiktive fienden, svarer han:

- Det kan hende. Det er en defensiv øvelse, og et forsvar av Norge.


ROBOTER: I framtiden vil vi forsvare oss i langt større grad ved hjelp av roboter og sensorer. Men Forsvaret garanterer at det er mennesker som bestemmer om vi skal skyte eller ikke. Video: Nicolai Delebekk / Dagbladet
Han legger til at han likevel tviler på at Russland opplever øvelsen som en direkte provokasjon mot landet.

- Russland er vant med at nasjoner gjennomfører militære øvelser, og de gjør det jo også selv. «Trident Junctiure» er godt varslet, langt unna russisk farvann - og også i rutinene til det Nato pleier å gjøre, sier han.

- Hva er den største trusselen mot Nato?

- Det er to ting som trekkes fram. Det ene er Russland. Det andre er ulike trusler fra sør, som migrasjon, fattigdom, terrorisme osv., svarer Friis, som beskriver forholdet mellom Nato og Russland som «ikke godt».

Jens Stoltenberg svarer på kritikken mot NATO-øvelsen

- Russland sier de opplever Nato som russlandfiendtlig, sier han.

Russland får observere
Nato har invitert observatører til å overvære styrkedemonstrasjonen.

Flere land har allerede bekreftet at de vil sende folk, deriblant Canada, Finland, Hviterussland, Nederland, Serbia, Storbritannia, Sverige, Tsjekkia, Tyskland, Ukraina, USA, Østerrike – og Russland.

Observatørene vil bli brifet om militærøvelsen, opplyser Nato.

Den russiske testingen skal etter det NRK får opplyst foregå i internasjonalt farvann og luftrom. De skal holde på mellom klokken 7 og 14 fra torsdag til lørdag.
 
abelon - Ikke medlem lenger2018-11-01 18:40
Antall innlegg: 1807


Hvorfor ikke AranArki! Høres bra ut.
 
CleverDuck2018-11-02 09:26
Antall innlegg: 42

Her bør admins gå inn å stenge kommentarene fra denne Aran. Makan til krigshissende uopplyst propaganda har jeg sjeldent lest!
 
Aran - Ikke medlem lenger2018-11-02 12:41
Antall innlegg: 6062

CD: Det er en helt vanlig reaksjon å true en potensielt angripende nasjon med å skyte ned krigsutstyr som holder øvelsesskyting innen for egen nasjon sitt farvann. Slik dette øvelsesområdet var markert på Klassekampen sitt kart, så var dette området innenfor norske farvann.
 
Aran - Ikke medlem lenger2018-11-02 12:51
Antall innlegg: 6062

Om Russland bare fant ut av seg selv at de skulle prøveskyte raketter fra båt bare noen kilometer fra New York, for eksempel kan jeg garantere for at USA ville svart med at da ville krigsbåten bli skutt på om så skjer. Og hvorfor skulle ikke NATO svare for Norge på samme måte. Igjen jeg henviser til kartet fra Klassekampen med det markerte røde området.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-11-02 13:02
Antall innlegg: 11608

CleverDuck : Vi ser ikke hva som er "krigshissende propaganda" i innleggene her.

 
Cygnus2018-11-02 15:06
Antall innlegg: 44845

Aran - de skal selvsagt ikke være i norsk farvann, men i internasjonalt farvann - tett opp til norskegrensa!
 
epleskall - Ikke medlem lenger2018-11-02 16:23
Antall innlegg: 235

Aran:
Tror ikke Russland bryr seg så mye om stor eller liten R/r ;-)

Hva med alle andre land som ikke er så himla god på demokrati, skriver du liten bokstav i disse også?

Ganske eiendommelig vil jeg si ;-)
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?