Spillrom
Sjiraffen15
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede16
Mobilspill
Pågående9 061

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Chiraff2021-04-11 22:48
Antall innlegg: 15865

Jeg skal ikke nevne navn (selvfølgelig), men jeg/vi legger merke til positivitet fra én av (og bare EN) debattantene vis à vis moderatorene.
Dette faktum er nok en av grunnene til engasjementet her; flertallet av oss føler sterkt på en stor skjevhet mhp hvem som blir irettesatt. Tenker på usaklige innlegg, regelbrudd, det vi andre kaller bumping og gjentatt «masing» om påtatte fobier.
 
Torill2021-04-11 22:55
Antall innlegg: 3658

Er reglene for forumet tydelige nok?
 
bris12021-04-11 23:05
Antall innlegg: 2594

Reglene er helt klart åpen for tolking slik det er i dag. Det er tydelig at f.eks.spamming blir tolket annerledes av vertene enn av en del av spillerne, jfr. diskusjonene og klagene ang spamming av tråder.
 
auau2021-04-11 23:08
Antall innlegg: 37986

Veldig bra at du kreerte denne tråden, Chiraff. Stort engasjement.
For egen del skjønner jeg litt mer av hele spillet. Da jeg startet for noen år siden, var alt meget gemyttelig, hyggelig, morsomt, ja, til og med lærerikt. Det hjalp meg og gledet meg i mange, ensomme stunder. Jeg merker stor forskjell på stemningen da og nå.
Eller var ikke alt så "meget bedre før", kanskje det er jeg som har forandret meg?
 
Torill2021-04-11 23:35
Antall innlegg: 3658

Auau, det kan nok være slik at klimaet på nettet generelt har endret seg, slik at det generelt har blitt en tøffere tone.

Jeg har lyst til å komme med noen betraktninger om utviklingen av Ordspill.no. Jeg har vært her siden den spede begynnelsen i 2008. I mange år var det Aftenposten som eide Ordspill.no, og så vidt jeg husker, hadde de en administrator fra Aftenposten som på en måte var spillvertenes overordnende. Det fulgte også noen goder med det å være spillvert, for eksempel noen sosiale tilstelninger betalt av Aftenposten. Spillvertene hadde litt flere oppgaver enn i dag, bl.a. å arrangere turneringer. Da trengtes det også litt flere spillverter. Men det var alltid vanskelig å rekruttere. Mye jobb og etter hvert ingen goder. Nå er det å arrangere turneringer overlatt til de av spillerne som gidder, og jeg er en av dem. Det er også litt jobb, men mest hyggelig og omtrent ingen kjeft å få (bortsett fra når det er tilfeldig brett!).

Spillvertene har nå stort sett bare lite hyggelige oppgaver igjen, og jeg skjønner ikke helt at de orker, år etter år. Jeg synes det er positivt at flere ønsker å være spillverter, og jeg hadde syntes det vært veldig hyggelig om flere hadde giddet å arrangere turneringer også. Det mangler kanskje noen retningslinjer for spillvertenes arbeid, f.eks. hvordan spillvertene skal rekrutteres. Hvem er egentlig spillvertenes "sjef"? Er det Betapet, som nå eier Ordspill? Eller er det spillerne som er sjefene? Hvis det siste er tilfelle, ville det kanskje være naturlig med en form for valg blant spillerne. Kan noen fra Betapet svare på dette?
 
Alina19602021-04-12 07:32
Antall innlegg: 1490

Jeg har samme inntrykk som Auau. Det blir brukt et språk som ikke egner seg for å irettesette forumsmedlemmer her inne nå. Litt høflighet er å forvente på et sted som dette. Det er en grunn til at dette temaet blir tatt opp, folk forlater ordspill, og det er ikke hyggelig. Folk, som skriver med et glimt i øyet. Det er ikke lett å være ensom under en pandemi heller, så vær litt rause.
 
Knekten - Ikke medlem lenger2021-04-12 08:35
Antall innlegg: 451

Torill : Ang. regler og «sjefer».
Det er Betapet som eiere som er «sjefen», ja.
Det er også de som har laget reglene, og våre regler her på ordspill.no er nøyaktig de samme som hos vår moderside betapet.se.
Begge uendret siden 2008.
Tror neppe problemene ligger i reglene. Eller i vår tolkning av disse. Som for øvrig er helt lik svenskene.
Det samme med spillverter og rekrutteringen av disse.

Så er det en utfordring her inne at folk er så forskjellige.
Noen beskylder oss for å sende meldinger til folk som er fylt av hat og grotesk ordlyd, at vi har en agenda om å gjøre nettsiden så jævlig så mulig for folk, og truer folk med utkastelse uten grunn o.s.v.
Noen kritiserer oss for å bruke banneord som «jaggu», og mener det er å mobbe og hetse folk når vi omtaler en tråd som «surretråd», mens andre føler seg kneblet og ikke får skrive som de vil.
Men, andre der igjen kjefter oss huden full dag etter dag når én person skriver mye/lager nye tråder, men løfter ikke et øyenbryn når andre gjør akkurat det samme.
Og så har vi en liten klikk som skriver rett ut at de ikke lytter til oss, og nekter å godta reglene som de er.

Vi skjønner veldig godt at alle som har blitt spurt om å bli spillverter har valgt å takke nei til det.
 
bris12021-04-12 08:40
Antall innlegg: 2594

Du svarer Torill, men regner med at det er greitt å gi respons, knekten. Hva mener du er det store problemet med forum?
 
AaseB2021-04-12 08:48
Antall innlegg: 8147

Du stiller de riktige spørsmåla nå, Torill.

Takk til Chiraf som starta denne tråden.
Jeg er veldig glad for utviklinga jeg ser i den nå.

Det hadde jo vært passende om en eller flere av de som arrangerer turneringer for tida gikk inn i administrasjonen.
Det er turneringene som er den mest tidkrevende oppgava her inne, så veldig bra om dere som gjør det mest får mer myndighet.

Det å moderere forumet er ikke noen stor jobb om en går løs på årsakene til problemene først, og er litt lydhør ovenfor deltakerne i forum.

Triste, sinte og tydelig leie admins bør kunne få tilbud om avløsning nå, mest for deres egen skyld.
En slags valgordning bør på plass slik at dette ikke blir en jobb en aldri kommer vekk fra dersom en ikke "sier den opp" selv.



 
Torill2021-04-12 08:50
Antall innlegg: 3658

Knekken, takk for svar. Mulig reglene har vært de samme hele tiden, men det har iallefall tidligere vært et skille mellom hvem som har vært spillverter og hvem som har vært administratorer. Og sistnevnte har vært knyttet til eiersiden. Jeg ser at du er administrator nå. Er det sånn at spillvertene også utpeker administrator? Jeg tror at mye av frustrasjonen blant spillerne nå ikke bare er knyttet til at de føler at de ikke får utfolde seg som de vil. Men også til manglende åpenhet og gjennomsiktighet og mulighet til å påvirke hvordan Ordspill skal være. Det er faktisk også ganske påfallende at noen spillere ser ut til å få utfolde seg akkurat som de vil i forumet, mens andre blir møtt med sanksjoner. Hvis det er ønskelig at andre skal være med å dra lasset, går det jo an å be folk som har lyst om å melde seg, ikke bare spørre dem som sier nei.
 
Knekten - Ikke medlem lenger2021-04-12 09:03
Antall innlegg: 451

Torill : Administratorrollen har først og fremst med tilgang til endel tekniske og vedlikeholdsmessige ting knyttet til nettsiden. Lite annet.
Siden jeg ble spillvert i 2012, så har det alltid vært et par "vanlige" spillverter som har hatt denne rollen for å utføre disse oppgavene, og jeg fikk den i sin tid av en annen spillvert, ja.

Til punktet ditt om utfoldelse vs sanksjoner, så vil vi legge til at det nok skjer mye som ikke kommer alle for syne.
 
Audioman2021-04-12 09:32
Antall innlegg: 244

Oioioi, her har jeg missa noe tydeligvis... Min erfaring med spillvertene har vært god de få gangene jeg har behøvd dem. Syns det skal huskes at disse menneskene gjør en frivillig jobb, nå kjenner jeg jo ikke saken altfor for godt, og det kan være ting jeg ikke kjenner til. Men dette var lite hyggelig lesning, at folk som bruker fritiden sin på å hjelpe andre, blir hetset som beskrevet her, er langt utafor.

Mitt forslag vil være: Tydelige grenser for hva som er innafor... En egen tråd for ventilering av negativitet og nulltoleranse for dette i andre tråder inntil folk har skjønt tegninga.

For sånn skal det da ikke være, kjenner jeg ble i dårlig humør bare av å lese tråden.
 
LilleLaila2021-04-12 10:15
Antall innlegg: 3144

Oi dette var en god idé, Audioman. En ventileringstråd. Starter du den? Og er det lov å si sin hjertens mening der?
 
Nissetassen - Ikke medlem lenger2021-04-12 11:23
Antall innlegg: 302

Dere blir vel fornøyde her inne kanskje hvis moderatorene forsvinner helt ?
Den dere tydeligvis anser som hovedproblemet her vil aldri forsvinne, for dere elsker jo å kommentere/krangle med vedkommende. Jeg har vært flue på veggen her inne en stund, og kommer absolutt ikke til å delta igjen. Og det er definitivt IKKE på grunn av moderatorene. Det er heller ikke reglene det er noe galt med. Det er for mye negativt personfokus her inne, og så er det noen som liker å krangle; da særlig med den de mener er hovedproblemet. Jeg fant ut at det er bare en person jeg kan styre, og det er meg selv. Nok er nok, jeg gadd ikke å være i denne Forumsbarnehagen mer. Men geografitråden er bra; så derfor kikker jeg ofte på den.
 
bris12021-04-12 12:44
Antall innlegg: 2594

Med respekt å melde, denne tråden anser jeg som et ærlig forsøk på å finne ut hvordan man skal få det bedre i forum. At det er noen som uttrykker ønske om utskifting av vertene må tåles. Et fornuftig ordskifte og åpenhet kan endre på så mye, og da tror jeg at det blir avsporing å komme med beskyldninger, Nissetassen, og så er vi like langt. Jeg tenker at Torill er fornuftens representant fra oss brukere.
 
Torill2021-04-12 13:06
Antall innlegg: 3658

Takk, bris1.
 
Cygnus2021-04-12 13:43
Antall innlegg: 44845

Jeg har vært medlem her omtrent siden starten (første året under et annet nick). Selvsagt har det vært heftige diskusjoner og krangler tidligere, det blir det antagelig alltid når mennesker er samlet i en gruppe. Men som kanskje mange har glemt, eller ikke oppfattet, er dagens krise, hvis jeg kan kalle det det, av relativt ny dato og begynte med helt spesifikke hendelser. Og det mest påfallende av disse var eksistensen av flere profiler som deltok i mer eller mindre politiske diskusjoner som støttespillere til hverandre. Diskusjonene og mistankene rundt dette ble heftige og det var ikke merkelig i det hele tatt at alt dette skapte en veldig ekkel og mistenksom atmosfære. I ettertid har det så ballet på seg med mange andre vanskelige temaer, bl a frekvente diskusjoner om 'tulleprofiler' og forskjellsbehandling og alt i alt har det eskalert til skal vi si en giftig atmosfære. Alt dette trengs det å rydde opp i, og det gjelder også selvsagt spillvertene så vel som ordspillerne. Og Torill, jeg istemmer Bris - har håp til deg som fornuftens reoresentant.
 
Aran - Ikke medlem lenger2021-04-12 13:55
Antall innlegg: 6062

Har kyst til å minne om nok en gang at forum består av flere forumkategorier. En av disse kalles for Prat, en annen for Seriøs. I disse ord skulle nok den etterlengtede seriøsitet kunne finnes for alle dem som søker dette i forumet.




 
cop333 - Ikke medlem lenger2021-04-14 23:05
Antall innlegg: 252

Spørsmål:
1) I hvilken grad tar spillvertgruppa de ulike innspillene i tråden her til etterretning?
2) Det er som kjent lov å ha flere profiler, men ser spillvertgruppa utfordringen når spillvert opererer med flere profiler som støtter hverandre i det vi kan kalle betente saker – i diskusjoner hvor temperaturen blir høy? Ser spillvertgruppa ubalansen når spillvert har muligheten til å slette innlegg som ikke passer og i tillegg komme med advarsler og utestenge?
3) Er det greit å komme med offentlige advarsler?
4) Hvordan forholder spillvertgruppa seg til profiler som åpenbart utgir seg for å være en annen?
5) 8 – 10 år som spillvert er lang tid. Kan det tenkes at det da er tid for å overlate roret til andre?
6) Profilbilder, hvordan er praksisen her?
 
AaseB2021-04-14 23:10
Antall innlegg: 8147

Gode spørsmål som bør få svar.
 
Viser siden: 1 2 3 4
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?