Spillrom
Sjiraffen12
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede13
Mobilspill
Pågående9 095

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Chiraff2019-11-24 00:18
Antall innlegg: 15750

KLIMA Krise/Hysteri?

Ja, det er åpenbart klimaENDRINGER. Er klimaHYSTERIET menneskeskapt ELLER er det klimaKRISEN som er menneskeskapt?

Se to bidrag (av noen millioner):

www.frihetskamp.net/...ma krise%2F

Og en som MDG-hipsterne (spesielt de på Grünerløkka i Oslo) elsker:

www.dagbladet.no/nyh...s/ 71837657

Hva mener dere Ordspillere om dette temaet?
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-11-24 00:39
Antall innlegg: 4429

Ja, det er latterlig billig å fly til en del feriemål som er langt unna.
Vi nordmenn og andre privilegerte folk burde absolutt tåle å betale mer for å komme raskt til målet. Det er definitivt ikke synd på oss!
Og igjen vil det forhåpentligvis bidra til at vi velger å bruke tog og båt der det er mulig.

Den siste lille istiden var i 1850? Må lese om det.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-11-24 00:48
Antall innlegg: 4429

Og bare ta med en liten historie: Mor, far og sønnen på 14 opplevde å bade i sjøvann for første gang i sitt liv, i sommer. Sånt tar de fleste av oss som en selvfølge og nærmest en rettighet. Egentlig er det ganske ufyselig.
 
Aran - Ikke medlem lenger2019-11-24 01:46
Antall innlegg: 6062

Personlig er jeg 50/50. Dvs jeg er 50% sikker på at klimakrisen er menneskeskapt. Og 50% sikker på at klimakrisen ikke er menneskeskapt.
 
Chiraff2019-11-24 01:51
Antall innlegg: 15750

Flytrafikken står (WorldWide) for 2% av CO2-utslipp - Norge står for noen promiller av dette. Hvorfor tenker MDG at vårt langstrakte land skal «straffe» våre borgere (særlig i Nord) når de skal foreta nødvendig reiser i landet vårt!

NEI, MDG og andre hysterikere må starte med å oppmuntre andre kontinenter til sterk reduksjon av kull og fossilt, landbasert drivstoff.

 
Chiraff2019-11-24 01:55
Antall innlegg: 15750

Personlig synes jeg at det vanvittig flott at vi får bedre luft (særlig i byene) vha elbiler/hybrider. MEN, jeg er fjernt fra overbevist om at VI er skyld i klimaENDRINGENE.
 
1976kjell2019-11-24 08:28
Antall innlegg: 538

Tror nok mye av dette klimahysteriet og -endringene blir mye utnytta og overdrevet av mediene og politikerne

Å rense opp i miljøet, ved f.eks å sortere mer, kaste mindre, bruke mer kollektivtransport er selvfølgelig bra og verd de ressursene vi bruker på det
 
liverbird12019-11-24 10:37
Antall innlegg: 719

Det som er interessant er jo produksjonen av Elbiler da ,som faktisk er like forurensende ,som livslengden til en dieselbil
En annen ting er skipstrafikken forurenser mer en biltrafikken
Da tenker jeg på store frakteskip i første omgang.
Men det er den menige mann som skal ta støyten.
Å så er det kollektiv trafikken da ,som er dårlig utbygd , spesielt på landet ,hvor bilen er en nødvendighet.
 
AaseB2019-11-24 12:06
Antall innlegg: 8147

Jeg er så utrolig glad for at du også deler denne informasjonen om deg selv med oss, Aran. Særs interessant. ;)

liverbird: ang. elbiler: Her har du tydeligvis fått med deg omtrent halvparten av den tyske analysen som først ble gitt ut en gang i vår (og selvfølgelig slått stort opp), og ingenting av debunkinga som ble gjort rett etterpå.
Ellers er jeg enig med deg angående skipstrafikk og kollektivtrafikk på landet.

 
LilleLaila2019-11-24 18:00
Antall innlegg: 3144

Ja, man må jo bare være enig når det er et faktum!
 
Angina2019-11-24 20:30
Antall innlegg: 265

Det flyavgiftforslaget som Chiraff linker til er så typisk MDG.
Null hensyn til folk.
De skyver bare folk fra seg og miljøsaken når de holder på sånn.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2019-11-24 21:20
Antall innlegg: 4429

Hensyn til folk? Så det er livsnødvendig for "oss" å fly så billig som mulig til våre fjerne feriemål? Vrøvl!
Synes den må settes opp minimalt innenlands og maksimalt utenlands.
 
TiramB2019-11-24 21:23
Antall innlegg: 781

Skyver folk fra seg, Angina...... ;-). Allikevel gjorde de et svært så godt valg.
Tenker det blir MDG i regjering fra neste stortingsvalg.
 
Angina2019-11-24 22:00
Antall innlegg: 265

Ja, de skyver folk fra seg, TiramB.
De som allerede tilhører den med trofaste delen av miljøbevegelsen, hvor miljøhensyn trumfer alt annet og en ikke selv er avhengig av hverken bil eller fly i hverdagen, jubler sikkert over forslag som dette.
Men, jeg skjønner godt at folk som ikke tilhører den gruppen reagerer : www.nrk.no/nordland/...1. 14790269
 
TiramB2019-11-24 22:02
Antall innlegg: 781

De stemmer jo uansett ikke MDG, så noen velgerflukt snakker vi vel neppe.
 
Angina2019-11-24 22:03
Antall innlegg: 265

..og ja. De kommer sikkert i regjering etter neste valg. Tviler ikke et sekund på det.
Akkurat som jeg er helt sikker at de kommer til få å trumfe gjennom en haug med kostbare tiltak som har helt minimale innvirkninger på miljø- og klimautfordringene våre.
 
TiramB2019-11-24 22:09
Antall innlegg: 781

Du får si det til dem ;-)
 
LilleLaila2019-11-25 03:53
Antall innlegg: 3144

Er litt enig med Angina her ... MDG har kun én ting på programmet og skylapper overfor alle andre behov!
 
klunk - Ikke medlem lenger2019-11-25 10:40
Antall innlegg: 343

Jeg føler meg ikke helt kompetent til å diskutere dette, det er så hindides mange faktorer som spiller inn, velger derfor å forholde meg til de som forsker med vitenskapelig metode, som vel er den beste metode man har. Det er utrolig med useriøse innlegg om miljøet på sosiale medier. Folk søker etter bekreftelse for det man tror på, og det eneste som er sikkert er at det får man (en av de verste fiender til vitenskapelg tenking er å søke bekreftelser for det man allerede tror på). En annen ting er at det er vanskelig å endre et samfunns (våre) vaner, ENDRING =KONFLIKT. De som prøver å endre ting framstilles ofte som idioter i sosiale medier. Røykelovens far Dagfinn Høybråten kan være et godt eksempel på dette, det å gå fra å være den mest forhatte mann i Norge til å få et godt ettermæle forteller sitt. Kanskje litt rotete dette på en mandags morgen, men jeg ønsker å slå et slag for vitenskapelig tenking og metode.
 
Cygnus2019-11-25 10:42
Antall innlegg: 44845

Bra innlegg på denne mandagsmorgenen, Klunk!
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?