Spillrom
Sjiraffen4
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede4
Mobilspill
Pågående9 063

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Cygnus2019-03-16 23:24
Antall innlegg: 44845

Kanskje det gjør oss vel å skjønne at verden ser litt annerledes ut fra forskjellige perspektiv!


Dette med gjennomsyringen forstod jeg ikke helt, BrittP!
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-03-16 23:45
Antall innlegg: 11608

Det er vel nettopp det mange opplever som en mangel på forskjellige perspektiver som er mye av problemet med denne oppsetningen, Cygnus.

Sammen med de helt hårreisende uttalelsene og påstandene teateret har kommet med, som jeg skrev på forrige side her.

At de, som mottagere av over 20 millioner i offentlig støtte hvert år, skal føle seg så utrolig krenket over at Erna sier at de gjennom å bruke en slik retorikk og virkemidler bidrar til å gjøre det tøffere å være politiker, det lukter bare vondt.

 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-03-16 23:47
Antall innlegg: 4429


Men, dette er ikke kunst! Det er ingen "kunst" å lage en sånn suppe som dette teateret har gjort. Mye rart som blir kalt kunst i våre dager.
 
Cygnus2019-03-16 23:49
Antall innlegg: 44845

Nei gi deg nå, Erik - de er anmeldt og siktet, og har blitt hetset i stor stil av ymse - å kalle det, eller antyde at det er, en latterlig krenketføkelse, synes jeg er en ganske feil ordbruk!
 
Cygnus2019-03-16 23:59
Antall innlegg: 44845

Her er sekvensen som omhandlet Wara

radikalportal.no/201...of -seeing/

Som dere ser, er det Listhaug som får diverse merkelapper på seg!
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-03-17 00:16
Antall innlegg: 11608

Som jeg skrev på forrige side her, Cygnus :

"Problemet er at de fremstår som de reneste ekstremister med uttalelser som :

«Rike samfunnstopper som fremmer og finansierer høyst voldelige ideer om hvit overlegenhet»
«Norge er gjennomsyret av rasisme»
«Man må akseptere rasisme for å få makt»
«Regjeringen (Solberg, min anm.) har gjort folk med en annen bakgrunn til fiender av folket»

Og ikke minst klassikeren fra selve forestillingen :

«I blant ser vi dere gjennom soveromsvinduene: purketryner, kutryner, håpets rotspisende parasitter», o.s.v.

Jeg sliter veldig med å se hvordan dette teateret, deres oppsetning og deres ansatte skiller seg i nevneverdig grad fra de verste og mest konspiratoriske eksemplene fra kommentarfeltene til Resett.
Eller hvordan dette er så ulike den forferdelige hetsen som rammer MDG-Lan i Oslo.

Og når man til og med trekker med Jens Stoltenberg i denne sammensvergelsen av maktmennesker som jobber for et mer rasistisk samfunn, så burde man egentlig bare ledd høyt av hvor sinnsykt dette er. "



Nei. De har ikke sagt at Wara er en rasist.
Men, de har ingen problemer med å sette ham i en av hovedrollene i et teaterstykke som etter deres egne ord "setter søkelyset på de som har interesse av å gjøre Norge til et mer rasistisk samfunn", og som ellers kommer med de mest avskyelige og fordomsfulle påstander om ens egne politiske motstandere.

På toppen av dette :

- Først går de ut i media og er skråsikre på at hendelsene er iscenesatt. Dette før politiet er ferdige med sin etterforskning.

- Erna reagerer på disse uttalelsene, og sier "Jeg tenker at de som har laget stykket må tenke over at de også bidrar til å sette et fokus på politikere og deres omgivelser og mennesker, som bidrar til at det er tøffere å være politiker. Da må de ha ryggrad til å stå i det. Jeg må si at jeg reagerer i dag når man velger å spekulere rundt dette."

- De uttalelsene er da så sjokkerende for Black Box-folkene at de krever en unnskyldning fra Erna, og beskylder regjeringen for å "investere i rasisme".


Og igjen : De mottar over 20 millioner i årlig støtte fra det offentlige, og har full ytringsfrihet til å si hva de vil i sine forestillinger.

Men, det klinger dårlig når man selv slenger om seg med beskyldninger og påstander som dette, og så reagerer med sinne når statsministeren ber de tenke over hva retorikken deres fører til.


 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-03-17 00:19
Antall innlegg: 11608

Men, selvsagt : "Kritikken mot Black Box teateret er bare et bevis på hvordan samfunnet er gjennomsyret av rasisme"

www.dagbladet.no/nyh...er Z0tfYF0s

 
Cygnus2019-03-17 01:13
Antall innlegg: 44845

Som sagt, vi gjør vel i å prøve å se vår verden også fra andres perspektiv!
 
kuami2019-03-17 01:43
Antall innlegg: 585

En god gjennomgang og analyse, Erik75. En ting er hva en politiker må tåle i ytringsfrihetens navn, men her har Black Box malt med bred penn og også rammet familien. Og det uavhengig av hva Waras samboer har gjort el ikke gjort.
 
Cygnus2019-03-17 01:50
Antall innlegg: 44845

Kuami - les igjen, se over i tråden, hva som ble sagt om Wara. Intet skrekkelig (særlig sammenlignet med ordet brukt om Listhaug!)
HVA mener du her var bred penn?
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-03-17 09:32
Antall innlegg: 4429


Har lest Erik sin gjennomgang av en del uttalelser fra Svarte Bokser.
Uavhengig av hele "Wara-saken", så er det vel ikke sånne uttalelser som burde være akseptable fra et teater som får offentlig støtte? Ta fra dem støtten, så kan de komme med så mange absurde meninger som de vil. For eksempel at Hagen er en idiot som syntes at Trump burde få Nobels Fredspris... Nei, det er jo ikke en absurd mening, men en sannhet.

Uff, når de snakker om "kunstnerisk frihet", så har de dratt den vel langt.
Ordet brukt om Listhaug? Er ikke alle ord som kan sies om henne "oppbrukt" ?
 
Cygnus2019-03-17 12:35
Antall innlegg: 44845

Som du ser, ordsputter, er ikke juristene enig med dere! Men hva vet vel en skarve høyesterettsdommer, dessuten pensjonert! : )
Men som jeg sa øverst, jeg personlig synes ingen skal be om unnskyldning!

www.nrk.no/kultur/ti...1. 14474791
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-03-17 13:03
Antall innlegg: 4429


Juristene burde ta seg en skikkelig ferie!
Disse teaterfolka burde også ta seg ferie; langt vekk i fra sin "kunstige/kunstneriske virksomhet".
Kanskje det også er noe som heter sunn fornuft og vurderingsevne; selv for "kunstnere". Hvorfor bruker de ikke sin kreativitet på en bedre måte; kan man lure på.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-03-17 14:19
Antall innlegg: 11608

Godt innlegg fra Ove Vanebo om metodene og reaksjonene på/fra både Black Box og "Klimaoppropet".

www.vg.no/nyheter/me...Ib YsRk_l6Q
 
Cygnus2019-03-19 15:58
Antall innlegg: 44845

www.bt.no/btmeninger...n- pa-pause
 
Cygnus2019-03-19 15:58
Antall innlegg: 44845

www.bt.no/btmeninger...n- pa-pause
 
Cygnus2019-03-19 16:01
Antall innlegg: 44845

Ordputter: Det er nå faktisk jurister som skal bedømme om noe er lov eller ikke. Hva du og jeg mener, er forsåvidt uinteressant for loven.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-03-20 17:51
Antall innlegg: 4429


Men, etikk og moral er ikke dumt; også i "den kunstneriske friheten".
Heldigvis plager det ikke meg... og jeg hadde aldri villet se et sånt stykke, synes det virker helt på trynet. Lov eller ikke lov, er det noe dritt, så er det noe dritt!


 
Erik75 - Ikke medlem lenger2019-03-22 10:55
Antall innlegg: 11608

For de som ikke fikk med seg regissør Pia Marie Rolls opptreden på NRK Debatten i går, så er det bare å spole frem til ca.16.15 her : tv.nrk.no/serie/deba.../a vspiller

Jeg synes det var lurt av Solvang å la henne få snakke så mye og så uavbrutt her.
Det eneste som var litt synd var jo at han dermed ikke rakk å stille det åpenbare spørsmålet til Oslos varaordfører Kamzy Gunaratnam, som stilte opp med full støtte til teateret.

For som Roll proklamerte tydelig tidlig i debatten : "For å oppnå makt i Norge i dag må du enten være rasist eller akseptere rasistisk retorikk."

Så, Gunaratnam : Er du rasist, eller bare aksepterer du rasistisk retorikk?





 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-03-22 15:40
Antall innlegg: 4429


Uff! Nesten glad for at jeg ikke følger så nøye med på ytringene til den ene og den andre... Man kan jo nesten bli like tullet i toppen som av å følge med på Trump!
 
Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?