Spillrom
Sjiraffen12
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede13
Mobilspill
Pågående8 942

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Spar - Administrator2022-01-09 13:59
Antall innlegg: 973

Tilliten rakner
www.aftenposten.no/k...jS -HvMQNV0

Hva sier du?
Rakner tilliten?
 
Cygnus2022-01-09 14:17
Antall innlegg: 44845

Får ikke lest hele artikkelen, men fra det jeg ser i samfunnet rundt meg, kan det virke som om svaret er ja. Også i gode gamle Norge! Spørsmålet er - hva kan vi gjøre med det, eller kan vi gjøre noe med det?
 
Spar - Administrator2022-01-09 14:30
Antall innlegg: 973

Tilliten rakner
Kjetil Rolness
Sosiolog og skribent
I går 09:00
Kommentar
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.
Statsminister Jonas Gahr Støre holdt en fin nyttårstale. Syntes jeg, der og da. Etter «Ja, vi elsker» satt jeg med klump i halsen og tårer i øynene. Av ren takknemlighet. Tenk å bo i et land med så mye frihet, trygghet og samhold.
Men så kommer hverdagen. Eller rettere sagt den nye normalen. Denne uken har jeg «kjent på» (som man dessverre sier nå til dags) noe jeg ikke pleier å føle: En snikende uro over samfunnsutviklingen. Og et stigende sinne mot de som er satt til å styre den.
Et gryende opprør
Jeg avskyr sinnablogger og konspirasjonsteorier. Jeg respekterer politikere, byråkrati, medier og vitenskap. Jeg har begge bein i det politiske sentrum, og stemte selv frem den nye regjeringen.
Men nå forstår jeg godt at velgerne flykter fra Ap og Sp. Skjønner Støre? Ser han hvor dette kan bære?
«I mange land har mennesker tatt til gatene i store protesttog og vendt seg mot hverandre. I mange land blåser folk i regler, fordi de ikke stoler på myndighetene eller på hverandre», sa han i talen. «Slik er ikke vi. Det er annerledes i Norge.»
Selvsikkert og statistisk korrekt. Men som han deretter sa: «Når livene våre blir stadig mer ulike, tærer det på tillit, også i Norge.» Han snakket om det sosialøkonomiske «forskjellssamfunnet». Jeg tror han både har rett og tar feil.
For det som tærer på tilliten ved starten av året, er heller følelsen av å være i samme båt – i farlig, uoversiktlig farvann. Uten retning på farkosten. Med sviktende kompetanse og lederskap på broen. Skipperen kan hverken forklare hvordan vi havnet her, eller hva han har tenkt å gjøre.
Farvel til kontrollen
Lavtlønte skal bare akseptere å få en sjokkregning hver måned, fra en stat som tjener grovt på butikken, styrt av to partier som lovet å hjelpe de som har minst, men som nå skviser dem mer.
Vi skal også godta tap av frihet, næring, læring og sosialt liv. Som følge av helsepolitiske beslutninger vi aldri får innsyn i.
Strømkrisen og koronakrisen er begge kriser i planlegging og beredskap. Og i kommunikasjon og situasjonsforståelse.
Det er ikke til å forstå at et land med verdens billigste og reneste kraft kan ha Europas høyeste strømpriser. At regningen for andre lands risikable kraftpolitikk skal sendes til norske husholdninger. At det grønne skiftet settes i verk uten å sikre annen, stabil energi. At norsk strømforsyning avhenger av været i Europa og Putins nåde.
For en måned siden spurte Bjørnar Moxnes (Rødt) om Støre – som sosialdemokrat – var villig til å regulere strømeksporten for å redusere prisene og tappingen av vannmagasinene. Statsministeren avviste problemstillingen. Vi kan ikke melde oss ut av et forpliktende europeisk samarbeid. Nei vel. Men vi kan si fra oss kontrollen over nasjonale energiressurser.
Og vi kan drive vanlige folks strømutgifter videre til værs ved å «fullelektrifisere» samfunnet. Inkludert oljeplattformene, med null global klimaeffekt (den sparte gassen blir bare brent i andre land). Dette er en oppskrift på mistillit og protestbevegelser.
Men vurderingene våre får du aldri
Samtidig makter ikke Norge håndtere en ny smittebølge uten å rasere store bransjer og sende tusenvis ut i ledighet og desperasjon. Selv om den nye virusvarianten er mindre farlig, og 90 prosent er dobbeltvaksinert.
Vi har fortsatt færre intensivplasser enn alle tilsvarende land. Etter tiår med advarsler, to år med pandemi, og oppskaleringsplaner for ti ganger så mange. Helsevesenet truer med «å kollapse» mens ett svensk sykehus behandler dobbelt så mange intensivpasienter med covid-19 som alle sykehus i Norge til sammen.
Smart, fleksibelt, differensiert smittevern virker også utelukket. Vi foretrekker de store og dumme tiltakene. Steng ned utelivet, og sørg for «likebehandling». Skjenkestopp i alle kommuner, uansett smittetrykk. For alle typer utesteder, til alle døgnets tider. Som eneste land i Europa.
«Hva vet Kjerkol som resten av Europa ikke vet?» Etter hennes forklaring på Debatten i NRK, skjønner vi bare at regjering, embetsverk og eksperter vet best. Og at teknokrati tar seg bedre ut med et høflig og lett overbærende smil, anbefalt av kommunikasjonsrådgiverne.
Helseministeren driver politikk uten å vise kortene og stå til ansvar. Hun dekker seg bak faglige råd når det passer, og trosser faglige råd når det passer bedre (rødt nivå på videregående). Hun viser til smittevernloven, men har intet å si om avveiningen mellom helsegevinst og tiltakenes omkostninger for samfunnet. Hun påberoper seg «vide fullmakter» for – i praksis – stenge en hel bransje, men vil ikke røpe beslutningsgrunnlaget. Det burde ikke være lov. Og er det kanskje ikke.
Hvem er vanlige folk?
Hva med tiltak som ikke selv gjør skade? Og som går til hovedproblemet – ikke smitten, men alvorlig sykdom?
Ingen belaster sykehusene mer enn de uvaksinerte. Ingen bryr seg mindre om verdien «fellesskap» – et ord Støre gjentok tolv ganger i talen – enn vaksinemotstanderne. Men hans eneste pressmiddel mot disse, er en «innstendig» oppfordring fra sofakroken.
Hvor lenge skal vi vente på vaksinepass? Er Støre redd for å støte noen? Tror han Charter-Svein, Kari Jaquesson eller Thomas Knarvik er «vanlige folk»?
Nei, vanlige folk er de som misliker at regjeringen pendler mellom handlingslammelse og behov for å vise handlekraft, uten å vite helt hva den gjør.
Vanlige folk er de som ikke ønsker statsministerens empati eller avlatspenger, men systemer som fungerer fornuftig, rettferdig og forutsigbart.
Vanlige folk er de som vil stemme på et moderat styringsparti, men forbløffet oppdager at de er mer enige med Frp eller Rødt.
Vanlige folk er de som på sikt kan gjøre Norge mer likt et vanlig land i verden: Splittet, urolig, uten tillit til de styrende og tro på fremtiden.

 
Spar - Administrator2022-01-09 14:31
Antall innlegg: 973

Teksten; uten reklame mm ;-)
 
bladfyken - Administrator2022-01-09 20:17
Antall innlegg: 601

Trur dette må vere første gang eg er samd med Kjetil Rolness om noko som helst ... Men, dessverre, det er jo langt frå første gong Arbeidarpartiet demonstrerer at "demokrati" er noko som berre er viktig for alle andre.
 
Cygnus2022-01-09 20:32
Antall innlegg: 44845

Tenkte det samme, Fyk - kjentes weird å være enig med KR! Akk ja! :)
 
Ennja2022-01-10 18:42
Antall innlegg: 76

Nei...
 
Spar - Administrator2022-01-12 20:37
Antall innlegg: 973

Forventer at de endrer på såkalt fritidskarantene for lærere bla.
 
Cygnus2022-01-12 21:36
Antall innlegg: 44845

Ja det skulle bare mangle egentlig.
 
alien462022-01-14 15:33
Antall innlegg: 58

Synd at folk ikke stemte på Demokratene i høst. Nytter lite å sutre og klage i ettertid - fordi man aldri gidder å lese partiprogram eller virkelig sette seg inn i hva politikk egentlig gjør med hver og en - land og folk. Ny sjanse til å få vett og forstand tilbake ved både kommune- , fylkesting- og neste stortings-valg: demokratene.org
 
Cygnus2022-01-14 15:57
Antall innlegg: 44845

Jeg tror ikke du skal gå ut fra at det du er den eneste forumsdeltaker som leser partiprogram, alien46! :)
 
bris12022-01-14 17:12
Antall innlegg: 2594

Dersom innlegget fra alien46 er representativt for partiet vil jeg si at jeg ikke ble veldig fristet til å ta kontakt.
 
Spar - Administrator2022-01-14 19:57
Antall innlegg: 973

Alien46 (fra outer space?)
Nå har jeg, nysgjerrig som jeg ble, kikket på Demokratene-linken og lest hva de mener om pandemihåndtering....

Hva går det i?
Sutring og klaging over forrige + nåværende regjering.
Lite & ingenting konstruktivt.


Legger ved sluttappellen fra Demokratene/politisk nestleder:

"Demokratene har ikke fasiten, og kan ikke trylle covid-viruset ut av vikeligheten. Det vi etterlyser en klar, ærlig og modig politisk debatt om hvordan man løser Covid-19 problemet for godt. Vi etterlyser ny, ærlig politikk fra Regjeringen så borgere og næringsliv slipper å leve i usikkerhet med «covid-tiltak» på ubestemt tid. Gjør noe Støre!"

Javel.
 
Cygnus2022-01-14 20:40
Antall innlegg: 44845

Ja dette virker ikke så veldig konstruktivt - tror jeg holder meg til mitt eget parti likevel.
 
bris12022-01-14 20:44
Antall innlegg: 2594

Cygnuspartiet?
 
Cygnus2022-01-14 20:54
Antall innlegg: 44845

Kanskje det ja! ;)
 
irenramsy2022-01-16 07:20
Antall innlegg: 80

Ikke lett å være politiker i disse dager, og en krevende start når en må håndtere kriser som pandemi og strømkrise. Pandemien har fått så stor inngripen i hverdagen vår og er så uforutsigbar at det blir feil nesten uansett hvilke midlertidige tiltak som settes inn. Kanskje er det denne midlertidigheten vi må bort fra - tiltak som begrenser smitte er blitt den nye hverdagen vår, og dette ser det ut som at vi bare må leve med, flere pandemier vil med 100 % sikkerhet komme, og det beste er vel nå å tenke mer langsiktig. Det positive er at pandemien har avdekket en del områder vi må jobbe med både i samfunnet, og innefor helsevesenet. Det er vel helt åpenbart at det er noe som er feil med helsemodellen som det i dag styres etter - ser nå frem til mange spennende politiske debatter om hvordan Norge skal bruke ressursene vi faktisk har til beste for oss som bor her- tror vi går en spennende tid i møte
 
Cygnus2022-01-16 12:06
Antall innlegg: 44845

Det var et fint innlegg, irenramsy. Jeg håper inderlig at en tar fatt på de helseforetakene igjen - det har ikke vært en suksess slik de er i dag i alle fall.
 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?