Spillrom
Sjiraffen | 14 |
Krokodillen | 1 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 15 |
Mobilspill
Pågående | 8 832 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
1976kjell | 2024-10-29 00:57 | |
![]() | Spesielle ord Deler dette egentlig for moro skyld, finner nok ut hva det betyr etterhvert. Kom borti særlig to ord som en dyktig motspiller la: Masneste - foreløpig ingen aning hva det betyr Utensil - Kjøkkenredskap (overtført fra engelsk antakeligvis).Aldri hørt om det før, verken på engelsk eller norsk | |
London Rose | 2024-10-29 10:26 | |
![]() | Utensil Helt vanlig dagligdags engelsk ord ;) Har aldri hørt det brukt i Norge | |
bris1 | 2024-10-29 10:33 | |
![]() | Utensil ville jeg ikke ha prøvd meg på engang i norsk ordspill, så takk for den. Si fra om du finner ut hva masneste betyr :-)) | |
Krepsefrua | 2024-10-29 12:43 | |
![]() | Masneste er bøyning av ordet masen.. Betyr å være masete. wordify.no/masen | |
bris1 | 2024-10-29 13:34 | |
![]() | Den aller mest masete........ | |
1976kjell | 2024-11-10 23:11 | |
![]() | Da kom et rart ord til: gibnere | |
Kanarifuglen | 2024-11-11 11:45 | |
![]() | Hehe, ja rare ord er "oppfriskende". Ikke visste jeg at rare ord i Ordspill var selve livet! Legger også rare ord av og til, men ikke fullt så rare, synes jeg. Og greier som regel å finne ut av hva de betyr. | |
Kanarifuglen | 2024-11-15 17:04 | |
![]() | FREMÅRA. Fant ikke svar på hva det betyr. Tenker at det kanskje har å gjøre med noe frem i tid... Noen som vet? | |
reiseglad16 | 2024-11-19 16:42 | |
![]() | En trenger ikke være dyktig for å legge fremmede ord. Det er bare å stokke bokstaver og plutselig blir et godkjent 😊 | |
auau | 2024-11-19 18:31 | |
![]() | "Fremåra": Eller Fremste åra i motsetning til bakkenforliggende årer (jeg tenker på båt med flere til å ro). Samma hva, så virker ordet ulogisk og oppkonstruert etter min gammeldagse oppfatning. Og e i Frem og a i åra er også ulogisk. Enten Fremåret eller Framåra. | |
Kanarifuglen | 2024-11-19 18:39 | |
![]() | Aha! Så artig auau. | |
Kanarifuglen | 2024-11-20 00:03 | |
![]() | Og så la jeg URGÅS i dag. Jaha. En gås fra urtiden? Hehe, fant ikke ut om det er en gås eller ikke. | |
Wireless | 2024-11-21 10:48 | |
![]() | En motspiller la ordet GILJAK i dag. Pussig ord som jeg skal prøve å huske. | |
auau | 2024-11-21 13:00 | |
![]() | Verre og verre i mine ører. Ikke no' rart at gammalt folk alltid har spurt: Hvor skal dette ende?! | |
Kanarifuglen | 2024-11-21 16:36 | |
![]() | Hehe; auau. Og så la jeg TILDATO som bingo i går. Hæ? veldig sannsynlig at det har noe med TID å gjøre, jepp. Men ville jo si: Til denne dato. Fant ikke ut hva som er helt riktig betydning. Kanskje jeg ikke sjekker på rett sted, men noen vet kanskje? | |
bladfyken - Administrator | 2024-11-22 16:21 | |
![]() | Ein URGÅS vil eg tru må vere i samme ande som URFUGL, altså ein av dei første fuglane i evolusjonen som vi kan rekne som ein gåsefugl. GILJAK ser ut til å vere eit russisk folkeslag (også kalla NIVKH! – som ikkje står i ordlista.) TILDATO og FRADATO brukast om den datoen noko gjeld til eller frå. Relativt vanlege omgrep. :-) | |
bladfyken - Administrator | 2024-11-22 16:26 | |
![]() | Og @auau: Språkrådet stiller ikkje krav til samsvar mellom konservative og radikale ordledd i samansetjingar. Så om FREMÅREN er eit godkjent ord, må òg FREMÅRA, FRAMÅRA og FRAMÅREN vere godkjende. (Det er nok snakk om eit substantiv og ikkje adjektiv, så "fremåret" står ikkje i ordlista.) | |
Kanarifuglen | 2025-01-08 18:25 | |
![]() | Iskran? La Iskrana forrige dagen. Noen som vet? | |
auau | 2025-01-08 18:48 | |
![]() | Takk, bladfyken, for tålmodig undervisning. Berre det at denne eleven (auau) er elendig mottakar av lærdommen. Eg tviheld på norskopplæringa eg fekk av særs gode pedagogar, både i folkeskulen og på landsgymnaset i "hine hårde dage". Det skurrar kraftig i ørene mine når f eks nokon seier "tjuesyv". Det kallar eg samansurium. Men Språkrådet godtek gjerne det og. | |
bladfyken - Administrator | 2025-01-08 22:43 | |
![]() | @auau: "TJUESYV" er sjølvsagt godtkjent, ja, sidan etterleddet har to valfrie variantar (SYV og SJU), medan det ikkje finst noko alternativ til TJUE. Som bergensar er TJUESYV normalen, medan TJUESJU skurrar fælt om eg skal gå attende til det bokmålet eg skreiv i skulen. (Etter over 20 år i avis på Sunnmøre, har bokmålet mitt radikalisert seg ganske kraftig …) Er det varianten SYV du ikkje har sans for? | |