Spillrom
Sjiraffen3
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede3
Mobilspill
Pågående8 900

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Duppedingser2009-05-05 22:23
Antall innlegg: 467

Vil gjerne misjonere litt mer, så har sakset ut noen +er og -er i forhold til kaffe.

Fordeler med kaffe:

*Koffeinets effekter:
-Mer energi, velvære, våkenhet og konsentrasjon. Opptil 5% bedre score på iq-tester.
-Styrke- og utholdenhetsprestasjoner (kort-middels varighet) kan bedres med 3-5%.
-Økt forbrenning: 4-5 kopper kaffe (4-500mg koffein) øker forbrenningen med ca. 200kcal/døgn.

*Andre effekter:
-Av en eller annen grunn har kaffedrikkere høyere gjennomsnittlig levealder enn ikke-kaffedrikkere, jf. studier. Det ser ut som om 4-5 kopper kaffe om dagen er "ideelt".
-Noe av denne effekten kan nok tilskrives redusert risiko for insulinresistens og dermed diabetes type 2 (uavhengig av andre risikofaktorer som f. eks. fedme).
-Svært høyt innhold av antioksidanter - faktisk står kaffe for hele 2/3 av antioksidantinntaket i den norske befolkningen, langt mer enn fra frukt/grønt. Man forsker nå på i hvilken grad kaffe kan forebygge kreft, på bakgrunn av antioksidantteorien.

Ulemper med kaffe:

*Ikke mange, men:
-Den vanndrivende effekten (via hemming av antidiuretisk hormon): Suppler en kopp kaffe med minst to kopper reint vann.
-Lav pH --> Irriterende for mageslimhinnen, men usikkert hvorvidt kaffeinntak faktisk framprovoserer magesår.
-Kokekaffe endrer kolesterolbalansen (LDL/HDL-ratio) i negativ retning. Dette gjelder ikke filterkaffe.
-Ubehag ved "koffeinoverdosering": Skjelvinger, rastløshet, svette, hjertebank, søvnløshet etc. Skyldes overaktivering av det sympatiske nervesystemet. Vær obs på dette hvis du har alvorlige psykiske problemer eller hjerteproblemer!

Kaffe har forresten ingen innvirkning på (langtids)blodtrykket. Dette er en gammel myte.

Mange av effektene av kaffe finnes også i te.
 
baltez - Ikke medlem lenger2009-05-06 03:20
Antall innlegg: 1398

Du verden, her ere noen som virkelig kan kaffe ja...
 
Stargirl - Ikke medlem lenger2009-05-06 10:51
Antall innlegg: 15

Café avec - og da er avecen selvfølgelig sjokolade.

Trykket på begge deler jeg og jeg tror det gikk.
 
Smurf94 - Ikke medlem lenger2009-05-06 13:04
Antall innlegg: 101

SJOKOLADE! :D
 
slengbukse2009-05-06 15:13
Antall innlegg: 69

NÅr vi først snakker om koffein... hva med te?
 
stimmelimm2009-05-06 18:51
Antall innlegg: 39

På mitt kjøleskap henger det tre magneter:
en kaffekopp med påskriften "la meg slippe å starte dagen uten", og en med bilde av jordkloden på der det står" Redd jorden, det er sannsynligvis den eneste planeten med sjokolade". Og den siste har jeg fått av ei venninne: " Det eneste som er bedre enn ei god vennine er ei vennine med god sjokolade".

Jeg drikker og spiser det aller meste, MEN få ting slår en god, sterk kopp kaffe med iskald firkløver-sjokolade til....
 
JamesO - Ikke medlem lenger2009-05-06 20:57
Antall innlegg: 2649

Bare en notis. Når jeg forrige mitt innlegg skrev at "Toppkroppen skal bygges", så vil jeg presisrere at jeg ikke driver med kroppsbygging som jeg for meg selv betrakter som en unødvendig aktivitet. Å løfte vekter når man kan bruke musklene til mer nyttig aktivitet er bortkastet i min livssituasjon.
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?