Spillrom
Sjiraffen7
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede7
Mobilspill
Pågående9 092

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
berita2021-09-16 20:02
Antall innlegg: 848

FNs klimapanel ble grunnlagt i 1988.
 
Kanarifuglen2021-09-16 20:17
Antall innlegg: 649

Ja, vi har alle et ansvar.
 
Wireless2021-09-16 22:30
Antall innlegg: 442

Jeg ville helst hatt en H Frp regjering. Men det positive er at mdg kom under sperregrensen.
 
LilleLaila2021-09-17 07:20
Antall innlegg: 3144

Historieløst og merkelig innlegg, Hidrasund: Folket tok makten fra kongen, men han var da ikke Gud, selv om disse kongene mente de hadde sitt embete fra Gud. Folket den gangen, og mange i dag har vel fortsatt en gudstro selv om det har gått "200" år. Du vil komme deg videre fra vår kristne kulturarv, men til hva?
 
Cygnus2021-09-17 16:54
Antall innlegg: 44845

Akkurat i dag, Laila, fremstår lederen for 'kristne verdier' litt frynsete i kantene, så kanskje det ikke var så ille at de ikke nådde opp? Det var jo en tragedie for partiet at Hareide, som virkelig er en hederlig mann, ble presset ut.
 
bris12021-09-17 17:42
Antall innlegg: 2588

Presset ut? Mulig min hukommelse svikter, men det jeg husker er at Hareide gikk etter å ha satt et ultimatum som flertallet ikke gikk med på.
 
Cygnus2021-09-17 17:57
Antall innlegg: 44845

Vel, flertallet ble jo skaffet på mange rare vis - f eks i Rogaland. Men hvordan det enn var, så endrer det vel ikke på at Ropstad nå fremstår som det jeg med milde ord ville kalle frynsete? Det er ikke så morsomt at det skal være sånn forskjell på hvordan folk blir behandlet og eller dømmes etter 'feilvurderinger' i vårt lille land.
 
bris12021-09-17 18:11
Antall innlegg: 2588

Nei, det endrer ikke det Ropstad har gjort, det sier jeg ikke. Du trakk inn Hareide. Nå er Ropstadsaken gjort kjent, og den er verken ferdigbehandlet eller dømt. Han må nok stå til rette for det han har gjort, som han bør. Lurer for øvrig på om det ikke er flere som bør gås litt i sømmene på Stortinget? Ropstad er neppe den eneste «kreative» av de som skal representere oss.
 
Hidrasund2021-09-17 20:33
Antall innlegg: 100

Om jeg er historieløs eller ikke, det får andre bedømme. Men idehistorie er en av mine interesser, hvordan verden har utviklet seg fra de greske filosofer, Romerriket, gjennom middelalderen, renessansen, opplysningstiden, den franske revolusjonen og fram til i dag. kongen ble faktisk Gud i praksis, det var en vertikalakse Gud - kongen - kongens vasaller - folket. Slik at når kongen mister makten, ødelegges hele strukturen. Poenget mitt med krf er at jeg oppfatter dem som bakstreverske. Jeg vil ha en politikk der lover og regler fattes på grunnlag av rasjonalitet og filosofi, ikke på grunnlag av religiøse dogmer og skrifter som Bibelen og koranen. Vi ser alle hva det fører til i verden. I alle disse historiske perioder jeg nevner har man kjempet med bibel i hånd mot fremskritt, og i krf gjør de det enda. Derfor mener jeg at de har utsilt sin rolle. Jorden er faktisk rund som en kule, kvinner er faktisk like mye verdt som menn osv.
 
Cygnus2021-09-17 20:42
Antall innlegg: 44845

Ja bris, jeg trakk inn hareide som jeg faktisk har kjempestor vørnad for - kanskje ubevisst for å vise at jeg ikke har noe negativt syn på KrF-folk generelt? Men selv om en på en måte synes synd på Ropstad, og han skal ordne opp, så er det jo ikke som om han kom frem selv. Flere skyldige? Kanskje, men de blir jo avslørt en for en, ser det ut til. I allefall er det verste for meg bare dette at jeg er redd for at Norges tradisjonelle likhetsprinsipp sakte men sikkert blir utvasket. Og vi vil ikke ha amerikanske tilstander!
 
Cygnus2021-09-17 20:43
Antall innlegg: 44845

Ja, Hidrasund, jeg er enig.
 
berita2021-09-18 23:02
Antall innlegg: 848

Jeg hadde håpet at jeg iallfall ville klare å utfordre noen her til å komme med tanker og meninger om menneskelige klimapåvirkninger, men det ser ut til at dette er noe de aller fleste ikke vil si noe som helst om. Iallfall ikke knyttet til norsk stortingsvalg, Ropstad er tydeligvis mye mer interessant.

Unntaket er Chiraff som skriver at "Det var bare i menigheten til MdG at den hysteriske klimaretorikken ble hørt, alle vi andre har et vesentlig mer edruelig syn på klimaENDRINGENE.

Vet ikke hvordan Chiraff vet hva "alle vi andre" tenker og mener, men vil gjerne få høre det. Betyr det å ta sjansen på at "det går nok bra" og håpe på at det blir så noenlunde levelig her for de kommer etter oss?

Jeg har såvisst ikke løsningen, dessverre, men jeg tror IKKE at den omfattende og langvarige forskningen på dette området bare er tull og svada! Vi overforbruker planeten vår, og rike Norge skårer ganske høyt på forbruk per person. Er det på tide å bremse kraftig, eller er det bare å "kjøre på" omtrent som før? Og om samvittigheten murrer litt, så finner vi argumenter som roer den ned? Jeg har klart det mange ganger, innser etterhvert at jeg trenger å "tvinges" på noen områder. Klimaendringene stopper ikke av seg selv, vi er på vei mot 2,7 graders oppvarming (FNs generalsekretær Antonio Guerres).

Tar sjansen og poster dette.
 
Cygnus2021-09-18 23:52
Antall innlegg: 44845

Jeg tror, Berita, at mange er enig med deg på mange vis. Men det er ikke til å nekte for at problemet er så stort at mange føler seg helt hjelpeløse.
 
Chiraff2021-09-18 23:54
Antall innlegg: 15753

Interresant, Berita! Kommer tilbake med mine ringe meninger imorgen.
 
Kanarifuglen2021-09-19 00:13
Antall innlegg: 649

Ja, det er skremmende. Og fordi vi er et lite land så tror/håper vi at vi bare kan fortsette som før, hver enkelt av oss. Men som et svært rikt land, så forbruker vi altfor mye. At mange "gjemmer seg bak" Kina og kullkraftverkene, det er trist. Jeg har ikke satt meg så godt inn i alt; men tror absolutt at menneskeskapte klimaendringer er reelle.
Glad for at jeg i utgangspunktet ikke har et særlig høyt forbruk; og at jeg har stemt "riktig" i denne sammenheng. Ja, det er skremmende; og jeg håper at verdens ledere kan legge press på blant annet Kina og andre land/industrier som er "verstinger". Vi her i denne lille andedammen må ta innover oss realiteten og kutte forbruket vært. Vi har alle et ansvar.
 
LilleLaila2021-09-19 10:02
Antall innlegg: 3144

Enig, Kanarifuglen, samtidig er det litt patetisk at Norge som nasjon tar mål av seg til å være best i verden når det gjelder klima og alt annet. Er det miljøvennlig å produsere El-biler? Var det i sin tid miljøvennlig å produsere blyfri bensin? Er det miljøvennlig å innføre et radiosystem som innebærer at millioner av nye og gamle radioapparater kasseres? Er det miljøvennlig å hogge ned alle trær i hovedstaden, som bidrar til renere luft? Og er det overhodet noe som er menneskevennlig i denne miljøpolitikken? Vi og våre husdyr forurenser visstnok så mye bare ved å puste, at vi burde vært jevnet med jorden, enda det er jorden som er planeten vi bor på? Så nettopp en film som handlet om unge som filmet at de begikk nestenselvmord og la det ut på nettet under parolen: "Kill yourself - save the planet" ....
 
Kanarifuglen2021-09-19 10:26
Antall innlegg: 649

Ja, det er jo virkelig trist. Vi må ikke føle ansvaret som en byrde, men som et felles prosjekt. Dommedagsprofetier om klimaet kan virke provoserende; og det gjør at mange av oss går i vranglås dessverre. Jeg har selv kjent på "vranglåsfølelsen"; og det er kleine saker. Nei, det må jo være mulig å finne en balanse mellom "klimahysteri" og total fornektelse.
MDG kan virke provoserende enkelte ganger; og det føler de kanskje at de må for å vekke oss opp ? Kan forstå dem, men tror ikke de tjener på det. Personlig synes jeg Gunnhild Stordalen får frem budskapet på en god måte når det gjelder klodens matforbruk som jo igjen påvirker klimaet.
Håper at Støres regjering vil gjøre en bedre jobb enn den forrige.
Ellers så håper jeg at folk som vil ha fram et budskap om klimaet blir mer lyttende og ikke så heseblesende som jeg opplever at enkelte kan være.
 
LilleLaila2021-09-19 11:07
Antall innlegg: 3144

Enig igjen, Kanarifugl. Vi mennesker har dessverre en utrolig evne til grøftekjøring, en reaksjon gir en motreaksjon og sånn fortsetter det. Hvilken filosof var det som etterlyste "Den gylne middelvei"?
 
Chiraff2021-09-19 17:43
Antall innlegg: 15753


Ad Gunhild Stordalen:
www.document.no/2019...st ordalen/

Lett kvalmende!
 
AaseB2021-09-19 18:31
Antall innlegg: 8147

Jeg er ikke noen fan av Gunhild Stordalen, men document.no er uansett mer kvalmende.
Kom gjerne med en link til en kilde med troverdigheten intakt, Chiraff!
 
Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?