Spillrom
Sjiraffen19
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede19
Mobilspill
Pågående8 933

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
trymare2008-11-04 16:18
Antall innlegg: 871

Obama eller McCain?
hei! som dere sikkert vet, er set nå er viktig valg i USA. USA skal nemlig velge ny president som skal styre landet.
Valget starter i kveld norsk tid, og det er nokså jevnt, Obama ser ut til å lede med 7% på siste meningsmåling. To meget forskjellige personer i følge min mening, men tror ikke alle mener det. Det å styre USA er ikke bare bare, så stort og populært land det er.

Jeg synes disse presidentkandidatene er meget modige som tør å hive seg uti dette - de kommer med sannsynlighet til å møte både jubel og hat gjennom deres regjeringstid. Sånn er det bare. Verden er nå i en økonomikrise, som begge presidentkandidatene har til nytte gjort i debattene sine.

Som president vil de få skylden for eventuelle feil USA generelt gjør i sin regjeringstid, f.eks krigen i midtøsten. Mange mener USA har skylden, og Bush blir hoved offeret. Mange mener at Bush ikke er noen god president pga blant annet disse krigene. Om det er oppblåst at Bush har hovedansvaret for dette, vil jeg ikke referere ut nå, jeg vet at det er mange meninger.

Men det jeg vil fram til er :

Hvem tror DU vil passe som amerikansk president av Obama og McCain?
Blir det den første mørke presidenten, eller rett og slett han som opplevde Vietnam krigen og ble "skutt"?
Hva synes DU? Og hvorfor? Har hørt at 80% utenfor USA hadde stemt på Obama, men det trenger ikke å være sant, ingen pålitelige meningsmålinger er tatt utenfor USA.

Så, Obama eller McCain?? Valget er idag!!

Hilsen Trym :)
 
Holger2008-11-04 16:26
Antall innlegg: 230

Er Hillary ute?
 
trymare2008-11-04 16:33
Antall innlegg: 871

Ja. Hun gav seg i sommer.
 
starey2008-11-04 16:38
Antall innlegg: 956

Ja, hun er ute. Bare en demokrat og en republikaner som stiller, og Obama slo henne ut i innledende runder.

I år syns jeg det har vært veldig mye fokus på valgkampen i USA i norske medier, men jeg syns fokuset har vært litt feil. Selv om det er VELDIG hyggelig å lese om Obamas bestemor og hvem som leder til en hver tid, syns jeg det hadde vært mer interessant å få vite hva de to kandidatene faktisk står for. Jeg har fulgt rimelig godt med i valgkampen i de norske mediene, men jeg har ingen anelse hva Obama og McCain faktisk står for. Derfor blir det vanskelig for meg å synse om hvem jeg syns er best egnet til å styre USA.

Men kanskje du kan opplyse meg, Trym Are?
 
matias2008-11-04 16:45
Antall innlegg: 1152

Håper verken Obama eller McCain vinner, men Cynthia McKinney (green party). Jeg tviler på at det er så stor forskjell på Obama og McCain, selv om jeg for amerikanerenes skyld håper på Obama.
 
Bubbajoe2008-11-04 16:47
Antall innlegg: 12

Tror nok ikke USA har råd til enda en republikansk president. Og selv om McCain har vist avstand til Bush i det siste, vet alle at de er nære venner og slett ikke så ulike som McCain vil ha det til.

Mange mener også at finanskrisen har svekket McCain, som heller har brukt tiden på skittkasting og beskyldninger mot Obama i stedet for å komme med konstruktive tips for å gjøre slutt på landets økonomiske problemer.

Mener landet er klar for noe nytt og friskt. Obama er perfekt i en situasjon som dette, og forresten et glimrende eksempel på "The American Dream".
 
Vib_eke - Ikke medlem lenger2008-11-04 16:51
Antall innlegg: 804

Jeg tror Obama vinner.
 
petra2008-11-04 17:09
Antall innlegg: 89

Jeg håper på Obama og vinner han, så har de faktisk kommet lenger enn jeg trodde.
 
Bubbajoe2008-11-04 17:13
Antall innlegg: 12

"... så stort og populært land det er."

Om dette utsagnet var ironi skal jeg ikke ta stilling til.. men særlig sant er det nok neppe uansett ;)

Regner med vi hadde funnet USA vel plassert på en top 10-liste over verdens mindre populære land ..
 
GreteSB2008-11-04 17:20
Antall innlegg: 7777

Jeg klarer ikke og se Bush som offer, Trymare. Forøvrig håper jeg da virkelig at Obama vinner!
 
Weronix2008-11-04 17:25
Antall innlegg: 338

USA e vel strengt tatt veldig (u)populært...:) Kjem heilt an på ken man spør! Og i hvilken sammenheng!

Eg heia iallefall på Obama.. so eg e en av dei 80 eventuelle prosenta! :)
 
akantus2008-11-04 17:48
Antall innlegg: 176

- ikke veldig seriøst, men jeg har sett på en del fra den amerikanske valgkampen, og McCain får meg bare til å tenke på Durasellkaninen. Klarer ikke å ta ham alvorlig, så jeg heier på Obama.
 
peteh2008-11-04 18:05
Antall innlegg: 2

"-ingen pålitelige meningsmålinger er tatt utenfor USA. "

Jo, faktisk har det blitt foretatt i Frankrike. Der fikk Obama 89 % oppslutning og McCain kun 1%! (resterende 10 % var vel da usikre)
Disse tallene skulle tale for seg.
Skulle McCain mot formodning vinne valget, vill dette bare virke fordummende på det amerikanske folk, i alle fall sett med europeiske øyne.
 
Elfi2008-11-04 18:09
Antall innlegg: 16

Obama!! I dag skjer det jo;-)
 
aaklem2008-11-04 18:46
Antall innlegg: 23

Obama! Håper og tror... Ikke at jeg tror politikken vil bli veldig forskjellig, men det gir iallefall et signal om at man ønsker en endring. Meningsmålingene er lovende, men man vet aldri med USA. Husker hvor skuffet og vantro jeg var for 4 år siden, da amerikenerne GJENVALGTE Bush!
 
kremfjes2008-11-04 19:00
Antall innlegg: 74

Håper virkelig på Obama, selv om McCain forsåvidt ikke virker å være det verste republikanerne har hatt å by på gjennom tidene. Men noe som virkelig skremmer meg er en situasjon der McCain dør (jada, hypotetisk, men ikke veldig usannsynelig...) og Palin er president i verdens mektigste land. Her snakker vi om ei dame som mener gud går god for kriging i midtøsten og amerikanernes overforbruk av diesel. Hun sympatiserer også med den store andelen av befolkningen som har hevet all fornuft og seriøs vitenskap på båten, for heller å tolke bibelen 100% bokstavlig.
 
tsw000 - Ikke medlem lenger2008-11-04 19:01
Antall innlegg: 114

for de av oss som har levd en stund, er det mye ved dagens valg som minner om valget i 1960 - da Kennedy ble ansett som et friskt pust, noe nytt, en som ansporet ungdommen! Den store saken da var at han var KATOLIKK!!!! (skulle paven liksom styre USA)

Valget av Obama ville gjøre mye for å rette opp en del av USAs frynsete rykte i verdenssamfunnet etter 8 år med Bushie! Jeg har bodd en god del av livet mitt i USA og en av de underlige tingene, noe jeg aldri vil forstå, er slike ting som at en president (Bush) kan lyve for å få gå til krig, uten å bli stilt for riksrett, mens den som skrønte litt om et dameeventyr (hvor fjollete det enn var ), må stå riksrett!
 
Rabiaz2008-11-04 19:11
Antall innlegg: 897

Jøss, jeg må si jeg er svært imponert over din interesse ovenfor amerikansk politikk, og ikke minst kunnskap, Trymare, med tanke på din alder :) Helt utrolig, spør du meg...jeg ante ikke en d*** om USA da jeg var like gammel som deg...
Når det er sagt må jeg bare si dette også:

GOOOOOOBAMAAAA!!! ;)
 
Scrabla2008-11-04 19:25
Antall innlegg: 2275

Politisk diskusjon eller ordspill?
Jeg tenkte FØRST litt på om vi ikke sKulle la være å bruke ordspillforum til politisk diskusjon, men foreløpig ser innleggene greie og saklige ut. Jeg ser litt for ofte, og med gru enkelte "si din menig-spalter" på nettet som kan bli ganske usaklige og krenkende. Ingen kritikk av innleggene over altså!
Men på en av kanalene RadioNorge eller P4 i dag hadde de en liten ordspill-innringing om mulige overskrifter i tabloidpressen i morgen.
Programlederens forslag var "BARAKSEIER TIL OBAMA" :))
I dette forumet ville jeg tro det var mange som kunne komme opp med bedre forslag?
 
hypansistrus2008-11-04 19:33
Antall innlegg: 5

Unnskyld meg, Trymare, men hvor gammel er du?
 
Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?